Paras keino löytää kehon peruskulutus?

Hei,

etsiskelen tässä tosiaan parasta keinoa löytää mahdollisimman tarkka peruskulutus itselleni. Kalorilaskuri antaa 2100 (mitat 176cm, 75kg) kcal, mikä kuulostaa ihan järkevältä. Mutta sitten kuulen juttua suht samanmittaisilta jampoilta jotka sanoo että juu mulla on peruskulutus 2300 tai 2400. Noi luvut pistää aina mietityttämään koska mistä ihmeestä ne repii noita korkeampi lukuja, luulis että alle 80kg aikuisella miehellä peruskulutus ei voi pahemmin 2200 yli nousta. Etenkin kun lihas ja läski tais nostaa suunnilleen saman määrän?

Kaikenlaiset kommentit tervetulleita, en löytänyt ainakaan ihan samanlaista ketjua välittömästi.

Paras, mutta ei nopein, on syödä nyt vaikka alkuun se 2100kcal ja katsoa mitä tapahtuu. Jos vaaka värähtää ylös, niin kulutuksesi on vähemmän kuin 2100kcal ja jos taas paino laskee, niin kulutuksesi on suurempi. Sitten edellisten esimerkkien mukaisesti liikuttelet kalorimäärää +/- 100kcal, kunnes paino jämähtää. Periaatteessa homma menee näin ja myös käytännössä, mutta tämä vie kyllä aikaakin sitten hiukan enemmän kuin päivän.

Lihakset lisää energiankulutusta. Joillain on luonnostaan nopea aineenvaihdunta, joillain hidas. Jotkut on ektomorfeja, jotkut taas mesomorfeja, ja mahtuuhan joukkoon vielä endomorfitkin. Otetaan vielä huomioon piilevät sairaudet, jotka laskee energiankulutusta, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta.

Syö tuolla 2100 kcalin ruokavaliolla 6 viikkoa ja katso miten paino on käyttäytynyt?

Punnitset kaiken minkä syöt ja laitat ne kalorilaskuriin, sit seuraat vaan aamupainosta miten paino käyttäytyy. Voit lähtee säätämään vaikka tuosta 2200 kcal:sta.

Vissiin puhutaan perusaineenvaihdunnasta. Peruskulutukseen sisältyy yleensä kaikki aktiivisuus, eli se on tosi riippuvainen treenimäärästä ja työn rasittavuudesta.

Sitten täytynee vielä muistaa että toisen treenipäivän kalorinkulutus saattaa olla paljon erilaisempi kuin toisen. Sama juttu lepopäivissä. Mutta suuntaa antava tapa toi kuitenkin on, eikä muita tapoja juuri taida ollakkaan.

Noi luvut pistää aina mietityttämään koska mistä ihmeestä ne repii noita korkeampi lukuja, luulis että alle 80kg aikuisella miehellä peruskulutus ei voi pahemmin 2200 yli nousta. Etenkin kun lihas ja läski tais nostaa suunnilleen saman määrän?

Ite oon just 80kg nuori mies ja syön tällä hetkellä 3500-4000kcal/pv. Salin lisäksi kulutusta lisää ainoastaan noin 30min sali-/koulumatkapyöräilyä päivässä. Silti ei meinaa paino nousta edes näillä kaloreilla. En mitään peruskulutuksia oo laskenu, mutta kyllä kai tuosta voisi nopeasti sellaisen päätelmän tehdä, että se on aika reilusti yli tuon sun mainitseman 2200.

No nuo kulutuserot 2100-2400 vaihtelee sinullakin päivän aktiivisuuden mukaan. Ruoka-aineiden ilmoitetut kalorimäärät on arvioita, eli pelkästään niistäkin voi tulla ja varmaan tuleekin +/- 100 kcal. Jos ei enemmänkin.

Älä ota hommaa niin kuin piru lukee raamattua, vaan syö kutakuinkin se 2100 kcal. Sitten myöhemmässä vaiheessa painon käyttäytymisen mukaan sitten nostat kaloreita tilanteen mukaan, kun on selvinnyt miten paino käyttäytyy tuolla 2100 kcalin ruokavaliolla. :)

Itselläni on kanssa kulutuksen "haku" meneillään. Mitoilla 176cm/72kg mennään ja tällä hetkellä syön 3000kcal/vrk. Paino näyttäis tippuvan, eli nostoa kaipais...

Edit. Eli taustaa sen verran, pudotin painoa 100kg->72kg. Aikaa meni 7kk, kalorit oli yli 2000 dietin aikana.
Edelliset 2.5kk söin keskimäärin 2800kcal/vrk ja paino tippui noin 4kg. Nyt tosiaan nostelen kaloreita pikku hiljaa ylös...

Kyllä näissä eroja on. 191/90 mitoillla paino tuppaa nousemaan heti kun kalorit alkaa kakkosella eikä ykkösellä, vaikka tekisi kaksi salitreeniä päivässä.

Periaatteessa tuollainen 80kg "läpipasko" ukko joka kuluttaa ~4000 kcal/vrk kuolisi alle vuoden, jos tulisi joku mailman mullistus, nälänhätä ja ruuan joutuisi hankkimaan muualta kuin kaupasta.

Threadin aloittajalle, kaksi viikkoa kun syöt vaikka 2300kcal joka paivä ja jos laihdut tai lihot esim. 500g niin olet likimain 250kcal poissa peruskulutuksen linjasta, eli jokainen 100g jonka verran painosi muuttuu /viikko on myös likimain 100kcal oli se sitten laskenut tai noussut.

Otanta pitää vain olla vähintään 2 viikkoa, koska nesteiden tms. vaihtelu ei vaikuttaisi niin paljon keskiarvokulutuksen laskentaan.

Ite oon just 80kg nuori mies ja syön tällä hetkellä 3500-4000kcal/pv. Salin lisäksi kulutusta lisää ainoastaan noin 30min sali-/koulumatkapyöräilyä päivässä. Silti ei meinaa paino nousta edes näillä kaloreilla. En mitään peruskulutuksia oo laskenu, mutta kyllä kai tuosta voisi nopeasti sellaisen päätelmän tehdä, että se on aika reilusti yli tuon sun mainitseman 2200.

Ite 85kg ja 3500-4200kcal päivä. Koko ajan joutuu nostamaan kaloreita että paino jatkaisi nousua.

Itellä 2000 kaloria tuntuu paljolta, ei tunnu paino tippuvan silläkään.
Labrojen mukaan kilpparissa ehkä vajaatoiminta ja testokin lähellä alarajaa.
Jos ei kävis salilla tai lenkillä 1500 riittäs helposti.

Mulle meinaa kalorilaskuri, että 1900 olis perusaineenvaihdunta (171cm/80kg), jos en tee muuta, kuin istu ja lepää...

Tosiasiassa syön lepopäivänä reilun 3000 ja treenipäivänä likemmäs 4000, nää on ne kalorit, millä mun paino ei lähe laskemaan...
Töissä tulee seisoskeltua ja käveleskeltyä koko 8h, että se varmaan vähän lisää tuota aineenvaihduntaa...

Ja mun ei tartte ku vähän ajatella esim. imuroimista, niin oon jo hiestä märkänä...

Mä meinaan kuolla nälkään alle 2500 kaloreilla, kokeiltu on...

Ite syön treenipäivinä 3000 kaloria ja lepopäivinä 2500 kaloria. Näillä paino pysyy suhtkoht samana, pieniä heittelyjä tapahtuu suuntaan jos toiseen aina silloin tällöin.

Inbody kehonkoostumusmittauksen mukaan mun peruskulutus on 1700kcal about per vuorokausi. Olen 175/78kg. Aika tarkkaanpa tuo rasvat ym. ilmoittu kun pihdeillä niitäkin tarkistettiin. Jopa hauiksen mitat tuli. Koulussa noita pystyn tekemään, maksaapi jonnin verran jos ei tällaisia etuja ole, mutta kaikenlaisia hassuja tietoja sieltä tuli. Suosittelen käymään jos kiinnostaa. Fillariergometritestikin on jännää. Noista pystyy sitten vetelmään ainakin jonkinlaista osviittaa omista kulutuksistaan jne.

Inbody kehonkoostumusmittauksen mukaan mun peruskulutus on 1700kcal about per vuorokausi. Olen 175/78kg. Aika tarkkaanpa tuo rasvat ym. ilmoittu kun pihdeillä niitäkin tarkistettiin. Jopa hauiksen mitat tuli. Koulussa noita pystyn tekemään, maksaapi jonnin verran jos ei tällaisia etuja ole, mutta kaikenlaisia hassuja tietoja sieltä tuli. Suosittelen käymään jos kiinnostaa. Fillariergometritestikin on jännää. Noista pystyy sitten vetelmään ainakin jonkinlaista osviittaa omista kulutuksistaan jne.

Käsittääkseni tuolla tekniikalla ei ole mitenkään mahdollista mitata kulutusta, vaan arvelisin laitteeseen olevan ohjelmoitu joitain yleispäteviä suunta-arvoja ja niistä saadaan laskettua painon, pituuden, lihasmassan, rasvamassan, sukupuolen ja iän perusteella henkilökohtainen luku mitattavalle. Tässä kun on se hankaluus, että aineenvaihdunta voi vaihdella saman kehonkoostumuksenkin omaavilla yllättävän paljon. Normaalisti perusaineenvaihdunta mitataan uloshengityskaasuista.

Mitenkään ketjun aloittajan viestiin liittymätön, mutta muuten aiheeseen sopivaa mietiskelyä...

Tällä hetkellä mitat 184 cm ja painoa 77,1 kg alimmillaan, tosin tänä aamuna 78,3 sunnuntain kevyen tankkauksen jälkeen. Yhteensä neljä viikkoa olen ollut dieetillä tai ainakin jollain kiristelykokeilulla. Lähtöpaino oli aika tasan 79 kg. Ruoasta olen laittanut täytenä lepopäivänä energiaa 2000 kcal, mutta käytännössä tulee syötyä 2300 - 2600 kcal välillä liikunnan vuoksi. Siis yleensä tulee tehtyä salitreeni (4-jakoisella), jonka olen arvottanut jokseenkin 300 kcaliin ja tähän päälle aeroobista juoksumatolla 200-300 kcal.

Hirvittävä nälkä ei ole ollut eivätkä tulokset ole tippuneet juurikaan, voimat muuten aika loppu ja jaksaminen vähän nihkeetä. Siis esim. palautuminen, varsinkin jaloilla, on aika heikkoa. Tuo peruskulutuksn arvio on kyllä yllättänyt minut, sillä kuvittelin tuon alakanttiin arvioidun 2000 kcal olevan riittävä ihan puolen kilon viikkovauhtiin. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että tuosta lähtöpainosta ei ole tippunut kuin nesteet pois. Kovasti kummastuttaa. Niin sanotulla offilla kiskoin vielä ennen kiristelyä joissain 3200 kcal tienoilla treenipäivinä ja 2800 kcal välipäivinä eikä näillä määrillä paino tuntunut hirvittävää vauhtia nousevan, joitakin satoja grammoja kuukaudessa. Tähän ei tullut tehtyä edes mitään aerobisia salitreenien päälle.

Aiemmin on tullut vedettyä rajumpia dieettejä, joissa kalorit jossain alla 2000. Lihastakin on lähtenyt näillä kerroilla ja tulokset tippunut. Mutta eipä tämä maltillinenkaan pudottelu tunnu ihan toimivan. Sormi suussa, mitä ehdottaisitte? Ainahan on varaa tiputtaa jotain syömisiä pois, mutta jos mennään paljon alle 2000 kcalin, niin aletaan pelailla välttämättömän rasvan ja proteiinin kustannuksella...

Back
Ylös Bottom