Paras "itsepuolustuslaji"

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kertokaahan mikä olisi hyvä laji, jossa oppisi kaikkein parhaiten puollustatumaan tositilanteessa jos sellainen sattuisi tapahtumaan. Itse yritän välttää tappeluja viimeiseen asti, mutta joskus tuntuu, että rauhoittaisi mieltä, jos olisi jonkillaiset itse puollustustaidot takataskussa. Tarkoitan siis ihan perustekniikoita joilla saisi mahdollisen uhkatilanteen loppumaan mahdollisimman nopeasti. Tähän mennessä ei paljon ole tarvinnut tapella, mutta varsinkin ulkomailla yksin reissaillessa tulee joskus mieleen, että jonkin lajin voisi mahdollisesti aloittaa, jotta saisi enemmän mielenrauhaa liikkua vähän epäillyttävimmisäkin paikoissa. Tulikohan kirjoitettua liian epäselvästi, noh tajuatte varmaan pointin.

Krav Maga kuulemma... ju-jutsu on myös hyvä mutta vasta kun sitä on treenannut monta vuotta. itse harrastin aikoinaan tavallista karatea, sitten potkunyrkkeilyä. Jälkimmäiset on vähän liian raakoja tapoja hoidella pahat tilanteet.

No, varmaan joku yksinkertaisiin perustekniikoihin keskittyvä laji. Oliskohan krav maga tällainen? Toinen on se kuuluisa pikajuoksu :)

Varsinainen viestin pointti on se, että mä mä olen kerran elämässäni joutunut ottamaan 400m aidat. Olisin vielä melko hyvällä todennäköisyydellä vedellyt näitä kahta 'hyökkääjää' turpaan. Molemmat oli sen verran juovuksissa ja itse selvinpäin ja hyvin tietoinen miten aloittaa toiminta. Olen kulkenut yli 10v viikottain eri kaupunkien yöelämässä ilman muita konflikteja. En ole sen tarkemmin miettinyt kelloa tai paikkaa. Jos vastaan on tullut skinilauma niin itsetuntoni kyllä kestää vaihtaa toiselle puolelle katua.

Mulle suurin opetus itsepuolustuslajistani oli se, että huomasin turpaan saamisen sattuvan aika perkeleesti ;). Ehkäpä alitajuisesti sitä sitten välttää tuollaisiin tilanteisiin joutumisen? :)

Pelkästään tuon turvallisuudentunteen takia ei välttämättä kannata aloittaa mitään. Siinä saattaa käydä niin, että se turvallisuudentunne koituu vielä kohtaloksi..

Mee nyrkkeilyyn ja opettele lyömään pari koukkua ja suora. Muutama tyrmäävä isku on omaksuttavissa jotenkin järkevässä ajassa niin että ne tulee tosipaikassa selkäytimestä. Treenata toki silti pitää niitäkin ja ennen kaikkea on oltava sisua ottaa kehässä matsia sekä hyväksyttävä se, että joutuu otettamaan paremmiltaan käkättimeen sillä vain parempiaan vastaan matsaamalla kehittyy. Eli helpolla ei toimivia ip-taitoja saa.

Nippailulajit unohtaisin suna tyystin. Joudut tahkoamaan vuosia etkä silti välttämättä kykene tosipaikassa mihinkään jolloin reeni on mennyt täysin hukkaan( siis puhtaasti ip-näkövinkkelistä katsotuna ).

Armas sanoi:
Mee nyrkkeilyyn ja opettele lyömään pari koukkua ja suora. Muutama tyrmäävä isku on omaksuttavissa jotenkin järkevässä ajassa niin että ne tulee tosipaikassa selkäytimestä ...
:hyper: No hitto, siinä puhuu taas tosi guru :hyper:
Näitä aina löytyy; "jos tulee minkäänlainen väkivallan uhka eteen, niin kaikkein järkevin tapa ratkaista konflikti, tilanteessa kuin tilanteessa ja paikassa kuin paikassa, on nappaista alakoukku leukaan, jolloin kuka vain kaatuu ja menee välittömästi tajuttomaksi ja näin tilanteet ratkeavat kätevästi"

Eiköhön se paras taito ole edelleen nopeet jalat. Jos pakoon ei pääse niin sitten puhuminen ja jos sekään ei auta niin nyrkkeilyn perusteiden hallinta auttaa pääsemään perille lyömisen vastaanottamisesta ja palauttamisesta, koska yleensä tilanteessa vaihtuu lyönti tai pari, jonka jälkeen tilanne on joko ohi tai jatkuu maassa painina.

ps. pitkään aikaan hienoin Threadin nimi :D

Nage sanoi:
:hyper: No hitto, siinä puhuu taas tosi guru :hyper:
Näitä aina löytyy; "jos tulee minkäänlainen väkivallan uhka eteen, niin kaikkein järkevin tapa ratkaista konflikti, tilanteessa kuin tilanteessa ja paikassa kuin paikassa, on nappaista alakoukku leukaan, jolloin kuka vain kaatuu ja menee välittömästi tajuttomaksi ja näin tilanteet ratkeavat kätevästi"
-------------------------------------------------------------------
Kyllähän nm. Armas vastasi kysymykseen aika hyvin, nyrkkeilyssä oppii nopeiten realistisen tilanteen varalle muutaman peruslyönnin joita threadissa kyseltiin, ja siinä myös oppii mitä se kontakti on.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Parasta itsepuolustus lajia ei ole olemassakaan. Eri lajit kehittävät eri ominaisuuksia ja loppu on paljon henkilöstä kiinni.

Toisista ei saa taistelijaa millään lajilla ja toisille riittää vaikka pelkkä katutappelu harrastuksena josta kaikki kikat on opittu vaikka mitään lajia ei harrasta.

Kysymys on siitä, että juoksetko vai taisteletko ensisijaisesti ja oletatko voittavasi jos lähitaisteluun mennään.

Itsestäni ei saa hyvää lähitappelijaa mitenkään vaikka teknisesti olen hyvä, mutta minulta puuttuu "tappajanvaisto", joka on edellytys sille, että voi olla hyvä tappelija. Olen harrastanut nyrkkeilyä, Judoa ja Thai-nyrkkeilyä mm. 10v ja tällä kokemuksella osaan tämän sanoa itsestäni. Pitää tuntea itsensä jos aikoo voittaa tilanteessa kuin tilanteessa... Näin se menee.

No siis vakavasti, kyllähän nyrkkeily ja lyöntien osaaminen antaa henkistä selkärankaa kävellä vapaammin oudoilla paikoilla. Parhaiten itsepuolustusta kuitenkin oppii sitä varten suunnitelluissa lajeissa.Tilanteita kun on niin monelaisia ja vain pienessä osassa selviää lyömällä. Nyrkkeily on kilpaurheilulaji, jossa ei keskitytä itsepuolustustilanteiden ymmärtämiseen ja laukaisemiseen. Kravmaga ja jujutsu on sitä itseänsä ja näistä kravmagassa pääsee jo aika nopeasti jonkinnäköiseen tasoon yksinkertaisilla tekniikoilla ja erilaisten hässäkkätilanteiden simuloinneilla. Tärkeitä opetuksia todellisissa ip-lajeissa on esim irrottautumiset, jotta niitä nyrkkitaitoja tai jalkoja pakenemiseen voitaisiin edes käyttää.

edit. hyvä lisäys tuosta itsensä tuntemisesta tuossa yllä

Kontakti=todellisuus

Tärkeintä on, että siinä lajissa on kontaktia.

Hyviä lajeja on kaikki missä otellaan täysillä, oli se sitten joku Grappling laji, nyrkkeily tai thaiboxing. Krav Maga on hyvä ainoastaan jos siinä treenataan kunnon kontaktilla. KM on oikein käytettynä ihailtavan suoraviivaista ja härskiä.

Saat vastauksen kysymykseen oikeastaan vain tutustumalla itse eri lajeihin. Lähes jokainen vastaaja tahtoo kehua sitä omaa lajiaan. Lisäksi, koska olemme kuitenkin kaikki erilaisia, saattavat vahvuuksiamme tukevat lajitkin olla kovinkin erilaisia.

Barbarian sanoi:
Tärkeintä on, että siinä lajissa on kontaktia.

Hyviä lajeja on kaikki missä otellaan täysillä, oli se sitten joku Grappling laji, nyrkkeily tai thaiboxing. Krav Maga on hyvä ainoastaan jos siinä treenataan kunnon kontaktilla. KM on oikein käytettynä ihailtavan suoraviivaista ja härskiä.

Harjoittelussa pitää olla ehdottomasti lujaakin kontaktia, muttei kokoajan. Puhdasta tekniikkaa ei opi täydellä kontaktilla, toisaalta soveltamaan ei opi ilman sitä.
Barbarian, käytät myös sanamuotoa "hyviä lajeja ovat kaikki missä otellaan täysillä", saanen olla tuosta hieman eri mieltä. Otellessa kun on tarkoitus voittaa vastustaja, itsepuolustuksessa taas selvityä mahdollisimman pienin vaurioin ja päästä turvaan. Tavoitteiden erilaisuuden vuoksi myös harjoittelemisen tulee olla toisella tavalla painottunutta. Kovaa sparrausta edellytetään toki kummassakin tapauksessa.

Kunhan et harkitsekaan mitään Taekwondoa, niin hyvä on. Muuten se on varmaan aika sama, kunhan valitset vaan hyvän seuran.

Minä lähtisin miettimään asiaa siltä pohjalta, että mitä olet valmis tekemään puolustautuaksesi ja millainen olet. Onko tavoitteesi päästä irti tilanteesta minimivaurioin, vai oletko sillä kannalla, että kun joku on käynyt kimppuusi, olet valmis vetämään turpaan niin että tukka lähtee jotta selvitä ehjin nahoin? Minkä ikäinen olet? Joihinkin lajeihin on ikärajat, esim. 15 tai 18. Onko fyysinen olemuksesi 155cm/50kg vai 190cm/100kg vai jotain siltä väliltä. Tämä vaikuttaa huomattavasti mahdollisuuksiisi eri keinoin tapahtuvassa puolustautumisessa. Kuinka paljon suunnittelet panostavasi lajin harjoitteluun?

Ei missään lajissa tietääkseni mitään kokorajaa ole. Pienempi = Nopeampi, Isompi = Voimakkaampi. Yleensä. Koko ei ole mikään este missään mielessä.

Itsepuolustus lajit ovat menettäneet merkityksensä sen jälkeen kun aseet keksittiin. ;) Niin puolustajalla kuin myös hyökkääjällä...

Suositut

Back
Ylös Bottom