Pankki/luottokortin sulkeminen

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Nyt olisi vähnä mielenkiintoinen tilanne.

Eli korttini oli "kadoksissa" pari viikkoa sitten. Ilmoitettiin se tottakai kadonneeksi. No se löytyi seuraavana päivänä kaverin luota ja kävinkin konttorissa asiasta sanomassa. No ne sanoivat että aina tulee uusi kortti ja vanhan voi hävittää. (ei muuten vieläkään oo näkyny korttia, tunnuluku on tullu jo reilu viikko sitten).

No yhessä kaupassa sitten sanoin että kokeillaas meneekö tämä läpi kun ei joku Visa Elektron menny. No meni niin että heilahti ja vielä seuraavana päivänä oli se 18 euron ostos vähentyny tililtä.

Miten helvetissä voi olla mahdollista että kadonneeksi ilmoitettu ja suljettu kortti toimiikin vielä parin viikon päästä sulkemisesta? Pankissa selvästi sanoivat että kortilla ei enää tee mitään vaan tulee se uusi.

No mä kokeilen vittuillakseni maksaa tänään sillä vähän suuremman ostoksen ja meen sitten ensviikolla avautuun Nordeaan asiasta.

Ois vaan kiva kuulla muiden kokemuksia ja jotain käytännön vinkkejä miten parhaiten pääsee rääkkäämään pankkia tästä asiasta.

Eikös tuo pitäisi mennä jo pankin piikkiin jos kortti toimiikin vaikka se on kuolletettu?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eihän tuollainen voi olla mahdollista. Eli jos joku pöllii sen ja vaikka sulkis sen niin joku varas onnistuu vielä ostamaankin sillä jotain pahimmassa tapauksessa..
Justjoo.. Taidan vaihtaa oman Nordean tilini toiseen kun noin amatöörimäistä touhua harrastetaan..

Kaiken järjen mukaanhan toi menee pankin piikkiin (tosin ei se järki ennenkään ole pankkeja ohjaillut). Luottokunnan laskuun ainakin menee se jos omalle kortille alkaa ilmestyä ostoksia joita et varmasti ole itse tehnyt.

Erikoinen juttu kyllä. Todennäköisesti kuoletus ei ole vaan mennyt perille jostain syystä. Jännä kuulla miten kävi.

Ööö. Kävikö mielessä että ne saattoivat purkaa sen lukituksen siinä vaiheessa kun ilmoitit että olet löytänyt sen. Mutta sitten jostain syystä eivät saaneet peruutettua uuden kortin tilausta?

Jos pankki olisi hoitanut homman kunnolla ja lähettänyt tiedon kadonneesta kortista eteenpäin, niin pankki olisi todennäköisesti laskuttanut sinulta 150 euron "poisottopalkkion korttiehtojen vastaisesti käytetystä kortista" kun kauppa olisi ottanut kadonneeksi ilmoitetun kortin pois. Tämän verran pankki muistaakseni maksaa kaupalle kadonneeksi ilmoitetun kortin pois ottamisesta ja nyt kun sinä itse kortin omistajana käytit sitä sopimusehtojen vastaiseksi niin silloin itse joutuu maksumieheksi eikä pankki.

Siis tämä tietenkin vaan siinä tapauksessa jos kaupan tiskillä masiinat alkaa valittamaan kortista, mitä ei tässä tapauksessa käynyt. Ei voi muuta sanoa kuin loistavaa toimintaa nordealta.

Vron: Aina tulee uusi kortti kun ilmoitetaan kortti kadonneeksi vaikka löytäisikin vanhan kuten timba mainitsi aloituspostissaan.

Nyt olisi vähnä mielenkiintoinen tilanne.

Eli korttini oli "kadoksissa" pari viikkoa sitten. Ilmoitettiin se tottakai kadonneeksi. No se löytyi seuraavana päivänä kaverin luota ja kävinkin konttorissa asiasta sanomassa. No ne sanoivat että aina tulee uusi kortti ja vanhan voi hävittää. (ei muuten vieläkään oo näkyny korttia, tunnuluku on tullu jo reilu viikko sitten).

No yhessä kaupassa sitten sanoin että kokeillaas meneekö tämä läpi kun ei joku Visa Elektron menny. No meni niin että heilahti ja vielä seuraavana päivänä oli se 18 euron ostos vähentyny tililtä.

Miten helvetissä voi olla mahdollista että kadonneeksi ilmoitettu ja suljettu kortti toimiikin vielä parin viikon päästä sulkemisesta? Pankissa selvästi sanoivat että kortilla ei enää tee mitään vaan tulee se uusi.

No mä kokeilen vittuillakseni maksaa tänään sillä vähän suuremman ostoksen ja meen sitten ensviikolla avautuun Nordeaan asiasta.

Ois vaan kiva kuulla muiden kokemuksia ja jotain käytännön vinkkejä miten parhaiten pääsee rääkkäämään pankkia tästä asiasta.

Eikös tuo pitäisi mennä jo pankin piikkiin jos kortti toimiikin vaikka se on kuolletettu?

Joo oon huomannut ettei ne kaupan laitteet aina pikkuostoksissa tuota korttia tarkista, silti jossain voi tuo kortti jäädä "kiinni" ja tulee lasku perässä. Itsellä kävi joskus näin kun käytin vahingossa vanhentunutta korttia, toisessa paikassa kelpasi ja toisessa taas ei. Lasku tuli perässä mutta sain puhuttua pankissa ettei tarvinnut maksaa.

Kortin pitäisi olla ns. "blacklistalla" joka ajetaan maksu/kassapäätteille päivittäin tai tarpeen mukaan. Ei todellakaan pitäisi toimia enää. Myyjän pitäisi myös osata ottaa kortti sinulta pois mikäli käytät sitä ja ilmoittaa esim. poliisille jotta korjaavat sinut talteen. Tuo on oma käsitykseni asiasta.

Paljon on taas arvauksia.

Noita sulkutasoja on erilaisia. Anastettu/ryöstetty kortti saa jyrkimmän tason (kone ilmoittaa vähän mallista riippuen "ota kortti pois", "soita poliisi" tjsp), kun taas katoamisilmoitus tyyliin "no oli se mulla tossa vielä mutta kaivoin kolikoita lattialautojen välistä viime kesänä ja voi olla että se jäi sinne lautojen väliin tai sitten olen sen johonkin laittanut enkä löydä nyt just niin jos sen vaikka sulkisi sitten..." ei saa niin jyrkkää sulkua. Osan niistä suluista pystyy purkamaan. Tarkemmin en tiedä, mutta edellä mainittu on faktaa.

Taisit itse vastata kysymykseesi:
se löytyi seuraavana päivänä kaverin luota ja kävinkin konttorissa asiasta sanomassa

Viimeksi muokattu:
Tällä viikolla oli Hesarissa muistaakseni juttua tuosta, että joku oli käyttänyt suljettua (omaa) korttiaan vahingossa kaupassa, ja pankki oli uhannut sitä 150 euron laskulla. Tilanne oli ratkennut niin, että tämä heppu oli sopinut kaupan kanssa, että kauppa ei lähetä korttia pankkiin jolloin laskuakaan ei tullut.

Jutussa oli haastateltu myös pankin edustajaa, joka sanoi että ei tällaisessa vahinkotapauksessa asiakasta laskuteta... Niinhän sitä tietysti lehtihaastattelussa sanotaan, mutta miten lie olisi oikeasti käynyt?

Noita sulkutasoja on erilaisia. Anastettu/ryöstetty kortti saa jyrkimmän tason (kone ilmoittaa vähän mallista riippuen "ota kortti pois", "soita poliisi" tjsp), kun taas katoamisilmoitus tyyliin "no oli se mulla tossa vielä mutta kaivoin kolikoita lattialautojen välistä viime kesänä ja voi olla että se jäi sinne lautojen väliin tai sitten olen sen johonkin laittanut enkä löydä nyt just niin jos sen vaikka sulkisi sitten..." ei saa niin jyrkkää sulkua. Osan niistä suluista pystyy purkamaan. Tarkemmin en tiedä, mutta edellä mainittu on faktaa.

On olemassa varoitus, joka on juuri tuollainen peruutettava "kevyt" sulku.

Varsinainen sulku sitten sulkee kortin lopullisesti ja tilalle tulee uusi.

Tuo kevyt versio ymmärtääkseni onnistuu vain arkisin ja, varmaan pankista riippuen, aukioloaikaan. Muuten puhelut menee sulkupalveluun, joka on siis yhteinen kaikille kotimaan pankeille ja ne pistää kortin kokonaan pois kehistä aina. Tieto menee omalle pankille ja uusi kortti lähtee tilaukseen. Pankkikin voi toki tuon sulun tehdä.

Kummassakaan tapauksessa ei todellakaan kannata ostamalla kokeilla "oiskohan tää zetti viel toiminnas?" :david:

Mä kadotin oman korttini - en muista milloin - ja soitin sulkupalveluun. Silloin kysyin, että mitä jos löydän kortin, voiko sulun perua. Mulle yksiselitteisesti sanottiin, että ei voi. Kyseessä oli Sammon kortti.

edit: tässähän kävi niin, että kortti sitten löytyikin... mutta suljettu mikä suljettu

No sanotaan nyt vielä kerran että kauppias oli tuttu ja ihan mielenkiinnosta kokeiltiin että toimiiko kortti vai eikö se toimi. Eli kukaan ei olisi sitä multa vienyt tai poliisia paikalla soittanut vaikka se kone ois ilmottanut mitä.

Ja ihan oli la-su välinen yö kun tuo ilmoitettiin kadonneeksi sinne pankin sulkupalveluun ja tiistaina kävin konttorissa kysymässä siitä uudesta kortista. Uuden kortin tunnusluvut tuli keskiviikkona (tämä kaikki siis tapahtui viimeviikolla) ja vielä tänäänkään ei ole uutta korttia kuulunut vaikka maanantaina sanoivat konttorissa että se on valmis. Ja tätä toimivuutta kokeiltiin tiistaina, olin silloin jo kahdesti käynyt konttorissa asioimassa.

Ja Vron, kävi mielessä tuokin että se olisi voitu purkaa se sulku. Mutta kun ei kuulemma ole mahdollista ja tämä ekan konttorissa käynnin ja kaupassa kokeilun välissä on kuitenkin viikko. En ymmärrä että miten mikään kone tota voi kuitenkaan hyväksyä.

Ja jos nyt Nordea uskaltaisi ehdotttaa jotain maksua tosta, olisi tilit ja laina OP:ssa aika saatanan hätäseen.

Mutta ihan kiva on kuitenkin tästä käydä jossain narisemassa. Mutta kukahan sellainen henkilö voisi Nordeassa olla? Varmasti moni käyttää sitä korttiaan vahingossakin ja entä jos se olisikin kadoksissa? Kivan väännön saisi käydä että kukan on korttia käyttänyt ja missä ja kenen vastuu on. Ei varmaan pankki korvaa näissä tapauksissa mitään ilman kunnon tappelua.

Ja jos nyt Nordea uskaltaisi ehdotttaa jotain maksua tosta, olisi tilit ja laina OP:ssa aika saatanan hätäseen.

Ite päädyin aikanaan juuri OP:n asiakkaaksi vähän vastaavan tapauksen johdosta.Ja en ole katunut(6v.Aikaa)

Mutta ihan kiva on kuitenkin tästä käydä jossain narisemassa. Mutta kukahan sellainen henkilö voisi Nordeassa olla?

Oisko pankinjohtaja?
:offtopic:
Ite sain aikanaan juuri OP:sta asuntolainan eukon kans 50/50,vaikka olin työtön.Virkailija vaan naureskeli,että ei onnistu asuntolaina mitenkään jos ei ole töitä.

No kohteliaana miehenä pyysin päästä johtajan juttusille.Lompsin sinne sitten ruutupaperi kourassa,johon olin käsin kirjoittanut omat tuloni ja menoni:lol2:
Pankinjohtaja katteli vähän huvittuneena sitä lappua ja rupes jotain koneellaan touhuamaan.muutaman minuutin se siinä surffaili ja totesi:Okei.Saatte lainan,jos hommaatte yhden ylimmääräisen takaajan.

No ei muuta ku soitto Anopille ja laina oli siinä:D
En tiijä miten yleistä tuollanen toiminta on,mutta siitä tapauksesta jäi kyllä itelle tosi hyvä mieli,että ei kaiken tarte aina mennä just kirjojen ja kansien mukaan,vaan pankitkin voi halutessaan käyttää maalaisjärkeä.

Mulle on käynyt samalla tavalla kuin Timballe.
Nordean pankkikortti hävisi ja ilmoitin pankkiin että sulkisivat kortin.
Pankista sanottiin, että vaikka kortti löytyisi sitä ei saa käyttää ja kortti tietysti löytyi seuraavana päivänä. Illalla baarissa sitä oli tietysti kokeiltava, :david: maksamaan pystyi normaalisti vaikka kortti oli suljettu. Rahat ( n.5€) ei muistaakseni mennyt edes omalta tililtä eikä pankista tullut mitään sanomista.

Pitänee muistaa, että jos tulee vastaava tilanne, laitan kännykän nauhoittamaan puhelun, jotta voin jälkeen päin todistaa, että ilmoitus on tehty.

Pitänee muistaa, että jos tulee vastaava tilanne, laitan kännykän nauhoittamaan puhelun, jotta voin jälkeen päin todistaa, että ilmoitus on tehty.

Mites muuten,onko tuollainen nauhoitus laillista,ilman toisen osapuolen lupaa?

Jotaan epävirallista juttua olen kuullut ettei olisi,kiinnostaisi tietää.

Mites muuten,onko tuollainen nauhoitus laillista,ilman toisen osapuolen lupaa?

Jotaan epävirallista juttua olen kuullut ettei olisi,kiinnostaisi tietää.

Omaan käyttöön on luvallista nauhoittaa, eikä tarvitse edes ilmoittaa, mutta ei saa laittaa saataville (nettiin tms.).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom