Paniikkihäiriö? Treenin jälkeen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen kohta 27v perusjamppa ilman suurempia liikunnanharrastuksia, ajattelin kysyä neuvoa josko jollakulla olisi käynyt joskus vastaavaa. Kerrottakoon että olen lopettanut tupakoinnin noin vuosi sitten (poltin 8v) ja ruokavalio on kunnossa, syön monipuolisesti. Viimeiseen kuukauteen ei alkoholia muutamaa kaljaa lukuunottamatta eikä muita huumeita ikinä. Hyötyliikuntaa tulee harrastettua pari kolme kertaa viikossa kävelyn merkeissä. On tullut nyt muutaman viikon ajan jumppailtua kotona, kevyesti, mutta niin että hiki irtoaa. Eilen treenin jälkeen tuntui ettei happi enää kulje, vaikka miten koitin. En ollut hengästynyt mutta tunsin tukehtuvani. Lähes samantien iski mieletön paniikki että tässäkö tämä nyt oli ja olin jo lähestulkoon ambulanssia tilaamassa. Soitin kuitenkin ensin ystävälleni kuka suostui tulemaan välittömästi. Oloni koheni heti kun lopetin puhelun. Tunsin kai jotenkin olevani turvassa. Tämänjälkeen vielä mahani oli sekaisin, minulla oli helvetin kylmä ja vapisin. Koko rumba kuitenkin ohi siis noin max 30 minuutissa.

Stressillä saattaa olla vaikutusta asiaan vaikkei minua omasta mielestäni mikään paina. Ulkopuolinen voisi nähdä asian toisin, töitä tulee tehtyä liikaa (nyt takana 8 päivää 8h~ päiviä ja putki jatkuu ainakin perjantaille), lisäksi tulee epätoivoisesti luettua amk pääsykokeisiin jos pääsisin vieraaseen kaupunkiin opiskelemaan ja pois nykyisestä paskaduunista. Tähän päälle 120 tonnia asuntolainaa ja tippuvat neliöhinnat ja heikot markkinat. Tunnen silti olevani henkiseltä puolelta kaiken tämän kanssa ihan ok. Mutta voinko stressata tietämättäni?

Tänään olen tarkkaillut hengitystäni kokoajan ja se häiritsee minua itseä, pelkään jatkuvasti että kohta se alkaa taas. Aion tästä jokatapauksessa huomenna lääkärille, kiinnostaisi vain tietää jos jollain on / on ollut vastaavaa ja voiko kohtaus riippua liikunnasta. Ennenkun tapaus selviää en aio ottaa riskejä ja jättää ylimääräisen reippailun pois. Postailen tänne vielä huomenissa lääkärin diagnooseja että saadaan juttu selväksi ja lisää tietoutta tällekin palstalle.

Kyllä luulis stressiä löytyvän tollasella lainalla, mutten stressin vähentämiseen hirveesti osaa neuvoa.
Mul oli kanssa panikkihäiriöitä nuorempana joten siihen voin antaa muutaman vinkin. Ittelläni tuli just tota samaa hengityksen tarkkailua, joka oikeestaan vaan ajan kanssa lähti veke, mutta noita itse panikkeja varten kannattaa muistaa et niihin ei voi kuolla ja se menee ohi. Jos viel haluaa varmistaa et saa sen nopeesti kuriin ilman että tulee sitä kylmää oloa ja tärinöitä, ni kannattaa pitää paperipussia messissä johon hengittelee. Sitten ku on varmempi olo siitä ettei niitä enää tuu tai vaik tulis ni tietää et selviää, ni voi jättää pussin himaan.

Kannattaa myös syödä tarpeeks magnesiumia, kun sen puutos voi ilmeisesti kanssa aiheuttaa tota panikkia. En suosittelis jättään treenejä väliin pelon takia, vaan just ota toi pussi mukaan vaikka treenikassiin ja keskity enemmän siihen treeniin itteensä ja ei hengitykseen niinkään. Toinen mikä kannattaa chekata on astma, jos on lievääkin rasitusastmaa päässy kehittymään, niin voi tulla just toi tukehtumisen tunne liikunnan jälkeen (siitäki kokemusta). Älä anna pelon hallita elämää. Paniikkihäiriö usein liittyy myös eksistentiaaliseen kriisiin varsinkin suurten muutosten aikana, mut se menee yleensä ohi ku löytää tahtinsa. Toivotaan ettei tule uudestaan vaan oli kertahomma ja jaksamisia jatkoon.

Itelläni aikoinaan kun tuli vedettyä pwo aineita tuli useinkin treenin jälkeen jonkin sortin paniikkifiiliksiä. Muistan kun treenin jälkeen postista menin jotain hakemaan ja pitkät jonot niin hertta alkoi ottamaan vähän ylimääräisiä lyöntejä. Toiset on ajat nykyään kun kunnon pwo jauhoja ei saa enää mistään. Vanhat hyvät ajat, hemo rage ja jack3d..

Eli tänään kävin lääkärin vastaanotolla. Huomenna on kaikki maholliset testit yms ja tuloksien valmistuttua on uudestaan tapaaminen. Siihen saakka tarkkaillaan ja katellaan mitä käy. Mitään yksiselitteistä syytä ei kohtaukselle löytynyt. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että tod.näk. jotain once in a lifetime juttuja. Kiitti Bodybuddy rohkasusta, ehkä tää tästä päivä kerrallaan! Päivittelen vielä kun saan tuloksia kouraan. Ja tosiaan lääkärikin suositti jatkamaan liikuntaa normaalisti.

Itelläni aikoinaan kun tuli vedettyä pwo aineita tuli useinkin treenin jälkeen jonkin sortin paniikkifiiliksiä. Muistan kun treenin jälkeen postista menin jotain hakemaan ja pitkät jonot niin hertta alkoi ottamaan vähän ylimääräisiä lyöntejä. Toiset on ajat nykyään kun kunnon pwo jauhoja ei saa enää mistään. Vanhat hyvät ajat, hemo rage ja jack3d..

Joku tällainen aiheutti itsellekin kauhean olon, taisi olla juuri Jack3d tai Crack.

Jossei olisi kyse kotijumpista niin veikkaisin ylirasitusta.

Nämä kovat treenibuusterit (jack3d) toimiii jo melkein samanlailla kun piriä vetäsit... saatika mitä tulee näihin paniikkikohtauksiin, itsellä diagnosoitu paniikkihäiriö (Ollut lapsesta asti) ja siihen lääkitys ja myös on aika vähäistä jos stressiä ei ole.

Nytkin juuri sain suuren huolentaakan harteiltani ja siitä asti menty ilman bentsoja ja kohtauksia. Perussetti mulla on illalla mirtazapin 15mg + insomin 5-10mg ja sitten rivatril 2-6mg päivä, hermosärkylääkitys lyrica 600mg päivä ollut jo 2 vuotta. vähän ehkä ohi aiheen mut kerroi nnyt omasta paniikkihommasta tähän.. Ja oireethan paniikkikohtauksessa on juuri tuollaiset, tuntuu että kuolema tuleee ja kaikki kaatuu päälle tuona hetkenä, rauhottavat lääkkeet on silloin kyl oikeesti tosi Iso jees!! diapam auttaaaa. Mutta elämä pitää saada kuntoon, kaikilla pitäis olla siinä se lähtökohta.

Ei mikään ihme, että kroppaa kiihdyttävät piristeet tuo paniikkikohtauksia jos niille on muutenkin alttiutta. Ite oon 3-4 kertaa kokenu sen ilon ja syynä siihen ollu lähinnä ressi, kauhuleffat, suuri fyysinen kuormitus, vähäset yöunet ja suuret määrät kahvia. Fiilis oli lähinnä semmonen, että aisti jonkun todella pahan tapahtuman koittavan, vieressä olis joku paha näkymätön henki ja sitten etukäteistieto siitä, että kohta se on menoa paremmille punttimaille.

Varsinkin toi ressi laukasee pääkopassa yhtä sun toista. Mutta kai sen järkikin sanoo, että jos ytykät pwo-jauheet laukasee outoja fiiliksiä niin silloin niitä ei kannata vetää. Väsynyttä päätä ja kroppaa ku kiihdytetään piristeillä ylikierroksille niin ihmekkös tuo. Lepo auttaa. Mitä ite oon lukenu niin jos alkaa tulemaan kuolemanpelkoa sun muuta pelkofiilistä, niin kroppa kyllä tasaa sen olon ajan kanssa kuhan malttaa olla siinä tilanteessa niin kauan kunnes olo tasaantuu. Järjellä kun siinä tilanteessa ajattelee, ettei mitään pelättävää ole, niin kehokin huomaa ennen pitkää ettei siinä ole mitään pelättävää. Suht vittumainen se silti on kun tuntuu, että kuolee ihan kohta.:D

Back
Ylös Bottom