Palomieheksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No onneksi ei vielä tullut mentyä opiskelemaan amk:hon. Suunnitelmissa oli 4,5 vuotta opiskella hoitsutädiksi ja siitä sitten uutta hakea pelastusopistoon. Ois voinut syödä miestä jos ois ehtiny lopettaa duunit ja mennä kouluun. Eipä tässä jää enää vaihtoehdoksi kuin käydä joku toisen asteen koulu taas. Mahtaakohan amiksesta saada joltain linjalta helposti hyvät numerot?

En ymmärrä miten voi olla näin vaikeaa keksiä sitä oikeaa ammattia...

Taas tuli semmoinen kuitna että tekisi mieli kokeilla jos sitä pääsisi sisään tuonne pelastusopistoon. Muutaman kerran olen asiaa harkinnut mutta en ole vielä kertaakaan hakenut.
Olen tuolta pelastusopiston sivuilta koittanut etsiä, mutta en oikein ole löytänyt tuota kaavaa että miten tuo hakeminen sinne oikein tapahtuu.

Taustaa sen verran että:
Ikää 21 vuotta, työkokemusta noin 2 vuotta (rakennushommia) + 1 vuosi armeejaa.
Ammattikoulusta olen todistuksen saannut, keskiarvo 4,25.
Kunto on ihan hyvällä tasolla, poliisikoulun kuntotesteistä tuli täydet pisteet.
VPK:sta tai muista vastaavista töistä ei ole oikeastaan mitään kokemusta.
Töissä joutuu välillä työskennellä ahtaissa paikoissa ja joskus melko korkeallakin, eikä ainakaan tähänasti ole mitään pelkoja tullut vastaan.

Minkäläiset lähtökohdat minulla on hakea ja ennenkaikkea päästä kouluun opiskelemaan?
Jos joku joka tietää viitsisi selittää että miten tuo koko hakuprosessi tapahtuu.

Olitko hakemassa Kuopioon vai Pekolle Helsinkiin?
Kuopioon hakuprosessi alkaa sillä että varaat lihaskuntotestin, samaan yhteyteen tulee sitten lääkärin tarkastus. Jos olet kuopion suunnalla niin testin voi tehdä opistolla. Keski-Suomessa testiä tarjoaa ainakin Peurunka. Muita testipaikkoja taisi saada selville opiston kautta. Testi tulee suorittaa ennen hakupäivää ja testin tulokset lähetetään hakupaperien mukana. Testeissä on penkkipunnerrus, istumaan nousu, leuanveto ja kyykky.

Testien tuloksen ja koulutodistusten mukaan sinulle lasketaan alkupisteet joiden mukaan määräytyy pääsetkö valintakokeisiin jotka järjestetään kuopiossa. Valintakokeissa on uintitesti, cooper ja fobiatestit. Testit ovat karsivia, nämä läpäisten pääset "toiselle kierrokselle" joka on soveltuuvuuskoe. Siihen sisältyy paperitehtäviä ja haastatteluita. Näiden pisteiden perusteella tehdään sitten valinnat kouluun.

Kouluun kannattaa hakea aina jos siltä tuntuu :D ja sinun papereilla on varmasti hyvät mahdollisuudet. VPK kokemuksella ei sinällään ole merkitystä, siitä taitaa vaan saada jonkun lisäpisteen haettaessa kouluun

On kyllä kohtuullisen älytön homma, jos amk tutkintoa ei huomioida tuonne haettaessa. Itse opiskelen ensihoitoa amk:ssa ja näkisin (toki oma lehmä ojassa) tämän taustan olevan melko iso plussa kun tämmöseen ammattiin hakee.

Pelastaja valintakokeessa suljetun paikan kammo testataan laittamalla osallinen pimeään kammioon ja suljetaan luukku perästä.. n.30 sekuntia siellä pitäisi viihtyä koputtelematta. Korkean paikan kammo testissä kiivetään tikkailla 4-5m ja irroitetaan toinen jalka ja toinen käsi. Näin olen kuullut useammalta. Voihan nämä tietysti muuntautua erilaisiksi.

Tätä on ehkä jo kysytty, mutta onko palomiehillä jokin vaatimus värinäön suhteen? Minua nimittäin kiinnostaisi pelastustyöntekijän ammatti kovasti, mutta olen ikävä kyllä värisokea. Muistan ainakin lukeneeni että poliiseilla on joku vaatimus värinäön suhteen. Sitten vielä sellainen kysymys että saako pelastuskouluun pyrkiessä jotain lisäpisteitä jos on suorittanut kaksoistutkinnon?

"joka on terveydentilaltaan ja muutoin
ammattialan tehtävien asianmukaisen
hoitamisen kannalta sopiva;"

Siintä sitten päättelemään, parhaiten tiedon saat kun soitat kuopioon/hesaan missä nyt asutkaan ja sieltä kysyt suoraan.

mitenkäs katsotaanko nuo ammattikoulun keskiarvo eli katsotaanko se ns " kouluarvosanoista " vai kaikista eli ammatillisista ja kouluarvosanoista?

Bob123;3045879 begin_of_the_skype_highlighting**************3045879******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Tätä on ehkä jo kysytty, mutta onko palomiehillä jokin vaatimus värinäön suhteen? Minua nimittäin kiinnostaisi pelastustyöntekijän ammatti kovasti, mutta olen ikävä kyllä värisokea. Muistan ainakin lukeneeni että poliiseilla on joku vaatimus värinäön suhteen. Sitten vielä sellainen kysymys että saako pelastuskouluun pyrkiessä jotain lisäpisteitä jos on suorittanut kaksoistutkinnon?

Itselläni on ns, poikkeava puna-viher näkö, eli en näe ishiharan värinäkökirjasta kaikkia punavihreitä numeroita, mutta itselläni se ei haitannut mitään hakiessani kouluun. Lääkäri sanoi ettei se haittaa minua mitenkään ammatissa, joten ei ole ongelmaa. Eli jos nyt et aivan täysin värisokea ole niin se ei muodostune ongelmaksi kouluun hakiessasi.

Kannattaakohan tuota edes 4 pisteellä lähtä yrittämään. Saan kuntotesteistä täydet pisteet ja huonosta amiksen totarista 3 pistettä. Ei taida riittää.

Ei tonne oo mitään järkeä lähteä kokeilemaan, jos tietää jo ettei pääse sinne. Sinne hakee vuosittain aika paljon porukkaa ja aika kovilla pisteillä sinne mennään sisään.

Yleensä kevään haussa on ollu aina vähän korkeemmat pisterajat, joten 4 pistettä amispapereilla saattaa tehdä tiukkaa jatkon kannalta, sillä syksyllä pisteraja oli jo 4,5. Ainahan sitä kannattaa kokeilla, jos uskoo, että riittää. Tosin haluuko maksaa jo suolaiseksi nousseen lääkärin maksun/lihaskuntotestin (98 euroa?), jos tietää ettei pisteet riitä....

Onko jo joku kerennyt varmaamaan aikaa tonne lääkärin tarkastukseen/lihaskunto testeihin, eli koska sieltä voi alkaa yleensäkkään varaamaan aikoja?

No kai se pitää huvin ja urheilun vuoksi kokeilla. Varasin siis tänään ajan testeihin. Kokeilin äsken salilla noita fyysisiä ja kaikki bonus pisteet noista helpon tuntuisesti, eli sieltä saisi 1p.
En tule ikinä saamaan enempää, kuin 4p eli taitaa kaatua haaveet siihen, kun ei noita amiksen arvosanoja enää korotella. Mokoma ka on 3.22, kun tarvisi 3,25 ylimääräseen pisteeseen.

Tammikuussa 2012 alkavalle pelastajakurssille olisi tarkoitus lähtea hakemaan ja kyselisinkin uteliaisuuttani ja vähän yleistä suuntaa kartoittaen alkupistemääriä, joilla porukka on saanut kutsuja pääsykokeisiin Pelastusopistolle. Tietoa tarvitsen, koska olen aikeissa käydä hieman korottamassa lukiokeskiarvoa muutamalla irtokurssilla, jos oma pistemääräni on liian matala. Onko esimerkiksi 5 pisteellä lukiopohjalta mahdollisuuksia päästä pääsykokeisiin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom