Kuopion opistoon semi haasteellista. Itellä noin 7 keskiarvo lukiosta ja pääsykokeisiin pääsin kerran, kun hakijoita oli vähän/hakijoiden taso huono. Lihaskuntotesteistä saanu täydet ja VPK-toiminnasta lisäpiste, mutta silti parina viime hakukerralla ei asiaa kokeisiin.Onko mulla mitään mahista päästä palomieheksi? Lukio päättötodistuksen keskiarvo tulee olemaan noin 6,5... En ikinä tajunnut, että tuun sitä sittenkin tarvimaan, niin perseillyt kaikki kurssit. Fyysinen kunto hyvä ja luulen, että saisin kuntotesteistä lähes täydet pisteet, kuitenkin olen vasta 18-vuotias, joten olisi aikaa treenata ja inttikin edessä. Harmi jos unelma ammattiin pääsy kusee, koska hoidin lukion huonosti.
Helsinkiin hakiessa voi kompensoida "huonoa" todistusta työkokemuksella ym. Helsingin kurssille pääsy vaan vaikeampaa pääsykokeissa, kun aloituspaikkoja vain 15 ja kilpailu kovaa. Mutta kannattaa yrittää - aikaahan sulla on. Itsellä oli nyt tänä keväänä vika kerta kun Helsinkiin sain hakea ja se jäi haaveeksi, mutta Opiston haave elää yhä.
Lukiotodistuksen arvostus tuntuu kyllä niin järjettömältä. Itseltä löytyy myös AMK tutkinto, eikä sitä arvosteta tuossa hakuprosessisa yhtään