Palomieheksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moi,

mikäli aloitat opiskelun Pelastusopistolla nyt syksyllä ja oppilaspuku on vielä hankkimatta, no worries, tarjolla olisi seuraava paketti:

- takki, koko: C52 (kunto: hyvä / uudenveroinen)
- housut, koko: C52 (kunto: hyvä / uudenveroinen)
- kauluspaita, pitkähihainen, koko: 41/42 (kunto: pesussa haalistunut, mutta palveluskelpoinen)
- kauluspaita, lyhythihainen, koko: 41/42 (kunto: pesussa haalistunut, mutta palveluskelpoinen)
- lippalakki, kesä (sis. kokardi), koko: L/XL (kunto: uudenveroinen)
- lippalakki, talvi/korvaläpällinen (sis. kokardi), koko: S/M (kunto: hyvä-)

Täydellisestä setistä puuttuvat siis kravatti ja talvitakki.
Hinta:
koko paketti lähtee aseveli -hintaan tarpeettomana.
Yhteydenotot: postilaatikko.juha(at)outlook.com .
Tuotteet Kuopiossa.

Viimeksi muokattu:
Moro, onko täällä paljon porukkaa jotka olisi hakenut ammattitutkinolla, miten käytänössä pelkällä ammattitukinolla hakeminen hoituu, ja onko vaikea päästä?

Onkos jollekkin tullut jo pääsykokeisiin kutsua? Johan tässä kokenutta hakijaa alkaa jännittää onko posti hukannut meikän paperit vai eikö rouva vienytkään niitä ikinä postilootaan asti :D

Morjens!

Oon yrittänyt lukea pääsykokeista ja niiden rajoista mutta en ole löytänyt yhtä tyhjentävää vastausta, joten ajattelin nyt kysyä: Miten hakeutuminen erityisesti Helsingin pelastuskouluun tapahtuu?

Olenko ymmärtänyt oikein, että pääsykokeisiin päästäkseni minun täytyy saada:
Koulumenestyksestä 1-7 pistettä
Lihaskuntotestistä ja yleiskestävyydestä 0-2 pistettä,
työkokemuksesta 0-3 pistettä,
Veneenkuljetuskelpoisuus/Vesisukelluskelpoisuus/Raskaiden tai erikoisajoneuvojen kuljettamisoikeus/Molempien kotimaisten kielien hyvä taito/Muu kielitaito/Terveydenhuollon ammattihenkilöstö:stöstä lisäpisteitä. Random määrä pisteitä. Nämä eivät kuitenkaan koske minua, sillä niistä ei tule lisäpisteitä

Pääsykokeisiin on käsitykseni mukaan päässyt riippuen koulutustaustasta noin 4-6 pisteellä?

Pääsykokeissa unohdetaan kaikki edellä mainittu, poislukien lihaskuntotesti ja yleiskestävyys. Näiden lisäksi pääsykokeissa suoritetaan fobia-testit (hyväskytty/hylätty) ja psykologiset osatestit, joiden maksimipistemäärä on 10 pistettä. Joten pääsykokeiden kokonaispistemäärä on 0-12 pistettä. Kouluun on päässyt noin 6-7 pisteellä?

Itse kuulun niihin, joita kiinnosti kouluaikoina aivan muut asiat, kuin se itse opiskelu. Jouduinkin laskeskelemaan, että kuinka paljon joudun nostamaan päättötodistuksen keskiarvoa, jotta saisin kasaan esimerkiksi koulumenestyksestä 4 tai 5 pistettä ja pääsisin osallistumaan pääsykokeisiin. Fyysisistä osioista saisin kuitenkin 1,5-2,0 pistettä. Toki psykologiset taitavat olla ne (ja erityisesti se haastattelu), joka määrittelee jonkin verran kouluun pääsemisen mahdollisuuksia.

Pistäkeehän inffoa miten meni tänään ja miten menee huomenna. Vai eikö muita pakkislaisia enää ole hakemassa kuin minä ja heinikko :)

Miten JinXb:llä meni pääsykokeet? Kyllä on pitkä päivä kaikkine osioineen nuo testit. Ja on se kumma homma ku joka syksy pakkaset tärähtää just tohon hakuviikolle. Vaan mikäpä siinä oli pikku kuurassa juosta kilimuttaa auringonpaisteessa.

Kyllähän tää hakeminen alkaa jo harrastamisen puolelle mennä. Ei juoksu kulje niin ei. Selityksiähän tähän voi keksiä vaikka ja ikinä mitä, mutta se mikä on oikeasti totta niin onkin eri asia :hyper: Täytyy nyt vähän sumplia jatkon kannalta mitä sitä tekis. Alotin toisen koulutuksen syyskuun alussa ja sekin ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa. Aikuiskoulutustukea vaan ei myönnetä kuin 19kk niin hiukan rajaa tuota uudelleen kouluttautumista. Tätä nyt on turha kommentoida, että "jos oikeasti haluaa niin sinne pitää vaan hakea tms." Totuus on kuitenkin se, että asioihin kun vaikuttaa elämässä niin moni muukin asia kun omat unelmat.

Tulipas aamutuimaan kirjotukset. Noh, hauskoja jännityshetkiä reilun kuukauden verran muille hakijoille!

Kysytään nyt täällä vaikka ei nyt ehkä ihan oikea paikka olekaan, mutta liittyy edes jotenkin aiheeseen. En oikein tiedä miten tämän edes esittäisi, mutta sanotaan, että tulevaisuus stressaa ihan p.keleesti.
Tilanteeni on, että jo lukion lopulla halusin pelastusopistoon, koska en enää jaksanut opiskella päivääkään ja halusin kunnon hommiin, en mihinkään toimistotyöhön. Heti lukion jälkeen kesällä painelin armeijaan ja siellä vierähti vuosi. Intistä pääsiin siis tänä kesänä, jonka jälkeen menin ihan sekalaisiin hommiin, enkä siis hakenut vielä PeO:on syksyllä, koska ihana kuorma-autokorttihässäkkä ja intin alentama kunto. Tällä hetkellä olen raksalla sekahommissa ja päivä päivältä kirkkaammaksi mielessäni tislautuu mielikuva, mitä en ainakaan halua tehdä työkseni (raksaa).

Tavoitteenani on hakea keväällä opistoon, mutta nyt olen alkanut kelailemaan, että ehkä myös joku kunnon opiskelukin maistuisi. Selvää on, että pelastus- ja terveydenhoitoala on se meikäläisen juttu. Mielessä on myös pyörinyt niinkin villi ajatus kuin pyrkiminen lääkikseen, johon nyt iän hieman kartuttua ja työkokemuksen perusteella olisi todella kova moti myös päntätä. Tiedän, että kirjoitukset meni vain siksi niinkin heikosti, että en ollut ihan varma mitä haluan jatkossa, ja jos vain olisi lukenut kirjotuksiin yhtään enemmän olisi tulokset olleet varmasti paremmat (keskiarvo Magna). Kirjoitin siis mm. pitkän ma, fy ja ke, eli jotain mahdollisuuksia olisi ehkä kovalla työllä yliopistoonkin.

Nyt en vain tiedä mitä teen, koska pelkään, että jos nyt valitsen vaikka pelastusopiston ja muutaman vuoden päästä haluaisin sittenkin lääkikseen, niin lukion asiat olisi huomattavasti huonommin muistissa ja duunia sais tehä ihan mielettömästi päästäkseen sisään ja silloin ehkä voisi joskus kaduttaa, etten lukenut ja mennyt yliopistoon. Toisaalta jos nyt alottaisin valmistautumisen lääkikseen, niin ensimmäiset tosiasialliset mahdollisuudet minulla olisi päästä vasta toisella hakukerralla (2017), ja sitten jos joskus valmistuisi lääkäriksi, niin ikää olisi jo sen verran, että en tiedä tuosta PeO:sta??

Varmaa on, että toista välivuotta en suostu pitämään, ehkä juuri ja juuri jaksan sinnitellä raksalla ensi syksyyn jolloin toivottavasti edes jonkin oppilaitoksen ovet aukenisivat. Mietin, että voisin hakea ainakin näihin koulutuksiin keväällä: lääkis, pelastusopisto tai ensihoito (AMK). Mutta sitten mietin, että jos ei pääse mihinkään kouluun, niin sitten olen kyllä tosikusessa, koska tämäkin välivuosi on enemmän kuin tarpeeksi.

Sori avautuminen. Mielipiteitä?

Sinuna hakisin ehdottomasti lääkikseen. Välivuoden/pätkätyövuosia joutuisit pelastajana tässä työtilanteessa viettämään kuitenkin valmistumisen jälkeen. Käsittääkseni nyt jouluna valmistuvalta kurssilta kenelläkään ei ole vielä työpaikkaa tiedossa (joillain ehkä jotain pätkää mahdollisesti luvassa) ja vasta kesäisin pääsee joksikin aikaa töihin. Pätkiä sitten ehkä siinä kesien välissä.

Sen lisäksi kun ottaa huomioon palomiesten matalan palkan niin vuoden kokonaisansiot jää pätkätöillä laihoiksi. Lääkärinä sen sijaan pääset tienaamaan hyvin jo opiskelujen aikana kandiksi valmistumisen jälkeen. Jos vähänkään on mielenkiintoa niin lääkikseen vaan. Pelastajaksi kerkeät tarvittaessa myöhemminkin.

Onkos jollain opistoon päässeellä vielä pelastajakurssin vaatima vaatetus hankkimatta? Eipä hätiä mitiä, minulta joutaisi kaapista kiertoon em. vaatteet. Sovivat ovat ainakin 183/85 kokoiselle kaverille. Löytyy siis oppilaspuvun takki, housut, 2x kauluspaita, kravatti, talvitakki (jota tarvittiin tasan kerran), kesä-, ja talvilakit kokardeineen. Myös mustat nahkakengät löytyy käyttämättömät kokoa 43 jos tarvista. Hintapyyntö koko läjälle 200e esim opistolle toimitettuna, myös posti kulkee. Kamat kuopiossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom