Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Ja musta mitä korkeammalle koulutetumpiin asteisiin mennään niin sen enemmän alkaa painaa kupissa jokin muu kuin itse osaaminen - hyvin vaikee on ainakin aukottomasti uskotella itselleen että talouspuolelle palkattavat 24-vuotiaat minihameiset tytöt nimenomaan osaamisensa perusteella tarvitsis alkupalkakseen 3500e/kk. Mutta, elämä on.
Haluatko avata tätä hieman, myönnän etten saanut ihan koppia. Korkeakoulutetuilla alkaa painaa kupissa mikä muu? Miten 24-vuotiaat erityisesti liittyy korkeammalle koulutettuihin asteisiin?

Aikamoista työpaikkasurffailua :D Ite oon jääny jumittamaan samaan työpaikkaan (13. vuosi menossa) enkä näe mitään syytä vaihtaa. Oppia uudet tavat, ihmiset ym. Ei kiitos. Sen lisäksi ettei kuitenkaan voi etukäteen varmaksi tietää että viihtyykö uudessa paikkaa. Ainoana syynä näkisin paremman palkan perässä juoksemisen, mutta kyllä hyvä työpaikka (viihtyvyys ym.) on palkkaa tärkeämpi.

Jos aamusin vituttaa lähteä töihin niin työpaikka on väärä. Siitä sen viimeistään tietää.

Sama. Siis mulla kanssa 13. vuosi menossa saman työnantajan palveluksessa. Eikä nyt ole itselläkään mitään tarvetta miettiä muuta. Välissä on ollut vittumaisiakin jaksoja. Välissä vituttanut aamulla lähteä töihin. Mutta sitten tuli vähän vaihdoksia ylemmässä johdossa eläköitymisen johdosta ja tuli itselle uusi esimies kun järjestelivät toimintoja uusiksi. Nyt on päässyt näyttämään oman osaamisensa ja itse olen siis nyt kesän tässä esimiehenä ja syksyllä pitäs jatkaa vuorovastaavana. Työ on kohtuu monipuolista kun tekee kaikki mitä muut ei osaa ja viitti tehdä. Tehdä saa, ei oo tylsää. Mutta mä kuolisin tylsyyteen jos töissä ei ois tekemistä!

Itsellä tavoite jos tässä lähivuosien aikana vuosipalkan saisi 40.000 euron tienoille. Se ois ihan ok tällaselle raksa-amikselle joka ei oo lähelläkään raksahommia.

- - - Updated - - -

No, musta tuo loppupään taso on periaatteessa varsin okei työn vaativuuteen nähden, mutta samalla sanon että jos sitä peilaa siihen että duunarina samassa putiikissa saa saman verran pelkästään 'painamalla nappia 7-15', niin enää ei inssin palkat ole oikealla tasolla. Työn vaativuuksissa, stressaavuudessa, ihmisten sitoutumisessa yms on vaan niin selkeä ero.

Totta. Mutta tällä napinpainajalla se ura on sitten sitä napin painamista. Kuka ajatteleva olento tuollaista jaksaa vuosikymmeniä? Minä en jaksaisi hyvällä palkallakaan kovin pitkään. Mieluummin paska palkka ja vaihteleva duuni kuin että sitä yhtä nappia painaen ja rataa tuijottaen saisi vaikka sen 50.000 euroa vuodessa. Hulluksi tulisin.

Mutta sillä insillä on mahdollisuus edetä kun osaaminen ja kokemus karttuu. Napinpainajalla vähän heikommin.

Ja musta mitä korkeammalle koulutetumpiin asteisiin mennään niin sen enemmän alkaa painaa kupissa jokin muu kuin itse osaaminen - hyvin vaikee on ainakin aukottomasti uskotella itselleen että talouspuolelle palkattavat 24-vuotiaat minihameiset tytöt nimenomaan osaamisensa perusteella tarvitsis alkupalkakseen 3500e/kk. Mutta, elämä on.
Voi pitää paikkaansa jossain Nokialla, isoissa firmoissa ylipäätään tai julkisella, mutta omat kokemukset 10-200 hengen organisaatioista asiantuntijatehtävistä 15 vuoden ajalta eivät voisi olla enempää päinvastaiset. Koulutus ei kiinnosta ketään kun talossa ollaan jo sisällä, perseennuolennalla ei saa mitään muuta kuin repeilyä aikaiseksi. Sosiaalisilla taidoilla tai puhelahjoilla ei ole niin väliä, kunhan normaali kanssakäyminen asiakkaiden ja ihmisten kanssa ylipäätään jotenkin onnistuu. Ulkonäöllä/pukeutumisella en myöskään ole koreillut eikä ole muutkaan, mutta hyvin olen kelvannut firman hallituksen kokouksiin sijoittajien rinnalle hupparissakin. Nöyrä asenne työhön (mitkään hommat ei ole kouluitukseni/kokemukseni "alapuolella"; välillä koodataan monimutkaisia algoritmeja ja toisena päivänä tehdään tarvittaessa ihan mikrotukea, kaiken a ja o on että projektit menee eteenpäin ja hommia ei jää roikkumaan) ja toimialaosaaminen on ollut omalla työuralla kaiken a ja 0.

Meiltä on vuosien varrella YT-neuvotteluissa laitettu DI:tä pihalle ja jätetty 1. vuoden teekkareita duuniin edellämainittuja DI:tä 30% kovemmalla liksalla, koska kyseinen tekniikan yo on vaan osaavampi duunissaan ja siten arvokkaampi asset firmalle.

Palkkani? Olin työsuhteessa vähä alle kolme kk... piti olla pohja + provisio.. no työnantaja kertoi että mun olis pitänyt tehdä 2tonnia omaa markkinointi + keikan hoito ennenkuin 20% provikka lähtisi juoksemaan.. no eihän se kertaakaan yltänyt lähellekkään tota 2 tonniakaan saati sitten että provisiota olisi saanut.
Entäpä se pohja palkka? Piti olla tosiaan joku 1150e pohja, mutta tämä työnantaja päättikin yksipuolisesti että hän muuntaa tuon pohjan jakaen 160h jolloin saadaan tuntipalkka (huom. tehtyihin tunteihin sidonnainen)... 7,20e ja tien päälle kiitos, no mitä tulee niihin tunteihin? eka kk 100h, toka kk 25h ja kolmannen kk 4h ja siinä kohtin tein koeaika purun ja nautin ton vitun huiman palkkani perään 3 kk karenssia jonka aikana tulot 0 euroa.

KIITOS TYÖVOIMATOIMISTO kun autoitte pitkäaikais sairasta työllistymään eli käytännössä ajoitte paskasta taloustilanteesta sellaiseen jossa ei selviä kuin lain nurjalla puolella tuohta tekemällä. KIITOS.

Miten pitkä koeaika sul oli?

Haluatko avata tätä hieman, myönnän etten saanut ihan koppia. Korkeakoulutetuilla alkaa painaa kupissa mikä muu? Miten 24-vuotiaat erityisesti liittyy korkeammalle koulutettuihin asteisiin?
Minun maailmankatsomuksellani korkeakoulutetuilla painaa kupissa muita enemmän pelkästään se koulutus, ei itse osaaminen. Yhtenä perusteluna esimerkiksi se, että minusta suoraan koulunpenkiltä (johon tämä ikä liittyi), ilman työkokemusta töihin tulevana ollaan harvemmin niin päteviä ja osaavia, että 3500e/kk (lue: selvästi yleisen palkkatason yläpuolelle sijoittuva) olis jotenkin osaamisella perusteltu alkupalkka tässä nykyisessä yhteisössä.

vässy74: Mun kokemukset pohjautuvat (especially tuohon edellä esitettyyn kärjistettyyn mielipiteeseen johtaneet) nimenomaan isoon firmaan. YT:issä ulos laitetaan porukkaa melko sokeasti koulutustason mukaan ja aina se sama osaamaton johto pysyy. 'Paremmat' hommat menee lähes poikkeuksetta korkeakoulututuille, oli sitten pätevä tai ei. Nojoo, osittain kärjistettyjä lausuntoja ja aivan varmasti pätevyyden perusteellakin porukkaa valikoituu kummassakin tapauksessa, mutta kuitenkin tuollanen trendi on ihan selkeästi havaittavissa. Pienet firmat kuolis jos siellä homma menis yhtään samoin.

Minun maailmankatsomuksellani korkeakoulutetuilla painaa kupissa muita enemmän pelkästään se koulutus, ei itse osaaminen. Yhtenä perusteluna esimerkiksi se, että minusta suoraan koulunpenkiltä (johon tämä ikä liittyi), ilman työkokemusta töihin tulevana ollaan harvemmin niin päteviä ja osaavia, että 3500e/kk (lue: selvästi yleisen palkkatason yläpuolelle sijoittuva) olis jotenkin osaamisella perusteltu alkupalkka tässä nykyisessä yhteisössä.

vässy74: Mun kokemukset pohjautuvat (especially tuohon edellä esitettyyn kärjistettyyn mielipiteeseen johtaneet) nimenomaan isoon firmaan. YT:issä ulos laitetaan porukkaa melko sokeasti koulutustason mukaan ja aina se sama osaamaton johto pysyy. 'Paremmat' hommat menee lähes poikkeuksetta korkeakoulututuille, oli sitten pätevä tai ei. Nojoo, osittain kärjistettyjä lausuntoja ja aivan varmasti pätevyyden perusteellakin porukkaa valikoituu kummassakin tapauksessa, mutta kuitenkin tuollanen trendi on ihan selkeästi havaittavissa. Pienet firmat kuolis jos siellä homma menis yhtään samoin.
Jep jep, pätemätön johto ja parhaat paikat menee turhille koulutetuilla. Opiskelemallahan ei opi mitään työelämässä hyödyllistä.

Toki jos lähdetään siitä, ettei koulutus tuo mitään lisäarvoa osaamisen näkökulmasta, niin sitten on oikein kritisoida sitä että koulun penkiltä tulija katsotaan tehtäväänsä päteväksi. Tosin jos tuolle linjalle lähdetään, niin hittojako edellyttämään mitään koulutuksia, palkataan peruskoulun penkiltä porukkaa ohi turhia ammattikoulutuksia käyneiden duunareitten. Harvalla duunarillakaan palkkakehitys on niin räjähdysmäistä, että lähtöpalkka koulunpenkin jälkeen moninkertaistuisi vuosien myötä, joten on ehkä ihan loogista että sopivan nohevalla koulutuksella varustettu tulokas tuo sen potentiaalinsa sopivaa hintaa vastaan.

Kerrotko muuten minkä alan minihametypykät saa suoraan koulun penkiltä taloushallinnossa 3500 € / kk? Tuo on yli jo Ekonomiliiton alkupalkkasuosituksistakin. Eihän siinä, reilu talo jos noin hyvin maksaa keltanokille.

Kerrotko muuten minkä alan minihametypykät saa suoraan koulun penkiltä taloushallinnossa 3500 € / kk? Tuo on yli jo Ekonomiliiton alkupalkkasuosituksistakin. Eihän siinä, reilu talo jos noin hyvin maksaa keltanokille.

Luultavasti Aleksis Kiven kadulla yövuoroa tekevät tienaa tuon summan helposti.

Eka vuosipuolikkaan brutto näyttäisi nyt olevan 60k€ uuden työnkuvan myötä eli reilu 20k€ enemmän kuin viime vuonna. Verojen jälkeen neton ero kutistuu kuitenkin yllättävän pieneksi. Rankka on kyllä tämän maan verotus, kun pian puolet palkasta menee valtiolle. Hyvin tietysti pärjäilee mutta ei tässä oikeasti rikastumaan pääse.

Aihetta on sivuttu jos kuinka monta kertaa mutta kysästään nyt kuitenkin vielä. Elikkäs paljonko pakkislaiset tienaa kk? Ammattikin olisi ihan mielenkiintoinen tieto. Aloitetaan, insinööri 3200€/kk.

Ketjun aloittajan päivitys. Palkka tällä hetkellä on 9700-15200€/kk. Edellä mainittu ka. ansiotulo on viimeisen 12kk:n mukaan. Kk-palkka vaihtelee sen mukaan kuinka bonuksia lasketaan, minimipalkka on tuo 9700€/kk. Olen edelleen samassa kansainvälisessä yrityksessä töissä missä olin ketjun aloitushetkellä, eri toimessa tosin. Ja kyllä, teen edelleen päivittäin ns. oikeaa työtä. Kädet likaantuvat, ehkä liiankin paljon mitä olisi tarve. Olen saanut palkattua omaan tiimiini maailman parhaat tyypit, heillä on rahankiiluu silmissä mikä mahdollistaa meidän kaikkien hyvät ansiot.

Käteni eivät ole likaantuneet norjalaisessa öljyssä vaan puhtaassa suomalaisessa teknologiassa :).

Itse jos pääsisi tuohon viiden vuoden päästä, niin voisi olla enemmän kuin tyytyväinen. Onneksi saa unelmoida :D

Jotain alle 1000 euroa jää käteen kuussa, paskaduuni ja paskapalkka. Sanomalehdenjakajana toimin, ei todellakaan ole vaivan arvoista työtä.

Ketjun aloittajan päivitys. Palkka tällä hetkellä on 9700-15200€/kk. Edellä mainittu ka. ansiotulo on viimeisen 12kk:n mukaan. Kk-palkka vaihtelee sen mukaan kuinka bonuksia lasketaan, minimipalkka on tuo 9700€/kk. Olen edelleen samassa kansainvälisessä yrityksessä töissä missä olin ketjun aloitushetkellä, eri toimessa tosin. Ja kyllä, teen edelleen päivittäin ns. oikeaa työtä. Kädet likaantuvat, ehkä liiankin paljon mitä olisi tarve. Olen saanut palkattua omaan tiimiini maailman parhaat tyypit, heillä on rahankiiluu silmissä mikä mahdollistaa meidän kaikkien hyvät ansiot.

Käteni eivät ole likaantuneet norjalaisessa öljyssä vaan puhtaassa suomalaisessa teknologiassa :).

Ilmeisesti jollain tavalla tulokseen sidottu palkka? Palkaksi tuo on niin kova, että ihmettelen miksette pistä omaa firmaa pystyyn ja myy omaa asiauntuntemusta 100% myyntikatteella?

Välillä tympii, ku lukee paljonko muut tienaa...
Toisaalta, omasta mielestäni itselläniki on ihan kohtalainen palkka duunariksi, viime vuonna oli karvan verran alle 40K suht isoilla ylitöillä ja lomarahoilla. Kyllä sillä hyvin pärjää ku yksin elelee, ja matkustelinpa Ausseissaki 3kk alkuvuodesta, helposti järjesty että sain otettua virkavapaata sille ajalle :) muutenki joustava ja ihan ok firma monella tapaa. Kuitenkin olen kyllä vakavasti suunitellut että vaihdan alaa tässä lähiaikoina, en niinkään palkan takia vaan enemmän sen takia että olisi kiva kokeilla jotain muutakin ku raudoitus ja betoni hommia, olisi myös kiva löytää joskus työ jossa oikeasti viihtyisi hyvin ja voisi aamulla mennä iloisena töihin :)

10 e tunti ja olen vasta opiskelija että nousee sinne 15 kun valmistun, hyvä tämä rakennusala, äkkiä nousee palkkataso

Epäilen kyllä vahvasti, että suoraan ammatikoulun penkiltä pääset 15e/h palkoille, ennemminkin sinne 12,5e korville varmaan menee.

10 e tunti ja olen vasta opiskelija että nousee sinne 15 kun valmistun, hyvä tämä rakennusala, äkkiä nousee palkkataso

Äkkiä lähtee myös työt talouden heilahduksissa. Riippuu tietenkin kypärän väristä mutta kun mulla oli valkonen kypärä niin hommat seuras silloin tällöin kotiin asti eikä siitä mitään lisää herunut. Rakennusalan duunarilla taas edessä on joko erikoistuminen tai aika paskaset oltavat.

Back
Ylös Bottom