Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Provikkalla hommia, tuntipalkka ollut huonoimpana päivänä 1,85 € ja parhaana 22,08 €. Loput sitten siltä välltä.

1300€ brutto.

Huonolta harrastukselta tuo tuntuu kun katsoo tilin saldoa. Ruoan ja laskut voi tuolla maksaa ja siihen se sitten jäikin.

Mista muuten johtuu noin alhainen palkka ?
Onko tuo ihan yleinen palkkataso noista hommista ?
Kasittaakseni islannissa tyottomyys % on aika alhainen, josta johtuen voisi kuvitella etta jos omaa jonkin taidon niin palkkaus olisi kohdallaan.

Inflaation perkele:curs: Eli siis viime vuonna kun olin taalla duunissa yhella eurolla sai noin 90 kruunua, tanaan kurssi pyori jossain 125 tietamilla:curs::curs: Eli palkka kruunuissa on sama kuin viime vuonna mutta euroissa se on paljon paskempi inflaation takia. Hyva asia tietysti turismin kannalta, mutta esim. vieras tyovoima karkaa tehokkaasti muualle kun palkka suhteessa euroon huononee. Taallahan eletaan jonkinlaista lamaa parhaillaan.
Juu tama palkkahan on periaatteessa ihan apupojan palkka, en nyt tieda tarkalleen noidan parhaiden jannujen palkkoja mutta kylla varmaan napsahtaa sen 1600-1700 kruunua tunnissa eli talla hetkella noin 14-15 egea. Ihan ok palkkoja mutta ei silla kylla rikastu. Yleinen palkkataso on kovempi kuin suomessa, tosin elamiskustannukset on myos suuremmat.
Tunnen useita jannuja jotka on lopettanu lukion kesken ja lahteny kalastusaluksille duuniin, yks 18v. jantteri repi 5 kuukaudessa noin 70 000 €, kateen:rock: Palkka riippuu toki myos saaliin suuruudesta. Duuni on toki raskasta ja ykstoikkoista, tekemisen puutetta yms. mutta jos raha kelpaa niin mika ettei:kippis1:

1300€ brutto.

Ei pahalla, mutta kuka viittii tehdä 1300€:n bruttotuloilla töitä?
Ihan oikeesti.

Ihan oikeesti.

Jos ei tartte stressata ja jää vapaa-aikaa älyttömästi niin mikäs tuossakaan palkassa vikana?

Vuositulot kuitenkin n. 16000€. Asuu yksiössä 500€/kk, asumismenot 6000€/vuodessa. Verojen jälkeen jäis semmonen 7000€ vuodessa muuhun eli 580€kk. Siitä ruoat, sähköt yms. yms. pois niin sitähän jäis vielä 100€ säästöön per kk :) Että kyllähän tuollaisella palkalla elää. Ainakin hetken. Ei vain tartte paljoa omaa kämppää, autoja, kameroita, telkkareita, tietokoneita yms. yms. ostella.

Ihan oikeesti.

Samaa oon vähän miettiny itekkin. Miten jotkut siivoojat tai koulunkäyntiavustajat yleensäkin jaksaa herätä aamulla. Mutta hyvä että jaksaa. Ei tää maailma muuten toimis.

Samaa oon vähän miettiny itekkin. Miten jotkut siivoojat tai koulunkäyntiavustajat yleensäkin jaksaa herätä aamulla. Mutta hyvä että jaksaa. Ei tää maailma muuten toimis.

Joo ei kerrota kenellekään et täällä voi tienata ihmismäistä palkkaa niin saadaan kaikki hyödykkeet itse halvalla, hitto olen kunnon kapitalisti sika jo ;)

Tuo on kyllä Suomessa ongelma, että minimipalkastakin menee jo 3k veroja per vuosi. Pari vuotta olen ollut Irlannissa töissä ja minimipalkka on 8,6e/tunti eikä alle 19k/vuosi tuloista mene veroja ollenkaan, mikä on paljon parempi systeemi.

Oma palkka on n. 30k per vuosi, eli netto n. 27k. Erillaisia verottomia etuja siihen päälle tulee n. 5k edestä. Ihan tyytyväinen olen, kun homma on emaileihin vastailua asiakaspalvelussa :)

Tuo on kyllä Suomessa ongelma, että minimipalkastakin menee jo 3k veroja per vuosi. Pari vuotta olen ollut Irlannissa töissä ja minimipalkka on 8,6e/tunti eikä alle 19k/vuosi tuloista mene veroja ollenkaan, mikä on paljon parempi systeemi.

Oma palkka on n. 30k per vuosi, eli netto n. 27k. Erillaisia verottomia etuja siihen päälle tulee n. 5k edestä. Ihan tyytyväinen olen, kun homma on emaileihin vastailua asiakaspalvelussa :)
Niin, koska Irlannissa saat veroetuja, kun tulet sinne ulkomailta töihin. Seuraavana vuonna tilanne on jo vähän eri, mutta pitää paikkansa, että kaikissa tuloluokissa maksat vähemmän veroja. Toisaalta lapsenhoito voi maksaa sitten se 1000 euroa kuussa esim.

Varmaan aika hyvinkin jos toinen vaihtoehto on jäädä kotiin röhnöttämään ja räkimään kattoon. Aina ei ole tarjolla niitä 3k€:n duuneja.

Ja vaikka oliskin, kaikilla ei ole soveltuvuutta niihin.

Niin, koska Irlannissa saat veroetuja, kun tulet sinne ulkomailta töihin. Seuraavana vuonna tilanne on jo vähän eri, mutta pitää paikkansa, että kaikissa tuloluokissa maksat vähemmän veroja. Toisaalta lapsenhoito voi maksaa sitten se 1000 euroa kuussa esim.

Erikoisia veroetuja on vain ensimmäisenä vuonna ja tämä on jo kolmatta vuotta. 30k menee kaikilla alle 15% veroilla. Lapsenhoidosta olet oikeassa, mutta onneksi niitä ei ole :)

Missä muuten arvon pakkislaiset näette omasta mielestänne kulkevan pienituloisen, keskituloisen ja suurituloisen rajat? Oma näkemykseni on suurinpiirtein 0-25k€, 25-60k€ ja 60k€-Bill Gates :)

Missä muuten arvon pakkislaiset näette omasta mielestänne kulkevan pienituloisen, keskituloisen ja suurituloisen rajat? Oma näkemykseni on suurinpiirtein 0-25k€, 25-60k€ ja 60k€-Bill Gates :)

Muuten samoilla linjoilla, paitsi suuret tulot ovat 90k€ >

Itse melkein tuon 60k€ tienaavana voin sanoa, että verotus pitää huolen siitä, että tulot eivät käytännössä tunnu kovin suurilta.

On tuo suurituloisen määritelmä paperilla helppo ja käytännön tasolla vaikea, koska tietyn pisteen jälkeen se progressio tappaa nätiltä näyttävästä bruttosummasta niin suuren siivun että käteen ei jää "juurikaan lisää".

Voisi kenties olla vaikka:
pienituloinen: 0-25K
keskituloinen 25-50K
hyvätuloinen 50-100K
huipputuloinen 100K+
tai edellisen sijaan erittäin hyvätuloinen 100K+ ja sitten
huipputuloinen 1000K+

Usein kyllä tuntuu noissa lehtijutuissa ym. kategorisoinneissa kulkea jossain 60K+ paikkeilla tuo hyvätuloisuuden raja, mikä keskiarvo- tai mediaanipalkkoihin nähden lienee jokseenkin kohdallaan.

Muuten samoilla linjoilla, paitsi suuret tulot ovat 90k€ >

Itse melkein tuon 60k€ tienaavana voin sanoa, että verotus pitää huolen siitä, että tulot eivät käytännössä tunnu kovin suurilta.

Aivan kyllä tuota 60k€ rajaa käytännössä joutuu nostamaan. Esimerkkinä voisi ottaa. ns. reppuhommissa oleva hitsari (about 30-40k€/a) tienaa enemmän verottomien päivärahojen ja kilometrien kanssa kuin 60k€ vuodessa tienaava "suurituloinen".

Ehkä enemmän asteita parempi laittaa väliin tosiaan.

On tuo suurituloisen määritelmä paperilla helppo ja käytännön tasolla vaikea, koska tietyn pisteen jälkeen se progressio tappaa nätiltä näyttävästä bruttosummasta niin suuren siivun että käteen ei jää "juurikaan lisää".

Voisi kenties olla vaikka:
pienituloinen: 0-25K
keskituloinen 25-50K
hyvätuloinen 50-100K
huipputuloinen 100K+
tai edellisen sijaan erittäin hyvätuloinen 100K+ ja sitten
huipputuloinen 1000K+

Usein kyllä tuntuu noissa lehtijutuissa ym. kategorisoinneissa kulkea jossain 60K+ paikkeilla tuo hyvätuloisuuden raja, mikä keskiarvo- tai mediaanipalkkoihin nähden lienee jokseenkin kohdallaan.

Toi 50k€/v ei vaadi kuin 4000€/kk tai vähemmän + sekalaisia korvauksia.

Pienituloinen < 20k€
normaalituloinen 20-30k€
keskituloinen 30 - 100k€
hyvätuloinen > 100k€

Jos keskituloiset on vanhan ajan porvareita niin se on aika iso skaala ennen rikkaita.

Sitä voi jokainen miettiä olisiko elämä yhtään erilaisempaa vaikka tienaisi 10 000€/kk. Nopeasti kun asiaa miettii, niin ei se juurikaan elämään vaikuttaisi.

Back
Ylös Bottom