Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Vitamiini, varmaan menee, suuryritystasolla ollaa töissä, jos sen verta voin sanoa, ettei nyt oikeesti profiloijat iske ja selvitä sitä, että kuka ny iha aikuisten oikeesti oon;)

Älä huoli suotta, en minä mitään profiloi vaikka muutaman kysymyksen olenkin kysynyt.;)

Hmmm, tässä alkaa olla pian 10v työkokemusta ja liksa tuota luokkaa. Voi vitalis jos jannut vetää nykyään saman heti lähtiessä! Pitäskö tiputtaa hanskat lopullisesti?

Palkkakuoppa tulee melko helposti. Useimmat ovat vaan tyytyväisiä palkkaansa ja duuniinsa. Ja työnantaja ei ole typerä, ei se itsestään nouse.

Mitä olen verotietoja katsellut niin aika moni samalla koulutuksella ja 3-5 vuoden kokemuksella meillä vetää samalla ellei huonommalla palkalla. Siksi en yhtään ihmettele miksi palkkaneuvotteluissa sain vihjeen olla puhumatta palkoista. Että semmosta se työnantaja harrastaa :jahas:

Älä huoli suotta, en minä mitään profiloi vaikka muutaman kysymyksen olenkin kysynyt.;)
OT:
en mie sillä, itseasiassa, vaa jos joku kollega/pomo/koulukaveri tjsp sattuu lukee palstaa, ja laskee yhtee yks ynnä yks on kolkytseittemä ja nii edellee..;)

Eniveis, turhaaha se on periaattees vinkuu huonoo palkkaa, mieluummi mie oon paskal palkal töissä ku sossun asiakkaana, ku kyl minust sentää omat rahat pitää mahollisuuksie mukaa pystyy iha itte tienaamaa;)

Vaikea tuohon on tietenkin vaikuttaa. Jos jättää hommat tekemättä ja ilmoittaa ettei ilmaiseksi jaksa rehkiä niin seuraavalla viikolla voi olla tunnit vähän kortilla.

Joukkovoima se on mikä jyrää, ja työntekijäkin saa vaatia asioita. Sen takia se järjestäytyminen on niin tärkeetä. Jos saman homman joku lammas tekee ihan riistopalkalla, niin miksi työnantaja maksaisi enemmän. Liittykää niihin liittoihin ja vaatikaa niitä etuja. Ne ei tuu pyytämättä. Tässä maailmassa vaan nyt on sellanen käsitys että omistajaportaassa ahneus on hyve, mutta työntekijöiden tulee olla jotain saatanan lampaita.

Tekin työmarkkinatutkimusta tässä kattelin ja noin 10v sitten valmistuneen keskipalkka 4600e, mediaani 4400e. Naisilla molemmista voi ottaa 500e pois. Otos vähän alle 8000 henkilöä näemmä. Tietysti on niin ala kuin paikkakuntakohtaisia eroja, mutta nyt vaan pyytään lisää liksaa.

Riippuu aikalailla mitä hommia tekee. T&K-puolen porukalla tekee tiukkaa päästä tuohon, mutta jos on lahjakas suustaan ja kova heiluttamaan käsiä niin palkat ovat kyllä kohdillaan.

Ihan turha puhua aloituspalkasta hyvällä kokemuksella jos se käytännössä on palkkasuositus kelle tahansa hyvällä kokemuksella.

Enkä usko, että ainakaan suunnittelualalla tulee olemaan pahempaa työvoimapulaa, mikä nostaisi liksoja.

Suunnittelualalla ei kyllä kokemus paljon yli 5v:n nosta enää liksoja muuten kuin korotusten myöden. Tuossa vaiheessa pitäisi osata tehdä melkein mitä vain.

Tekin työmarkkinatutkimusta tässä kattelin ja noin 10v sitten valmistuneen keskipalkka 4600e, mediaani 4400e. Naisilla molemmista voi ottaa 500e pois. Otos vähän alle 8000 henkilöä näemmä. Tietysti on niin ala kuin paikkakuntakohtaisia eroja, mutta nyt vaan pyytään lisää liksaa.

Kun kollegoiden verotietoja tsekkaa, niin melko hyvin ollaan linjassa kyllä. Opiskelukavereista olen pikatsekillä kovatuloisin. Mutta pakko uskoa tilastoa.

Kun kollegoiden verotietoja tsekkaa, niin melko hyvin ollaan linjassa kyllä. Opiskelukavereista olen pikatsekillä kovatuloisin. Mutta pakko uskoa tilastoa.

Minkähän verran vääristää se ettei tämmöisiin tilastoihin ja niiden palkkakyselyihin viitsi kukaan pienipalkkainen osallistua? Jos itsellä ois 6000e/kk niin varmaan veisin vastauskuoren rehvakkaana postiin, toisaalta jos saisin pari tonnia kuussa viiden vuoden opinnoilla niin miettisin vaan miten turhia tämmöisen kaiken maailman palkkakyselyt on...

Tuosta palkasta. Itse olen huomannut, että pitkäaikainen oleminen samalla työnantajalla jättää helposti palkkakuoppaan. Minä olen ollut nykyisellä työnantajallani noin kuusi vuotta. Kaikki korotukset mitä meille tulee on näitä normaaleja liittojen sopimia juttuja, mitään muuta me emme saa. Alallamme on pulaa työntekijöistä ja uusille tulokkaille maksetaan parempaa palkkaa kuin meille, jotka olemme olleet talossa pidempään.
(Tosin minä saan yhtä paljon palkkaa kuin yksi kolleegani, joka on ollut meillä jo kaksikymmentä vuotta.)
Ainoa keino saada lisää palkkaa on vaihtaa työnantajaa. Minä olen tosin koittanut vittuilla ja haastaa riitaa meidän päällikkömme kanssa mutta vielä se ei ole johtanut palkankorotukseen vaan ainoastaan siihen, että päällikkö kääntyy tangentin suuntaan, kun näkee minut. Noh, saan ainakin henkistä tyydytystä.

Mä oon kuullu tätä samaa tarinaa muualtakin (eikä edes nyrkkipajaluokan paikoista) ja todella ihmettelen, että miten helvetissä toi on mahdollista. Kyllähän sen nyt pitää työnantajankin ymmärtää, että ei sieltä voi 21.00 marssia ulos ja jättää hommia tekemättä. Ei niitä nyt hyväntekeväisyydellä voi teettää, varsinkin kun kyse on valmiiksi surkeasta tuntipalkasta.

Vaikea tuohon on tietenkin vaikuttaa. Jos jättää hommat tekemättä ja ilmoittaa ettei ilmaiseksi jaksa rehkiä niin seuraavalla viikolla voi olla tunnit vähän kortilla.

Totahan tuo on. Tosin ainahan tuon voi toisessa kohtaa ottaa takasin jos on väähääkään pelisilmää.

Mutta yleisesti ottaen tähän auttaisi työntekijöiden järjestäytyminen ja että KUKAAN ei hyväksyisi noita talkootöitä. Siinähän sitten sanovat koko henkilökunnan irti, käytännössä tosi helppo juttu palkata kerralla kaikki uudet työntekijät ja kouluttaa ne hommiin. ;)

Ei kannattaisi antaa kusettaa itseään.

EDIT: Rullaverho olikin näköjään jo samasta asiasta sanonut.

Tuossa kassan laskennassa, ovien sulkemisessa tai työkalujen paikalleen viennissä ym. voi olla kyse aloittamis- ja lopettamistyöstä, ei varsinaisesta työajasta, eli ei sieltä työpaikalta niin vaan voi pois heilahtaa vaikka varsinainen työaika olisi sillä sekunnilla loppunutkin. Kannattaa tutkailla, mitä oma TES sanoo lopettamistyöstä ja sen korvaamisesta.

Tuosta pitkään samalla työnantajalla pyörimisestä ja palkkakuoppaan jäämisestä: vieraisiin pöytiin vilkuilu saattaapi auttaa. Itse päätin tuossa alkuvuodesta vaihtaa työpaikkaa, koska kypsyin nykyiseen. Pyhästi tuli vannottua että nyt tulee lähtö, mutta kappas vaan. Niin sitä löytyi tällekin pinnalliselle materialistiselle paskalle hintansa, kun nykyinen työnantaja osti sielun takaisin suolakaivokseen. Nokitti siis uuden työnantajan tarjouksen roimasti, ja minähän jäin, säälittävä kun olen... Se on kyllä tasan varma, että ikinä en olisi noin kovaa korotusta saanut ilman muualle hakemista, en edes lähdöllä uhkailemalla.

Tietysti tuolla poislähdöllä kannattaa pelleillä vain siinä tapauksessa, että se uusi paikka on oikeasti potentiaalinen ja kiinnostava. Siinä voi nimittäin käydä niinkin, että pomo toivottaa hyvää jatkoa ja kiitos käynnistä, ja siinä vaiheessa on hieman nolo häntä koipien välissä sittenkin jäädä vanhaan paikkaan. Ja sen jälkeen onkin sitten aivan turha viiteen vuoteen odottaa korotuksia, kun kerran on todettu että paskat se minnekään lähtee.

Tuossa kassan laskennassa, ovien sulkemisessa tai työkalujen paikalleen viennissä ym. voi olla kyse aloittamis- ja lopettamistyöstä, ei varsinaisesta työajasta, eli ei sieltä työpaikalta niin vaan voi pois heilahtaa vaikka varsinainen työaika olisi sillä sekunnilla loppunutkin. Kannattaa tutkailla, mitä oma TES sanoo lopettamistyöstä ja sen korvaamisesta.

En tiä mitä sanoo, mutta perseelleen se on jos duunivuoro loppuu 21.00 ja ite kävelet pahimmassa tapauksessa 21.45 ovesta ulos.

Opiskeluiakoina kun olin kesäduunissa eräässä Jyväskylän kävelykadun terassipubissa niin kotiin pääsi vasta 1.5 h sulkemisajan jälkeen. Siivottiin siis tuo aika palkatta. Kyllä vitutti. Aika lyhyeen loppui tuo pesti.

En tiä mitä sanoo, mutta perseelleen se on jos duunivuoro loppuu 21.00 ja ite kävelet pahimmassa tapauksessa 21.45 ovesta ulos.
No syvältä sieltä, ja poikittain. Opiskeluaikojen kultaisimpiin työmuistoihin kuuluu ne ihanaiset asiakkaat, jotka ryykäävät kauppaan sisään ovenraosta vartijan kainalon alta kello 20:59 ja toteavat aurinkoisesti "Ehdinpäs!!11". Tämän jälkeen voikin leppoisasti kierrellä markettia puolisen tuntia, kun eihän sitä nyt oikeen tiedä mitä sitä söis. Toinen leppoisa tapa viettää iltaa on kierrellä megahypermarketin hyllyjenväliä etsimässä Jessicaa, kuusvee, joka on piiloutunut äiskältään pamperspakettien taakse hyllyyn, koska ei saanutkaan limpparia - tai vaihtoehtoisesti Raineria, kolkytneljävee, joka on piiloutunut toppatakkirekin taakse odottamaan että myymälätila on tyhjä, ja lastauslaituri avataan siivoojille. No mutta, mihinkäs sitä kassaneidillä kiire, valmiissa maailmassa...

;)

Totta, niin totta, nykysessä mestassa onneksi työvuorot illan lopuksi on merkattu loppumaa kaupan kiinnimenon jälkeen, aina ei oo ollu niinkään, mitä aikasemmin mainitsin, ni siitä oli kyse. Eniveis, on se sellasta duunia, että hattua nostan niille sitkeille, jotka koko työurasa jaksaa kaupan kassalla olla. En ite kyllä suostuisi ikinä. Kesä/osa-aikatyönä sitä tekee paljon sellasta mitä ei ammatikseen ikipäivänä ottaisi.

Nyt tienaan n. 3000 kuussa, mutta mietin hommien vaihtoa.

Millastahan palkkaa mahtaa help deskien team leaderit suurin piirtein saada? Ei varmaan kovin paljon.

Itsellä on nyt ok työ, vähän tylsä, eikä mahdollista saada myöhemminkään esimieskokemusta, jota kuitenkin haluan, ja tarvitsen jatkossa, jos yhtään sellaista uraa koitan tehdä mitä olen ajatellut.

Kesätöissä tienaan pari tonnia harjoittelijana. Vastavalmistuneen KTM:n pitäisi tienata 2750- 3170 euroa/kk.

Edit. Kolmas vuosi opinnoissa lopuillaan.

Tuosta pitkään samalla työnantajalla pyörimisestä ja palkkakuoppaan jäämisestä: vieraisiin pöytiin vilkuilu saattaapi auttaa. Itse päätin tuossa alkuvuodesta vaihtaa työpaikkaa, koska kypsyin nykyiseen. Pyhästi tuli vannottua että nyt tulee lähtö, mutta kappas vaan. Niin sitä löytyi tällekin pinnalliselle materialistiselle paskalle hintansa, kun nykyinen työnantaja osti sielun takaisin suolakaivokseen. Nokitti siis uuden työnantajan tarjouksen roimasti, ja minähän jäin, säälittävä kun olen... Se on kyllä tasan varma, että ikinä en olisi noin kovaa korotusta saanut ilman muualle hakemista, en edes lähdöllä uhkailemalla.

Tietysti tuolla poislähdöllä kannattaa pelleillä vain siinä tapauksessa, että se uusi paikka on oikeasti potentiaalinen ja kiinnostava. Siinä voi nimittäin käydä niinkin, että pomo toivottaa hyvää jatkoa ja kiitos käynnistä, ja siinä vaiheessa on hieman nolo häntä koipien välissä sittenkin jäädä vanhaan paikkaan. Ja sen jälkeen onkin sitten aivan turha viiteen vuoteen odottaa korotuksia, kun kerran on todettu että paskat se minnekään lähtee.

Tämä on oikeastaan monesti se ainut tapa saada nykyisessä työpaikassa isoja korotuksia. Mutta kuten Lumi sanoi, pitää olla valmis lähtemään sitten jos ei pokerikädessä ollut riittävästi ässiä.

Itse en ole vielä tähän korttiin joutunut sortumaan, sain mun työpaikan mittapuun mukaan merkittävän korotuksen kun vaihdoin hommia talon sisällä. Työtehtävä johon menin, on sellainen, että siihen ei ihan heti pystymettästä ruveta. Tai siis tuotevalikoima on niin laaja tietokonejärjestelmät niin perseestä, että sitä ei opi kuin käytännössä käymällä koko vuoden kierros läpi. Siinähnä sitten valitsivat, että maksavatko mulle reilusti enemmän mitä edelliselle kyseisessä hommassa olleelle vai ottavatko jostain pari euroa halvemman uuden ja kouluttavat sitä työtehtävään vuoden.

Eli kannattaa myös kärkkyä oman työpaikan vapautuvia paikkoja. Vielä parempi on, jos pystyy vaikka kesälomatuurauksilla yms. opetteleen ne hommat valmiiksi.

Tuli vaihdettua työpaikkaa, palkka tipahti 2400 --> 1800e /kk. Ei haittaa yhtään, nyt on työ jonne on mukava mennä ja mahdollisuus oppia uutta!

edit. siis kesätyö tämä uusi paikka, mutta kuitenkin

Millaista palkkaa autonasentajat, autonkorinkorjaajat ja maalarit? Kiinnostaisi tietää..

Back
Ylös Bottom