Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Jos on tarpeeksi hyvä konsultti niin tuon summan saa kyllä yhdelläkin tutkinnolla. Tosin varmaan juuri tässä kyseisssä tapauksessa voi olla kyse sellaisesta konsultoinnista, että molemmat tutkinnot tuo suuren edun verrattuna yhden tutkinnon janttereihin.

Eli niiden molempien tutkintojen tulee olla relevantteja sen työn kannalta. Jos ekonomina konsultoit vaikka jotain IT-alan firmaa ja sulla on myös DI-tutkinto kallioporauksesta niin eipä siitä sulle extraa makseta.

Kuten on jo sanottu, työpaikan saaminen on varmaan aika paljon helpompaa kahdella tutkinnolla, mutta silloinkin pitää olla työkokemusta. Jos vain opiskelee nuo tutkinnot ja vasta sitten alkaa siirtymään työelämään niin voi olla silti aika hankala heti kunnon töitä saada.
Okei kiitos... kysyn asiasta siltä sukulaiselta
kysyin kun en ole pystynyt tavoittaa häntä ( työmatka New Yorkissa)

Eli ei tule enemmän palkkaa kuin tavallisesti?

Ei kiesus paljonko sulla ikää? Käy nyt eka toinenkin koulu vaikka alkuun... vielä on kuule pitkä matka sinne SUURIIN palkkoihin ;)

Useita sivuja sitten puhuttiiin veroprosentilla keinottelemisesta. Meinaako kukaan ottaa valtiolta ilmaista lainaa nyt alkuvuodesta?

ite otin kaikki maholliset vähennykset huomioon ja arvion ehkä vielä tuloni pikkasen varovaisesti. Mielummin musta noin päin.

Juttelin tosta vähennyksien arvioinnista parin tutun kanssa. Olivat sitä mieltä että tässä kohtaa ei oteta vähennyksiä ollenkaan huomioon, ja arvoidaan tulotkin niin isoiksi että ei varmasti mene yli. Kun kysyin jotain perustetta tälle, sanoivat vaan että on ollut tapana niin tehdä. Aika tavallista tuntuu olevan se että ihmiset "säästää"(=tuhlaa) rahojansa maksamalla tahallaan liikaa veroja ja sitten on hymy korvissa kun tulee palautuksia. Jossain roskalehdessäkin tituleerattiin jukka puotilaa "veroneroksi" kun hankki itselle 20 000e palautuksia :hyper: Olo on varmaan kuin lottovoittajalla...

Voisko joku selittää mulle miksi toi on niin yleinen tapa, onko siinä nyt tosiaan jotain niin nerokasta mitä ei vaan näin yksinkertaisella päällä tajua?

btw: itellä oli, tai on vielä helmikuuhun asti 23 veroprossa, siitä eteenpäin 14. Tuo jo aika kivasti lisää käyttörahaa lisää

Kysymys ois tämmönen että jos käyn kauppakorkeakoulun ja lakimies tutkinnon ja aikeina olis alkaa joskus konsultiksi ...
Ymmärsin jotenkin että kun on käynyt kauppiksen ja tehnyt lakimies tutkinnon saa konsulttina parempaa palkkaa kuin tavallisesti

Voi myös kääntää toisin päin eli jos olet huono tyyppi, ei hirveästi tutkinnot pelasta tai takaa mitään.

Voisko joku selittää mulle miksi toi on niin yleinen tapa, onko siinä nyt tosiaan jotain niin nerokasta mitä ei vaan näin yksinkertaisella päällä tajua?

En itse käytä tuota tapaa, mutta ymmärrän että ihmiset jotka eivät ole taipuvaisia säästämään, mielummin maksavat 100e kuussa enemmän veroa, ja vuoden päästä saavat "matkarahaa" tms, joka näillä ei jäisi muuten säästöön.

Itse käytän erillistä säästötiliä mihin ei ole korttia, ja sieltä en ota rahaa piste. Jollekulle tuo vaan on niin vaikeaa, että käyttävät samaan asiaan veronpalautuksia.

Mä pistän säästötilille ja rahastoihin joka kuukausi. Veroprosenttia pidän silti "liian isona" jotta saa kerran vuodessa yhden isomman ylimääräisen potin esim. osakkeisiin tai johonkin kodin hankintaan.

En kyllä tajua minäkään, mutta nythän uutisoitiin että aika monet elää yli varojensa joulukuussa. Kaipa se vähän lieventää tuota jos joulua ennen saa veronpalautukset että ei mene koko höskä luotolle.

syöttösika sanoi:
btw: itellä oli, tai on vielä helmikuuhun asti 23 veroprossa, siitä eteenpäin 14. Tuo jo aika kivasti lisää käyttörahaa lisää

Jep, laskeskelin itsekin että on parempi kun koittaa saada veroprosentin kerralla kohdalleen. 30,5:sta 26,5:een tekee vähän alle satasen kuussa.

No me ei eletty yli varojen joulukuussa, eikä muutenkaan hullutulla lahjojen kanssa. Mutta kummasti vaan eniten rahaa meni juurikin joulukuussa ja marraskuu hyvänä kakkosena.

Kai tuo on se paras tapa niille joille raha polttaa taskuun reiän. Itse en tarkoituksella ainakaan maksa liikaa, mutta niin sitä helposti tulee käymään joka tapauksessa. Jos arvioi tulonsa yläkanttiin, perusprosentti on turhan korkea. Jos taas alakanttiin, niin osa menee lisäprosentilla ja taas pidätetään liikaa. Saako ennakonpidätyksiä maksettua liian vähän muuten kuin kikkailemalla?

Mulla on ainakin niin pienet tulot, että siinä ei se pikkuisen yläkanttiin arvioitu veroprosentti paljoa tunnu. Toisaalta teen tuntitöitä niin, että mulla on ehdoton minimi (10h viikossa), mutta totuus voi olla mitä tahansa 10-30 h. Kesällä sitten täyttä päivää. Yksinkertaisesti helpointa pitää prosenttia vähän koholla, vaikken yli äyräiden tuhlaakaan, etenkin kun mitkä tahansa mätkyt ovat lähes ylivoimaiset maksaa.

En kyllä tajua minäkään, mutta nythän uutisoitiin että aika monet elää yli varojensa joulukuussa. Kaipa se vähän lieventää tuota jos joulua ennen saa veronpalautukset että ei mene koko höskä luotolle.
Millään satasen palautuksilla ei juuri Joulua juhlita, joten veroja saisi maksaa reilusti liikaa jos haluaisi ottaa varmanpäälle, että saisi edes tonnin veronpalautusta.

Veroprosentti ei laskenut kuin 1.5%, vaikka siihen oli otettu mukaan enemmän vähennyksiä valmiiksi kuin viime vuonna.

Olisi se aika surullista jos joutuisi joulun takia luottokorttia vinguttamaan. Auto veti oman loppuvuoden budjetin uusiksi, mutta se ei liity tähän.

Millään satasen palautuksilla ei juuri Joulua juhlita, joten veroja saisi maksaa reilusti liikaa jos haluaisi ottaa varmanpäälle, että saisi edes tonnin veronpalautusta.

Joillekin se satanen on silti ihan vitun iso raha. Meillä maksoi muuten kahden hengen jouluajan safkat (noin 5,5 päivää) alle tuon, että sinänsä voi juhliakin.

Olisi se aika surullista jos joutuisi joulun takia luottokorttia vinguttamaan. Auto veti oman loppuvuoden budjetin uusiksi, mutta se ei liity tähän.

Ja joillain se luottokortti on ihan sen takia korvaamaton, että rahaa ei todellakaan ole kasattuna mitään puskurisummia ja säästötiliä ei viitsi joka välissä olla korkkaamassa. Kaikkien tulot eivät liiku edes siellä nelinumeroisissa luvuissa.

edit. on se kyllä minustakin surullista, ettei osa-aikaduunistani makseta 50€/h.

Joillekin se satanen on silti ihan vitun iso raha. Meillä maksoi muuten kahden hengen jouluajan safkat (noin 5,5 päivää) alle tuon, että sinänsä voi juhliakin.

Ja joillain se luottokortti on ihan sen takia korvaamaton, että rahaa ei todellakaan ole kasattuna mitään puskurisummia ja säästötiliä ei viitsi joka välissä olla korkkaamassa. Kaikkien tulot eivät liiku edes siellä nelinumeroisissa luvuissa.

edit. on se kyllä minustakin surullista, ettei osa-aikaduunistani makseta 50€/h.
Mun pointti oli se, että jos ei ole varaa niin sitten ei ole varaa. Onko niin hirveä häpeä olla köyhä? Pakkoko lasten on saada Pleikka 3 tai XBOX360 joululahjoiksi, jos vanhemmilla ei ole varaa.

Kyllä munkin mielestä satku saa riittää joulusyömisiin.

Mun pointti oli se, että jos ei ole varaa niin sitten ei ole varaa. Onko niin hirveä häpeä olla köyhä? Pakkoko lasten on saada Pleikka 3 tai XBOX360 joululahjoiksi, jos vanhemmilla ei ole varaa.

Ei tommosia övereitä tietenkään. Itse en mielelläni vinguta Visaa muuten kuin sitten kun tiedän paljonko tulee liksaa, että saan maksettua sen pois. Nettiostoksiin tuota eniten tulee käytettyä.

Velaksi ei pidä elää, mutta ihmisen on pakko syödä edes jotain. Ruokakauppaan mulla on valtaosa kotimaan Visa-ostoista mennyt. Ja ei, silloinkaan ei osteta mitä mieleen juolahtaa, mutta joskus ei ole edes sitä kymppiä.

Velaksi ei pidä elää, mutta ihmisen on pakko syödä edes jotain. Ruokakauppaan mulla on valtaosa kotimaan Visa-ostoista mennyt. Ja ei, silloinkaan ei osteta mitä mieleen juolahtaa, mutta joskus ei ole edes sitä kymppiä.
Tuosta siinä ei mun mielestä ollut kyse vaan siitä, että lahjoja ostetaan luotolla jos ei niihin muuten ole varaa. Tämäkin nyt on ihan toisen ketjun asioita. Varmasti aika monta osamaksudiiliä on joulua varten tehty. Ei silti kyllähän sitä joskus kuuli, että ei kai nyt kukaan osta esimerkiksi telkkaria käteisellä.

Disclaimer. Seuraavassa viestissä otetaan kantaa kulutusluottoihin, ei siis asuntolainoihin tms.

Eikö ihmiset osaa yhteen- ja vähennyslaskuja kun ovat veloissa? Taloudenpito on erittäin helppoa. Seuraa matemaattinen esitys aiheesta. Henkilö A tienaa X euroa, jotta henkilö A voisi elää ilman velkoja niskassaan hänen menonsa Y on oltava pienemmät kuin hänen tulonsa X. Odotettuun lopputulokseen päästään ehdolla Y<X.

Peruskoulussa muistaakseni opetettiin yhteen- ja vähennyslasku. Itsekuria voi sitten harjoitella muuten.

Ainakin mun ikäisillä ihmisillä näytti aikoinaan olevan kamalan vaikeaa tajuta sitä, että kaikkea ei voi saada heti. Itse olen alkanut kerätä esim. astioita joskus 14-vuotiaana ja kun muutin kotoa pois oli kaikki huonekalut haalittu käytettyinä + omasta huoneesta, paitsi sänky (joka oli lahja). Moni ei oikeasti tajunnut kuinka paljon rahaa siihen asumiseen ja muuhun menee ja sitten tilattiin velaksi tai osteltiin muuten uutena kaikki kodin irtaimisto, ihme sisustusta sun muuta jne. Kyllähän ihania huonekaluja on maailma pullollaan, mutta käsitän oikein hyvin että en pysty maksamaan mitään kymppitonnin tietokonemuotoiltua sänkyä. Kaikki lakanoista lähtien tulee ihan saatanan kalliiksi, jos pitää ostaa vaan kaikkea ihanaa kaappi täyteen. Ehkä tämä on enemmän naisten ongelma, miehet kai ostavat jotain muuta (elektroniikkaa? Bensaa?).

Mitään tavaraa en siis osta osarilla, ja toki nuo kulutusluotot ovat vissiin vähän eri juttu kuin esim. mun Luottokunnan kortti minimikatolla ja kokonaisnostorajalla (=en voi ostaa joka kuukausi luottorajalla vaan on se yksi raja ja jos se täyttyy ei voi käyttää ennen kuin maksaa pois). Ikinä en ole mitään taulukoita tehnyt, mutta kyllä minusta ihmisen pitää olla aika tyhmä jos se ei ilman exceliä tajua, että jos esim. polttaa askin päivässä tupakkaa niin se maksaa kuukaudessa jo aika paljon.

edit. on mulla omasta mielestäni aina ollut ihan tyylikästä ja yhtenäistä enkä missään pultsriluolassa ole asunut, vaatii vaan vähän enemmän etsimistä jos pienellä budjetilla elelee.

Itse ainakin henk.koht pidän aivan liian isoa veroprosenttia, enkä ota ennakkopidätyksessä huomioon (verokortissa) asuntolainan korkoja, muuta vähennyskelpoista matskua ei kyllä olekaan. Tästä huolimatta niukalla kuluttamisella joka kuussa jää vähän sukan varteen ja kerran vuodessa tulee kunnon potti.

Minulle tämä asia sopii. Pystyisin varmasti säästämään muutenkin jos elämä matais samaa harmaata rataa kokoajan.

Eikä ne suuret tulot, vaan pienet menot.

no tapoja on monia. Musta rahaan vain pitää suhtautua ihan kylmällä matikalla, eli laskea mikä vaihtoehto tuottaa eniten, tai säästää eniten. Jos huomaa tekevänsä jossain kohtaa väärin, siis tuhlaavan rahaa, pitää tapaa muuttaa, vaikka kyseessä olisikin vanha tapa ja vaikka moni muukin tekisi niin. Tässä tapauksessa puhutaan siis rahan ilmaiseksi lainaamisesta valtiolle, hävitään siis 1.5 vuoden inflaation verran + mahdollinen rahan mahdollinen tuotto. Huistenhalkomista, ehkä. Sitä se säästäminen kuitenkin yleensä on, raakaa matikkaa. Pienistä puroista syntyy iso joki tjsp
Kuten sanottu, kukin tehköön tavallaan.

Voi olla, että tulisi tehtyä eri tavalla jos olisi kiinteät kk-tulot ja siinä mielessä isommat, että ne mätkyt pystyy myös maksamaan. Erittäin harkitulla budjetilla minunkin pienillä tuloillani tulee oikein hyvin toimeen ja jää tosiaan sinne säästötilillekin vähäsen, mutta kyllä pitää pari kertaa miettiä ennen mitään isompia ostoksia. Näinollen mätkyjen maksaminen ei siis huvita.

Toisaalta teen kyllä itse sen valinnan, että en suostu mitään kerjäläisen elämää elämään vaikkei liksa kovin kummoinen olekaan. Säästöön jää tosiaan vähän, mutta ei se ole mitään ihmisen elämää ettei koskaan osta mitään tai käy missään (enkä nyt tarkoita baaria). Eli joo, pienet menot, mutta rajansa kaikella. Valintakysymys tämäkin toki.

Back
Ylös Bottom