Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Itse ymmärsin jo ajat sitten, että IT-alalla ei yksinkertaisesti pysty tienaamaan hyvin, ellei kehitä jotain omaa.
Definately. Mutta ei ole pakko keksiä warp driveä, toisinaan riittää että tekee saman asian (kustannus) tehokkaammin kuin muut, vapaasti kilpaillulla pelilaudalla, that is. Jos on IT-alalla ja omaa vilkkaan mielikuvituksen ja/tai uusia, mielestään vallankumouksellisia ideoita, kannattaa tutustua esim. google-hakuun aiheesta "työsuhdekeksinnöt" ;)
Uuden kehittämisessä taas harvemmin nörttihenkisellä ajatusmaailmalla pärjää, vaan pitää selvästi painottaa sitä business
puolta.
Pakko olla jyrkästi eri mieltä. Monista (etten sanoisi useimmista) uuden teknologian menestyjistä, firmoista siis, löytyy myös myös helvetisti sitä nörttiajatusmaailmaa ja varsin monen firman isoina omistajina ja/tai hallituksissa istuu kauhtuneissa villa/T-paidoissa ja lippiksissä toimistolle raahautuvia ns. nörttejä. Itsekkin olen jokuseen törmännyt ja monien näiden jeppejen firmat noteerataan Nasdaq:ssa tai vastaavassa. Eivät tosiaan ole niitä näkyvimpiä hahmoja, mutta kulissien takana käyttävät melkoista vaikutusvaltaa ja omistavat varsin kohtuullisia osakepotteja.

Tietysti jos pystyt kehittämään jotain oikeasti kovaa teknologiaa googlen tyyliin niin mikäs siinä, hyvinhän ne googlen nörttiperustajat tuntuu pärjäävän. :P
Jawohl. Jokaista googlen kaltaista juttua kohden on 150-200 epäonnistumista, mutta myös 5-7 pienemmän mittakaavan täysin valtamediassa näkymätöntä pienempää onnistumista.
Eipä sinänsä, onhan tuo vässyn 7.5ke erittäin kova palkka Suomessa ja ilmeisesti vässy tekee työtä mistä pitää, mikä on ehdottomasti oleellisinta, oli sitten ala tai palkka mikä tahansa.
Somewhere along those lines. Ainahan duunissa jota on vuosia tehnyt on puisevat, tylsät, jopa vittumaiset ja itseään toistavat hetkensä, mutta jos ajattelee vaihtoehtoja eli tiukkaa skrakaa kaulaan (slotnik, mii aint nou fookink penquin) tai dyykkaaminen uraputkeen isoja johtotehtäviä tavoittelemaan tms. niin tuo toimii mulle helvetin hyvin, mulla kun edelleen hampaita pestessä peilissä näkyy vaaleanpunainen eikä ruskea kieli ja pidän paljon mieluummin duunissa hupparia kuin kauluspaitaa ja menen illalla mieluummin punttiikselle RHP-rulez treeniin kuin asiakaspäivälliselle. Ja satunnaisesti saa tehdä aidosti haastavia never-been-done-before juttuja. Ja mähän olen tällä alalla/duunissa vaan koska en kertakaikkiaaan osaan helvetinkään vertaa mitään muuta jolla voisi laskunsa maksaa :jahas:

Edelleen, ei tuo kompensaatiokaan mulla mikään near-record ole (täysin relevanttia työkokemusta on kuitenkin lähes 15 v eli opintojen alusta alkaen ennen 90-luvun puoliväliä); ainoastaan hiukka normaalia nopeammin, työkokemuksessa siis (tämäkin tosin on IT-alalla ihan normimeininki) olen tuohon päässyt. Liittomme, eli Tekniikan Akateemiset, palkkatilostoissa kuitenkin vastaavissa tehtävissä, alasta riippumattakin, yli 10% jengistä tekee saman tai enemmän tosin työvuosia vaaditaan yleensä se 15 tai yli.

Edelleen, jos tässä koko yadayadayadablaahblaah-jauhamisessani joku pointti oli olevinaan niin se oli se, että aito/syvällinen toimialaosaaminen (eli ole siellä asiantuntijatehtävissä se da fookink man) voi olla yksi toimiva uravalinta myös ja jopa toisinaan se on ihan toimiva/turvallinen sellainen; kaikki eivät vaan kertakaikkiaan voi olla isoja johtajia tai muita el hefejä :)

Edelleen, jos tässä koko yadayadayadablaahblaah-jauhamisessani joku pointti oli olevinaan niin se oli se, että aito/syvällinen toimialaosaaminen (eli ole siellä asiantuntijatehtävissä se da fookink man) voi olla yksi toimiva uravalinta myös ja jopa toisinaan se on ihan toimiva/turvallinen sellainen; kaikki eivät vaan kertakaikkiaan voi olla isoja johtajia tai muita el hefejä :)

Samoja ajatuksia. Jos kerran löydät mielekkään työn, tee itsestäsi tärkeä, mutta älä polta itseäsi loppuun jotta jaksat kehittää itseäsi. Vaikka olisit 8-16 töissä, aivotyötä on vaikea lopettaa iltaisin, mutta jossain mittakaavassa se on pakko.
Monilla aloilla luovuudella ja itseoppimisella voi tehdä ihmeitä.
Itse olen tyytyväinen että pystyimme rakennuttamaan omakotitalon -02, teen mielekästä työtä arkisin 8-16 ja voin loppuajan viettää perheen kanssa. Vaimon ei ole tarvinnut mennä vieraalle töihin, joten sinällään pihassa ei ole 2uutta autoa, thaimaassa ei reissata, isoista hankinnoista suunnitellaan ja puhutaan, mutta normaaliin elämiseen ei tarvitse miettiä mitä ostaa. Ja olen tosi tyytyväinen.

Seuraava porras kun olisi todnäk se että nähtäisiin toisiamme / lapset vanhempiaan 1-2h päivässä,töiden ja vastuiden takia kireinä ja väsyneinä. Ei siinä uusi mersu pihassa ja 1vk loma kaukomailla työläppärin kanssa sen iloisemmaksi tee...

Huh, ihan mielettömiä lukuja tässä threadissa. :eek:
Itellä tekee tiukkaa saada 2k€ kuussa. siihen hintaa joutuu olemaan reissuhommissa päivärahoilla ja tekeen vielä pitkää päivää. Toimenkuvana rakennustyömään työnjohtotehtävät

No ei kannata ihan mitään keskimääräistä palkansaajien ansiotasoa tän ketjun perusteella laskea. :D

No sit sulla on kokemusta kai jostain. Mulla ei ole :) salamapuolen.
Sen puolen hommia tässä tehdään, tosin ihan vaan staattisen salaman tehoilla...Kokemusta kyllä on, mutta insseistä tosiaan on pulaa tällä alalla, ainakin etelä-suomessa. Riippuu sitten tietty siitä, kuinka ahtaasti on määritelly ne alat joilla on valmis toimimaan. Mutta työmaa inssejä tarvitaan, samoin suunnittelijoita, huollon työnjohtoa...yms

E: siis ihan valmistuneitakin, ei tarvi olla pro

Sen puolen hommia tässä tehdään, tosin ihan vaan staattisen salaman tehoilla...Kokemusta kyllä on, mutta insseistä tosiaan on pulaa tällä alalla, ainakin etelä-suomessa. Riippuu sitten tietty siitä, kuinka ahtaasti on määritelly ne alat joilla on valmis toimimaan. Mutta työmaa inssejä tarvitaan, samoin suunnittelijoita, huollon työnjohtoa...yms

No lännessä olen. Kai sitä suhteilla pääsis, mutta ei ole suhteita. Työnjohtoon en rupea, enkä reissaajaksi :) No on ihan perseestä. Joku suunnittelija.

No lännessä olen. Kai sitä suhteilla pääsis, mutta ei ole suhteita. Työnjohtoon en rupea, enkä reissaajaksi :) No on ihan perseestä. Joku suunnittelija.
No, sitten lienee parempi odotella niitä suhteita... Tosin epäilen, ettet töihin haluakaan.

10v. 30900EUR
20v. 110000EUR
30v. 301000EUR

Jos haluat, voin laittaa sulle spostilla tuon taulukon, jolla voit testailla muita arvoja.

Saisinko myös taulukon, johan @ pakkotoisto.com

Laskin uudestaa juuri vero prosentin tälle verokaudelle ja seuraavat 2kk pitäisi maksaa 39,5% veroa palkkasta, on tämä Suomen verotus sairasta.

Laskin uudestaa juuri vero prosentin tälle verokaudelle ja seuraavat 2kk pitäisi maksaa 39,5% veroa palkkasta, on tämä Suomen verotus sairasta.

Niin on jos olet ylittänyt tulorajat. Pahimmassa tapauksessa "veroprosenttisi" voisi olla yli 100.

Montako kuukautta ajattelit olla vuonna 2007 töissä jos kerran joulukuussa on vielä kaksi kuukautta jäljellä?!:D Verovuosi loppuu 31.12 klo 23.59. Sen jälkeen maksetut palkat (riippumatta ansainta ajankohdasta) lasketaan verovuoden 2008 tuloksi.

No siinähän tulikin jo syykin työttömyyteesi: työt ei kelpaa.

Huh, ihan mielettömiä lukuja tässä threadissa. :eek:
Itellä tekee tiukkaa saada 2k€ kuussa. siihen hintaa joutuu olemaan reissuhommissa päivärahoilla ja tekeen vielä pitkää päivää. Toimenkuvana rakennustyömään työnjohtotehtävät

No huh. Olisikohan aika vaihtaa työmaata? Vaikea uskoa, että rakennusalalla työnjohdossa joutuisi tuollaisella palkalla puurtamaan. Perus raksaduunarikin pääsee useimmiten 2-3k€ väliin.

No huh. Olisikohan aika vaihtaa työmaata? Vaikea uskoa, että rakennusalalla työnjohdossa joutuisi tuollaisella palkalla puurtamaan. Perus raksaduunarikin pääsee useimmiten 2-3k€ väliin.

Tuota luokkaa se monella muullakin työnjohtajalla on. Ei meillä ainakaan ykskään erittäin kokenutkaan ammattimies saa 3k€ jos ei sit paineta 6 päivää viikossa ja seki on harvinaista.

Toista se ilmeisesti sitten on etelässä..

Pari henkilöä työskentelee/on ollut työnjohtotehtäväsissä raksalla. Toinen ollut vastaava mestari mm. hotellien pystytyksessä. Palkka siltikin vain jotain 2600€.
Minusta tuolloin pitäisi jo katsoa itseään peiliin

Pari henkilöä työskentelee/on ollut työnjohtotehtäväsissä raksalla. Toinen ollut vastaava mestari mm. hotellien pystytyksessä. Palkka siltikin vain jotain 2600€.
Minusta tuolloin pitäisi jo katsoa itseään peiliin

No miten sen nyt ottaa. Tuollanen palkka se on meidänkin vastaavilla mestareilla (10-15v työkokemus)ja työmaat ei ole mitään kerrostalon pystytyksiä vaan ihan kunnon rakennuksia joissa vaaditaan sitä ammattitaitoa.

Back
Ylös Bottom