Definately. Mutta ei ole pakko keksiä warp driveä, toisinaan riittää että tekee saman asian (kustannus) tehokkaammin kuin muut, vapaasti kilpaillulla pelilaudalla, that is. Jos on IT-alalla ja omaa vilkkaan mielikuvituksen ja/tai uusia, mielestään vallankumouksellisia ideoita, kannattaa tutustua esim. google-hakuun aiheesta "työsuhdekeksinnöt" ;)Itse ymmärsin jo ajat sitten, että IT-alalla ei yksinkertaisesti pysty tienaamaan hyvin, ellei kehitä jotain omaa.
Pakko olla jyrkästi eri mieltä. Monista (etten sanoisi useimmista) uuden teknologian menestyjistä, firmoista siis, löytyy myös myös helvetisti sitä nörttiajatusmaailmaa ja varsin monen firman isoina omistajina ja/tai hallituksissa istuu kauhtuneissa villa/T-paidoissa ja lippiksissä toimistolle raahautuvia ns. nörttejä. Itsekkin olen jokuseen törmännyt ja monien näiden jeppejen firmat noteerataan Nasdaq:ssa tai vastaavassa. Eivät tosiaan ole niitä näkyvimpiä hahmoja, mutta kulissien takana käyttävät melkoista vaikutusvaltaa ja omistavat varsin kohtuullisia osakepotteja.Uuden kehittämisessä taas harvemmin nörttihenkisellä ajatusmaailmalla pärjää, vaan pitää selvästi painottaa sitä business
puolta.
Jawohl. Jokaista googlen kaltaista juttua kohden on 150-200 epäonnistumista, mutta myös 5-7 pienemmän mittakaavan täysin valtamediassa näkymätöntä pienempää onnistumista.Tietysti jos pystyt kehittämään jotain oikeasti kovaa teknologiaa googlen tyyliin niin mikäs siinä, hyvinhän ne googlen nörttiperustajat tuntuu pärjäävän. :P
Somewhere along those lines. Ainahan duunissa jota on vuosia tehnyt on puisevat, tylsät, jopa vittumaiset ja itseään toistavat hetkensä, mutta jos ajattelee vaihtoehtoja eli tiukkaa skrakaa kaulaan (slotnik, mii aint nou fookink penquin) tai dyykkaaminen uraputkeen isoja johtotehtäviä tavoittelemaan tms. niin tuo toimii mulle helvetin hyvin, mulla kun edelleen hampaita pestessä peilissä näkyy vaaleanpunainen eikä ruskea kieli ja pidän paljon mieluummin duunissa hupparia kuin kauluspaitaa ja menen illalla mieluummin punttiikselle RHP-rulez treeniin kuin asiakaspäivälliselle. Ja satunnaisesti saa tehdä aidosti haastavia never-been-done-before juttuja. Ja mähän olen tällä alalla/duunissa vaan koska en kertakaikkiaaan osaan helvetinkään vertaa mitään muuta jolla voisi laskunsa maksaa :jahas:Eipä sinänsä, onhan tuo vässyn 7.5ke erittäin kova palkka Suomessa ja ilmeisesti vässy tekee työtä mistä pitää, mikä on ehdottomasti oleellisinta, oli sitten ala tai palkka mikä tahansa.
Edelleen, ei tuo kompensaatiokaan mulla mikään near-record ole (täysin relevanttia työkokemusta on kuitenkin lähes 15 v eli opintojen alusta alkaen ennen 90-luvun puoliväliä); ainoastaan hiukka normaalia nopeammin, työkokemuksessa siis (tämäkin tosin on IT-alalla ihan normimeininki) olen tuohon päässyt. Liittomme, eli Tekniikan Akateemiset, palkkatilostoissa kuitenkin vastaavissa tehtävissä, alasta riippumattakin, yli 10% jengistä tekee saman tai enemmän tosin työvuosia vaaditaan yleensä se 15 tai yli.
Edelleen, jos tässä koko yadayadayadablaahblaah-jauhamisessani joku pointti oli olevinaan niin se oli se, että aito/syvällinen toimialaosaaminen (eli ole siellä asiantuntijatehtävissä se da fookink man) voi olla yksi toimiva uravalinta myös ja jopa toisinaan se on ihan toimiva/turvallinen sellainen; kaikki eivät vaan kertakaikkiaan voi olla isoja johtajia tai muita el hefejä