Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Omasta kokemuksesta tiedän, että palkannousu lämmittää aina aika vähän aikaa mieltä. Siis jos työssä ei muut asiat ole kunnossa. Niin ja ainahan sitä tulee kulutustottumuksia ruuvattua löysemmälle kun on enemmän rahaa käytössä ja toisaalta aina tekee mieli saada lisää. Eli pian alkaa taas parempi palkka kiinnostaa :)
Näinhän se tuppaa menemään. Ja sitten se tilanne ikävä onkin, jos jostain syystä sitten tulot putoaakin. No, toisaalta, itellä onneksi(?) tuossa roikkuu asuntolaina, ja koitan laskeskella että ennen palkankorotusta / duunin vaihtoa / mitä tahansa tulojen nousua pärjäsin summalla x, joten kaiken ylimenevän sitten alan syytää suorilta lainanlyhennyksiin tai vaihtoehtoisesti nakkaan niitä säästötilille. Siten kuitenkin ettei käyttörahaa jää sen enempää kuin ennenkään. Materialismista olen melko kivasti päässyt eroon, enkä enää halua sitä sun tätä.. Ja järjellä kun jossain vaiheessa alkoi miettiä, en ees välttämättä halunnut kaikkea, halusin vain ostaa koska pystyin siihen. Älyttömyyden huippu.

Paperitehtaalla oon tosiaan töissä, mutta paperia en kuitenkaan itse ole tekemässä. Keskeytymätöntä vuorotyötä teen. Onhan tuo palkka rehellisesti sanottuna aivan turhan suuri.

Liian suurta palkkaa ei ole. Ja eikös toi sun palkka tullu ylitöistä? Ei nekään mitään herkkua ole.

Liian suurta palkkaa ei ole. Ja eikös toi sun palkka tullu ylitöistä? Ei nekään mitään herkkua ole.
Niin, kuten tuossa kirjoitin ylempänä, niin normipalkka ilman ylitöitä on 2800 - 3000 e/kk riippuen pyhäpäivistä, ja nyt kun oon painanut omien työvuorojen lisäksi 46 h ylitöitä, niin seuraavan kuun palkka on varmaan noin 4200 e.

Kolmas kesälomaviikko menossa ja firman isoin pomo lähetti minulle tekstarin, jossa sanoi nostaneensa palkkaani sata euroa kuukaudessa.

Lähetin hänelle takaisin: OK, kiitoksia.

Sata euroa kuussa on kuitenkin niin pieni korotus, että pitkään mietin, että pitäisikö tämä laskea vittuiluksi vai ei. Oletin kuitenkin, että hän ei uskalla vittuilla minulle.

Suhteellista. Mulle ainakin satanen on rahaa siinä missä muukin. Tuntuu tuo satonen nimittäin ainakin minun ruokabudjetissa mukavasti. Tai eihän siitä satasta jää tietty mutta sanotaan, että viiskymppinenkin tuntuu jo mukavasti kädessä.

Suhteellista...

Siis joo, kyllä minäkin ostan satasella miinus verot itselleni viikoksi ruokaa, joten kyllä tuo on ihan OK. Tosin meidän firmassa on tällä koulutuksella monenlaista hiihtäjää eri nimikkeillä. Nyt minä olen kuulemma parhaiten palkattu *******. Jos pääsen eräälle toiselle nimikkeelle niin liksa nousisi 350 €/kk.

Ainut keino saada palkka nousemaan oikeasti, on vaihtaa firmaa. Itsellä oli talvella kovat odotukset palkkakeskusteluissa. Olin kuulemma hyvä jne, mutta kun ei voi korottaa enempää kuin tämän x määrän, mikä oli jakovaraa. Paskapuhetta se oli, siksipä tein omat johtopäätökseni firman palkkapolitiikasta myös tulevaisuudessa.
Vaihdoinkin kesän alussa taloa ja pääsin lähelle sitä, mitä palkan tällä hetkellä kuuluisi olla tällä työkokemuksella ja koulutuksella. Pääsin myös kelvollisten bonusten piiriin, nekin ratkaisevat paljon vuosiansioita.

Mulle tuli 150e/kk lisää, vieläpä takautuvasti, jokin aika sitten, sainkohan tiedon myös tekstarilla lomalla vai peräti ihan puhelimitse. Olin ihan tyytyväinen sekä yllättynyt. Minä olen tyytyväinen vähään ja jopa paskaan palkkaani. Varmasti saisin muualla äkkiä 2000e/kk enempikin mutta pitäisi muuttaa ja vaihtaa lafkaa sekä työkavereita, ei jaksa. Hyvin pärjätään näinkin.

Peruspalkka pariakymppiä vaille neljätonnia kuussa. IT-ala (r&d) ja työkokemusta niinpaljon että se saa ostaa ensi tammikuussa keskikaljaa kaupasta. Tosin r&d työkokemus vuosissa vasta ala-asteen viimeisillä luokilla.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Tai jos pystyy, niin lähtee pois Suomesta. Kesälomien jälkeen muutto, ja tuplapalkka samasta duunista.

Mites helposti tuo onnistuu? Saman firman sisällä vaihto ulkomaille? Vai haitko suoraan jonnekin muualle?

Mihis maahan läksit? Itellä vähän samansuuntaisia haaveita, vois onnistua firman sisälläkin, vaikka aika voimakkaasti alkanu jalat kutisemaan ulospäin tästä puljusta kun viimesen 4v aikana käteen on tullu yleiskorotukset (ja 6 bumerangia korotusehdotusta :dance: )

Ja tosiaan vaikka nuo 100 euron korotukset nyt ei mitään päätähuimaavia ole, niin voin ainakin ite sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että kyllä niiden tulemattomuudella saa ainakin aika reippaasti motivaatiota laskemaan!

Mihis maahan läksit?
USA.

Ja tosiaan vaikka nuo 100 euron korotukset nyt ei mitään päätähuimaavia ole, niin voin ainakin ite sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että kyllä niiden tulemattomuudella saa ainakin aika reippaasti motivaatiota laskemaan!
Näin on. Ihan sama, onko selityksenä Japanin maanjäristys tai huono markkinatilanne tai valuuttakurssit tai organisaatiomuutos. 0% korotus on v*ttuilua aina. Aina.

USA.

Näin on. Ihan sama, onko selityksenä Japanin maanjäristys tai huono markkinatilanne tai valuuttakurssit tai organisaatiomuutos. 0% korotus on v*ttuilua aina. Aina.

Amerikkaan on vähän vaikeampi vaihtaa suomesta viisumipolitiikan takia :) Kehtaatko sanoa minnepäin jenkkilää oot tulossa? Ite oon vuoden alusta ollut paikallisella sopimuksella piilaaksossa. Loistomenoa täällä kyllä. Meinaavat vain puhaltaa niin kovaa kuplaa kasaan, että pelottaa miten tässä käy kun facebook/google/amazon&co ottaa vähän luisua alaspäin.

Sulla on varmaan muutto lokakuussa, jos oot h1-a/b:lla tulossa? l1-a/b:tahan ei saa kuin firman sisäisissä siirroissa ja vuosi pitänyt olla töissä ennen viisumin voimaantuloa.

Mites helposti tuo onnistuu? Saman firman sisällä vaihto ulkomaille? Vai haitko suoraan jonnekin muualle?

Helpostihan suomesta pääsee pois, jos uskaltaa hypätä pimeään. IMHO. paras tie on ensin käydä jollain tavalla kokeileen elämää kohteessa joko keikkatyön tai vaihto-oppilas ruljanssin kautta. Kun mieluinen kohdemaa löytyy niin hakee avoimia työpaikkoja ja kun tärppää niin rohkeasti menoksi :)

Se on melkeenpä bonusta, jos suomalaisia ei ole mestoilla liikaa, mutta aika monesta paikasta silti jonkinlainen suomiyhdistys tms. löytyy josta voipi kysellä apuja ja kokemuksia. Paras olis saada firma maksamaan muuttokustannukset, perehdytystä, veroneuvontaa, tilapäismajoitusta, autoa jne. Muuten kohteesta riippuen voi olla melekonen kiire ja hämmästys eka kuukausina päällä.

Paikallisiin lakeihin ja työsopimuksiin kannattaa perehtyä. Mulla esim. on at will sopimus, joka käytännössä tarkottaa, että voin saada kenkää ilman syytä päivän varoitusajalla. Samoin olen kokonaistyöajalla jolloin käsitettä ylityö ei tunneta. Hommahan ei muuten olis paha, mutta kun viisumi on sidottu tuohon työsuhteeseen niin potkujen tullessa pahimmassa tapauksessa joutuu poistumaan maasta samointein. Tosin yleensä kyllä saa joko lisäaikaa asioiden järjestelyyn tai viisumin vaihdettua turistipuolelle, mutta toikin pitää tietää eikä sitä kukaan kerro miten homma lain mukaan menee.

Sinne samoille nurkille. L1 vanhoilla meriiteillä.

Edit ja offtopiccia: Osaatko manux sanoa, kannattaako auto hommata etukäteen (ts: http://www.intlauto.com/) vai tsekata paikallisia tarjouksia?

En ite ostanut autoa etukäteen ja oon tyytyväinen omaan valintaan. Liikkeestä auton saa samointein alle, jos on lyödä paalua tiskiin. Tuntuu myös, että koko ajan on jotain poistotarjouksia. Viimeisin tais olla mennäviikolla radiossa kun hehkuttivat uusia fordeja 5-10k alennuksella liikkeestä. Samoin jos on tuuria niin voi löytyä älyttömän halpoja leasing autoja.

ite zoomasin http://www.kbb.com tuolta voi surffia käytettyjä autoja ja rajottaa hakua maantieteellisesti. Joku sopiva vähän käytetty tehtaan takuulla oleva kärry alle. Jos viimeisen päälle optimoi niin vähintään 5000$ autosta vielä lainalla niin saa credit scorea kasvatettua nopeammin.

Craigs listalta auton saa halvemmalla, mutta siinä on sama vaiva kuin suomessakin yksityisten välisessä kaupassa. Tarvii ite tehdä paperityöt ja selvitellä missä kondiksessa myytävä kohde on. http://sfbay.craigslist.org/cta/

Mulle tuli 150e/kk lisää, vieläpä takautuvasti, jokin aika sitten, sainkohan tiedon myös tekstarilla lomalla vai peräti ihan puhelimitse. Olin ihan tyytyväinen sekä yllättynyt. Minä olen tyytyväinen vähään ja jopa paskaan palkkaani. Varmasti saisin muualla äkkiä 2000e/kk enempikin mutta pitäisi muuttaa ja vaihtaa lafkaa sekä työkavereita, ei jaksa. Hyvin pärjätään näinkin.
Kerrotko vähän minkä tyylistä työtä teet?
Nimittäin "saisin muualla äkkiä 2000€/kk enempikin" aiheuttaa hiukan epäilyksiä täällä, oli ala melkeinpä mikä hyvänsä..
Maata vaihtamalla insinöörialalla tuo tosin on suht helppoa, eikä tarvitse edes palkkaneuvoitteluissa aukaista suuta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom