Palkkarin ajoitus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko suurta merkitystä vedänkö palkkarin suoraan salin pukuhuoneessa heti treenin jälkeen vai vasta kotona noin 15-20min päästä?
Olen 173cm 71kg 20v
Palkkari: Ufs Whey+Ufs Malto+Evolution Creatine
Millaisia määriä heraa ja maltoa olisi hyvä ottaa palkkarissa?

Alottelin itsekkin nyt palkkarit ja olen yhä vähän pihalla tosta ajotuksesta. Treeni venyy usein jopa 1½ tuntiseks niin voiko sitä

palkkaria ottaa jo kesken treenin. Yleensä teen esimerkiks kyykyt ja penkit ekana ja tuntuu hassulta että palkkari otetaan

vasta yli tunnin päästä näistä jos autolla hurautan eka himaan. Tähän asti olen ottanut ekat hörpyt noin 15minsaa penkin tai

kyykyn jälkeen ja sit loput treenin jälkeen pukkarissa. Onko tästä mitään hyötyä/haittaa? Ja olisko järkevämpi ottaa palkkari

vaikka 15minuuttia treenin loppumisen jälkeen.

Mulla yksinkertaisesti vain QNT Muscularia vedessä... (herajauhe ja heraproteiinikonsentraatti, kreatiinimonohydraatti,

maltodekstriini). Proteiinia 50%, hiilareita 37%, rasvaa 4%, Kreaa 5%. Neuvotaan laittaa maitoon, mutta laitan kyllä veteen.

Onko tää nyt edes jotenki oikeenlainen palkkari? Maidosta proteiinit ei vissii ainakaa nopeesti imeydy, mut onks tässä nyt joku toinen juju :D

Taitaa olla yksi **tun hailea ottaako sen palkkarin 1 vai 15 minuuttia treenin jälkeen. Syö hyvin, treenaa kovaa ja ota palkkari kun otat.

Millaisia määriä heraa ja maltoa olisi hyvä ottaa palkkarissa?

Vaikea antaa mitään formulaa. Sinun pitää kokeilla ja ottaa selvää, mikä sinulle sopii. Itse olen oppinut, että 30-40g heraa on yhtä tyhjän kanssa minulle. 60-70g tuntuu toimivan. Maltoa käytän 40-70g, enemmän niin tuntuu kerääntyvän vyötärölle. Näin itse olen huomannut :)

Taitaa olla yksi **tun hailea ottaako sen palkkarin 1 vai 15 minuuttia treenin jälkeen. Syö hyvin, treenaa kovaa ja ota palkkari kun otat.

Niin no se "vaikka 15 minuuttia treenin jälkeen" oli vaa esimerkki. Pointti oli vaan siinä että haittaako se jotain jos otan puolet palkkarista kun treenit on vasta puolessa välissä.
Kiitos kuitenkin tiukasta vastauksesta. Siitä itsestään ei ainakaan jääny mitään epäselväks ;)

Jeps, ymmärsin ja tarkoitin tuolla heitollani sitä, että ei sillä ajoituksella ole niin väliä ja ota vaikka kesken treenin jos se tuntuu hyvältä(look good, feel good, play good). Mulla ei treenin aikana oikein pysy sisällä, mutta kaikkihan on yksilöitä.

Jos sul on samanlainen maha kun mulla ja matkaa salille on sellainen kilsa, suosittelen ottaa sen vasta kotona. Välillä taittuu koko kilsa juosten, koko matkalla yhtäkään vessaa matkan varrella.. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En tiä kuin metsään menee, mutta eikös se oo niin, että reeniä tehdessä ei pitäs hirveesti minkään ruuansulatuksen toimia, että ei ne palkkarin ainesosat imeydy kun vasta sitten kun lopetat reenin. Kun elimistö panostaa vaan siihen fyysiseen suoritukseen siinä reenin aikana niin ruuansulatus pysähtyy lähes täysin. Mutta jos se näin tosiaan menis, niin minkäs takia sitä reenin aikana juodaan sitten sitä vettä?! jos nestemäiset aineet vaan imeytyy, eli myös palkkarikin... joo em mää tiä :D

Turhaa hifistelyä :)

Itse vedän joko pukkarissa tai kotona riippuen vähän millä on salille tullut, onko kiire ja onko pukukoppi täpöten täynnä tai haiseeko siellä vaikka paska. Jos taas on tuntunut että treenit jostain syystä venähtää vähän pidemmiksi, oon välillä kiskaissut osan palkkarista treenin aikana.

En tiä kuin metsään menee, mutta eikös se oo niin, että reeniä tehdessä ei pitäs hirveesti minkään ruuansulatuksen toimia, että ei ne palkkarin ainesosat imeydy kun vasta sitten kun lopetat reenin. Kun elimistö panostaa vaan siihen fyysiseen suoritukseen siinä reenin aikana niin ruuansulatus pysähtyy lähes täysin. Mutta jos se näin tosiaan menis, niin minkäs takia sitä reenin aikana juodaan sitten sitä vettä?! jos nestemäiset aineet vaan imeytyy, eli myös palkkarikin... joo em mää tiä :D

Vesi helpottaa janoon ;)

Veden imeytyminen ei vaadi ruoansulatukselta sen ihmeenpää aktiivisuutta - jos vesi ei imeytyisi, niin johan sitä jengi kuolisi janoon aina jos joutuu tekemään pitkän ja raskaan fyysisen suorituksen :)

Ruoansulatuksen hidastuminen ei tarkoita pysähtymistä - kyllä sieltä koko ajan tavaraa imeytyy, myös palkkariakin jos sitä treenin aikana juo. Treenin aikana syöminen tai palkkarin vetäminen voi aiheuttaa lähinnä seuraavanlaisia ongelmia: jos syö kiinteää ruokaa, voi altistaa itsensä vatsakrampeille ja huonolle ololle. Palkkari puolestaan on liian väkevää imeytyäkseen hyvin. Elimistöön rasituksen aikana imeytyy hyvin lähinnä nesteet, joissa on vähän tai ei lainkaan suoloja, proteiineja tai sokereita, eli ovat joko hypotonisia tai isotonisia. Tätä tuhdimmat nesteet imeytyvät hitaasti joten ne "keräävät nestettä" mahaan ja suolistoon, mikä on omiaan aiheuttamaan huonoa oloa - etenkin kovaintensiteettisessä menossa, kuten juoksussa, pallopeleissä tai kuntopiireissä. Punttisalitreeni, jossa on välillä taukoja, ei varmasti ole pahimmasta päästä, ellei litratolkulla sitä palkkaria kisko.

Eli ihan oman fiiliksen mukaan voi vaikka treenin aikana juoda palkkaria. Itse saatan silloin juoda treenina aikana, jos en ole esim. töiden jälkeen ehtinyt syödä ennen treeniä. Omalla kohdalla tuntuu, että pysyy suoritustaso hieman parempana kun jo treenin alussa ja sitten sen aikana tankkaa vähän.

Muistanko väärin, vai oliko niin että ainakin Jhulmi oli tehnyt jotain tutkimustakin väikkärinsä tiimoilta, jonka mukaan pieni proteiinilisä ennen tai treenin aikana paransi treenistä saatuja tuloksia..?

Back
Ylös Bottom