Paljonko tarvitaan treenausta kasvuhäiriöihin.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja opukka
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Juu eli kun itse olen melko aika lyhyt 153cm:D ja ilmeisesti se kasvu on juuri menossa. Eli jos vaikka käyn 3 kertaa viikossa salilla ja teen kultaista kuusikkoa (golden six, g6) niin voiko se kasvu hudastua tai pysähtyä?

Itse olen sellaista kuullut, että jos kasvuiässä paljon alkaa kehittämään uutta lihas massaa niin aivot jotka ovat kasvattamassa pituutta niin tulee häiriö ja alkaa kasvattamaan vain lihaksia.

Mutta tärkeintä on että ei tee selkää rasittavia liikkeitä kuten kyykkyjä maksimi painoilla ja huonolla tekniikalla.

Eli jos nyt teen tuota g6:sta 3 kertaa viikossa esim. puolen vuoden ajan ja olen kohta 15v kasvava lapsi, niin onko kehitykse pysyähtyminen tai ainakin hidastuminen kuinka mahdollista?:wtf:

P.S. siin on linkki g6:seen http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39774

no mun mielipidehä on et voit käydä 3krt viikko MuTTa jos tehet kyykkyy/mavee niin tekniikka ehottomasti kuntoo ja pienil painoil pumppailet. tai sit tehet jotai muuta liikkeitä selälle/jaloille,valikoimaa löytyy. Mun mielipide vain. ite olen aina ollu pitkä ja kasvoin pituutta nostelusta huolimatta murkku iäs..

Itsekkin vetäny ton ohjelman n. 6kk sitte läpi. Kohta täytän 15 eikä punttien nostelu ole mun pituuskasvuun haitannut.
Enkä usko, että haittaakaan jos syöt ja nukut tarpeeksi. Enemmän huonot unet ja huono syöminen vaikuttaa pituuskasvuun kun ite ''painojen nostelu''. Mutta pidä kumminkin järki mukana. Niinkun aikasemmin mainittiin niin opettele noin tekniikat ennenku alat pahemmin painoja lisäilemään, hommaa vaikka yheks kerraks ittelles Personal Traineri tai jos sulla on joku tuttava joka on kauemminkin bodaillut niin pyydä sitä tulee kattomaan , että teetkö liikkeen oikein.

ite oon 17 kohta jo 18 ja punttailu tuli alotettua 13 vuotiaana ja ei oo haitannu ollenkaan pituuskasvuani.
Tosin iskä ja valmentajani teki minulle varsin selväksi sen että en juurikaan alkuun saanut reenata painoilla vaan aloitin melkeempä pelkästä tangosta ja liikkeet tein niinku viisaammat olivat mua opettaneet. Elikkä kevyesti vain alotat teet kaikki liikkeet oikeilla tekniikoilla ja paljon malttia sulla on koko elämä aikaa punttailla:thumbs:

Paskaa treenausta ei tarvitse paljoa, jotta tulee jotain vikaa, mutta kunhan kaikki tekee hyvin ja keskittyy pitämään varsinkin selän suorana niin ei tule minkäänlaista.
Alussa tietysti pitää sellainen tutkaileva asenne olla, että ei heti mennä repimään sellaisia painoja jonka alle sitten jäädään ja varmistaa muilta tekniikka tai ainakin hieman mallia katsoa.

Ei tota voi tietää. Voi olla että kasvu häiriintyy tai ei häiriinny. Toisella häiriintyy, toisella ei. Ihan mahdoton vastata. Itellä ainakin stoppas kasvu kun aloitin puntin mutta olis varmaan stopannut muutenkin. Eli tuskimpa puntista johtuu. Kyllä ainakin voimakas fyysinen rasitus pysäyttää/hidastaa kasvua. Jos katsoo esim telinevoimistelioita yms. aika pieniksi jäävät ja treenit on hurjan kovia. Mutta tuskimpa peruspunttailu mitään vaikuttaa. Mavea tai kyykkyä en kuitenkaan lähtisi tekemään jos kasvu huolettaa.

Siis eikö homma nyt ole niin että punttailu voi vaikuttaa kasvuun vain siten että jos joku selkäranka vaurioituu niin sitten jää peukaloiseksi? Eli kun tekniikka on kunnossa ja tekee suht kevyillä painoilla (ei mitään maksimeja mavessa joka päivä) niin ei hätää. Tietysti jos nukkuu ja syö liian vähäh niin sitten ei kasva. Syö poika, niin et jää kääpiöksi ;D Ihan mutuilua, mutta en usko että haittaa yhtään mitään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
IMHO kasvuhäiriöön tarvitset niin paljon treenausta, ettet edes kerkeä syödä ja nukkua. Jos esim. treenaat parin vuoden ajan 16-20 tuntia vuorokaudessa, niin pituuskasvu saattaa häiriintyä.

IMHO kasvuhäiriöön tarvitset niin paljon treenausta, ettet edes kerkeä syödä ja nukkua. Jos esim. treenaat parin vuoden ajan 16-20 tuntia vuorokaudessa, niin pituuskasvu saattaa häiriintyä.

Onhan se näinkin...
Ehk silti kandeis treenata maksimissaan omalla painolla, esim. kyykkyjä / veto, ettei vaan luuston kasvu häiriintyisi...

Tuohan ei perustu luiden pituuden kasvuun, eikä se edes ole mahdollista enää epifyysi-levyjen sulkeuduttua. Sen sijaan pehmeiden kudosten venyminen on mahdollista. Toisinsanoen roikkumalla esim. tangossa voi estää iän mukanaan tuomaa kudosten kasaan painumista.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?p=626339#post626339

Notta, ettei epifyysi-levyt sulkeutuisi, ennen aikojaan

Kuinka paljon on kasvuennuste?

P.S. Jos jotain hierot niin tee dippejä, leuanvetoja ja mielummin vaikka yhden jalan kyykkyjä.
Omalla painolla tehtäviä juttuja pystyy tekemään monta kertaa viikossa =)

e: + jos jotain kannattaa tehdä niin opettelee tekemään vipunostoja sivuille käsipainoilla niin harteet kasvaa isommiksi..(eli olkapään sivulohkoa treenaamaan.. =) )

Voimaharjoittelun pituuskasvua haittaava käsitys elää aika vahvana. Pakkotoistossa yleinen käsitys tuntuu olevan, ettei haittaa mitään jos treenaa oikein. Kuitenkin näistä nettikirjoituksista suurin osa on tällaisia epämääräisiä mutu-juttuja. Itse en uskalla sanoa asiasta juuta enkä jaata, vaikka näitäkin ketjuja on tullut useampi luettua. Harvemmin näkee lähteenä mitään lääketieteen tai fysiologian asiantuntijoiden lausuntoja asiaan liittyen. Yksittäisistä "alotin 13-vuotiaana eikä käynyt mitään" -tapauksista on aika hankala yleistää mitään, kun ihmiset ovat kuitenkin erilaisia yksilöitä ja reagoivat mahdollisesti eri tavalla ärsykkeisiin.

En halua pelotella, mutta pituuskasvu on kuitenkin jollain tapaa aika tärkeä ja anteeksi antamaton juttu, murrosiän virheitä ei saa vanhempana anteeksi. Tuo "voi treenata kunhan syö ja nukkuu tarpeeksi" ei myöskään ole ihan itsestään selvää teineillä (saati aikuisilla). Illat venyy helposti netissä surffatessa, vaikka aamulla herättävä kouluun. Syödäkään ei aina ehdi kun täytyy naapurin ismon kanssa ajella illat mopolla pitkin kyliä.

Voimaharjoittelun pituuskasvua haittaava käsitys elää aika vahvana. Pakkotoistossa yleinen käsitys tuntuu olevan, ettei haittaa mitään jos treenaa oikein. Kuitenkin näistä nettikirjoituksista suurin osa on tällaisia epämääräisiä mutu-juttuja. Itse en uskalla sanoa asiasta juuta enkä jaata, vaikka näitäkin ketjuja on tullut useampi luettua. Harvemmin näkee lähteenä mitään lääketieteen tai fysiologian asiantuntijoiden lausuntoja asiaan liittyen. Yksittäisistä "alotin 13-vuotiaana eikä käynyt mitään" -tapauksista on aika hankala yleistää mitään, kun ihmiset ovat kuitenkin erilaisia yksilöitä ja reagoivat mahdollisesti eri tavalla ärsykkeisiin.

En halua pelotella, mutta pituuskasvu on kuitenkin jollain tapaa aika tärkeä ja anteeksi antamaton juttu, murrosiän virheitä ei saa vanhempana anteeksi. Tuo "voi treenata kunhan syö ja nukkuu tarpeeksi" ei myöskään ole ihan itsestään selvää teineillä (saati aikuisilla). Illat venyy helposti netissä surffatessa, vaikka aamulla herättävä kouluun. Syödäkään ei aina ehdi kun täytyy naapurin ismon kanssa ajella illat mopolla pitkin kyliä.

http://www.youtube.com/watch?v=wY4gwVlO_k0

Jos kyykkyä on pakko tehdä niin kandee tsekata tämä flikka...

e: ite aloitin vissiin 15.5 vuotiaana treenaamaan ja pari senttiä tais tulla kasvettua tämän jälkeen. Ny olen 176 cm pitkä jädkä.
e1: ja tein kyllä kyykkyäkin ja päin helvettiä(kun ei liikkuvuutta lantiossa ollut silloin eikä ole vieläkään)

Kyllä sinne salille pitää päässä tai sitten hommaat enemmän välineitä, aluksi levytangon ja vituuusti rautaa.

Mutta jos jätät ne aluksi ostamatta etkä vielä salille halua jostain syystä mennä niin tutustu tässä topikissa kirjoittamaani postaukseen antitraumaattisesta treenistä:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=8206&highlight=antitraumaattinen

Eli lyhykäisyydessään:

1.treenaa koko kroppa noilla mitä sulla on, 3-5 kertaa viikossa läpi
2.tee liikettä monta sarjaa
3.toistoja sarjoissa 8-12
4.palautukset sarjojen välillä alle puoli minuuttia jopa vain 10 sekuntia
5.elä treenaa lihasta totaalisesti hapoille

Jo pelkillä leuoilla, punnerruksilla, vatsarutistuksilla, yhden käden pystyranskalaisella puntilla http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBOneArmTriExt.html
/kickbackillä
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBKickback.html
, selänojennuksilla ja hauiskäännöllä puntilla ja yhden jalan kyykyillä voi saada ihmeitä aikaan kun treenaa tiheän frekvenssin antitraumaattisella ohjelmalla. Periaatteessa et noita ojentajien erikoisliikkeitäkään tartte välttämättä ollenkaan, vaihtelet käsien leveyttä punnerruksissa.

Esimerkkitreeni vois olla vaikka (sarjat x toistot):
Liikkeitä ei tehdä hapoille, eli kun ei enää mene sitä toistomäärää mitä pitäisi, ei tehdä enää seuraavaa sarjaa vaan vaihdetaan liikettä (selänojennuksen jälkeen lopetetaan treeni).

1. yhden jalan kyykky 15x10; pyri siihen, palautukset 10 sek -> jalan vaihto. Kun saat nuo niin tee 15x12 ja sit 15x14 jne.

huili 2min

2. punnerrus 12x10, palautukset 15 sek, kun menee tuo niin tee 12x12, 12x14 jne. Vaihda otetta kapeasta leveään sarjojen mittaan.

huili 2min

3. kapea vastaote leuanveto 8x7, palautukset 25sek. Kun menee 8x8 tee 8x9, sit 8x10 jne

huili 2min

4. vatsarutistus 15x10, palautukset 15sek. Kun menee 15x10 tee 15x12 jne

huili 2min

5. selänojennus - pyydät jotain istumaan jalkojen päällä - 15x10 sama kuin 4.

Tämän teet esim ma ke pe

Tietenkään tuo ei ole ainoa vaihtoehto mutta minun mielestä ehkä paras vaihtoehto kotitreeniin alkuvaiheessa, kunhan vähän on jo pumpannut (min. muutaman kuukauden) ja opetellut liikkeet; kaikki nuo ovat helpohkoja liikkeitä mutta ne pitää tehdä _oikein_ , hyvällä tekniikalla ja muistaa supistus ja venytys ja tarpeeksi hidas suoritus ja painottaa tuntumaa.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=118626&postcount=5

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?p=118626#post118626

e:

Miksei joku luistelusettikin olisi hyvästä(kun luistellaan sen verta jalat koukussa, että verenkierto estyy ja lihaksiin alkaa tulemaan maitohappoa) ?

Jossain sanottiin tästä pituuskasvusta että sitä kasvaisi nopeammin kun lyödään vähän painetta luille treenaamalla? Luuthan kasvavat myös iskuista sekä pienistä murtumista joten periaatteessa voi olla ihan tottakin.

Miksi muuten kaikki mm-tason voima-painonnostajat ovat usein 150-170cm pitkiä? Onko se vain sitä että pitkät eivät pärjää vaiko siitä että puntti on vaikuttanut kasvamiseen?

Miksi muuten kaikki mm-tason voima-painonnostajat ovat usein 150-170cm pitkiä? Onko se vain sitä että pitkät eivät pärjää vaiko siitä että puntti on vaikuttanut kasvamiseen?
Painonnosto samoin kuin voimanostokin ovat painoluokkalajeja, joissa kannattaa olla leveä painoonsa nähden. Pitkiä miehiä kyllä löytyy, mutta sieltä raskaasta sarjasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom