Paljonko lepoa ja minkälaista?

Voi olla hassu asia, mutta kovasti olen tota miettinyt. Eli paljonko pitäisi levätä, jotta kehittyy? Nyt yöunet ovat 7-8 tuntia. Mutta onko levon oltava unta, eikö sohvalla löhöäminen riitä tai vaikka tietokoneella surffailu?
Miten muuten olette huomanneet unen lisäämisen vaikuttaneen kehittymiseen?

Joillekin riittää toi 7 tuntia, jotkut tarvii enemmän. Levon määrän tarve on aika yksilöllistä ja riippuu hyvin paljon myös treenistä. Nyt ihan mutu-tuntumalta sanoisin että lepoa ei ole pelkästään nukkuminen vaan myös toi sohvalla löhöily ja muu vastaava.

Ymmärtääkseni hyvin tärkeää on myös säännöllisyys nukkumisessa. Eli pitäisi pyrkiä menemään aina suunnilleen samoihin aikoihin nukkumaan. Epäsäännöllinen unirytmi vaikuttaa mulla ainakin heti treenaamiseen.

Ja siis lepohan ei ole pelkkä unen määrä. Lepoa on myös heittää esim. kesken päivää jalat pöydälle ja rentoutua. Jos jatkuvasti stressaat kaikesta, ja silti nukkusit 9h yössä niin se ei välttämättä riitä "levoksi" Jos joku nyt tajus mitään tosta..

Levon tarvitsee tietääkseni olla syvää unta, jota ei voi korvata unilääkkeillä...? :david:

Mä oon käsittäny että vain unessa lihakset on lähestulkoon täysin rentoina.
Eli kunnon yöunia ei voi korvata esim löhöömällä sohvalla telkkaria katellen 4h ja nukkumalla yöllä 4h.

Syvässä unessa erittyy suurin osa kasvuhormooneista, joiden avustuksella lihakset korjaantuvat ja kasvavat.
Kyllä pelkkä makoilukin lepoa, mutta ei se unta vastaa palautumisen kannalta.

Ollprait, täytyy yrittää lisätä unta. Treeni ja ruoka on suht ok, mutta toi lepo hiukan on miinuksella. Taitaa mennä uudenvuoden lupauksiin :)

muista tietokoneella surffaillessa pitää niitä taukoja ettet oo samassa asennossa 4h. jossain artikkelissa mainittiin että jokainen nukuttu tunti ennen klo 12:ta vastaa kahta nukuttua tuntia ja 20min päiväunet tunnin yöunia. päiväunet ei sais vissiin yli 45min mittasiks venyä, ettei yörytmi mene sekaisin (=ihmisen biologinen kello )

muista tietokoneella surffaillessa pitää niitä taukoja ettet oo samassa asennossa 4h. jossain artikkelissa mainittiin että jokainen nukuttu tunti ennen klo 12:ta vastaa kahta nukuttua tuntia ja 20min päiväunet tunnin yöunia. päiväunet ei sais vissiin yli 45min mittasiks venyä, ettei yörytmi mene sekaisin (=ihmisen biologinen kello )

Ja mä vahvistan tän sun kommenttis omilla kokemuksilla...

Ja taas muistetaan että se 9 tunnin uni ei riitä välttämättä hermoston/koko kropan palautumiseen jos kaikki hereillä oltu aika stressataan ja häslätään. Kokonaisuus ratkaisee eniten.

Back
Ylös Bottom