Paljonko koiraan uppoaa rahaa?

Sinusta en tiedä, mutta kaikilla ei sitä rahaa kuitenkaan loputtomiin ole. Esim. jos opiskelija ottaa koiran miettimättä siitä tulevia kuluja, niin metsään mennään. Molemmat kärsii tuollaisesta tilanteesta sekä omistaja että koira.

On joku 30 euroa kuukaudessa kuitenkin aika nappipeliä, vaikka olisi opiskelijakin.

Paljon enemmän kannattaisi miettiä sitä jaksaako siitä eläimestä olla kiinnostunut vielä kymmenenkin vuoden päästä ja kuinka paljon se vaikuttaa tulevaan elämään. Koirat elää kuitenkin tosi vanhoiksi ja ne on käytettävä ulkona ja ruokittava ihan joka aamu ja ilta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Unohdin tuosta omasta postauksestani vielä yhden tärkeän pointin. Koska mulla ei oikein ole ketään tuttavaa kenelle voisin jättää koiran hoitoon reissujen ajaksi, joudun silloin tällöin turvautumaan koirahotelliin. Olen yhden hyvän paikan löytänyt, jonne voin hyvin mielin jättää koirani pariksikin viikoksi hoitoon. Hintaa sitten onkin reilu 25 €/vuorokausi. Asia joka rahamielessä kannattaa ottaa huomioon jos vuodessa on pari viikkoa reissussa.

Unohdin tuosta omasta postauksestani vielä yhden tärkeän pointin. Koska mulla ei oikein ole ketään tuttavaa kenelle voisin jättää koiran hoitoon reissujen ajaksi, joudun silloin tällöin turvautumaan koirahotelliin. Olen yhden hyvän paikan löytänyt, jonne voin hyvin mielin jättää koirani pariksikin viikoksi hoitoon. Hintaa sitten onkin reilu 25 €/vuorokausi. Asia joka rahamielessä kannattaa ottaa huomioon jos vuodessa on pari viikkoa reissussa.

Onneksi lähellä asuu sukulaisia ja muita tuttavia jotka voivat mahdollisten lomareissujen ajaksi ottaa dogin hoitoon. Nyt olisi siinäkin mielessä otollinen aika hommata koira, kun mulla on loppu vuosi aika vapaata töistä, eli kerkeäisi olla ns. isyyslomalla helposti. Tosin sekin on kaksipiippuinen juttu jos koira tottuu siihen että joku on aina kotona ja lähellä.

Onneksi lähellä asuu sukulaisia ja muita tuttavia jotka voivat mahdollisten lomareissujen ajaksi ottaa dogin hoitoon. Nyt olisi siinäkin mielessä otollinen aika hommata koira, kun mulla on loppu vuosi aika vapaata töistä, eli kerkeäisi olla ns. isyyslomalla helposti. Tosin sekin on kaksipiippuinen juttu jos koira tottuu siihen että joku on aina kotona ja lähellä.
Ite olin pari vuotta sitten saikulla 4 viikkoa kun koira meille tuli.
Kyllä sitä yksin oloa tarttee hieman harjoitella.
Me hommattiin keittiön oven suuhun semmoinen lapsiportti ja telkesimme koiran keittiöön.
Mentiin sitten ite olkkariin vähäksi aikaa kunnes ei enää jaksanut kuunnella itkemistä.
Tästä tietysti homma laajeni pikku hiljaa roskiksen vientiin ja kaupassa käyntiin.
Lapsiportti oli kätevä kun koiran pystyi sinne keittiöön sulkemaan. Keittiössä ei ollut mitään sähköjohtoja yms pureksittavaksi eikä mitään sohvia miltä putoilla. Lisäksi portin läpi näkee muualle asuntoon ja todella näkee ettei ketään ole kotona.
Kun ikää alkoi olla siinä vuoden verran lopetettiin tämä.
Itse kannatan sen vakuutuksen hommaamista sillä se maksaa itsensä takaisin välittömästi jos joku vähäsen suurempi juttu sattuu.
Mulla on tämmöinen sopimus että omavastuu on aina 45 euroa.
Ja vakuutuskaudella korvataan enintään koiran arvo eli tässä tapauksessa 2000 euroa.

Tuon koiravakuuksen pito riippuu siitä mitä koiran kanssa touhuaa. Me harrastetaan aika ahkerasti kummankin kanssa juoksupuolta ja näyttelyjä. Jos koira kilpailee radalla/maastossa, suosittelen sen vakuutuksen ottamista. Koiran koiven katkeaminen ja sen leikkaushoito kustantaa reilusti päälle 1000€. Koiran ruuan kanssa(nappulat) kannattaa olla tarkka. Mitään marketti ruonaa ei koiralle kannata syöttää, niinkuin edellä tässä threadissä on tullut ilmi. Käytimme ennen Nutron lammasriisi raksuja ja kun vaihdoimme Royal Caninin Sensibleen läjät pienenivät ja koirat voivat kaikin puolin paremmin->ei korvavaikkua niin paljon eikä silmät rähmi. Koirathan käyttävät pääasiassa proteiinia ja rasvaa toimintoihinsa kivennäisaineita unohtamatta. Itse katsoin ennen nykymerkkiin siirtymistä mitä noissa nappuloissa oli/on . Vasta kun on syöttänyt koiralle ks. ruokaa näkee vasteen, koirat reagoivat yksilöllisesti eri merkkeihin. James Wellbelovedin ruuat olivat meidän aktiivisille koirille liian köykäistä vaikka koostumukseltaa olivatkin erinomisia.

Iloisia yhdessäolon hetkiä tulevan pentusi kanssa.

meidän koira syö kyllä kaiken mitä eteen kantaa. Oli se sitten kotiruokaa tai markettimökelöitä. ruokaa menee hirveästi varmaan 70e edestä kk:D
Koira on kasvava ja isokokoinen koira (1v saku) joten tuon ruoan kulutuksen ymmärtää..

Tuon koiravakuuksen pito riippuu siitä mitä koiran kanssa touhuaa. Me harrastetaan aika ahkerasti kummankin kanssa juoksupuolta ja näyttelyjä. Jos koira kilpailee radalla/maastossa, suosittelen sen vakuutuksen ottamista. Koiran koiven katkeaminen ja sen leikkaushoito kustantaa reilusti päälle 1000€. Koiran ruuan kanssa(nappulat) kannattaa olla tarkka. Mitään marketti ruonaa ei koiralle kannata syöttää, niinkuin edellä tässä threadissä on tullut ilmi. Käytimme ennen Nutron lammasriisi raksuja ja kun vaihdoimme Royal Caninin Sensibleen läjät pienenivät ja koirat voivat kaikin puolin paremmin->ei korvavaikkua niin paljon eikä silmät rähmi. Koirathan käyttävät pääasiassa proteiinia ja rasvaa toimintoihinsa kivennäisaineita unohtamatta. Itse katsoin ennen nykymerkkiin siirtymistä mitä noissa nappuloissa oli/on . Vasta kun on syöttänyt koiralle ks. ruokaa näkee vasteen, koirat reagoivat yksilöllisesti eri merkkeihin. James Wellbelovedin ruuat olivat meidän aktiivisille koirille liian köykäistä vaikka koostumukseltaa olivatkin erinomisia.

Iloisia yhdessäolon hetkiä tulevan pentusi kanssa.

Jep meillä kanssa harrastetaan ja ruokana Eaglen kuivamuona sekä lisänä välillä saman puljun tuoreemmat sapuskat.

Asiaa sivuten mitä te syötätte koirillenne? Meillä on huskyja, niille riittää kupillinen ruokaa + syksy-kevät joku 5 kertaa viikossa lihaa ja läskiä(tarkemman määrän kattoo sit sillai, ettei koira lihoo tai laihdu liikaa). Suosittelisin syöttämään niille raakaa lihaa. Netistä etsii nii löytyy eläimille tarkotettuja jauhelihoja (joidenkin koirien maha voi mennä sekasin jos siellä on maksaa). Ei ole ainakaan kalliimpaa ku purkkipoperöt, jotka harvemmin on hyvä koiralle. Aika monet tai siis tosi monet ruuat on kypsennetty ja koira ei saa siitä oikeen mitään, koska koostumus muuttuu. Nii ja niistä altaista, missä kaupassa on koirien makkaroita nii voi olla sitä jauhelihaa kans. Jos tietää jonkun vetokoiraharrastajan nii kannattais kysyy niiltä mistä saa(tai tilaa niitten kaa kimppaan), meinaan meillekki tulee esim. puolikas nauta kerralla :-D
Ja tällä ruokavaliolla ko. koirat jää "eläkkeelle" siinä 7-10v. eli suuremmat vetohalut alkaa oleen ohi.

Tolle 9 vuotiaalle neitokaiselle, lähinnä papuja kerran päivässä, jotakin senior-papuja oli:D Ei vaikuta yhtään noin vanhalta, eläinlääkärikin sano että ihan kuin joku 4v koira...

Ja sitten vähän huonompia kuulumisia, siskon koiralla (7v. sekarotunen), munuaiset paskana. 10kg laihtu ja oksensi kaiken ruuan... Sisko aika masentuneen kuuloinen oli kun ilmoitti tosta, koira on vielä pirteä ja syöpi hyvin (sitten oksentaa), odottaa "viimeistä matkaansa":(

Kyllä mä yleensä omista jauhelihoista, pastasta, riisistä, kanamunista ja raejuustosta annan koiralle nappuloiden sekaan vähän ekstraa.
Meidän koira on siitä näppärä että säätelee aika hyvin omaa syömistään aktiviteetin mukaan.
Jauhelihan tarjoilen raakana.

Oma 8kuukautinen russeli vetää kyllä kaiken mitä eteen tuo, en tarkkaan tiiä mitä koiran ruokaa sille annetaan kun emäntä ostaa ne sille ja oikeestaan ruokkii:)Mun tehtävä on lähinnä ravata kentällä juoksemassa sen kaa:D...Mutta erityisen hyvin uppoo jauheliha raakana tosi hyvin.

e: ja alkuperäiseen kysymykseen, niin siihen uppoo kai joku 30 egee per kuukausi.

Me syötetään nykyään Royal Canin energy 4300 tuolle juoksijalle. Toimii paremmin kuin tuo sensible. Isolla koiralla suolisto toimii ihan eri tavalla kuin pienemmän koiran. Pitää siis olla tarkempi ruuan laadun suhteen. Sitten tuolle toiselle kaverille syötetään Nutra nuggetsia. Lisäksi raakaa lihaa moelmmille.

Jos koira on kotikoira ja terve, niin ei sitä rahaa paljon kk:ssa mene. Jos koiran kanssa kilpailee lajissa joka on fyysistä esim. juoksukilpailut, agility tai palveluskoirakokeet niin sitten siihen koiran hoitoon saa uppoamaan paljonkin rahaa mm. lisäravinteisiin ja hierojaan/fysioterapiaan. Unohtamatta kisamaksuja, näyttelymaksuja, majoituspaikkoja ja polttoaineen määrää, jota menee, kun ajelee pitkin Suomea. Onneksi autolla ajaminen on kivaa!

Joo, unohtu vielä, että barfataan osaksi. Pukinmäessä on yksi hyvä liike oli muistaakseni Murren murkina? Siellä on ihan asialliset pakaste lihat ja luut. Sitten ollaan ostettu kennelrehun rekasta pakasteita. Broilerin raa´at siivet on meidän Roopen herkkua, joskus korvataan aterioita sillä. Ne siivet pitää ehdottomasti antaa raakana. Jos luita keittää ne lohkeavat teräväsärmäisiksi paloiksi, jotka voivat puhkoa suolia. Belliina, itse vertailin Royalin 4300 energya ja sensibleä eikä niiden energia määrissä ollut suurtakaan eroa mutta niinkuin sanoit isolle koiralle tuhdimpaa ruokaa, varsinkin aktiiviselle ja niinkuin tuossa edellisessä postauksessani tuli todettua, jokaiselle koiralle löytää toimivan nappulan ainoastaan kokeilemalla.

Aika niukilla eväillä on koira jos joku pärjää alle 20e/kk , ellei tietty kyseessä ole joku whippetti tai joku pieni rotu.
Täällä ruokaan menee n.80e , ruokasäkki n.50e , maksalaatikkoa/makkaraa herkuksi n.1e/kpl , denta hammaspuhdistus "luita" n.10e loota , kuivattuja muikkuja n. 4e tötsä , raakaa jauhelihaa...
Eli rahaa menee , vielä jos tulee el.lääkäri kuluja niin kulut helposti tuplaantuu.
Täällä mennyt parhaimmillaan n. 1000e viikossa pelkkiin lääkäri/sairaala kuluihin , eikä ollut vakuutusta...

Kuluja tulee mut kyl vaan koirat on :thumbs:

Ruokakulut ja muut peruskulut (rokotukset yms.) on aika helppo laskea. Mutta eläimen kanssa kannattaa varautua sairasteluun, sillä jos sitä on, menee siihen satasia nopeasti. Itsellä on kokemusta tosta eläinlääkärilaskutukseta ihan riittävästi, joten jos jostian järkihintaan vakuutus irtoaa (joka jotain oikeasti korvaakin) kannattaa sitä ihan tosissaan harkita. Tuskin se harmittaa, jos ei tartte käyttää.

Eläinvakuutuskuluja vertaillessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen onko kyseessä tapaturma- vai eläinlääkärikuluvakuutus. Tapaturmavakuutus luonnollisesti eläinlääkärikuluvakuutusta halvempi. Koiran rotu ja vakuutussumma vaikuttaa tietenkin kans.

Koiravakuutusten suosio noussut huimasti viimeisten vuosien aikana.

Mites lisäravinteet esim vitskut ja hivenaineet? Olisiko jopa jotain proteiinihormooneitakin tarjolla?:D
Ei mitään ylimääräisiä vitamiineja tarvi antaa, jos syöttää hyvää perusruokaa.

Perusruoka mun tapauksessa olis jotain seuraavaa per annos 30 kiloiselle koiralle:
200 g raakaa jauhelihaa
200 g täysravintonappuloita
1 rkl rypsäriä
3 rkl kermaviiliä / 1 dl hyla piimää

Tommonen on perussetti ja sitten sitä voi muutella vaihtamalla lihaa esim. naudan sydämeksi, raejuustoksi tms. Nappuloiden sijaan voi välillä antaa esim. keitettyä tummaa riisiä, perunoita. Kananmunia heitän välillä kuppiin ihan raakana ja kuorineen.

Noilla eväillä on pysyny koira kunnossa.

Meillä menee varmaan 50€/kk, ( sisältää vakuutukset, ruuat ja muut tavarat mitä koira tarvii). Ton summan pitäis ainakin riittää ja mun mielestä ruokaan kannattaa jonkin verran panostaa. Hillssi safkat on ainakin hyviä.
Tälle hetkellä koira sairastelee lonkkiaan, mutta lääkkeillä se on ihan kunnossa jo toivottavasti vielä monta vuotta :) Onneksi on vakuutus.
Koira kyllä antaa paljon ja vähän ottaa. Oli aikoinaan vähän "heräteostos", en ole katunut päivääkään.

Meillä menee rotikkaurokseen kuukaudessa rahaa sellaset 50-100 egee ... riippuu siitä mitä herkkuja syötellään. Perustana on puuro, johon sekottelen jauhelihaa, mahaa ... välillä myös lettuja (peruna, veri, pinaatti), lihapullia, makaronilaatikkoa ... jne muita herkkuja ... kuivaruokaa tulee annettua vähemmän ... yksi pieni pussi riittää 2-4 kuukautta. Rokotuksen hinta on koko ajan noussu ... ekana vuonna makso 27 egee ja tällä hetkellä kalleimmillaan nelosrokotus on maksanu 52 egee samassa paikassa. Ei olla hankittu vakuutusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom