Paljonko 1kg lihasta vaatii kaloreita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kooma
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rip

:kippis1: Ehdin

12R:
Se riippuu aikas monesta asiasta. Minkä kokoinen on harjoitteleva henkilö? Minkäläista treeniä tekee? Treeni painot ja palautus aika..ym..ym..

Saattais olla 2400-4800kcal.

Fysiikan opettajaltta tuli sormi suuhun. Sen mukaan kyykätesssä kuluu 10 kcal, jos kyykkää 5*5*250kg :lol2: . Eli osaisko joku oikeesti laskee paljon tarvitaan energiaa ton painon nostamiseen, jos liikertata on vaiika 0,70m. Lasketaan siis liikkeeseen kuluvaa työtä, ei sitä paljon henkilö kuluttaa tehdessään työtä.

Sen olen huomannut, että kasvaakseen lihas tarvii yllättävän vähän kaloreita, jos on paljon voimaa+hyvät geenit.

Fysiikan opettajaltta tuli sormi suuhun. Sen mukaan kyykätesssä kuluu 10 kcal, jos kyykkää 5*5*250kg :lol2: . Eli osaisko joku oikeesti laskee paljon tarvitaan energiaa ton painon nostamiseen, jos liikertata on vaiika 0,70m. Lasketaan siis liikkeeseen kuluvaa työtä, ei sitä paljon henkilö kuluttaa tehdessään työtä.
W (joule)= F*s = m*A*s

m=250
A=9.81
s=5*5*0.7

43kJ
===

kysäsen miten paljon n.45min kuntosaliharjoittelu kuluttaa kaloreita?

90-kiloinen kaveri kuluttaisi varmaan n. 135-337 kcal 45 minuutissa. Ei nyt ainakaan lähellekään noita astron arvioita, liekö lipsahtanut yksi ylimääräinen nolla mukaan :)

(Lähde: http://calorielab.com/burned/)

Samankaltaisia määriä näyttää www.kalorilaskuri.fi

Ja itse olen ainakin huomannut että paino pysyy samassa jos treenipäivinä vetää n. +500kcal, ja treenaan salilla n.60min kerrallaan vapailla painoilla raskaita perusliikkeitä 5x5 systeemillä (plus venyt ja lämmittelyt) joten ainakin mun kohdalla (95kg) tommoinen 400kcal/tunti lienee aika lähellä.

Meidän ravitsemustieteen materiaalien mukaan kudosten muodostaminen kuluttaa 21 kJ/g kudosta eli 5000 kcal/1 kg. Tuo nyt on tietty vaan joku laskennallinen arvo eikä sitä oo tuon kummemmin selitetty, mutta otettu varmaan luotettavasta lähteestä.

90-kiloinen kaveri kuluttaisi varmaan n. 135-337 kcal 45 minuutissa. Ei nyt ainakaan lähellekään noita astron arvioita, liekö lipsahtanut yksi ylimääräinen nolla mukaan :)

Siis mun vastaus oli threadin alkuperäiseen kysymykseen (paljonko energiaa kuluu yhden lihaskilon kasvattamiseen). En tajunnut että sen voi liittää tuohon toiseen kysymykseen, mun moka.

Ei ole noin yksinkertaista tuo kyykyn työmäärän laskeminen. m*g*s=w tapaa voi käyttää silloin jos paino nostetaan ylös ja sitten pudotetaan vapaasti alas kohdistamatta painoon mitään voimaa.
Kyykyssä kuitenkin myös laskuvaiheessa tehdään työtä kun painon putoamista vastustetaan. Nostettaessa tehdään työ w=mgh (h=0,7m) eli tehty työ siirtyy painojen potentiaalienergiaksi. Laskettaessa painojen putoamista jarrutetaan kunnes ollaan lähtötilanteessa kyykyssä olettaen että lihaksiin ei varastoidu mitään jännitystä. Energia ei kuitenkaan häviä mihinkän vaan laskeuduttaessa tehdään liikkeen pysäyttämiseksi sama työ niinkuin auton jarrutuksessa auton liike-energia muuttuu jarrujen lämpöenergiaksi ja täytyy tehdä työtä pysäyttääkseen auton(yksinkertaistettu esim.) eli luulisin tehdyn työn olevan kaksinkertainen: 2*5*5*250*70*9,81 joulea.
EDIt. tarkka vastaus saadaan jos tarkalla mittarilla mitataan jatkuvasti tankoon kohdistuva voima (ehkä nopeuskin) ja ehkä integraalilaskentaa sitten. Menee vaikeammaksi. Parempi fyysikko voi korjata virheet päättelyssäni

Pitää muistaa myös että lihasten hyötysuhde ei ole 1 vaan paljon huonompi, kyllä siinä vähintäänkin lämpöä samalla muodostuu :)

:D
ei laskettukaan kulunutta energiaa vaan tehtyä työtä.
Lämmöksihän tuo kaikki työ menee lopulta, vaikka lihasten :arvi: hyötysuhde olisi 100%

Se ainakin on varmaa, että helpointa ja halvinta on ylläpitää jo hankitut lihakset, eikä tehdä niin kuin minä (ties kuinka monta kertaa): laihduttaa päin :david: , ja aloittaa sitten koko homma "puhtaalta pöydältä". Jos kokemus ei kartuta viisautta, se lisää kyynisyyttä (olipa "mahtava" aforismi :rolleyes: )

nyt tulee vähän :offtopic:
Mutta olen miettinyt vuoden alusta pientä kiristelyä ja lukenut täältä tietoa.
Mutta missä kohdassa siulla kusi dieetti että lihat lähti lätkimään? Menitkö liian pienillä energioilla? Haluan vaan varmistaa etten tee samoja virheitä. Lihaa ei nimittäin ole hukattavaksi:D

Siis mun vastaus oli threadin alkuperäiseen kysymykseen (paljonko energiaa kuluu yhden lihaskilon kasvattamiseen). En tajunnut että sen voi liittää tuohon toiseen kysymykseen, mun moka.

paljonko energiaa yhden lihaskilon kasvattamiseen ???
taidan saada 1 kilon vuodessa lisaa, jos puhutaan 100% lihasmassasta. Treenaan 3 kertaa viikossa noin tunnin. 3 * 51 = 153 tuntia.

Yksi optimaalisimmista kasvupaikoista on tietysti vankila, ei pala kaloreita turhaan.
keskiarvo treenille on jotain 250 kcl. Tama tietysti riippuu suoraan omasta painosta.

Hyvan treenin paatteeksi muuten aina ajattelen, etta nyt tuli 1g lihasta !

Suositut

Back
Ylös Bottom