Paljon mimmit juoksee cooperin?

2100m seiskaluokalla, ylipainoisena mutta kohtuuhyvän peruskunnon omaavana. Halu päästä kokeilemaan uusiksi olis kova, mutta ei tule käytyä tuolla kaupungin yu-radalla juuri koskaan että pääsisi tasaiselle alustalle juoksemaan.

Mä en oo koskaan tainnut tätä kokellakaan (yläasteen coopereita ei oikein voi laskea, mä otin ne mahdollisuuteena tutkia ympäröivää luontoa. :D). Tällä hetkellä tuskin menis kummoistakaan aikaa, kun en oo viime kuukausina juurikaan juossut, mut aktiivisempina juoksukausina vois periaatteessa saada ihan kivankin tuloksen aikaiseksi. Pitänee testata vaiks joskus ens kesänä.

Yläasteella juostiin vaan 1500m ja se meni nopeimmillaan johonkin 5:14, mutta 2010 keväällä tuli juostua ensimmäinen cooperi ja tuloksena oli 2990m. Itsellä ei pahemmin tule juoksua harrastettua, kun polvet on siinä kunnossa, ettei vauhdikkaammista lenkeistä kannata ilman kipuja ajatellakaan - joten tyytyväinen olen, vaikka lievää harmitusta kyllä oli kun jäi noin vähän kolmestatonnista.

juoksumatolla kokeiltuna meni 2380, satanen vähemmän kuin pari vuotta sitten intin kotiutumiscooperissa. tavotteena on nostaa ainakin parilla sadalla metrillä, ettei ainakaan siitä jää kiinni mikäli rauhanturvaamistehtäviin myöhemmin yritän.

Intissä juoksin huikeat 2100m, mutta silloin inhosin juoksemistä yli kaiken ja välttelin sitä parhaan kykyni mukaan. Nykyään juoksukunto on paljon parempi ja olen jopa oppinut tykkäämään juoksemisesta. Tai noh.. hölkkäämisestä. :) Jos kesällä kokeilis piruuttaan.

Vuonna 2008 taitaa olla viiimeisin cooperi takana ja sillon meni noin 2400. Tavoitteena olis 3000 rikki. Matemaattisesti siis vaatii 15km/h vauhtia.
Tällä hetkellä reenaan juoksumatolla kerran viikossa intervalliharjoitteluna esim 4x3min tai 3x4min. Tälmän hetken paras suoritus on 14km/h 3x4min. Siitä sitten tarkoitus nostaa nopeudet 15km/h ja seuraavaksi vähentää aika 2x6min. Loppujen lopuksi kon toi 15km/h juoksumatolla 12min suoritettu on tarkoitus mennä sitten ihan oikeasti radalle testaamaan.
Kerran viikossa myös teen intervalliharjoituksen esim viimeisin 6x1min max nopeudella. Ikävä kyllä tässä tulee vastaan juoksumaton max nopeus joka on 18km/h, joten nopeutta ei voi säätää, joten kehitystä täytyy hakea vaan ajan pidentämisellä.

Kesällä sipasin 3649 m. Nyt kesällä vois yrittää, josko vielä sais pikkasen kirittyä. Paljon tuskin tulee lisää metrejä, kun massaakin tullu jonnin verran lisää - ja sehän täs on kuitenkin se ykköstavote. Niinku tossa edellinenkii kirjottaja kertoo, niin intervalleilla oon itsekin saanu tulosta hyvin ylöspäin:)

Tänään tuli juuri kokeiltua ja 2420m meni. Tavoitteet oli hieman korkeammalla, mutta nyt on ainakin lähtötaso tiedossa. :)

Lukioaikaan meni 3000, nyt jäisi todella kauas tuosta. Viimeksi taisin juosta pari vuotta sitten 2400. Punttiharrastus ja +8kg massaa lisää hidastaa... :)

Heh, viimeksi olen tainnut juosta 15-vuotiaana 2250 m. Olisi mielenkiintoista kokeilla nyt, aerobisesta kunnosta en osaa sanoa mitään mutta saleilun myötä ainakin kivun ja epämukavuuden sietokyky on kyykkyhäkissä parantunut :puntti:

Oma cooper-tulos on 2180 m, mistä jatkankin:

Miten ihmeessä te juoksette niitä 2800-3000 m coopereita?

Epäilen, että mulla on juoksutekniikka ihan päin mäntyä tai joku muu vika. Intervallittelin 300 m radalla, ja kun vedin tuon kierroksen niin täysiä kuin jaksoin (rajana se etten rojahda alas vaan pystyn jatkamaan rauhallisen pätkän kävellen), niin aikaa meni keskimäärin 1:20 eli jos pystyisin vetämään niin täysillä koko cooperin kuin pystyn 300m, pääsisin hädin tuskin 2700 metriin.

Ei tuo tietysti ole ihan maksimivauhti – jos vetäisin KOKO cooperjuoksun samaa vauhtia kuin pääsen 100 metriä, saisin tulokseksi 3600 metriä. (Sataseen menee siis 20 sekuntia.) Mutta ei kai kukaan cooper-matkoja juokse lähellekään omaa 300 metrin saati 100 metrin nopeuttaan. Eli eikö tämä nyt ole aika lol? :D Millaisia teidän supercooperistien 100–400m ajat ovat?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom