Paljon kysyttävää rasvanpoltosta ja treenaamisesta!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Heipä hei, olen 21v/182cm/130kg vanttera miehenalku ja olisikin paljon kysyttävää elämäntapojen
parempaan suuntaan muuttamisessa teilta tietäviltä. Ennen olin hyvässä kunnossa ja liikuin muutenkin enemmän, jostain syystä viime vuosina kuitenkin se on muuttunut ja kunto on päässyt rapistumaan ja painoa on kerääntynyt läskin muodossa ikävän paljon.. Nyt kuitenkin olen päättänyt palata ns.kaidalle tielle ja siksi tarvitsisin hieman neuvoja suoraansanoen laihtumiseen ja kunnon kohotukseen.

Olen hieman kokeillut eri lajeja joista mielestäni sopivimmat minulle olivat kuntouinti, sulkapallo ja kävelylenkit(kunnon kohotessa toivottavasti muuttuvat juoksuksi tai ainakin hölkäksi). Onko kyseiset lajit omiaan rasvanpolttoon ja kunnonkohotukseen vai löytyykö vieläkin tehokkaampia? Punttisali ei oikein napannut mutta jos sitä ei voi sivuuttaa tehokkaassa rasvanpoltossa niin kyllä se laitetaan kiinnostamaan :) Olisiko uinti,sulis ja kävelylenkit hyvä tehdä eri peräkkäisinä päivinä pitkin viikkoa vai mikä olisi paras tapa ja mihin vuorokauden aikaan? Ja jos punttis on pakollinen (yritän nyt luistaa siitä) niin mihin väliin se tulisi mahduttaa?

Ruokavaliokin on päässyt vähän repsahtamaan mutta se ei ole minulle ongelma korjata.. lähinnä laiskuuttani olen pikaruokaa syönyt.

Olen ajatellut jotain tämän tyyppistä ratkaisua:

Aamiainen: kaurapuuro + vesi
Lounas: esim pinaattikeitto tai joku salaatti esim kanalla + rasvaton maito
Päivällinen: jotain mitä himasta löytyy esim nuudelikeitto+ruisleipä+joku hedelmä
iltapala:ruisleipä x 2 ja joku hedelmä ja vettä
+tietysti vettä pitkin päivää

Korjatkaa ihmeessä jos menen ihan metsään tolla :D

Tosiaan jos tietäviä kyseisien asioiden tiimoilta löytyy niin kaikki vinkit ovat nyt tervetulleits, koska talven aikana olisi tarkoitus saada näkyviä tuloksia ja muutenkin elämänlaatu paranemaan.

Jos koko hommaan löytyisi joku alkuspurtti ruokaan tai kuntoiluun nähden mistä voi sitten lähteä hölläämään niin antaa paukkua!

Auttakaa tietämätöntä ja kiitos jo etukäteen!

Siis ensinnäkin jos rasvaa haluat polttaa niin salia ei ole ollenkaan pakko tehdä. Silloin vain ruokavalio mahdollisimman vähäkaloriseksi, ja tietenkin enemmän proteiineja kun hiilihydraatteja.

On kuitenkin vaikea ruveta kertomaan mitkä lajit nyt ovat hyviä, kun ei tiedä kunnolla minkälainen kuntotasosi on. Kuitenkin uiminen on todella hyvää liikuntaa, kunhan se tehdään myös kunnolla ja samoin kävelylenkit. Sulkkis (yllättäen sekin kunnolla pelattuna, ettei vain paikallaseisomsta) on todella tehokasta. Kunhan aloitat maltilla, etkä mitään HIIT:iä rupea heti käyttämään, niin saat kuntosi hyvin kohoamaan ja laihdut.

Ruokavalio on todella tärkeässä asemassa varsinkin laihtumisessa, eli kaikki mäkkärikäynnit ym. pitää jättää väliin ja kaloreita kannattaisi laskeskella suht suuntaa antavasti. Keskikulutuksesikin kun saisit päivässä selville, niin sekin helpottaisi kaloreiden miinuksilla pitämistä. Sen verran vielä lisää, että runsaskuituisia ruokia kannattaa syödä, sillä ne pitävät nälän loitolla pidempään. Kannattaa vielä muutama välipala laittaa tuonne väliin, ettei aterioiden välit veny liian pitkiksi. Eli vaikka jotain rahkaa tms. syöt tuossa lounaan ja päivällisen välissä, miten nyt kerkeätkin ja sitten iltapalan laitat sellaiseen aikaan, että saat vielä yhden välipalan (jos mahdollista) päivällisen ja sen väliin.

No tossa sun ruokailuesimerkissähän et saa proteiinejä juuri ollenkaan. Ota hyvä mies joka aterialle proteiinia mukaan; rahkaa, tonnikalaa, kana, kananmuna, liha, raejuusto ...

No tossa sun ruokailuesimerkissähän et saa proteiinejä juuri ollenkaan. Ota hyvä mies joka aterialle proteiinia mukaan; rahkaa, tonnikalaa, kana, kananmuna, liha, raejuusto ...

Ei siinä oo rasvaakaan, että aika hakusessa on ruokavalio. Rasvan (etenkin hyvien) saanti ruuasta on kuitenkin olennaista rasva-aineenvaihdunnan ja koko kropan toiminnan kannalta.

Tässä tulevalla viikolla yritän hioo tota koko settii kuntoo.. toi ruokalista pitää kans laittaa näköjää ihan uusiks noiden välipalojen kanssa, ja rahkalla olettaisin tarkoitettavan ihan jtn maustamatonta rahkaa?
Kulutuksella varmaan meinataan et pitää ottaa selville et paljon noit kaloreita palaa sillä päivittäisellä liikkumisella ja sit tietty pitää sen kalorimäärän alle syödä et jotain lähtee voisin kuvitella.. kyl täst hyvä tulee :) Voisin laittaa tos viikon päästä jonku viestin et miten setti lähti käyntii ja jos on vielä jotain onkelmia niin vaivaan sit viel niillä :p

Tässä tulevalla viikolla yritän hioo tota koko settii kuntoo.. toi ruokalista pitää kans laittaa näköjää ihan uusiks noiden välipalojen kanssa, ja rahkalla olettaisin tarkoitettavan ihan jtn maustamatonta rahkaa?
Kulutuksella varmaan meinataan et pitää ottaa selville et paljon noit kaloreita palaa sillä päivittäisellä liikkumisella ja sit tietty pitää sen kalorimäärän alle syödä et jotain lähtee voisin kuvitella.. kyl täst hyvä tulee :) Voisin laittaa tos viikon päästä jonku viestin et miten setti lähti käyntii ja jos on vielä jotain onkelmia niin vaivaan sit viel niillä :p

Jep, eli vähän tutkiskelet paljonko kulutat kaloreita päivässä, ja siintä sitten vähennät n. 500kcal.

Ravinto puoleen sen verran, että heitä nyt noi nuudelikeitot mäkeen ja syö kunnon ruokaa. Perus hyvä ateria on yleensä kala/kana/liha + riisi/peruna/pasta. Suositaan täysjyvä tuotteita :) Siihen kylkeen sitte tuoretta salaattia(ei mitään majoneesi perunasalaattia siis). Aterian kylkeen voi kalori tarpeesta riippuen syödä sitten leipää, juoda maitoa veden sijaan jne. Pyri syömään hitaita hiilareita. Esimerkiksi nuudelit ovat hyvin nopeita ja voisi rinnastaa sokeriin melkein.

Koska syödä mitäkin? Aamulla proteiinia ja hiilaria, iltaa kohden vähennetään hiilaria ja korvataan se rasvalla, jolloin viimeinen ateria olisi proteiini+rasva. Esimerkiksi munakas tonnikalalla, raejuusto öljylllä jne.

Vielä muutama sananen treenistä. Itse suosittelisin vahvasti käymään salilla muun kuntoilun ohessa. Salilla käynti säilyttää lihaksiasi kun dieettaat, ja aloittelijoilla ne voi jopa kasvaa. Mikä taas lisää kulutusta jolloin voit syödä enemmän. Tärkeimpänä ehkä kuitenkin se, että näyttäähän se peilikuvakin sitten dieetin lopussa hyvin erilaiselta kun kaikki lihat ei ole lähteneet käveleen dieetin aikana.

Siinä muutamia sunnuntai-illan mietteitäni asiaan liittyen :) tsemppiä projektiin

Nonniin ajattelin laittaa pientä väli-infoa jos nyt joku vaikka miettii samaan hommaan ryhtymistä :) Elikkäs nyt tässä aika mukavasti on mennyt liikunnan ja ravinnon suhteen eli tutkiskelin vielä vähän noita hyviä ja huonoja safkoja ja alkaa aika rutiinilla toi terveellinen ruoka jo tippumaan vaikka nyt hyvin alkumetreillä vielä mennäänkin... Ja tosiaan liikunta puoleen kaiken muun päivän pöristelyjen lisäksi nyt oon käyny päivittäin uimassa, sulkkista pelaamassa tai lenkillä ja ihan mukavalta on tuntunu. Salilla käyntiä oon kans mietiskelly tohon kylkeen mut sillä ei nyt kuitenkaan oo mikään hengenhätä. Ainakin sen verran oon huomannu että energiatason on noussu huomattavasti ja onhan painoakin jo nelisen kiloa lähteny( voi kyllä nesteitäkin olla vielä suurimmaks osaks mutta kuitenkin) Näillä mennää kevättä kohti ja kyl se vanha urheilianuorukainen sieltä vielä esille piäsee :)

Hyvä kuulla että mies porskuttaa, suositellaan sitä salilla touhuamista koska kun fläsät on laitettu menemään niin sitten se edustavuus tuodaan esille lihaksella ja mikäs parempaa kuin tietää kuviot salia sitten tehdessä. Että jos joku päivä ei vaikka se uinti kiinnosta jostain syystä niin suuntaa ihmeessä uimahallin puntille.

Voisit vielä laittaa tänne sun päivän ruuat näkyville, niin pääsis antaa kommenttia. Saat varmasti hyviä tuloksia aikaiseksi, jos jaksat painaa vaikka kevääseen asti :thumbs:

Juu elikkäs oon nyt lähinnä aamulla vetäny kaurapuuron tai myslii. Päivallinen ja lounas Liha/kala/kana ja riisi/peruna/pasta + puol lautasta rehuu. Iltapalaks yleensä pari real leipää jollai keittokinkul ja raejuustoo.. sit jos jossai vaihees on nälkä päässy yllättää ni jonku banaanin tai omenan oon heittäny naamioon.. korjatkaa vielä ihmeessä jos on jotain korjattavaa (ehkä tota ruokavalioo vois vielä pienikalorisemmaks tiputtaa, mene ja tiedä). Uimassa oon käyny kolmesti viikossa ja sulkkista sit välipäivinä, mutta oon kyl alkanu tota salii miettii et vaikka pari kertaa viikos sinnekki eksys ni ei aina tarvis kavereille soitella ja vonkuu sulkkista pelaamaan. Tosiaan nyt on 8 kiloo tippunu ja kyl tää rullaa ihan mukavasti ku on alkuun päässy, mutta tosiaan kaikki vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tulipahan vielä tämmönen juttu mieleen että paljonkohan meikäläisen kokonen kaveri polttaa kaloreita ihan perus olemisella päivässä, työni ei ole kovinkaan fyysistä joka päivä.. enpä oo totakaa ajatellu noiden airobisten päälle.. :D

Tsemppiä, täälläkin itte 22v ja laihutellu ny vuoden hitaasti 104kg:sta 91kg:aan. Nyt sitten alotellu salin kun tuntuu et rupee oleen hiukan löysänpuoleinen kaveri. Tuota henkistä puolta kannattaa sitten kans seurailla et jos välillä ei paino putoa tai tulee syötyä kebabia niin ei kannata kauheita morkkiksia alotella siitä. Jatkaa sitten seuraavana päivänä uudestaan. Kovaa tahtoa vain pitää yllä ja jaksamista. =>

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom