Paleodieetti vs. viljapainotteinen dieetti

Piäte, kaikki lempparivihannekseni ovat kiellettyjä.

Miksi minä en näe listalla yhtäkään vihannesta :D .

Lista kielletyistä aineista:

kaikki viljatuotteet
kaikki maitotuotteet
sokeri ja makeutusaineet
peruna, muutenkin kaikki mukulakasvit, jotka vaativat kypsennystä ollakseen syötäviä
maissi
riisi
pavut, myös soija, soijakastike ja soijavalmisteet, esim. tofu
herneet, paitsi silloin kun niitä voi nauttia tuoreeltaan ilman kypsennystä
maapähkinä, joka ei ole pähkinä vaan hernekasvi
epäedulliset rasvat, mukaanlukien voi (maitotuote) ja hydrogenoidut eli kovetetut rasvat – siis margariinit ja yllättävän monet kasviöljyt
lisäaineet
alkoholi
tupakka
kahvi

Täytyy kyllä myöntää, että omaan puolipaleooni kuuluu em. muutosten lisäksi vielä kahvi (korkeintaan kaksi annosta päivässä), viini kohtuudella ja satunnaiset maapähkinät.

Mutta alkuun testasin ruokavaliota ihan sellaisenaan, ilman muutoksia. Lisäilin ruoka-aineita yksi kerrallaan ja sellaiset jäivät listalle, jotka eivät huonontaneet oloa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö Luomuporkkana ollutkaan kasvissyöjä? Vai mitä nyt olen (taas) missannut?

Sikäli kun näitä ruoka-ainejuttuja olen fanaattisestikkin seurannut, niin oikeastihan ruuansulatuksen mikrobitoiminnasta tiedetään varsin vähän. Ihminen on hyvin sopeutuva eläin. Mikrobitoiminta suolistossa on eri tyyppinen esim kasvissyöjällä vrt inuiitilla. Ja se muuttuu myös hiljalleen ruokavalion mukaan. On todella vaikeaa yksilön kannalta nopeasti todeta, mikä ruokavalio tyypille sopii parhaiten.

Jaa jaa, ei ku kysyin vaan, että miten jaksaa offilla kehittää sarjapainoja tai volyymia jos hiilaria ei tule kunnon lähteistä esim. viljatuoteista jne, tosin taitaa olla niin, että Luomuporkkana on one of a kind ihminen ja tuo on hänelle paras vaihtoehto.
tämä massakauteni/off on tietysti hieman ristiriitaista.voi ollakin totta,ettei massaa saa maksimaalisesti kehitettyä ilman riisiä,viljatuotteita, mutta koen,että oman pääni kunnossapito on tärkeää jotten lihoisi niin lihavaksi että terveyteni menisi miettimällä ja syömällä ruokaa ylenmäärin viljahiilareiden ja sokerien takia.

voi hyvinkin olla,ettei tämä laji kertakaikkiaan sovi minulle koska olen täynnä ristiriitoja.

Eihän yötä vasten pidä hirveesti hiilaria koneeseen tunkea ellei ole treenannut juuri sitä ennen ja on pakko mennä tutimaa.
ei niin,kyse oli siitä jos treenaa illalla. yöllähän et tee viljahiilareilla mitään tähdellistä(???!)

Totta totta, mutta ei sitä "paskaa" tarvitse vetää niin usein, tosin ihmettelen, että miten voi olla nälkä 24/7 jos syö kumminkin ylikulutuksen ja hidas hiilarihan pitäisi pitää 99,9999% ihmisistä kylläisinä, näköjään Luomuporkkana on ihan erikois tapaus.
mulla on opittua herkuttelua ikävä kyllä jäljellä joka selittäneen useammin kuin kerran viikossa paskan syömisen>ehdollistaminen.tästä on pirun vaikea taistella pois.

mulla noi viljahiilarit ja sokeriruuat aiheuttaa sen jatkuvan nälän-joka on pään sisällä-eli vaikka maha on jo umpi täynnä,on pakko saada lisää koska aivot sanoo niin.

sokeri ja viljahiilarit saa mut syömään paketin ruisleipää,makaroni vaikka 2kg ketsupin kera,levyn,pari suklaata yksikin pala jne.siksi olen äärimmäisen helpottunut tajuttuani mistä tämä ruuan kanssa taistelu johtuu.

Hmm ei sitten ikinä mitään tankkauspäiviä offilla jollain tankaat lihasten glykogeeniset varastot täytee jotta jaksaisi?
kai se tankkaus on just se kun vedän paskaa.toisaalta nekin on yhtä tyhjän kanssa koska on ollut ihmeen paljon voimia salilla.olen todella yllättynyt treenatessani Mikan kanssa->on laittanut mulle isoja painoja ja siinä olen pistänyt menemään mukisematta vaikken syö em hiilareita.
Vaikee kuvitella ja varsinkin offilla, dietillähän tuon ymmärtäisi, viimeistään tässä vaiheessa tulin siihen tulokseen, että Nyyssölän pariskunta ei oo tästä mooilmosta vaan jostain bodyplaneetalta.

olen todella erikoinen tapaus ja tiedän että kaikki ei ihan ymmärräkään mua -eikä tarvitse-,mutta teen vain asiat niin,että mieli ja keho toimii parhaiten,täm ei siis tarkoita,että lihaskasvuni olisi optimaalisinta!en siis missään vaiheessa ole kannustamassa sai suosittelemassa kenellekään syömis,- tai elintapojani.

Ollaan Mikan kanssa samoja tyyppejä kuin tekin:)
Caitlynin juttu oli :)
VelttoV sanoi:
Eikö Luomuporkkana ollutkaan kasvissyöjä? Vai mitä nyt olen (taas) missannut?

Sikäli kun näitä ruoka-ainejuttuja olen fanaattisestikkin seurannut, niin oikeastihan ruuansulatuksen mikrobitoiminnasta tiedetään varsin vähän. Ihminen on hyvin sopeutuva eläin. Mikrobitoiminta suolistossa on eri tyyppinen esim kasvissyöjällä vrt inuiitilla. Ja se muuttuu myös hiljalleen ruokavalion mukaan. On todella vaikeaa yksilön kannalta nopeasti todeta, mikä ruokavalio tyypille sopii parhaiten
olen kasvissyöjä (koska tässä yhteiskunnassa jokainen voi sen valita mitä itselleen tekee.toki söisin lihaa yms jos elettäis metsässä.):)

mulla on opittua herkuttelua ikävä kyllä jäljellä joka selittäneen useammin kuin kerran viikossa paskan syömisen>ehdollistaminen.tästä on pirun vaikea taistella pois.

mulla noi viljahiilarit ja sokeriruuat aiheuttaa sen jatkuvan nälän-joka on pään sisällä-eli vaikka maha on jo umpi täynnä,on pakko saada lisää koska aivot sanoo niin.

sokeri ja viljahiilarit saa mut syömään paketin ruisleipää,makaroni vaikka 2kg ketsupin kera,levyn,pari suklaata yksikin pala jne.siksi olen äärimmäisen helpottunut tajuttuani mistä tämä ruuan kanssa taistelu johtuu.
Ahaan mä jo aattelin, että kenellä voi tulla nälkä offilla jos syödään 2-3 tunnin välein ja ylikulutuksen, tosin vaikka se onkin vain ns. henkistä nälkää niin sitäkin vastaan pystyy taistella, tosin jos ei sovi niin ei sovi, mutta sen sanon, että ihminen pystyy ihan mihin tahansa jos hän oikeesti laittaa likoon kaiken, tietenkin ei kaikista tuu Cutlereita, mutta geenien mukaan kukin.

ei niin,kyse oli siitä jos treenaa illalla. yöllähän et tee viljahiilareilla mitään tähdellistä(???!)
Kyllä sillä hiilarilla tekee jos on treenannut. Kroppa tarvitsee hiilaria palautuakseen kovasta rääkistä ja kovassa rääkissä lihas on tuhottu ja lihas kaipaa rakkennus ainetta jolla se korjaa nämä tuhotut alueet ja tekee siitä entistä isomman seuraavaa treeniä varten jotta rauta olisi kevyempää, toki isketään sitten lisää rautaa tankoon. Todella moni on sitä mieltä, että vaikka treenin jälkeisen ateria olisi myöhään niin silloinkin kannataisi iskeä hiilaria kroppaa optimaalisen palautumisen vuoksi, en sano että kaikkien pitää, mutta tää on vaan semmoinen sanonta homma niin joo mm. Riitta Koukarilta tätä kysyin ja hän sanoi, että kyllä aina hiilaria pitäisi saada kroppaan treenin jälkeisenä aterialla vaikka se olisikin illalla, se oli kyllä sen mielipide ja voihan hiilarit ottaa muulata kuin viljatuotteista.

kai se tankkaus on just se kun vedän paskaa.toisaalta nekin on yhtä tyhjän kanssa koska on ollut ihmeen paljon voimia salilla.olen todella yllättynyt treenatessani Mikan kanssa->on laittanut mulle isoja painoja ja siinä olen pistänyt menemään mukisematta vaikken syö em hiilareita.
Nyt kyllä kerrot mistä moisia geenejä saa! Tää on vaan tätä geeni politiikkaa mutta sanon sen, että 99,99% tuo homma ei kyllä toimi, tosin aika epeli saa olla jos hiilarit on offilakin alle 15% kokonais energiamäärästä.

olen todella erikoinen tapaus ja tiedän että kaikki ei ihan ymmärräkään mua -eikä tarvitse-,mutta teen vain asiat niin,että mieli ja keho toimii parhaiten,täm ei siis tarkoita,että lihaskasvuni olisi optimaalisinta!en siis missään vaiheessa ole kannustamassa sai suosittelemassa kenellekään syömis,- tai elintapojani.

Ollaan Mikan kanssa samoja tyyppejä kuin tekin
Kuten sanoin ei moisia geenejä paljoo ole ja te ette ole Mikan kanssa tästä maailmasta, geenit toisesta ulottuvuudesta.

olen kasvissyöjä (koska tässä yhteiskunnassa jokainen voi sen valita mitä itselleen tekee.toki söisin lihaa yms jos elettäis metsässä.)
Voisin kuvitella miten LuomuPorkkana huutaa metsässä Mikalle:" MIKA monta kertaa mä oon sanonu, että yks villisika ei riitä tarvitaan vähintään kolme jotta saataisiin kokonaiskalori määrät täyteen, ku hiilariakin tulee niin vähän." :D

Mites Luomuporkkana, vedätkö edes heraa palkkarissa tai syötkö ollenkaan maitotaloustuotteita? Oletko täysin vegaani? Tuossa paleodieetissähän ei ole yhtään proteiinipitoista ravintoa, jos jättää lihan pois. Vai syötkö kumminkin kenties soijaa, papuja ym.?

Todella moni on sitä mieltä, että vaikka treenin jälkeisen ateria olisi myöhään niin silloinkin kannataisi iskeä hiilaria kroppaa optimaalisen palautumisen vuoksi, Riitta Koukarilta tätä kysyin ja hän sanoi, että kyllä aina hiilaria pitäisi saada kroppaan treenin jälkeisenä aterialla vaikka se olisikin illalla, se oli kyllä sen mielipide ja voihan hiilarit ottaa muulata kuin viljatuotteista.
palautusjuoma on tässä kohtaa jees.unen kannalta ei välttämättä nimittäin ole ehkä paras vaihtoehto tuo treenin jälkeinen pasta-ateria esim klo 21->.mutta olemme erilaisia..esim Mika taas syö illalla/yöllä tukevan aterian ja nukkuu ihan hyvillä mielin.

Nyt kyllä kerrot mistä moisia geenejä saa! Tää on vaan tätä geeni politiikkaa mutta sanon sen, että 99,99% tuo homma ei kyllä toimi, tosin aika epeli saa olla jos hiilarit on offilakin alle 15% kokonais energiamäärästä.
mun hiilarit on n. 43% eli ei tää ruokavalioni olekaan varsinainen proteiinipainotteinen.

mun geenejä ei kande kadehtia,sillä riittää kun haistan jotakin niin turpoan,enkä tässä tarkoita lihaskasvua...:D

Kuten sanoin ei moisia geenejä paljoo ole ja te ette ole Mikan kanssa tästä maailmasta, geenit toisesta ulottuvuudesta.
hah. ehkä Mika, mutta minä en ainakaan>mun geenit olis paremmat ehkä esim kuviokelluntaan...olen otettu moisesta ajattelutavastasi anyway

Voisin kuvitella miten LuomuPorkkana huutaa metsässä Mikalle:" MIKA monta kertaa mä oon sanonu, että yks villisika ei riitä tarvitaan vähintään kolme jotta saataisiin kokonaiskalori määrät täyteen, ku hiilariakin tulee niin vähän." :D
metsässä saattaisin kehitellä erinäisiä keinoja napata villisika ja nakittaisin Mikan ajojahtiin.ei siinä varmaan mietittäis kaloreita vaan selviytymistä talvea ajatellen:D

ironteme sanoi:
Mites Luomuporkkana, vedätkö edes heraa palkkarissa tai syötkö ollenkaan maitotaloustuotteita? Oletko täysin vegaani? Tuossa paleodieetissähän ei ole yhtään proteiinipitoista ravintoa, jos jättää lihan pois. Vai syötkö kumminkin kenties soijaa, papuja ym.?
palkkarissa on puolet protskujauhoja.

käýtän maitotuotteista juustoja ja maitorahkaa.

no en oikeastaan ole vegaani,en kyllä syö munia itseostettuna.jos joku tarjoaa kylässä munaa sisältäviä ruokia, niin syön kyllä.en vältä liivateruokia, hunajaa,turkiksia,nahkaa, silkkiä tai mitä ikinä,mutten osta niitä kuin välttämättömyyksiin.

juustoa neuvotaan paleossa syömään kohtuullisesti, sekä pähkinöitä.juuston protskut on n.30g ja pähkinöiden n.26g.hapanmaitotuotteita voi käyttää.

soijalle/tofulle olen huonoksi onnekseni allerginen...papuja en syö koska en erityisesti pidä valmistamastani ruuasta.jos joku tekis mulle niin söisin.

en noudata erityisesti mitään ruokavalioita,mutta tälle ruokatyylilleni sattui olemaan nimikin, vaikken ollut suunnitellut syöväni jonkun ruokatyypin mukaan.

Minä olen vissiin Luomuporkkanan kanssa siinä mielessä samanlainen, että erityisesti viljahiilarit tai muuten vaan runsas tärkkelys on 100% varma tapa pullahtaa alta aikayksikön ennätysmittoihin.

Arvostelen kovasti suurimpia kylläisyystutkimuksia, joissa tutkittavana on lähinnä ateriasta seuraava 1-2 tunnin jakso. Kyllä minäkin saan kaurapuurosta tai ruisleivästä perkeleellisen ähkyn reiluksi tunniksi, mutta niin se vain on, että kun ruokavalio on hiilaripainotteinen, ei minulla ole minkäänlaista järkevää sisääntulevan energiamäärän kontrollia pitkällä aikavälillä tarkasteltuna. Tuolla puolipaleomukaelmallani saan tosissaan keskittyä syömiseen, jos aion ylittää 1800 kcal / päivä.

Itse uskon vahvasti, että erityisesti hiilarin käsittelyssä yksilölliset erot aineenvaihdunnassa ja sen säätelyssä ovat valtavia. Erityisesti tästä syystä virallinen ravitsemuspolitiikka käy varsin usein vituttamaan.

NGV: hiilari ei ole mikään lihasten rakennusaine. Hiilarin merkitys treenaamisessa liittyy hiilihydraattien nauttimisesta johtuvaan insuliinipiikkiin, insuliini puolestaan on voimakkaan anabolinen hormoni, se "avaa" mm. lihassolujen reseptorit ottamaan vastaan ravinteita ja rakennusaineita. Mutta se avaa myös rasvasolujen reseptorit säilömään rasvaa...

Edes ketogeeninen dieetti ei tarkoita sitä, että insuliinitasot olisivat nollissa. Ketogeeninen dieetti parantaa insuliiniherkkyyttä --> hyvn pienillä hiilihydraattimäärillä saadaan aikaiseksi insuliinivaste. Lisäksi on hyvä muistaa, että proteiini, eikä edes rasva ole täysin insuliinineutraaleja ravintoaineita. Muistan nyt vähän huonosti, mutta minulla on sellainen hämärä muistikuva, että erityisesti vapaat rasvahapot (lue: rasvavarastoista vapautunut rasva) saisi aikaan insuliinivasteen, ei niinkään kylomikronit (syödystä ravinnosta peräisin oleva rasva) tai muut rasva-aineenvaihduntaan liittyvät lipoproteiinit.

Tämä ei silti tarkoita sitä, että uskoisin paleon tai ketogeenisten dieettien sopivan bulkkaukseen. Dieetille tutkitusti kyllä. Aion nyt tehdä itselläni ihmiskokeita puolipaleon soveltuvuudesta ihan yleiseksi punttailuruokavalioksi.

Mulla sama juttu hiilarien kans, turvottaa, väsyttää, maha sekasin, lihottaa tosi helposti ja kun tuun täyteen oon ihan ähkyssä, josta nopeasti nälkään.

Mut onneksi tiedostin tän ja siirryin kokeileen muita vaihtoehtoja ruokavalioon. Kokeilin ekaksi puhdasta ketoilua, hyvin meni kaikin puolin. Alussa tulokset laski, mut nopeesti nousi samoihin ja ylikin. Siitä sitten siirryin CKD- tyyliseen jossa sit lataillaa hiilaria kerran viikossa tai kahdessa. Tuolla systeemillä huomasin, että olo pysyy hyvänä(lukuunottamatta latauspäivää) ja tulokset pysyy nousujohteisena. Pystyn myös bulkaan ja laihduttaan tällä. Nälkä ei vaivaa edes laihduttaessa. Mielestäni tällaisessa pitää muistaa, että kun jättää hiilarit pois melkein kokonaan on energiaa saatava jostain, proteiinista en sitä ota muutakuin sen mitä nyt tarvii siihen, että lihakset kasvaa. Mulla tämä on hitusen alle 200gr päivässä. Eli jäljelle jää rasva. Sitä sit meneekin parhaimpina päivinä 300gr.

Että mulle tuo perus bodyruokavalio jossa rasva pidetää minimissään, toimii huonosti, niin kehityksen kuin oman oloni kannalta.

NGV: hiilari ei ole mikään lihasten rakennusaine. Hiilarin merkitys treenaamisessa liittyy hiilihydraattien nauttimisesta johtuvaan insuliinipiikkiin, insuliini puolestaan on voimakkaan anabolinen hormoni, se "avaa" mm. lihassolujen reseptorit ottamaan vastaan ravinteita ja rakennusaineita. Mutta se avaa myös rasvasolujen reseptorit säilömään rasvaa...
Eli siitä on hyötyä ja haittaa. Tosin hiilari on bensaa jolla kroppa käy ja proteiini on lihaksen rakennusainetta.

olen kasvissyöjä (koska tässä yhteiskunnassa jokainen voi sen valita mitä itselleen tekee.toki söisin lihaa yms jos elettäis metsässä.):)

Mä syön ulkona itse lihaa joskus, tai jos tarjotaan kylässä. Kyseessä ei ole aate, vaan ihan sopivusjuttu. Yritin tuossa vähän kevytkinkkua ja kanaa syödä. Ei ollut hyvä idea. Viljatuotteita en kauheasti käytä. Voisi kokeilla tuota sun ruokavaliota jonkin aikaa.

Sokereita ei saisi käyttää, mutta entäs hunaja? Olen jättänyt makeutusaineet ja valkoisen sokerin nyt periaatteessa kokonaan. On tuntunut todella kannattavalta. Ainakin mun heilahtelevalle verensokerille yhdisttettynä liian matalaan verenpaineeseen.

Luomuporkkana:
Mulla on aika samanlainen ruokavalio ja eettiset periaatteet ruoan suhteen (olen lakto-ovovegaani). Eli ostan itse vapaan, - ti luomukananmunia. En tosin suostu syömään liivatetta olenkaan (tyhjensin jopa rasvanpolttokapselit). Kalaa en pysty syömään allergian takia, vaikka se olisi terveellisin, eettisin ja ekologisin vaihtoehto eläinliharavinnosta.
Ainoa ero on että käytän paljon viljahiilareita. Mulla hiilarit ei lihota, tosin teen kovasykkeistä aerobista ympäri vuoden punttitreenien lisäksi (paitsi viimeviikkoina polvikipujen takia), joten kulutus on kova.

Anssi Manninen ja muut:

Tähän aikaan tuntuu kuuluvan hiilihydraattien paheksunta. Tietysti sille on hyvät syynsä: 30-40 vuotta meille on tuputettu niiden terveellisyyttä, ja rasvan pahaa lihottavaa ja sydän & verisuonitauteja aiheuttavaa vaikutusta. Herra Atkins on tehnyt valtavan suurta työtä toitottaessaan hiilihydraattien ylensyönnin vaarallisuudesta. Verensokerin heilahtelut, insuliiniherkkyyden katoaminen, sokeritauti,lihominen sekä näistä aiheutuvat sydän ja verisuonitaudit ovat osittain liian hiilihydraatin tunkemisesta koneistoomme.
Tietysti kaikkea syytä ei voi vain laittaa hiilarien piikkiin, vaan se että ruokamme sisältää yksinkertaisesti liikaa kaloreita kulutukseemme nähden, ja on usein pakattu aivan liian täyteen suojaravintoaineetonta hiilihydraatti-rasvamössöä. En jaksanut lukea tuota tutkimusta kovinkaan pitkälle, mutta jos tuo siolle syötetty rehu on sitä tavallista normirehua, jossa on runsaasti jumalattoman nopeaa tärkkelystä ja rasvaa sekaisin, en yhtään ihmettele että siat lihovat ja voivat huonommin kuin kasviksia, juureksia, marjoja ja lihaa syöneet siat.
Tietysti tälläinen paleodieetti on varmasti järkevämpi tavalliselle vähän liikuntaa harrastavan ja keskihitaan aineenvaiihdunnan omaavan kaduntallaajan kannalta, kuin viljaa runsaasti sisältävä ruokavalio. Varsinkin jos se vilja on pullaa ja ranskanleipää. Samoin se sopii paremmin vaikkapa pari kolme kertaa viikossa punttia nostavalle herkähkösti lihoavalle harrastetreenaajalle, tai kohtuullisen vähän lihasmassaa omistavalle naisfitnesskisaajalle, jonka ei ole vaikea saada painoaan ylöspäin. Kyllä liha,kala, kasvis, marja, juuresdieetillä on vaikea saada syötyä niitä ylikaoreita liian paljon.
Sitten, jos on ammattikilpapyöräilijä tai 145-kiloinen voimamies, on ihan järkevää syödä viljahiilareita energiansaannin takaamiseksi, eikä rasva ole optimaalinen vaihtoehtoenergiaksi jopa 4-6 tuntia kohtuu korkeaintensiivistä treeniä päivässä tehtäessä. Tämä nyt oli kärjistetty esimerkki.
Itse kuulun tähän välimaastoon, kun haluan painon nousevan, syön myös kohtuu paljon viljahiilareita. Kun taas dieettaan, väheennän niitä ja otan rasvaa vielä lisää tilalle (syön bulkillakin kohtuullisesti/ kohtuu paljon rasvaa). Hedelmiä, kasviksia, juureksia ja marjoja syön mitä talous antaa periksi.

Mä syön ulkona itse lihaa joskus, tai jos tarjotaan kylässä. Kyseessä ei ole aate, vaan ihan sopivusjuttu. Yritin tuossa vähän kevytkinkkua ja kanaa syödä. Ei ollut hyvä idea. Viljatuotteita en kauheasti käytä. Voisi kokeilla tuota sun ruokavaliota jonkin aikaa.

Sokereita ei saisi käyttää, mutta entäs hunaja? Olen jättänyt makeutusaineet ja valkoisen sokerin nyt periaatteessa kokonaan. On tuntunut todella kannattavalta. Ainakin mun heilahtelevalle verensokerille yhdisttettynä liian matalaan verenpaineeseen.

:haart: se ''juttu'' joka painaa on juuri noi makeat tuotteet>hunaja,makeutusaineet,malto -kaikki mikä kuuluu sokereihin ja keinotekosiin.

voit käyttää hunajaa sopivissa määrin, sillä sehän on luonnontuote.mutta jos se aiheuttaa sulle komplikaatioita,jätä pois.
ironteme sanoi:
Luomuporkkana:
Mulla on aika samanlainen ruokavalio ja eettiset periaatteet ruoan suhteen (olen lakto-ovovegaani). Eli ostan itse vapaan, - ti luomukananmunia. En tosin suostu syömään liivatetta olenkaan (tyhjensin jopa rasvanpolttokapselit). Kalaa en pysty syömään allergian takia, vaikka se olisi terveellisin, eettisin ja ekologisin vaihtoehto eläinliharavinnosta.
Ainoa ero on että käytän paljon viljahiilareita. Mulla hiilarit ei lihota, tosin teen kovasykkeistä aerobista ympäri vuoden punttitreenien lisäksi (paitsi viimeviikkoina polvikipujen takia), joten kulutus on kova.
vai ympäripyöreä :) vegaani. mikä sai sut siihen? olis kauheen kiva tietää ja miten ihmiset on sinuun suhtautunut. mä en ole edes vegaani ja saan kuulla sellaista päänaukomista,että tekis mieli muuttaa etelänavalle.

noi viljahiilarit taitaa sopia atleettisille miehille,joiden metaboliikka on kohdillaan, sillä se ei näyttäne turvottavanvääristä paikoista, eikä aiheuta psyykkeelle mitään(?????)

Huomasin, että hunajaa ei tarvitse niin paljoa käyttää, mitä sokeria. Vähän lisää makeutta marjojen kanssa esim maitorahkaan sekoitettuna. Makeutusaineet tuntuu turvottavan ja sen haistaa myös. :jahas:

Mä olen testaillut itselle kaikenmoisia ruokavalioita. Ihan vegaaniruokavaliosta, hiilarittomaan ruokavalioon. Se stressi syömisestä tuntuu varsinkin laihduttaessa olevan melkein isompi vaikutus, kun jollain tarkalla ravinnejakaumalla. Puoltoista vuotta sitten huomasi itselläkin jo ortoreksian oireita. Tällä palstalla uskon olevan aika paljon syömisestä stressaavia ihmisiä. Syyllisyydentunteet syömisistä, pitkät kauppareissut, laskukone hakkaa kaloreita...

noi viljahiilarit taitaa sopia atleettisille miehille,joiden metaboliikka on kohdillaan, sillä se ei näyttäne turvottavanvääristä paikoista, eikä aiheuta psyykkeelle mitään(?????)

Irontemen esimerkit on niin ääripäästä kuin olla voi.

Mitenkäs esimerkkinä
80-90 kg painava CBB-kisaaja, joka tekee 3-4 punttitreeniä,
3-4 kpl 45 min. matatehoista kävelylenkkiä viikkotasolla
tai tekisi osan lenkeistä intervallitreeneinä?

Miten tälläisen henkilön hiilarin tarvetta arvioidaan?

Hyvin pitkälti kaikki on kiinni tuotos/panos ajattelusta, kuten Mark Sission kirjoitti:

If you are an athlete, or fancy yourself one such that you train more than an hour a day, you’ll get more energy from higher amounts of carbs, but you’ll pay a price in greater oxidative damage. Like anything in life, it becomes a cost/benefit analysis. Are bragging rights today more important than excellent health in 20 years? Your call.

Ammattilaispyöräilijan on pakko syödä enemmän hiilareita, koska kulutus on niin rajua.

Ammattilaisurheilu erittäin harvoin ajaa terveyden näkökulmaa ja tavallisen ihmisen puolesta on aina vähän merkitystä mitä eri prot tekevät, eri lajeissa.

Jännä juttu kuinka useammassa postauksessa tässäkin threadissä on jo ollut, että "on pakko syödä enemmän hiilareita, koska kulutus on niin rajua". (No tietty kestävyysurheilijat sitte erikseen, mutta jos nyt punttailussa suunnilleen pysytään)

Rasva on ihan yhtä kelpoinen polttoaine. Tuo De Vany:n suosittelema 150-200g hiilaria pitäis riittää lihaskasvuunkin jo mojeasti.

Tuskin luomuporkkana mikään luonnonoikku tuossa mielessä on. Pitää vaan uskaltaa syödä tarpeeksi vaikka niitä hiilareita olisikin vähemmän. Itse just bulkkailen runsasrasvaisella ja hyvin toimii. Itseasiassa nykyisin palaudunkin paremmin rasvoilla kuin hiilareilla. Parhaina päivinä on heti aamusta kunnon lihaspumppi päällä, ei sellasta koskaan ollut kun hiilareita veteli enemmän, silloin oli aamuisin ennen ekoja syömisiä ihan naru olo.

Itsekseni olen myös miettinyt, että eikös runsasrasvainen ruoka hidasta ruoan imeytymistä, joten kun vetelen runsasrasvaisen aterian, niin sen sisältämä proteiini jakautuu tasaisemmin sille syömättömälle ajalle. Eli periaatteessa tuo olisi siinäkin suhteessa hyvä juttu. Eli lihaksille olisi ehkä sitten vähän paremmin proteiinia jatkuvasti tarjolla.

En sitten tiedä toimiiko joillekin läpipaskojille (vaikka luulis että niillekin se rasvan energia kelpais), mutta ainakin tällaiselle "katson karkkiapussia ja lihon"-tyyppiselle ihmiselle tämä on aika hieno juttu. Mahdollisuus saada lisää lihaa ilman hirveää laardikerrosta. Ja tulee syötyäkin helpommin tarpeeksi kaloreita, ei pistä pää niin pahasti hanttiin kun määrällisesti ei tarvitse syödä niin paljon.

Pohjoisvirta: en näe sulla mitään esteitä olla syömättä viljahiilareita.jos haluat näin,niin älä syö rasvaa hirveesti. treenin jälkeen esim pasta on hyvä.

muuten esim puurot ja riisit.syö ihmeessä jos saat sillä tavoin parhaiten massaa ja puhtia treeniin.mä teen tätä vaan mielenterveyden takia :D

esim prot 35%,hiil 55% ras 10%

Miuku:hyvä postaus sulla. joo en kyllä koe olevani luonnonoikku ainakaan positiivisesti :D.ihme kyllä vatsa on toiminu hyvin näinkin.

mulla on jopa ruokahalut hälvennyt, mikä on suuri ihme!!olen ensi kertaa syönyt vain nälkään ja lopettanut kun olo on kylläinen.paino on pudonnu pari kiloa ja ylimmät vatsatkin on alkanu näkymään:D.

Syön juustoja aika paljon vaikkakin pari palaa ok, niin olo on hyvä ja voi lähteä ruokapöydästä ilman ähkyä ja itkua.

Pohjoisvirta: en näe sulla mitään esteitä olla syömättä viljahiilareita.jos haluat näin,niin älä syö rasvaa hirveesti. treenin jälkeen esim pasta on hyvä.

muuten esim puurot ja riisit.syö ihmeessä jos saat sillä tavoin parhaiten massaa ja puhtia treeniin.mä teen tätä vaan mielenterveyden takia :D

esim prot 35%,hiil 55% ras 10%

Miuku:hyvä postaus sulla. joo en kyllä koe olevani luonnonoikku ainakaan positiivisesti :D.ihme kyllä vatsa on toiminu hyvin näinkin.

mulla on jopa ruokahalut hälvennyt, mikä on suuri ihme!!olen ensi kertaa syönyt vain nälkään ja lopettanut kun olo on kylläinen.paino on pudonnu pari kiloa ja ylimmät vatsatkin on alkanu näkymään:D.

Syön juustoja aika paljon vaikkakin pari palaa ok, niin olo on hyvä ja voi lähteä ruokapöydästä ilman ähkyä ja itkua.

Mä itseasiassa mietin, onko mulla oikeasti mitään syytä syödä viljasta hiilareita, jos en tee paljon sellaista liikuntaa, joka aidosti kuluttaisi paljon hiilihydraatteja.

Monille viljan mussuttaminen aiheuttaa ilmavaivoja(piereskely ei ole "miehekästä" tai mitenkään erityisen tarpeellista kehon toiminnalle) ja sekin on mielestäni oire jostain, että viljat eivät sovi omalle kropalle.

Enemmänkin pidän luonnon oikkuna sellaista, joka pystyy käyttämään maitoa, viljoja runsaasti kuin esim. Luomuporkkanan tapaa syödä.

Lihaa silti kannataisi syödä, monestakin syystä.

Monille viljan mussuttaminen aiheuttaa ilmavaivoja(piereskely ei ole "miehekästä" tai mitenkään erityisen tarpeellista kehon toiminnalle) ja sekin on mielestäni oire jostain, että viljat eivät sovi omalle kropalle.
Mulla ne aiheuttavat eritoten närästystä (maustetut hiilaripitoiset ruoat etenkin, riisipiirakat, vaalea leipä -etenkin jos on myös voideltu-, jolloin se erityisesti haittaa treenailua. Toinen on pöhötys vatsassa, inha tunne.

Suositut

Back
Ylös Bottom