Palautusjuomista, tankkauksesta ja lihasharjoittelusta

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moi kaikki :rock:

En nyt ihan newbie-tasoa ole, mutta nämä pari seuraavaa kysymystä varmaan kiinnostavat aloittelijoitakin. Enkä näitä ole kehdannut muualta kysyä :D

Olen tässä käynyt kolmiosaista ohjelmaa, joka on toiminu ihan hyvin. Mutta mielenkiintoni on herättänyt se, että kun olen tässä 1,5 vuotta käyny salilla niin eri ohjelmien lopussa on aina vasta/selkä -lihakset. Miksi aina lopussa? Eikö niitä voisi vaikka tehdä alussakin, vai kannattaako?

Sitten mites kannattaako laihduttajan ottaa palautusjuomia ja tankata ennen liikuntaa. Jos kcal-määrät on ok-tasolla muuten. Helpottaa tuota urheilua vaan kummasti!

Niin ja mistä löytäisin helppoja veryttelyohjeita salia varten, jos sitä vähän petraisi sitäkin puolta. On miehenä niin vaikeaa verytellä salilla, vaikka varmasti tekisi hyvää!

bvirtanen sanoi:
... niin eri ohjelmien lopussa on aina vasta/selkä -lihakset. Miksi aina lopussa? Eikö niitä voisi vaikka tehdä alussakin, vai kannattaako?
Hmm, minkähänlaisella ohjelmalla olet reenannut? Ilmeisesti joku kunto-ohjelma, jossa tehdään vatsoille ja selälle 103^4 toistoa mahdollisimman kevyillä painoilla?
Vatsoille ja selälle sama toistomäärä kuin muillekin lihasryhmille ja esimerkiksi maastaveto mukaan ohjelmaan.

Iron Man sanoi:
Hmm, minkähänlaisella ohjelmalla olet reenannut? Ilmeisesti joku kunto-ohjelma, jossa tehdään vatsoille ja selälle 103^4 toistoa mahdollisimman kevyillä painoilla?
Vatsoille ja selälle sama toistomäärä kuin muillekin lihasryhmille ja esimerkiksi maastaveto mukaan ohjelmaan.

Ihan ilman painoja oon vetäny. En oo nimittäin harrastukseni alkaessa ollut edes kohtalaisessa kunnossa. Nyt 1,5 vuodessa pudonnu 25 kg painoa pois :D ja toistoja oon tehny sen 3 x X selille ja vatsoille. Kuten muukin ohjelma kulkee suunnilleen tuota rataa.

Pitäs vielä tiristää joku 4-5kg, mutta erittäin tiukassa on :wall:

Tee järkevämpiä sarjoja lihaskasvun kannalta niin ne lihakset kasvavat -> rasvan suhteellinen osuus pienenee -> näytät laihemmalta.

Lapo sanoi:
Tee järkevämpiä sarjoja lihaskasvun kannalta niin ne lihakset kasvavat -> rasvan suhteellinen osuus pienenee -> näytät laihemmalta.

Niin mielestäni ne ihan järkeviä on, kun ohjaaja on ne tehnyt, ja ohjelma vaihtuu noin kerran neljässä kuukaudessa. Ainakin tuosta saleilusta sen verran maksaa, että toivoo että ei olis huonoja ohjelmia :D

Mutta joo, siis kun aloitin niin painoin 107kg, ja nyt oon 82kg:ssa, pituutta on noin 176-177cm. Tuntuu siltä, että voisi vielä sen 5kg saada pois painoa, sillä mahassa ja reisissä on sitä läskiä, joskin tosi tiukassa. Ja naamassa kai näkyy vähän. Vaikeaa itse nähdä sitä tai onko muuttunu, kun on muuttunu niin nopeasti. Joskus näyttää kun peiliin katsoo läskiltä, joskus taas ei.

Ääh, välillä on vaikeaa :D

Ja noissa kuntoiluohjelmissa selkätreenillä tarkoitetaan jotain selänojennuksia ja nehän nyt ei ole kunnon selkätreeniä nähneetkään (itse liikettä kummemmin dissaamatta).

Eli selän treenaamisesta kun puhutaan, niin tarkoitetaan yleensä yläselkää jota treenataan erilaisilla vedoilla ja souduilla. Ja jos mavettaa selkäpäivänä, niin mitään selänojennuksia ei sen kummemmin edes kaipaa.

Ja ne vatsat on jotenkin kätevä tehdä treenin lopussa, voi toki tehdä alussakin jos kyseessä ei ole jalkapäivä. Jalkapäivänä keskikropan tukilihakset pitää olla tikissä kun kyykkäillään jne jne.

bvirtanen sanoi:
toistoja oon tehny sen 3 x X selille ja vatsoille. Kuten muukin ohjelma kulkee suunnilleen tuota rataa.
Tähän lähinnä takerruin... Teetkö koko kroppaa 3x X (X = niin monta kuin menee? eli sellaisilla painoilla että menee 10 vai että menee 30?)

Lapo sanoi:
Tähän lähinnä takerruin... Teetkö koko kroppaa 3x X (X = niin monta kuin menee? eli sellaisilla painoilla että menee 10 vai että menee 30?)

Toistot pyörii eri lihasliikkeissä 8-15 paikkeilla X 3. Eli lihasmassaahan tuolla pitäs tulla

Itse teen aina yhden sarjan voimapyörää tai jalkojennostoa ja yhden sarjan jotain kiertoliikettä vinoille vatsalihoille heti treenin alkuun. Näin ne tulee varmasti tehtyä ja saa hyvän lämmön päälle.

Treenaan siis HST-tyyliin eli joka toinen päivä tällanen setti, painoja koko ajan lisäillen -> koskaan ei oo lihat kipeenä ja kasvaa silti! :rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Timba79 sanoi:
Ja noissa kuntoiluohjelmissa selkätreenillä tarkoitetaan jotain selänojennuksia ja nehän nyt ei ole kunnon selkätreeniä nähneetkään (itse liikettä kummemmin dissaamatta).

Eli selän treenaamisesta kun puhutaan, niin tarkoitetaan yleensä yläselkää jota treenataan erilaisilla vedoilla ja souduilla. Ja jos mavettaa selkäpäivänä, niin mitään selänojennuksia ei sen kummemmin edes kaipaa.

Ja ne vatsat on jotenkin kätevä tehdä treenin lopussa, voi toki tehdä alussakin jos kyseessä ei ole jalkapäivä. Jalkapäivänä keskikropan tukilihakset pitää olla tikissä kun kyykkäillään jne jne.
Kyllä Timba osaa. Ei selkää kannata treenata kuin kerran viikossa. Monet liikunnan opettajat ja valmentajat sanovat, että selkää ja vatsaa voi treenata vaikka kuinka paljon. Noi äijät ei oo ikinä tehnyt kovaa mavesarjaa, mutta vatsaa voi treenata 2-3 kertaa viikossa.

NGV sanoi:
Kyllä Timba osaa. Ei selkää kannata treenata kuin kerran viikossa. Monet liikunnan opettajat ja valmentajat sanovat, että selkää ja vatsaa voi treenata vaikka kuinka paljon. Noi äijät ei oo ikinä tehnyt kovaa mavesarjaa, mutta vatsaa voi treenata 2-3 kertaa viikossa.

Miksei kannattaisi? Kyllähän sen voi treenata vaikka kolme kertaa viikkoon, niinkuin esim. 1-jakosessa. Riippuu ihan volyymista. Ehkä mavea just ei kannatakkaan tehä ku kerran viikkoon, ellei sit tee tosi kevyesti.

Kannataako muuten 2-jakosessa mavea tehä lainkaan, jos sen lisäksi tekee kyykkyä toisena päivänä? Ehtiikö siinä palautua, jos kerran viikossa tekee kovan mavetreenin ja kyykkytreenin?

Sahaaja sanoi:
Kannataako muuten 2-jakosessa mavea tehä lainkaan, jos sen lisäksi tekee kyykkyä toisena päivänä? Ehtiikö siinä palautua, jos kerran viikossa tekee kovan mavetreenin ja kyykkytreenin?
Itse teen 2-jakoisessa joka toinen kerta mavea ja joka toinen kerta sjmv:a. Eikä ole ollut mitään ongelmia kyykyn kanssa. Mikäli kyykkytekniikka on huono, niin silloin kyllä kyykky ottaa tosi rankasti alaselkään. Tällä siis tarkoitan että yläkroppa taittuu eteen ala-asenossa.

Suositut

Back
Ylös Bottom