Palautusjuoman todellinen hyöty?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NPH
  • Aloitettu Aloitettu

NPH

Kuinka suuren hyödyn palautusjuoma todella tuo? Jos itse esim. käyn 3 kertaa viikossa salilla eikä tavoitteena ole suuret lihakset, kunnossa pysyminen enemminkin, niin onko minulle totta puhuen palautusjuomasta yhtään mitään hyötyä? Okei, ehkä se vähän nopeuttaa palautumista treenin jälkeen, mutta tarvitseeko esim. 3 kertaa viikossa salilla käyvä nopeaa palautumista kun on kuitenkin salipäivien välillä lepopäivä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, joo suuhun vaan.

Halvemmaks halpishera+malto tulee kun tavallinen ruoka :D ainakin melkein.. ne jotka tietää ni kommentoikaa.

NPH sanoi:
Eipä toi Muscle+ tosiaankaan paljoa maksa, mutta olis kiva tietää että onko siitä hyötyä
no on tuo ainakin mulla toiminu

Noi on ihan mielenkiintoisia ajatuksia... Ja lisäksi:

Miten paljon maito hidastaa proteiinin imeytymistä? Vai hidastaako ollenkaa? Eli jos pirtellö tehdään maitoon (maitoa, hiilareita ja proteiiniä), niin miten käy tuon proteiinijauheen? se on selvä, et maitoproteiini menee kokkareeksi, mutta ei kai se kuitenkaan vaikuta tuon jauheen imeytymiseen?

Hiilareiden merkitys. Maltoahan siinä yleensä käytetään, mutta mikä on ero esim tavalliseen kidesokeriin? Onko käytännön merkitystä?

Entä proteiini? Miten suuri merkitys on sillä, onko proteiini "nopeaa" vai vähän hitaanpaa tavallista?!?

Siitä kyllä varmasti on hyötyä, et treenin jälkeen saadaan katabolia mahd pian poikki jne. Mutta, tarviiko siihen hyper-tehokkaan palkkarin, varsinkin jos treeni on ns amatööritreeniä, eli ruokavalio on hyvä, mut ei ehkä 110% loppuun viilattu, salia 3-4 kertaa tosissaan mut ei ehkä 110% lasissa jne..

En ole ihan varma onko juuri palkkari se autuaaksi tekevä mutta oma kokemukseni on että proteiinilisistä yleensä on ollut selvää hyötyä. Ja nimenomaan paremmista (hydralisoiduista/ionivaihdetuista/isopropanoiduista tms :D), en ennen oikein uskonut niihin mutta n. 3 kuukauden kokemuksen perusteella uskallan varovasti suositella. Niin, pelkkä halpa perusheraprotsku ei tuntunut oikein missään.

Treenaaminen aiheuttaa katabolisen tilan elimistöön joka on halvinta ja helpointa korjata palkkarilla.

NPH sanoi:
Kuinka suuren hyödyn palautusjuoma todella tuo? Jos itse esim. käyn 3 kertaa viikossa salilla eikä tavoitteena ole suuret lihakset, kunnossa pysyminen enemminkin, niin onko minulle totta puhuen palautusjuomasta yhtään mitään hyötyä? Okei, ehkä se vähän nopeuttaa palautumista treenin jälkeen, mutta tarvitseeko esim. 3 kertaa viikossa salilla käyvä nopeaa palautumista kun on kuitenkin salipäivien välillä lepopäivä?
Tuohon on vain yksi tyhjentävä vastakysymys:

Ruoan todellinen hyöty?

Mikään välttämättömyys se ei tietenkään ole, mutta laskeppa sitä hintaa mitä maksaa esim. yhden Fast hera 80 -paukun vetäminen kolme kertaa viikossa, niin eipä se paljoa ole. Olet kuitenkin vielä nuori kaveri ja jos ruokavaliokin on välillä vähän mitä sattuu, niin ei tee pahaa ihan terveydenkin kannalta saada vähän heraa sisuksiin.

Parasta on tietysti itse testata saatko mitään hyötyä, eli ensin vaikka kuukausi ilman ja sitten kokeilla miltä tuntuu palautumisjuoman kanssa.

Heavy-rock sanoi:
Entä proteiini? Miten suuri merkitys on sillä, onko proteiini "nopeaa" vai vähän hitaanpaa tavallista?!?

Jos palautusjuomassa käytetään Maltoa, mukaan ei kannata sekoittaa

hydrolisoitua heraa. Hydrolisoinnin mukana saatu nopea imeytyminen menee

hukkaan, koska juomassa oleva Malto (hiilihydraatti) hidastaa proteiinin

imeytymistä. Jos halutaan ottaa hydrolisoitua heraa, se tulisi ottaa

yksistään veteen sekoitettuna ja Malto,Kreatiini,Glutamiini,Vitamiinit

esim noin 30-60min kuluttua.

Malton kanssa siis normaali hera on ok valinta, eikä maksakaan paljon.

Ja mitä palautusjuoman tärkeyteen tulee, sanoisin että se on TÄRKEIN

yksittäinen lihaskasvua avittava tekijä treenin jälkeen. Yöproteiinit,ZMA,

CLA yms ovat toki hyvä lisä ja suositeltavia jos taaloja taskussa ylimäärin

mutta palautusjuoma ykkönen kuitenkin.

In conclusion :

Palautusjuomaan jossa hiilareita - normaali hera

Palautusjuomaan jossa ei hiilareita - hydrolisoitu hera

Välipala drinkkiin hitaasti imeytyvää proteiinia - kalsium kaseiini /

maitoproteiini

Goldfinger sanoi:

imeytymistä. Jos halutaan ottaa hydrolisoitua heraa, se tulisi ottaa

yksistään veteen sekoitettuna ja Malto,Kreatiini,Glutamiini,Vitamiinit

esim noin 30-60min kuluttua.

Malton kanssa siis normaali hera on ok valinta, eikä maksakaan paljon.

Ja mitä palautusjuoman tärkeyteen tulee, sanoisin että se on TÄRKEIN

yksittäinen lihaskasvua avittava tekijä treenin jälkeen. Yöproteiinit,ZMA,

CLA yms ovat toki hyvä lisä ja suositeltavia jos taaloja taskussa ylimäärin

mutta palautusjuoma ykkönen kuitenkin.

In conclusion :

Palautusjuomaan jossa hiilareita - normaali hera

Palautusjuomaan jossa ei hiilareita - hydrolisoitu hera

Välipala drinkkiin hitaasti imeytyvää proteiinia - kalsium kaseiini /

maitoproteiini

Hyvä! Korjaan vielä että glutamiinin voi ottaa jo siinä hydrohera paukussa!!
Ja ei se väli tarvi olla juomien välillä kuin 15-30min.

Goldfinger sanoi:

imeytymistä.

Kertokaahan tyhmälle, mikä on totuus. Mulla on sellainen Matti "Guru" Halosen kirjoittama opas kuin Nykyaikainen ravintovalmennus (se tuli joidenkin lisäravinteiden mukana pari vuotta sitten) ja siinä sanotaan näin:

"Optimaalisen palautusjuoman tulee sisältää maltodekstriiniä, joka imeytyy tehokkaasti ja rasittamatta ruuansulatuselimistöänostaa verensokeria erittäin nopeasti ja aiheuttaa siten voimakkaan insuliinireaktion. Insuliini avaa lihassolut ja akstivoi kuljetusjärjestelmät hiilihydraatin lisäksi myös muille juoman sisältämille ravitoaineille. Rasittuneet lihassolut tarvitsevat rakennusaineeksi proteiinia, jonka on ehdottomasti oltava hydrolisoidussa eli esipilkotussa muodossa, jotta proteiinin eri aminohapot ovat solujen käytössä samaan aikaan, kun insuliinitasot ovat korkealla."

Olenko ymmärtänyt jotain väärin, vai onko tuo Halonen siinä sitä mieltä, että palkkarissa pitäisi olla maltoa ja sen kanssa hydrolisoitua heraa? Puhuuko Halonen paskaa?

OT, olenko mä muuten ainoa, jonka korvaan aina särähtää sana hydrolisoitu? Meillä koulussa ja oppikirjoissa puhutaan aina hydrolyysistä ja hydrolysoitumisesta, jonka lopputuotteena on hydrolysoitu yhdiste. Mä oon aikas :david:

thebeam sanoi:
Kertokaahan tyhmälle, mikä on totuus. Mulla on sellainen Matti "Guru" Halosen kirjoittama opas kuin Nykyaikainen ravintovalmennus (se tuli joidenkin lisäravinteiden mukana pari vuotta sitten) ja siinä sanotaan näin:

"Optimaalisen palautusjuoman tulee sisältää maltodekstriiniä, joka imeytyy tehokkaasti ja rasittamatta ruuansulatuselimistöänostaa verensokeria erittäin nopeasti ja aiheuttaa siten voimakkaan insuliinireaktion. Insuliini avaa lihassolut ja akstivoi kuljetusjärjestelmät hiilihydraatin lisäksi myös muille juoman sisältämille ravitoaineille. Rasittuneet lihassolut tarvitsevat rakennusaineeksi proteiinia, jonka on ehdottomasti oltava hydrolisoidussa eli esipilkotussa muodossa, jotta proteiinin eri aminohapot ovat solujen käytössä samaan aikaan, kun insuliinitasot ovat korkealla."

Olenko ymmärtänyt jotain väärin, vai onko tuo Halonen siinä sitä mieltä, että palkkarissa pitäisi olla maltoa ja sen kanssa hydrolisoitua heraa? Puhuuko Halonen paskaa?

OT, olenko mä muuten ainoa, jonka korvaan aina särähtää sana hydrolisoitu? Meillä koulussa ja oppikirjoissa puhutaan aina hydrolyysistä ja hydrolysoitumisesta, jonka lopputuotteena on hydrolysoitu yhdiste. Mä oon aikas :david:

Kyllä mä luottaisin ennemmin oikeisiin ravintotutkijoihin. Hulmi ja Anssi voisi vastata poikkeuksellisesti tänne. Vippinä saisitte näihin aika päteviä vastauksia.

Mielestäni ei mitään palautusjuomia tarvi, jos tarkotuksena on pitää kroppa hyvässä kunnossa. Tosiaan, jos et oo kisailemaan rupeemassa, eikä punttailu oo elämä. Tulee sitä lihaa ilmankin. Varmasti oot paremmassa kunnossa, kun ilman salia, vaikka et käyttäiskään lisäproteiineja sunmuita.

Asiaan ohuesti liittyen olen ollut katsovinani (videoiden perusteella) ettei ronnie coleman vedä mitään palautusmisjuomaa vaan ihan perussafkaa treeninkin jälkeen. Tietysti tilanne ei ole ihan verrattavissa perusjamppaan, jonka verenkierrossa ei ole ihan samaa määrää anabolista potentiaalia :) Tietysti kuitenkin herää kysymys, että jos se palkkari on niin olennainen ja hyvä, niin miksi ronsku antais muille yhtään eteen tässä kun varmaan pyrkii maksimaaliseen lihaksen tekemiseen...

Itse otan palautusjuoman normaaliin tapaan mutta eniten painotan tuhtia ruokailua noin 15-20 minuuttia palautumisjuoman nauttimisen jälkeen. En tiedä onko optimaalisin tapa palautua mutta hyvin tuntuu toimivan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom