Palautusjuoma dieetillä

Olen dieetillä ja normaalin n. 60 min punttitreenin perään juoksen n.30-40min reippaalla sykkeellä (~150-170). Tämän treenin jälkeen on ollut tapana nauttia palautusjuoma (maltoa ja heraa).

Olen nyt tässä kuitenkin miettinyt, että onko tuo palautusjuoman ottaminen jälkipolttoilmiön kannalta kovin järkevää? Nimittäin kun muistelen lukeneeni, että tuo hiilari katkaisisi jälkipolttoefektin (vai muistanko ihan väärin?). Ainakin HIITiä käsittelevissä jutuissa käsketään aina olemaan syömättä mitään muutamaan tuntiin treenin jälkeen, mutta liittyykö se vain näihin korkean intensiteetin juttuihin?

Minä kyllä pitäisin palautusjuoman aina mukana, mutta dieetillä hiilarien määrää voi tietysti vähentää vaikka puoleen. Eli enemmän protskua vähemmän hiilareita.

Mitä tulee ohjelmaan niin itselläni toimi paremmin maltillisempi rääkki, punttailut ja aerobiset erikseen. 30 minuuttia juoksua punttailun päälle olisi ainakin minulle liikaa.

Mutta itsesi ja rajasi tunnet. Kunhan palautumisen pidät kuosissa niin eiköhän tuloksia tule. Treeneihin intoa.

No oon mennyt vähän sellaisella periaatteella, että kun saa itsensä sinne salille asti, niin saman tien siellä voi olla vähän pitempääkiin :)

Palkkarin olen dieetillä tehnyt suhteessa 1:3 eli hiilaria on hyvin niukasti.

Olen dieetillä ja normaalin n. 60 min punttitreenin perään juoksen n.30-40min reippaalla sykkeellä (~150-170). Tämän treenin jälkeen on ollut tapana nauttia palautusjuoma (maltoa ja heraa).

Olen nyt tässä kuitenkin miettinyt, että onko tuo palautusjuoman ottaminen jälkipolttoilmiön kannalta kovin järkevää? Nimittäin kun muistelen lukeneeni, että tuo hiilari katkaisisi jälkipolttoefektin (vai muistanko ihan väärin?). Ainakin HIITiä käsittelevissä jutuissa käsketään aina olemaan syömättä mitään muutamaan tuntiin treenin jälkeen, mutta liittyykö se vain näihin korkean intensiteetin juttuihin?

Eikö rasvan polton kannalta olis järkevämpi hajottaa toi liikunna määrä pitkin viikkkoa eikä vetää tollasia uber treenejä?

Eikö rasvan polton kannalta olis järkevämpi hajottaa toi liikunna määrä pitkin viikkkoa eikä vetää tollasia uber treenejä?

Tottakai olis järkevämpi jakaa. tuo on vielä helvetin katabolista tehdä joku ihme lenkki treenin jälkeen. ja jos jalka treenin jälkeen jaksaa kävellä 2kilometriä niin ei oo tehny vielä mitään...:rock:

No oon mennyt vähän sellaisella periaatteella, että kun saa itsensä sinne salille asti, niin saman tien siellä voi olla vähän pitempääkiin :)

Palkkarin olen dieetillä tehnyt suhteessa 1:3 eli hiilaria on hyvin niukasti.

Miksi haluat säästellä hiilareita palautusjuomassa, etenkin kun vielä juokset 30-40min salin jälkeen? Keskitä ne hiilarit sinne missä kroppa niitä tarvitsee ja mieti uudestaan tuo aerobinen.

Tottakai olis järkevämpi jakaa. tuo on vielä helvetin katabolista tehdä joku ihme lenkki treenin jälkeen. ja jos jalka treenin jälkeen jaksaa kävellä 2kilometriä niin ei oo tehny vielä mitään...:rock:

No en nyt kuitenkaan taida olla ihan ainoa tällä foorumilla, joka juoksee punttitreenin päälle. Sellaista olen lukenut (niin, en edelleenkään keksi näitä juttuja omasta päästäni), että kun punttitreeni kuluttaa kehon energiavarastot sopivasti tyhjiin, niin treenin jälkeinen aerobinen harjoitus olisi silloin tehokas rasvanpolttokeino. Kertokaapa ihmeessä, jos tämäkin on potaskaa.

Sitä paitsi painonpudotuksessa oleellista on kuitenkin lähinnä kulutettujen vs. syötyjen kalorien määrä eikä se, onko harjoitukset jaoteltu hienosti eri ajankohtiin. Jos nyt sattumoisin haluan tehdä puntin ja aerobisen samana päivänä (mikä taas johtuu siitä, että välipäiville on ihan omat aerobisensa), niin ei minua huvita ruveta hikoilemaan moneen otteeseen, jos kerran voin hoitaa asian yhdellä kerralla ja yhdessä paikassa.

Imo palkkarin hiilarit määräytyy lähinnä sen mukaan mikä koko dieetin hiilarimäärä on ja toisaalta siihen miten reagoi. Jos nopeat hiilarit aiheuttaa karmeaa nälkää jälkeenpäin niin mitä niillä kärvistelemään, ottaa sitten oikeassa ruoassa. Muutenkin jos kokonaishh-määrä on matala niin en oikein osaa sanoa mitä järkeä niitä on "tuhlata" mauttomaan maltoon.

Ja joo, on toi kai ihan jokseenkin looginen päättely että aerobinen treenin jälkeen polttaisi rasvaa. Ei se mikään merkittävä etu imo ole, mutta menee sen perustelun mukaan että intervallityyppinen punttitreeni mobilisoi rasvat verenkiertoon ja aerobinen kuluttaa ne sitten pois. Ehkä enemmän noita viimeisten sitkeiden kilojen juttuja.

Tuli mieleen, että olisiko rasvanpolton kannalta tehokkainta vetäistä esim. aerobisina päivinä 5x 10 min pikaisia spurttilenkkejä? Olen lukenut, että aerobinen pistää aineenvaihdunnan liikkeelle, niin tollahan sais sen pysymään koko ajan liikkeellä. Ateria aina juoksun jälkeen... onko mitään järkeä?

No en nyt kuitenkaan taida olla ihan ainoa tällä foorumilla, joka juoksee punttitreenin päälle. Sellaista olen lukenut (niin, en edelleenkään keksi näitä juttuja omasta päästäni), että kun punttitreeni kuluttaa kehon energiavarastot sopivasti tyhjiin, niin treenin jälkeinen aerobinen harjoitus olisi silloin tehokas rasvanpolttokeino. Kertokaapa ihmeessä, jos tämäkin on potaskaa.

Sitä paitsi painonpudotuksessa oleellista on kuitenkin lähinnä kulutettujen vs. syötyjen kalorien määrä eikä se, onko harjoitukset jaoteltu hienosti eri ajankohtiin. Jos nyt sattumoisin haluan tehdä puntin ja aerobisen samana päivänä (mikä taas johtuu siitä, että välipäiville on ihan omat aerobisensa), niin ei minua huvita ruveta hikoilemaan moneen otteeseen, jos kerran voin hoitaa asian yhdellä kerralla ja yhdessä paikassa.

Kyllä toi varmaan ihan totta on (airobinen puntin päälle polttaa rasvaa tehokkaasti just sen takia että hiilari varastot on tyhjät= vastaa lähes lenkkiä heti aamusta tyhjään mahaan IMO) Silti jos dietillä kumminkin myös vähän lihasta palaa pois, olis järkevä olla tekemättä noin rajua (1h) airobista treenin päälle ja näin välttää katabolia.. Silti tämäkin ajattelu voi kumoutua, jos ajatellaan että tässä airobisessa keho ottaa energian puhtaasi vain rasvasta = lihasta ei kulu

:piis: ?

Siinä tapauksessa sun varmaan pitäisi myös pystyä hahmottamaan se, miksi nestedietti ei ole hyvästä ja kyetä itse laatimaan aamiaisesi.

Kerroppa nyt sitten miksi treenin jälkeen suoritettu lenkki on niin katabolinen? Ei mitään mutuiluja vaan vaikutusmekanismit, syyt ja seuraukset.

Siinä tapauksessa sun varmaan pitäisi myös pystyä hahmottamaan se, miksi nestedietti ei ole hyvästä ja kyetä itse laatimaan aamiaisesi.

Kerroppa nyt sitten miksi treenin jälkeen suoritettu lenkki on niin katabolinen? Ei mitään mutuiluja vaan vaikutusmekanismit, syyt ja seuraukset.

Mulla ei mitään lopullisia vastauksia ole, toi oli omaa mutuilua johon joku viisaampi voi tarttua ja antaa palautetta... ja sä oot sitä mieltä että toi on ihan paskaa, ok:D Valmistelen tässä samalla laatimaani aamiaista:kuola:

Tahaton emissio sanoi:
Mun palkkariin ei ole koskaan dietillä lisätty hiilareita. Hyvin on toiminu.
Tiiä sitten niistä jälkipoltoista...
Siis eikös se hiilari ole paras vaihtoehto katkaisemaan katabolian ketjut ja johdattaa kroppa suoraan anabolian porteille?:confused:
Siis tietenkin hiilari+proteiini kompo.

Tuli mieleen, että olisiko rasvanpolton kannalta tehokkainta vetäistä esim. aerobisina päivinä 5x 10 min pikaisia spurttilenkkejä? Olen lukenut, että aerobinen pistää aineenvaihdunnan liikkeelle, niin tollahan sais sen pysymään koko ajan liikkeellä. Ateria aina juoksun jälkeen... onko mitään järkeä?

Kutri.netin mukaan on rasvanpolttoa ajatellen järkevämpi tehdä esim. kaks kertaa päivässä 10 minuutin intervalli (aamulla ja illalla) kuin se, että tekee vaikka sen 30 minuuttia aamulla tai illalla.

Tahaton emissio sanoi:
Ketolla rykäsen ne vähät hiilarit mielummin ennen treeniä.
Keto on jo oma stoorynsa. Mutta jos ei nyt hiilarit alle 150g päivässä ole niin silloin varmaan voi palkkariin hiilaria ottaa ja kyllä kannataakin, mutta toki joku kisadietin viimeiset viikot ovat aivan eri asia kuin tavallisen ihmisen dietti.

Back
Ylös Bottom