Palautumisesta kysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bruna
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En löytänyt haulla vastausta tähän, yritin kyllä.

Nyt ku oon päässyt kunnon treenausintoon (vihdoinkin) sisälle, malttamattomana mietin, että kun lihakset tulee treenin jälkeen kipeäksi, tulisiko odottaa että kaikki kipu on poissa ennenku taas treenaa? Treenasin jalkoja 4 päivää sitten, nyt on enää paikoin pientä kipua havaittavissa, tai ei sitä oikein kivuksi voi kutsua, sellaista tuntua. Voinko treenata jo jalkoja vai pitäskö odottaa että mitään ei tunnu? Kiitos jo etukäteen jos joku ystävällinen sielu voisi auttaa. ;)

no periaatteessahan kipeää tai jäykkää lihasta ei saisi treenata. millainen jakosi on ja muistatko vetää lämmittelyt ja venyttelyt huolella?? meinaan vaan että jos meinaa kovin monta päivää kipeenä olla.

tosin niin ovat itsellänikin :D , jalat etenkin, mutta venyttely auttaa, joten ihan hyvin ehtivät siinä viikossa palautua.

Jaa taitaa nuo vähän jäykät vielä olla, pitänee odottaa... :itku:

No hyvin pitkälti niiden kipeys johtuu varmaan siitä, että se oli eka kerta salilla pitkään aikaan. Lämmittely jäi vähälle ku kaikki kuntopyörät oli varattu, mutta venyttelen aina sarjojen välissä ja lopuksi hyvin huolellisesti. 4-jakoista ohjelmaa oon aatellut, jossa jalat yhtenä niistä neljästä.

Onko aloittelijan fiksua aloittaa 4-jakoisella ohjelmalla? Tavoitteena on käydä se 4 kertaa viikossa salilla, vaikka eihän se sen mukaan kai määräydy. Oiskohan 3-jakoinen parempi?

Bruna sanoi:
4-jakoista ohjelmaa oon aatellut, jossa jalat yhtenä niistä neljästä.
Onko aloittelijan fiksua aloittaa 4-jakoisella ohjelmalla? Tavoitteena on käydä se 4 kertaa viikossa salilla, vaikka eihän se sen mukaan kai määräydy. Oiskohan 3-jakoinen parempi?

Jos 4-jakoisella teet niin jalat kannattaisi jakaa kahteen päivään, eli treeni 1.etureidet ja pohkeet, treeni 2. takareidet ja pohkeet.

Aloittelijana palautumisen pitäisi vielä toimia suht nopeasti, ainakin jos pitää venyttelyistä huolta. Enemmän saat irti jos teet vaikkapa koko kropan kerralla 2-4 kertaa viikossa (vaikkapa joka toinen päivä). Itselleni järjestely ainakin toimi, kolmen - neljän kuukauden paikkeilla vaihdoin kaksijakoiseen koska kokonaisvaltainen treeni alkoi käydä liian raskaaksi (lihasta oppii rasittamaan paremmin).

Kolmi- ja nelijakoisten ohjelmien olen käsittänyt soveltuvan paremmin pidemmälle ehtineille harrastajille.

-ASTR- sanoi:
Jos 4-jakoisella teet niin jalat kannattaisi jakaa kahteen päivään, eli treeni 1.etureidet ja pohkeet, treeni 2. takareidet ja pohkeet.

Miksi? Aloittelija kun olen niin perustelut kiinnostaa. Mä otin tuon mallin tuosta ekan viestin treeniesimerkeistä. Eli näin: 1. Rinta, hauikset, forkut. 2. Jalat 3. Olkapäät, ojentajat. 4. Selkä, epäkkäät.

Mä oon käynyn kyllä ennenkin salilla, mutta aina silleen säännöllisen epäsäännöllisesti. Aloitin 16-vuotiaana, sillon säännöllisesti 2 kertaa viikossa, sen jälkeen oli parin vuoden tauko, sitten oon käyny sillon tällön, mut en enempää ku 2 kertaa viikossa ja toisinaan on ollu kuukausiakin välissä, mut sillon oon yleensä tehny jonkinlaista treeniä kotona, epäsäännöllisesti. Painoja nousee enemmän ku monilla muilla aloittelijoilla, oon havainnut. Koko kropan tekeminen kerralla kuulostaa siis vähän hurjalta. Mä en varmaan pääsis ylös sängystä pariin päivään. Ehkä alan tekemään tuolla 3-jakoisella, joka menis näin: 1. Rinta, olkapäät, ojenatajat, epäkkäät. 2. Jalat. 3. Selkä, hauikset, forkut.

Tähän mennessä oon treenannut enemmän tai vähemmän kaksjakoisella, omin avuin kehitetyllä, eli 1. jalat 2. selkä, kädet, olkapäät, rinta.

Ja mainittakoon että olen nainen, jos sillä mitään merkitystä on.

Ei kukaan kokeneempi/vanhempi viittis vastata? ;)

Kyllä, jos normaalilla ohjelmalla treenaat, niin pitää odottaa vähintään, että kipu on hävinnyt. Ja oikeastaan vaikka päivän tai parii kivun loppumisesta vielä lissää väliä. Eli oikeastaan kerran viikossa :) , se on ihan hyvä väli.

No se riippuu taas ohjelmasta että tuleeko sitä kipeää lihasta trenattua vai ei. Jollakin hst-tyyppisellä on paha olla treenaamatta kipeää lihasta. Jos taas teet lihasryhmän kerran viikossa, on suositus se, ettei kipeitä lihaksia treenata.

Tohon kolmijakoiseen ohjelmaan sen verran, että olen huomannut paremmaksi jaoksi sellaisen jossa käsille tulee viikossa yksi suora ja yksi epäsuora treeni. Jako olisi seuraavanlainen: 1. Rinta, olkapäät, hauis, forkut 2. Jalat, vatsat 3. Selkä, ojentajat, epäkkäät

Forkkujen ja epäkkäiden paikkaa vaihdoin sen takia, että forkut on kuitenkin saanut jo hauistreenissä vähän runtua ja epäkkäät selkätreenissä, niin ne on hyvä pistää siihen perään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom