Palautumisen tehostamisesta.

Luin ylen sivuilta naisten maratonista.
Ennakkosuosikkina siinä on Radcliffe. Tässä vähän käsitelty lainaus jutusta:

"Radcliffe on etukäteen kisan suosikki.
- Hänet tunnetaan tunnontarkkana harjoittelijana,
- hän juo neljä litraa mineraalivettä päivässä
- ja noudattaa erittäin ankaraa ruokavalioita.
- Palautumistaan hän tehostaa nukkumalla kymmenen tuntia joka yö
- ja kaksi tuntia iltapäivisin. "

Tässä siis infoa maratoni harjoittelusta palautumiseen. Veikkaampa kuitenkin, että samat hommat toimii punttitreeneissä.

Onko jollakulla kokemusta reiluista päiväunista (esim. tuo 2h), onko tuolla mitään merkitystä?
Yöunella on varmasti merkitystä, vaikka mitään tieteellistä todistusaineistoa en osaa kaivaa mistään. 10h unta yössä täytyy olla parempi kuin 6h.

Vettä olen itse juonut paljon, eli n. 4litraa /päivä, ja välissä myös paljon vähemmän. Itse en ole huomannut mitään eroa palautumisessa. Unen merkityksen huomaa. jo 8h ja 7h yöunilla on merkitystä, ainakin subjektiivisissa tutkimuksissani suurempi määrä unta auttaa palautumisessa. Päiväunia nukkuisin jos vain aika riittäisi :)

Ruuasta:
Viimeiset 2 viikkoa olen ollut matalahiilarisella ruokavaliolla. n. 70g hiilaria päivässä. Treenata jaksaa niinkuin aina ennenkin. Mutta tulokset eivät parane.
Eli palautuminen on hidastunut?
Mitä keinoja on olemassa palautumisen parantamiseksi matalahiilarisella ruokavaliolla?

1. Hikoilu aiheuttaa tieten suolojen menetystä kehosta, pitäiskö palautusjuomaan lisätä suolaa?
2. Mihin kohtaan tuo vähäinen hiilarinsaanti kannattais päivän aikana kohdistaa? Nyt olen syönyt hiilarit suurimmaksi osaksi iltapäivällä.
Oisko parempi jos vetäis hiilarit aamulla ja treenin tai rasvanpolttolenkkien jälkeen?
3.Mikä merkitys on venyttelyllä? Tämä tieten parantaa verenkiertoa? Onko tällä oikiasti merkitystä?
4. Auttaako punttitreenin jälkeinen verryttely? Ainakin kestävyysurheilijat käyttää tätä.

Kaikki palautumisen maksimointiin keksittyvät vinkit otetaan mieluusti vastaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
saarnamies sanoi:
Onko jollakulla kokemusta reiluista päiväunista (esim. tuo 2h), onko tuolla mitään merkitystä?
Yöunella on varmasti merkitystä, vaikka mitään tieteellistä todistusaineistoa en osaa kaivaa mistään. 10h unta yössä täytyy olla parempi kuin 6h.
Päiväunet ei mielestäni ihmeitä auta. Yleensä pistää väsyttämään vain enemmän.
Enemmänkin suosittelisin n.15min-1h "mietiskelyä" jossa ei siis varsinaisesti nukuta vaan vedellään rauhallisesti henkeä syvään in&out N aikaa jonka jälkeen normaalia rauhallista hengitystä, koko ajan simmut kiinni. Rentouttaa ja lepuuttaa kehoa ja "herätessä" paljon virkeämpi ja levänneempi olo kuin puolipöhnäisiltä päikkäreiltä herätessä.

Yöunet lienee täysin henk. kohtaisia. Itsellä alle 7tuntia on selkeästi liian vähän ja keho melkein vapisee väsymystä koko päivän.
Työttömänä oli aikaa kokeilla täsmällisempää unta ja kovempaa reeniä jolloin tuli 10h unia testattua. Tuloksena oli se että raskaassa reenissä (aamulla lenkkeilyä ja illalla salia/aerobista)10h unta oli lähes välttämätön jotta koko päivän oli virkeänä. Mutta normaali iltatreeniä ajatellen (ilman aerobista) 10h on liikaa ja tuo ns.euforista väsymystä koko päivälle eikä oikein jaksa keskittyä.
8 tai 9 tuntia on paras jos siihen vain pystyy!

saarnamies sanoi:
1. Hikoilu aiheuttaa tieten suolojen menetystä kehosta, pitäiskö palautusjuomaan lisätä suolaa?
3.Mikä merkitys on venyttelyllä? Tämä tieten parantaa verenkiertoa? Onko tällä oikiasti merkitystä?
4. Auttaako punttitreenin jälkeinen verryttely? Ainakin kestävyysurheilijat käyttää tätä.
1- Joku urheilija (olisiko ollut Räty tai vastaava) kertoi juuri jossain lehdessä lisäävänsä suolaa veteensä varsinkin kuumalla.

3-Ei mene paikat niin helposti tukkoon ja parempi verenkierto=parempi kehitys.

4-Heti reenin jälkeen ei pidä liikoja venytellä ettei paikat repeä mutta n.2 tuntia reenin jälkeen pitäisi paikat olla juuri senverran palautuneet että hyvä venyttely tehostaa sekä palautumista sekä kehitystä or so i've heard. Tuppaa itsellä nuo 2h jälkeen venyttelyt lähes poikkeuksetta unohtumaan joten ei oma koht. kokemusta.

8-9 tuntia on minullakin hyvä yöunen määrä, päikkäreitä en nuku koska se vaan sotkee mun unirytmit, eli illalla ei saa unta. Liian lyhkäset yöunet kyllä tuntuu palautumisessa, tai ainakin muuten voimattomana olona ja ei ainakaan varmasti edistä kehitystä eikä palautumista.

Palautusjuoma on tärkeä, sen pois jättämisen huomaa kyllä varmasti, ainakin meikäläinen.

Mitään kovin matalahiilarista diettiä en ole kokeillut, joten siitä en osaa sanoa mitään. Mutta eiköhän ole kuitenkin normaalia, että ei dietillä hirveesti tulokset nouse ja palautuminenkin on vähän hitaampaa.

palauttamista nopeuttaa:
- treenin jälkeen jäähdyttely eli treenaa niitä juuri treenattuja lihaksia erittäin kevyesti.
- venyttely.
- hieronta
- heti treenin jälkeen kylmä tai kuuma suihku muutaman minuutin ajan.

saarnamies sanoi:

Vastataan oman tuntuman perusteella, eli mutulla:
3. Venyttelyllä on erittäin suuri merkitys omasta mielestäni. Itse olen lihashuollon laiminlyömisen seurauksena täysin tukossa ja kärsin jatkuvasti tulehduksista yms. Venyttely on loistava tapa pitää lihakset kimmoisina ja parantaa lihasten verenkiertoa.

4. Jos tarkoitat verryttelyllä esimerkiksi kevyttä kävelyä juoksumatolla tms, niin ei siitä ainakaan haittaa ole. Aineenvaihdunta tehostuu ja varsinkin jalkatreenin jälkeen olen kokenut pienen loppuverryttelyn tärkeäksi ehkäisemään sitä ääretöntä tukkeutumista.

No se sitten siitä Radcliffen opista, joka osoittautui eilisen kisan aikana lyhyeksi oppimääräksi. Satuin näkemään pätkän kisaa (kuka hullu tuijottaa maratonia televisiosta?) missä näytettiin täysin sipannutta Paula R:aa joka koetti sinnikkäästi jatkaa kisaa mutta joutui aina muutaman askeleen jälkeen pysähtymään puuskuttaen ja toivottomasti itkien. Mikä lie mennyt ennakkosuosikin valmistautumisessa vikaan?

Päiväunista vielä, että itellä ainakin toimii hyvin semmoset pikku torkut, eli 10-15 min. Herättyä on hetken aikaa tahmea ja pahakin olo mutta jo kohta on virtaa kintaissa aivan sairaasti. Liian harvoin vaan pääsee nauttimaan noista päiväunista.

Suositut

Back
Ylös Bottom