Palautuminen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En tiedä onko tämä taas kerran fakkijuttu, mutta kokeillaan nyt kuitenki... :D Olen tässä alotellut salilla treenaamista kaksjakoisella ohjelmalla ja nyt on eka kymppikortti käytetty n. kk siis takana. Ja varsinaiseen kysymykseen... Tässä parin viime salikerran jälkeen jo tavaksi tullut viivästynyt lihaskipu on lieventynyt huomattavasti tai jäänyt kokonaan pois, vaikka samaan aikaan tulokset ovat parantuneet jonkin verran ja olen panostanut "puhtaaseen" suoritukseen. Onko nyt niin että palautumiskapasiteettini on parantunut tjsp vai kieliikö tämä siitä että ne treenit menee kuitenkin vähän huitaisemalla?

JoonasPoro sanoi:
En tiedä onko tämä taas kerran fakkijuttu, mutta kokeillaan nyt kuitenki... :D Olen tässä alotellut salilla treenaamista kaksjakoisella ohjelmalla ja nyt on eka kymppikortti käytetty n. kk siis takana. Ja varsinaiseen kysymykseen... Tässä parin viime salikerran jälkeen jo tavaksi tullut viivästynyt lihaskipu on lieventynyt huomattavasti tai jäänyt kokonaan pois, vaikka samaan aikaan tulokset ovat parantuneet jonkin verran ja olen panostanut "puhtaaseen" suoritukseen. Onko nyt niin että palautumiskapasiteettini on parantunut tjsp vai kieliikö tämä siitä että ne treenit menee kuitenkin vähän huitaisemalla?

Nyt vaan sit alat säätelemään treenien volyymia eli alat ottaan kovempaan treeniä kovemmalla teholla. Jos kerta tulokset on nousussa nii nostat vaan sarjapainot sopivalle tasolle ja alat tekemään kovalla teholla treeniä. Toisaalta tollanen stoppivaihe voi olla alussa ihan normaalia, mutta itsellä ainakin AINA menee tietyt lihakset, kuten rinta kipeiksi, kun treeni on tehty täydellä intensiteetillä ja ennen kaikkea puhtailla liikeradoilla, ei mitään heijaamispaskaa. Myös pakkotoistojen mukaan ottaminen tuo mukavuutta treeniin eli pyydä jotakuta auttamaan parit viimeiset toistot, mutta niin että teet itse suurimman osan työstä niissä.

JoonasPoro sanoi:

Jos tulostaso kasvaa koko ajan, eri treeni on progressiisivista, niin ei kannata kovin huolissaan siitä lihaskivusta olla. Ei mulla itellä ainakaan läheskään kaikki lihakset tule silleen kipeäksi mitä ne on esim. tauon jälkeen.

Jos sitä kipua kaipaat, niin sekään ei mahdotonta ole. Vaihdat vain toistoaluetta ja palautusaikoja melko rajusti parin viikon välein, tulee varmasti lihat kipeiksi.

Eli vielä kerran, jos kehitystä tulee, niin ehjää ei kannata ruveta korjaamaan.

Tollaisella tiheän treenifrekvenssin harjoittelulla DOMSia ei aina tule läheskään niin pahana kuin mitä jollain 3-4 -jakoisella. 1-jakoisella HST:llä (jossa en käyttänyt mitään erikoistekniikoita) lihakset eivät itselläni tulleet sanottavasti edes kipeäksi vaikka raudoissa liikuttiin ajoittain maksimeissa, mutta ei DOMSin puute estänyt lihaskasvua.

Jos on käynyt vasta 1kk salilla, niin hyvä ettei mitään kauheita kipuja ole. Tärkeintä on, että pystyt ja haluat jatkaa salilla käyntiä. "No pain no gain" filosofian aika tulee myöhemmin, kun kroppa on tottunut harjoitteluun.

Back
Ylös Bottom