Paksusuolen tähystys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mira82
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kellään kokemuksia paksusuolen tähystyksestä eli kolonoskopiasta? Sain vihdoin ajan siihen kun oon kärsiny pari vuotta melkosista ripuleista ajoittain, onko tietoa mimmonen toimenpide se on ja mitä sieltä voi löytyä? Ottaako kipeetä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mira82 sanoi:
Onko kellään kokemuksia paksusuolen tähystyksestä eli kolonoskopiasta? Sain vihdoin ajan siihen kun oon kärsiny pari vuotta melkosista ripuleista ajoittain, onko tietoa mimmonen toimenpide se on ja mitä sieltä voi löytyä? Ottaako kipeetä?

GOOGLE on paras apu yleisen tietouden hakemiseen aiheesta... Oletkin jo kaiken tiedon varmaan sieltä imenyt...?

Yleispätevä linkki olisi varmaan: http://www.gastrolab.net/ksqexcof.htm

Omat kommentit: Itse en ole käynyt ks. tutkimuksessa mutta opiskeluaikoina olen osallistunut usean tutkimuksen suorittamiseen, sekä muutamalle lähiperheenjäsenelleni se on tehty useasti. Parin vuoden jälkeen onkin jo aika mennä tähystykseen, ihmeen kauan olet jaksanut odotella.

Mitä sieltä voi löytyä? No mitä vaan käytännössä... Suolen ärtymistä, tulehdusta, kasvaimia, syöpää jne. Tämän tiesit varmaan itsekin... Kolonoskopia on kuitenkin todella hyvä tapa nähdä suolen kunto, aika 'helppo ja vaivaton' sinänsä, nykylääketieteen hyviä etuja. Ainakin nyt saat tietää missä vika piilee jos ripulisi syynä on jokin suolistosairaus.

Ottaako kipeetä? Yleensä kyllä. Ja jos ei kipeää niin ainakin se on epämukavaa. Rauhoittavaa saa pyydettäessä, joissakin paikoissa taidetaan tarjota ihan ilman kyselyjäkin. Mutta kipua tai ei, se kannattaa kärsiä koska sitten ainakin olet hieman viisaampi.

Ei mullakaan omaa kokemusta, mitä sivusta katsomassa olen ollut, niin kivuliaisuus on hyvin yksilökohtaista. Jotku ei ole yhtään kipeitä, toiset on kovastikkin, mutta kipu lääkettä ja rauhottavaa niissä toimituksissa kyllä saa jos tarvitsee.

Kyllä se epämiellyttävää on.Sulla voi olla crohnin tauti tai colitis ulseroca.
Crohni on pahempi.Äkkiä tutkimuksiin ei kukaan voi 2 vuotta ripuloida jottei joutuisi tiputukseen eli :lol2:

Oon käyny kyseisessä operaatiossa. Jäi kesken se kun ei millään menny letku tarpeeks pitkälle. Siis ainakin mulla se sattu ihan vitusti.

Koettu on. Teki kovasti kipeää ja oli muutenkin aika inhottavaa, mutta kyllä siitä hengissä selviää. Jos sattuu kauheesti, saa suonensisäistä kipulääkettä, joka toimii melkeen heti. Näin ainakin mulla.

Hippa sanoi:
Jos sattuu kauheesti, saa suonensisäistä kipulääkettä, joka toimii melkeen heti. Näin ainakin mulla.

Mä sain jotain nestemäistä tököttiä ja tuntui kuin olisi ollut humalassa; päässä huimasi yms. Mutta paskat se mitään toiminut, heti kun letku työnnettiin sisään, niin pää selvisi kertaheitolla :jahas: .

ransu sanoi:
Oon käyny kyseisessä operaatiossa. Jäi kesken se kun ei millään menny letku tarpeeks pitkälle. Siis ainakin mulla se sattu ihan vitusti.

Samoin täällä. Ja kun kesken tutkimus jäi niin pääsin puolen vuoden päästä uudestaan tutkittavaksi eri lekurin toimesta. Eivät ekalla kerralla antaneet mitään puudutuksia, en edes tiennyt että niitä voi saada. Toisella kertaa sitten pistivät neulan ja letkun kämmenselkään ja jotain mömmöä sisään, olo tuntui melkein heti rauhaisalta. Suoraan sanoen, pirun kivuliasta se oli silti mutta keskeytystä ei kuitenkaan enää tullut, enkä mä ollut samalla lailla hiestä märkä kuin ekalla kerralla. Eli pyydä niin vahvat tropit kuin mahdollista.

Ongelma tuossa lääkärin mukaan on se että kovasti hoikkavyötäröisellä ihmisellä ovat suolen mutkat hyvinkin tiukkoja ja siksi joutuvat ajamaan inhottavan paljon ilmaa sisään jotta kamera pääsisi eteenpäin. Se ilman aiheuttama pullistus olisi siis se mikä sattuu.

Operaatio on onneksi aika nopea kuitenkin.

Been there, done that, got scarves to prove it.
Juu kyllähän se jonkin verran sattui muttei niin paljon ettei sitä kestäisi. Itse kattelin näytöltä sitä kuvaa, oli hauska nähdä miltä siellä suolessa näyttää. Kyllähän maallikkokin osaa sanoa näyttääkö suolen seinämä terveeltä vai onko siellä kauheita syöpäkasvaimia.
Kipu johtuu siitä että ne tunkevat putken kautta ilmaa, kannattaa piereskellä sitä ulos parhaansa mukaan niin se auttaa. Suolen mutkat ovat pahimpia niissä teki pari kertaa aika kipeetä mutta kyllä kova jätkä sen kestää. Tosin kantsii sanoa jos oikeasti sattuu, mulla ainakin asennon vaihto vähensi kipuja huomattavasti. Putken pois ottaminen ei satu yhtään, oikeastaan tuntuu aika helpottavalta ja hyvältä.

edit: Ai niin, tuolla mä tajusin miten karvainen perse mulla oikeasti on.

Liityn seuraanne been there done that, jopa useampaan otteeseen.

Musta taas toi on ollut lähinnä tosi epämiellyttävä kokemus, ei niinkään mikään niin kauhean kivulias operaatio. Tosin vielä vähemmän pidän siitä tähystystä edeltävästä tyhjennyssiosta... Mutta ketjun aloittajan nyt ei liikaa kannata pelästyä noita kipukommentteja, kuten sanottua se on tosi yksilöllistä ja jos sattuu liikaa niin ei muuta kuin kipulääkettä peliin.

Ja mitä voi löytyä kaikenlaista(www.ccfafin.org kertoo aika paljon aiheesta), ole kuitenkin tyytyväinen kun tutkitaan kunnolla ja jos jotain löytyy niin sittenpähän ainakin päästään etsimään sopivia lääkkeitä.

Olen ollut tuossa tutkimuksessa (parikin kertaa), toinen kerta ei sattunut ollenkaan, tuntui vaan vähän epämiellyttävältä. Lisäksi se oli ohi alle kymmenessä minuutissa. Kannattaa yrittää ottaa rennosti. Lähinnä siinä on se nöyryytys - perse paljaana hoitsutyttöjen edessä ja letkua tungetaan hanuriin. :curs:

Suolessa voi olla monenlaista vaivaa, kannattaa muistaa että vaikka se olisikin joku krooninen juttu, niinkuin colitis ulcerosa tai chron, niitäkin on monenlaisia. Itse olen pystynyt elämään täysin normaalia elämää ja tauti muistuttelee ainoastaan alavatsan kipristelynä toisinaan, lääkkeiden syömisenä ja toisinaan vähän vetelänä vatsana. Lääkkeet on nykyään hyviä. Ihmetyttää tosin näiden elintasosairauksien/vaivojen räjähdysmäinen kasvu.

Tsemppiä.

Tuli kanssa käytyä ko. tutkimuksessa pari vuotta sitten. Täyttä tuskaa oli vetää edellisenä päivänä sitä tyhjennysainetta, jota veteen sekoitettiin. Maistu ihan vitun pahalta, vedin sitä melkein vedet silmissä ja koko ajan meinasin :urjo:

Itse tutkimus oli mulle ihan pirun kivulias, kun tuppaa olemaan toi suoli todella herkkä. Huusin aika paljon erilaisia kirosanoja, kun sattu niin paljon. Lääkärikin kysy, että keskeytetäänkö? Huusin sille sille, että ei saatana, nyt mennään loppuuna asti! :curs:

Mutta kuten useaan kertaan on jo mainittu, niin kipu on kovin yksilöllistä. Kyllä sen kestää, kun tietää mikä hyöty siitä voi olla tautien yms. löytymisen ja siten lääkityksen kohdalleen saamisen kannalta. Tsemppiä! :)

Kuningasankka sanoi:
...Huusin sille sille, että ei saatana, nyt mennään loppuuna asti! :curs: ...
Eli juuri kun alkoikin tuntumaan hyvälle niin lääkäri meinasi lopettaa ;)

No joo, kokemuksia ei ole mutta uskoisin, että varmasti epämiellyttävää on!

Inhottava tutkimus tuo on, mutta kyllä nyt aina helpompi kuin gastroskopia tai oksennustauti. Eli ei mitään pelättävää. Pikemminkin vihdoin saatat saada järjellisen selityksen vaivoihisi. Tosin on vissiin "ihan tavallista" ettei löydy mitään, sit joskus kun tilanne huononee entisestään niin saattaa se CU/Crohn löytyäkkin. Jos eivät löydä mitään/keksi selitystä, niin tulee diagnoosiksi vissiin ärtynyt suoli. (sen nyt varmaan ymmärtää jokainen pitkäaikais ripulissa oleva että se on ärtynyt)

Sumppari sanoi:
Inhottava tutkimus tuo on, mutta kyllä nyt aina helpompi kuin gastroskopia

Gastroskopiahan on ihan pala kakkua. Toista päätä ei minulla onneksi ole tähystettykään.

Ap:lle lohduksi: jos hankit lapsia, synnytys on luultavasti paljon tuota tähystystä tuskallisempaa ja kestää parhaimmillaan yli 20 tuntia. ;)

gastro on niille helppo jotka osaa oksentaa helposti. Ite inhoan oksentamista, ja varmaan vaikka vahingossa söisin syanidia en pystyis tahalleen oksentamaan. Sit ku tähyssä 40 kertaa oksentaa niin "helvetti on irti". :urjo:

No joo eihän se kauaa kestä et sen puoleen ihan sama.

eipä ole onneksi joutunut, kaveri tosin on. Ikävintä tässä on juuri tuo ilman päästely sinne jotta letkun ja kameran kanssa voidaan penetroitua yhä syvemmälle miehisiin salaisuuksiin..

Kuitenkin, älä turhia jännitä. Kipu ei ole mitään muuta kun tunne sun päässä. Ja perseessä, mutta etsä sitä tietäis jos sulla ei olis päätä. Joten päästä se on kiinni. Kovat jätkät ottaa ison letkun eikä itke yhtään. Tai vaikka vähän itkisikin, ei sitä tule tunnustamaan.

Luulisin että omalla kohdalla pahin olisi se nöyryytyksen tunne. Itsellenikin tuli puoliksi yllärinä kun lekuri kerran työnsi sormen mun perseeseen, kun oli maha tosi kipeä. Olin kyljelläni, ja se hieroi mahaa ja kylkeä ja kyseli miten sattuu, sitten 'laske housuja', olin että wtf, mitä tässä tapahtuu, ei ei.. surrealistista, henkistä tuskaa, epätoivoa, ajatuksen torjuntaa ja kohiseva korva, huimaava pää ja pomppiva sydän. Kuului lähes legendaarinen hanskojen käteen laitto ja *spruiiits* kun meni hieman seksiliukastetta sormelle. Nyt ujutettaisiin DayOnen pyllyyn ihka eka kerta.

No, ei se kyllä sattunut tietty yhtään, mutta voi vittu sitä nöyryytyksen tunnetta. En puhunut enää mitään. Nyökyttelin vaan. En kehdannut.. jos puhuisin, se olisi jotenkin.. kauheaa. Olin täysin sodomoitu, ja vedin housut takaisin ylös, ja menin takaisin käytävälle jossa äitini odotti minua. Koitin kävellä normaalisti, mutta hävetti niin vitusti, sekä liukasteen jämät perseessä jotenkin tuntui oudolta. Ajattelin, että näytän siltä, että lääkäri todellkain teki vanhanaikaiset, ja tietysti se lisäsi häpeää, ja silloin kyllä jo näytin siltä.

Noh ei mitään, ei muuta kun sairaalaan lisätutkimuksiin. Mitä tekee lääkäri ekana? Taas. Kumihanska. Taas.. Ei taas?!?! Alle 3h välissä minut sodomoitiin kahdesti. Toinen kerta oli tosin jo helpompi. Tosin myös nöyryytävämpi, sillä olin huoneessa jossa oli muitakin potilaita, äijä veti vaan äijästi verhon väliin, *spruuit* ja menoksi.

"sattuuko? Sattuuko?"

"Ääh Ääh.. ÖÖh.. Enmä tiedä?"

"no sattuuks tää?"

"Ääh.. nyyh.. ööh.. ei kai hirveästi. Inhottavan tuntunen, kyllä mä sen tunnen."

"joo kyl se sattuis aika paljon jos täs olis jotain"

"Okei, no ei sit varmaan niin paljoa satu"

"okei"

"okei... "

"jep"

"sulla on vieläkin sun sormi mun perseessä"

"Ohops! niinpäs onkin!"

*BBLLLOPPS*

"kukaan ei sit kuullu mitään tai tulee turpaan saatana!"

No loppu ehklä liiottelua.

DayOne sanoi:
"joo kyl se sattuis aika paljon jos täs olis jotain"

"Okei, no ei sit varmaan niin paljoa satu"

"okei"

"okei... "

"jep"

"sulla on vieläkin sun sormi mun perseessä"

:lol2: Ei helvetti soikoon. :D

Pistää kyllä miettimään, että miten tuo tähystelöinti/sormeilu luonnistuu lääkäreiltä. Oppiikohan ne vaan lähestymään asiaa niin kliinisesti, että siinä lähinnä mietitään, että mikäs potilaalla on eikä mietitä sitä että nyt uppoo sormet toisen hanuriin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom