Pakkotoiston yrittäjät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zulo
  • Aloitettu Aloitettu
Kai teille lomittajat maksetaan/tuetaan? Noista vapaapäivistä tuli mieleen.

joo ymmärtääkseni periaatteessa, osa lomituksesta peritään eläkemaksun joukosta jos oikein olen ymmärtänyt.
Viime vuonna olin 3pvää putkeen pois tilalta, että en edes käynytkään navetalla... Nyt kun on lomittaja ollut niin silti joka päivä oon navetalla ollut töissä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alku vuodesta perustettu osakeyhtiö ja myymme ammattikäyttöön suunniteltuja LED- ja valaisin tuotteita. Mukaan lähti heti alussa yksi pääomasijoittaja jolta löytyy kivasti osaamista monilta eri toimialoilta. Tässä kohtaa sijoitettiin ja uskottiin enemmän yrittäjään vaikka toki perus ajatus ja tuotteet firmassa olikin ihan kunnossa.

Syksyllä aloittaa suunnitelman mukaisesti 5 uutta myyjää ja vuoden 2014 alusta vielä 5 lisää. Ollaan neuvoteltu suomalaisen LED-valmistajan kanssa heidän innovaationsa viemisestä ulkomaille ja tähän haetaan ELYä tulemaan toimintaamme. Kovaa kasvua haetaan ja syksystä nähdään miten hommaa alkaa vetämään. Tulokset ovat jo tällä hetkellä ihan lupaavia.

Miten teillä muilla yrittäjillä jotka haette kovaa kasvua menee jaksamisen ja motivaation kanssa? Itse koen että tämä homma vaatii ihan älytöntä puskemista ja vetämistä näin alkuvaiheessa ja välillä väsyttää ja tuntuu että ei tästä mitään tule. Mutta sitten taas mennään eteenpäin ja tulee onnistumisia jolloin motivaatio ja usko kasvaa. Parasta ehkä on se että työtä tekee itselle ja saa toteuttaa omaa visiotaan ja pitkäaikaisia unelmiaan.
 
Reilut viisi vuotta on ollut oma osakeyhtiö pystyssä ja olen työllistänyt itseni. Enemmänkin elinkeinonharjoittamisesta kyse kuin varsinaisesta liiketoiminnasta. Alana isännöinti, eli investointeja tai suuria riskejä liiketoiminnassa ei ole. Pari vuotta jahkaillut laajentumisen, käytännössä siis ensimmäisen ulkopuolisen työntekijän palkkaamisen kanssa, toistaiseksi olen katsonut siitä saatavan enemmän stressiä kuin hyötyä.

Siirryttyäni palkkatyöstä yrittäjäksi olen huomannut työtehoni kasvaneen mutta toisaalta työpaikalla viettämäni ajan vähentyneen. Eli töissä tehdään pääosin töitä eikä lueta Iltalehden nettisivuja. Kun työt on tehty niin lähdetään kotiin oli kello kuinka vähän tahansa, tai jos sille päivälle ei tunnu motivaatiota työntekoon löytyvän.

Täytyypä kysyä onko uusi asunto-osakeyhtiölaki vaikuttanut työmäärään? Miten se on vaikuttanut omaan työhösi?

Oma ja lähipiirin kokemus on se että nämä remontti-ilmoitukset katoaa mustaan aukkoon eikä niitä käsitellä koskaan tai viikkojen päästä kun usein on jo myöhäistä. Oman isännöitsijän toimistorouva oli oikein tuohtunut kun kehtasin mennä paikan päälle käymään kysymään että joko olisi jotain infoa antaa remontti-ilmoitusta koskien. Sinne ei olisi kuulemma saanut ilman ajanvarausta mennä ensinkään eikä isännöitsijälle saa soittaa, on niin kiireinen.

Ite oon sitä mieltä että jos on tullut lisää hommaa mistä kuitenkin laskutetaan niin silloin täytyy tehdä yötä-päivää hommia että ne saadaan järkevässä ajassa hoidettua tai palkataan lisää väkeä.






Ite oon myös yrittäjä. Autoalan firmassa osakkaana ja päivätöissä. Osakkuus on ollut myös lisäravinnealan yrityksessä sekä lastentarvikealaa on myös kokeiltu. Vielä en oo rikastunut mutta kai sekin päivä tulee. Töihin lähtee kyllä paljon mieluummin kuin ennen kun näpyttelin toisen palveluksessa näppistä aamusta iltaan.
 
Täytyypä kysyä onko uusi asunto-osakeyhtiölaki vaikuttanut työmäärään? Miten se on vaikuttanut omaan työhösi?

Oma ja lähipiirin kokemus on se että nämä remontti-ilmoitukset katoaa mustaan aukkoon eikä niitä käsitellä koskaan tai viikkojen päästä kun usein on jo myöhäistä.
Tutkimusten ja isännöintiliiton kyselyn mukaan uusi asunto-osakeyhtiölaki lisäsi työmäärää yli kymmenen prosenttia. Näiden lisääntyneiden työtuntien kustannusta on ymmärtääkseni huonosti onnistuttu siirtämään hinnoitteluun. Pitkälti samankaltaisen selvityksen voisin antaa omalta kohdalta.

Mielestäni muutostyöilmoitusten käsittelyajat ovat yleisesti kohtuullisen hyvällä tasolla. Vertailuna esimerkiksi rakennuslupien käsittelyaika, joita sentään rakennusalan palkatut ammattilaiset liki päätyökseen myöntävät. Pitää kuitenkin muistaa että muutostyöilmoituksen käsittelevä hallitus koostuu pääosin maallikoista eikä edes niiden koolle saaminen ole aina kovin yksinkertaista. Ongelma vain on osakkeenomistajien kiire, remonttimies yleensä jo purkaa työkalupakkia kun tulee mieleen se muutostyöillmoituksen jättäminen.
 
Moro,

mulla olis tarkoituksena perustaa ihan toiminimi ja tehdä syksymmällä työn ohessa jotain pieniä koodausprojekteja (nettisivuja tms.) sitä mukaa kun ideoita syntyy ihan työn ohessa. Kysymys kuuluukin, että minkäslaisia softia pakkiksen konsultit ja muut freelancerit on käyttänyt esim. laskutukseen ja taloushallintoon ja toki muuhunkin? Mieluiten tietty avoimen lähdekoodin ohjelmistoja.
 
En ole enää yrittäjänä, mutta edelleen yrittäjien kanssa jatkuvasti tekemisessä. Tein 2007–2012 välisenä aikana tapahtumien tukitoimintoja, mediatilan myyntiä (printti+verkko) ja sosiaalisen median konsultointia. Tykkäsin, eikä tulevaisuudessa paluu yrittäjäksi ole pois suljettu.

Repesin tolle Perceleen plussille ja miinuksille. Samoilla mentiin. :D

Tällä hetkellä olen yrittäjien kanssa lähinnä IT ulkoistusten kautta, ja täytyy myöntää että aika on ollut melkoista. On mielenkiintoista nähdä aamulla yrittäjä joka panostaa IT:n ja iltapäivällä yrittäjä joka tekee töitä kahdeksan vuotta vanhoilla koneilla ja järjestelmillä. Vinkkinä voisin sanoa, että mitään raskasta IT:tä ei kannata alle 100 hengen yritysten rakentaa. Pilvipalveluilla pääsee toooosi pitkälle. :peukku:

Lisäksi teen jonkin verran konsultointia myyntiin, markkinointiin ja johtamiseen liittyen. Jostain syystä niistä on tullut intohimo.

En suosittele yrittäjyyttä kaikille. Osalle se sopii kuin nenä päähän, ja osalle se on ihan myrkkyä.
 
Sivutoiminen yrittäjä. Rakentamisen ja remontin parissa pyöriville yrityksille etsitään työkohteita.

Kehitetään samalla vähän vuokratyön tyyppistä toimintoa.

Pysyy mieli virkeänä vaikka aika kaukana tän kanssa ollaan rikastumisen kanssa oltu. Mutta pyöriipä nätisti kassavirralla kuitenkin. Vähän itsellä tavoite että saada tää kunnolla pyörimään ja myydä pois tai kattoa ulkoiset vetäjät.
 
Back
Ylös Bottom