Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Oksaharju bloggasi pari päivää sitten noista pörssin suhdannekierron päävaiheista. Mitäs porukka on mieltä missä tällä hetkellä mennään? Oon käsittänyt, että kesäisin aina pörssissä on vähän hiljaisempaa ja monasti ollaan pakkasella, ollaanko tästä pikkuhiljaa nyt lähdössä ylöspäin vai miten on?

Itsellä salkun painotus seuraavanlainen

Metso 14,57%
SSH 12,69
Fiskars 10,06
Fortum 9,72
UPM 9,09
Telia 8,86
PKC 6,30
Siili 5,67
Technopolis 5,13
Elektrobit 5,01
Sampo 4,85
Raisio 4,59
YIT 3,46

Rahastot on sitten erikseen. Osakkeista kaikki muut hyvin plussalla paitsi Metso ja YIT..Caverionin myin pois.

Vanhimmat osakkeet on Sampo ja Fiskars -07 vuoden tammikuulta. Sampoa tehnyt mieli lisätä useasti, mutta aina on hinta vaikuttanut omaan makuun liian kovalta. Suurin osa ostettu pitkään holdiin. Kommenttia salkusta/painotuksista?

Metso 14,57%
SSH 12,69
Fiskars 10,06
Fortum 9,72
UPM 9,09
Telia 8,86
PKC 6,30
Siili 5,67
Technopolis 5,13
Elektrobit 5,01
Sampo 4,85
Raisio 4,59
YIT 3,46

Rahastot on sitten erikseen. Osakkeista kaikki muut hyvin plussalla paitsi Metso ja YIT..Caverionin myin pois.

Vanhimmat osakkeet on Sampo ja Fiskars -07 vuoden tammikuulta. Sampoa tehnyt mieli lisätä useasti, mutta aina on hinta vaikuttanut omaan makuun liian kovalta. Suurin osa ostettu pitkään holdiin. Kommenttia salkusta/painotuksista?

Hyvä salkku, mainio kombo erikokoisia ja eri alojen yhtiöitä. Osin samoja yhtiöitä kuin itsellänikin. Raision myin äskettäin pois, koska arvostus alkaa olemaan jo tosi korkealla ja tarvitsin hieman rahaa lomareissua varten. Jos talous alkaa tästä tosissaan petraamaan niin Raisio tuskin samaa tahtia nousee kuin syklisemmät osakkeet. TeliaSonerassa hieman sama homma, molemmat maksavat hyvin osinkoa, mutta nousupotentiaali ei suurimmasta päästä ole. Kaikkiin yhtiöihin en ole perehtynyt, mutta kannattaa varsinkin pienempiä yhtiöitä seurata tarkkaan, jos näkymissä tapahtuu muutoksia ja on myynnin paikka. Itse olen harrastanut sijoittamista viitisen vuotta ja eniten on jäänyt kaivelemaan, kun on ollut aikoja jolloin ei ole ehtinyt niin paljon pörssiä seuraamaan ja joidenkin osakkeiden arvosta on voitot sulanut, varmasti nousevat vielä takaisin koska suuria vakavaraisia yhtiöitä, mutta silti ilmaista rahaa olisi ollut tarjolla pienellä seuraamisella(myynti ja uudelleenosto)...

Hyvä salkku, mainio kombo erikokoisia ja eri alojen yhtiöitä. Osin samoja yhtiöitä kuin itsellänikin. Raision myin äskettäin pois, koska arvostus alkaa olemaan jo tosi korkealla ja tarvitsin hieman rahaa lomareissua varten. Jos talous alkaa tästä tosissaan petraamaan niin Raisio tuskin samaa tahtia nousee kuin syklisemmät osakkeet. TeliaSonerassa hieman sama homma, molemmat maksavat hyvin osinkoa, mutta nousupotentiaali ei suurimmasta päästä ole. Kaikkiin yhtiöihin en ole perehtynyt, mutta kannattaa varsinkin pienempiä yhtiöitä seurata tarkkaan, jos näkymissä tapahtuu muutoksia ja on myynnin paikka. Itse olen harrastanut sijoittamista viitisen vuotta ja eniten on jäänyt kaivelemaan, kun on ollut aikoja jolloin ei ole ehtinyt niin paljon pörssiä seuraamaan ja joidenkin osakkeiden arvosta on voitot sulanut, varmasti nousevat vielä takaisin koska suuria vakavaraisia yhtiöitä, mutta silti ilmaista rahaa olisi ollut tarjolla pienellä seuraamisella(myynti ja uudelleenosto)...

Päivittäin tulee seurailtua varsinkin noita pienempiä. Tarkoitus on salkkuun hommata sekä hyviä osingonmaksajia että niitä missä on nousu potentiaalia. Kuitenkin pitkällä tähtäimellä salkkua rakennellaan, tavoitteet on parinkymmenen vuoden päässä.

Metson kanssa olisin varovainen. Ei ole viime vuosina vakuuttanut minua tuloksentekokyvyllään. SSH:n pitäisi olla hyvä. Fiskarsiin en ole tututstunut, mutta yleistuntuma siitä on hyvä ja turvallinen kuten myös Fortumista (jossa jokerina Venäjä-kortti) ja UPM:stä.
Jos Telialla tarkoitat TeliaSoneraa, niin siihen en itse sijoittaisi, koska siellä ei tunnuta ymmärtävän ydintuotteen merkitystä hyvässä liiketoiminnassa. Lisäksi ala on hyvin kilpailtu. PKC:stä ja Technopoliksestakin on ihan hyvä tuntuma, mutten tunne tarkemmin. Elektrobittiä olisin saattanut/saatan itsekin ostaa, nousupotentiaalia on. Sammolla rahat on hyvällä korolla hyvässä tallessa. Raision tilanteesta en tiedä. YIT vaatii Venäjän toimintojen onnistumista.

Jotain tuollaista tuli mieleen... MEtson painoa vähentäisin, SSH on sopivahkossa painossa. Sampon painoa saattaisin jopa lisätä. Miten Nordea?

Perhana kun tekisi mieli avata itselleen 'peli'salkku jolla yrittäisi viikoittain saada tehtyä rahaa , mutta esteenä on riskin pelko. Holdi salkku ihan hyvässä kunnossa ja turhaan tulee pari kertaa viikossa käytyä katsomassa missä mennään koko salkun osalta. Näitä mahdollisia raketoivia yrityksiä olis tarkoitus siihen pelisalkkuun ostaa , mutta ei vaan jostain mystisestä syystä vakuuta nää ssh kaltaiset pikkufirmat , joissa nousuvaraa muka aivan mielinmäärin.
Biohitti tuli ostettua joskus reilu 2€ hintaan muistaakseni ja ne on myytykin jo , mutta vaikeaksi tekee ostaa samaa osaketta takas nyt kun hinta reilussa 6€:ssa. Köyhällä ei oo helppoo...
Nimenomaan näitä ns. halpoja osakkeita pitäis siihen pelisalkkuun ostaa.
Tekis mieli ostaa tyyliin Tiimaria kun siinä saattaa olla helposti 5-10% nousuja/laskuja viikottain. Olisko aivan järjetön veto?? Snowbe..?
Edit nro 2 : summa jolla tarkoitus olis peli salkku aloittaa olis max. 2000€

Tekis mieli ostaa tyyliin Tiimaria kun siinä saattaa olla helposti 5-10% nousuja/laskuja viikottain. Olisko aivan järjetön veto?? Snowbe..?

Eikö Tiimarin vaihto ole aika pientä? Lyhytaikainen peli vaatisi yleensä jonkinmoista vaihtoa, jotta osakkeistaan pääsisi tarvittaessa eroonkin. Toki sitä voi pelailla osakkeilla, joiden arvo on spekulatiivista ja perustuu niiden potentiaaliin eikä menneisyyden tuloksiin. Anna mennä jos koet osaavasi. Itselläni ei ole kristallipalloa ainakaan vielä.

Nähdäkseni pelailu kannattaa, jos on rahaa a) paljon ja b) se on ylimääräistä. Tämä siksi, että pienillä summilla pelailu ei ole kannattavaa rahallisesti. Siis verrattuna siihen riskiin, että esimerkiksi Tiimari ja Talvivaara voivat sukeltaa hetkessä niin että se sun 2000e on historiaa. Mitään raketointia kummaltakaan yritykseltä ei ole näköpiirissä, mutta toki jotain muutamien senttien nousuja voi tulla (kuten on nähtykin). Jos siis olet sitä mieltä, että rahasumman menetyksen riski ei ole yhtä merkittävä kuin mahdollinen muutaman satasen voitto, niin laita rahat kiinni sinne.

Itse ehkä ostaisin mielummin täälläkin esillä ollutta Elektrobitiä tai jos halvempaa haluaa, niin Tecnotreetä. EB:llä on osari huomenna, mutta sieltä ei ilmeisesti ole mitään yllätystä tulossa. Luvut paranevat hieman, mutta eivät ehkä tarpeeksi aiheuttaakseen mitään suurta. Pienen pompun voi saada, jos tänään ostaa ja huomenna myy. Tecnotreen tulos julkaistaan muistaakseni viikon päästä.

IT-hommissa on tosin mielestäni pientä kuplan makua ilmassa. :) Kymmenen vuoden takaiset asiat ovat äkkiä unohtuneet. Monille pikkufirmoille tungetaan rahaa taskuihin, vaikka ei ole mitään näkyvää vielä edes tehty. Tämä siis yleisesti, ei välttämättä mainittuihin firmoihin liittyen.

Metson kanssa olisin varovainen. Ei ole viime vuosina vakuuttanut minua tuloksentekokyvyllään. SSH:n pitäisi olla hyvä. Fiskarsiin en ole tututstunut, mutta yleistuntuma siitä on hyvä ja turvallinen kuten myös Fortumista (jossa jokerina Venäjä-kortti) ja UPM:stä.
Jos Telialla tarkoitat TeliaSoneraa, niin siihen en itse sijoittaisi, koska siellä ei tunnuta ymmärtävän ydintuotteen merkitystä hyvässä liiketoiminnassa. Lisäksi ala on hyvin kilpailtu. PKC:stä ja Technopoliksestakin on ihan hyvä tuntuma, mutten tunne tarkemmin. Elektrobittiä olisin saattanut/saatan itsekin ostaa, nousupotentiaalia on. Sammolla rahat on hyvällä korolla hyvässä tallessa. Raision tilanteesta en tiedä. YIT vaatii Venäjän toimintojen onnistumista.

Jotain tuollaista tuli mieleen... MEtson painoa vähentäisin, SSH on sopivahkossa painossa. Sampon painoa saattaisin jopa lisätä. Miten Nordea?

Nordea on ollut mielessä useasti, muttei ole vielä salkkuun eksynyt. Täytyy Sammon lisäämistä harkita uudestaan.

Nordea on ollut mielessä useasti, muttei ole vielä salkkuun eksynyt. Täytyy Sammon lisäämistä harkita uudestaan.

Mää keväällä myin Nordeani ja sijoitin rahat tuottavampiin kohteisiin. Osake kävi liian tylsäksi tämänhetkiseen makuuni nähden. Toisaalta olin ostanut Nordeat 2009 aika pohjilta, joten lähes + 200 % hintaan sain myytyä ja koin nousujen olevan jo takana päin. Varallisuuden säilyttäjänä ja osinkokoneena olisi varmasti ollut hyvä osake. Ehkä vielä yllättääkin.

Sampoa on tullu ostettua muutaman kerran jollain ~500€ erillä. Olis pitäny vain aiemminkin ostaa ku olis tajunnu. Hyvin tuo on noussu pikkuhiljaa kokoajan. Ja pitkään sijoitukseenhan tuon alunperin ostinkin. Tuli tuossa ihan tarkistettua niin eka erä jonka ostin maksoi reilu 13€, seuraava reilu 18€ ja nyt on tullu vielä tänäkin vuonna lisättyä vaikka hinta on ollu jo yli 30€.. En tiedä kehtaako tuota enää hirveästi ostella kun on tätä nykyä mun isoin yksittäinen sijoituskohdekin markkina-arvolla mitattuna. Koen kuitenkin että tää on ollu mulle hieman sellainen mitä Snowbe heitti Nordeasta: "Tylsä, varallisuuden säilyttäjä ja maksaa osinkoa"

Liikaa on sellaisia minulla lähellä +/- 0 tuottavia firmoja salkussa joista pitäisi ehkä raaskia luopua, vaikka holdeihin noita olenkin hankkinut, jotta saisi pääomaa siirrettyä parempiin firmoihin. On alkanut tiettyihin firmoihin oma luottokin jo laskemaan vaikka aikanaan suuria odotuksia oli minulla noususta. Esim Okmetic on minulla edelleen salkussa (voitollisena), mutta laskenuthan tuo on pari viime vuotta vaikka toiveita oli jenkkilän suuntaan välissä paljonkin..

Perhana kun tekisi mieli avata itselleen 'peli'salkku jolla yrittäisi viikoittain saada tehtyä rahaa , mutta esteenä on riskin pelko. Holdi salkku ihan hyvässä kunnossa ja turhaan tulee pari kertaa viikossa käytyä katsomassa missä mennään koko salkun osalta. Näitä mahdollisia raketoivia yrityksiä olis tarkoitus siihen pelisalkkuun ostaa , mutta ei vaan jostain mystisestä syystä vakuuta nää ssh kaltaiset pikkufirmat , joissa nousuvaraa muka aivan mielinmäärin.
Biohitti tuli ostettua joskus reilu 2€ hintaan muistaakseni ja ne on myytykin jo , mutta vaikeaksi tekee ostaa samaa osaketta takas nyt kun hinta reilussa 6€:ssa. Köyhällä ei oo helppoo...
Nimenomaan näitä ns. halpoja osakkeita pitäis siihen pelisalkkuun ostaa.
Edit nro 2 : summa jolla tarkoitus olis peli salkku aloittaa olis max. 2000€
No avaa esim. Nordnetiin. Eihän se edes maksa mitään.

Tiimarin vaihto on tänään ollut 3000 euroa. En siis suosittele pelaamiseen. Elcoteq ja Geosentric näyttivät joskus samalta kuin Tiimari ja Trainers House nyt.
Jos pelata haluat, niin esim. Outotec ja Konecranes voisi olla aika volatiileja ja niissä on volyymikin isoa. Siinä lopulta kyllä käy niin, että pelisalkustasi tulee toinen holdisalkku kun vedot ennemmin tai myöhemmin menee pieleen :) Noissa se ei tosin haittaa kun ovat hyviä yhtiöitä ja maksavat jopa osinkoa.

Heh, katsoin verkkopankista että oma vaihto Outotecissa ollut n. 100te viime viikoilla. Suuresta vaihdosta huolimatta voittoa on jäänyt alle 500e.:jahas:

Mitä mieltä olette hajautuksesta ja sijoituskohteiden yleisestä järkevyydestä?

Outokumpu ja Saga Furs ostettu peliosakkeiksi, muista tavoitteena saada tuottoa pitkällä aikajänteellä lähinnä osinkojen muodossa.

Fortum 16.5%
Outokumpu 15%
Saga Furs 10%
UPM 40%
YIT 18.5%

Viimeisimmän satsin UPM:ää ostin juuri ennen kurssin nousua ja itsellä hyvä usko kys. yritykseen, jonka takia painotus noin suurta.
Outokumpu on laskenut muutaman sentin siitä millä hinnalla ostin ja olen miettinyt vähän myymistäkin. Toisaalta takaraivossa kolkuttelee pieni toivo Jenkeistä alkavasta noususuhdanteesta, joka mahdollisesti nostaisi Kumpua reilustikin, onhan kyseessä yksi maailman suurimmista jaloteräksen valmistajista. Minkälaisia mielipiteitä teiltä?

Mitä mieltä olette hajautuksesta ja sijoituskohteiden yleisestä järkevyydestä?

Outokumpu ja Saga Furs ostettu peliosakkeiksi, muista tavoitteena saada tuottoa pitkällä aikajänteellä lähinnä osinkojen muodossa.

Ihan hyvältä näyttää! Tosin Saga Fursia ei voi peliosakkeeksi kutsua. Se on aliarvostettu osake kuten Kone on yliarvostettu osake. Liian pitkään jatkunut aliarvostus poistuu monesti ostotarjouksen kautta, tai sitten rykäyksittäin, kuten Sagan osakkeen kurssihistoriasta voi havaita. Yliarvostus taas lähtee yleensä romahtaen, kuten esim. Nokialla ja Applella.

Outokumpu on laskenut muutaman sentin siitä millä hinnalla ostin ja olen miettinyt vähän myymistäkin. Toisaalta takaraivossa kolkuttelee pieni toivo Jenkeistä alkavasta noususuhdanteesta, joka mahdollisesti nostaisi Kumpua reilustikin, onhan kyseessä yksi maailman suurimmista jaloteräksen valmistajista. Minkälaisia mielipiteitä teiltä?

Noinhan Outokumpua näillä hinnoilla tankkaavat ajattelevat. Itsekin olen harkinnut sen ostamista, mutta en ole vielä vakuuttunut käänteen tapahtumisesta. Onhan se nyt isoksi yritykseksi aivan naurettavan halpa, jos enää palaa tuottavan puolelle.

Kävin eilen Seligsonilla, puolentoista tunnin palaverin/keskustelun. Huippu palvelua ja erittäin luotettavan ja ammattitaitoisen kuvan sain henkilökunnasta. Sain myös samalla lisä infoa hajauttamisesta ja mitkä rahastot on enemmän riskirahastoja kuin toiset ja millä prosenteilla noin kannattaa hajauttaa noihin rahastoihin.

Pelilappu tuo Biohit on sen tietä moni, mutta onko tuo 6e arvostus tappiota tekevästä firmasta vähän liikaa?
Toki odotukset on korkeat, mutta ei kai pelkällä uskolla kurssi voi nousta ja nousta?

Lisäsin sitten niillä rahoilla Elektrobittiä. Katsotaan mitä siitä holdaamisella tulee :)

Kävin eilen Seligsonilla, puolentoista tunnin palaverin/keskustelun. Huippu palvelua ja erittäin luotettavan ja ammattitaitoisen kuvan sain henkilökunnasta. Sain myös samalla lisä infoa hajauttamisesta ja mitkä rahastot on enemmän riskirahastoja kuin toiset ja millä prosenteilla noin kannattaa hajauttaa noihin rahastoihin.

Haluaisitko/jaksaisitko jakaa saatuja tietoja kanssamme?

Back
Ylös Bottom