Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Mielenkintoista keskustelua ollut täällä viime aikoina. Olen kännykällä vaan lueskellut taustalta, kun olen lomilla ollut. Jatkakaa samaan malliin. Mietin tässä samalla kuumeisesti mihin laittaisin lomarahat :)

Minäkin tässä vetäsen vielä kahvit ja kattelen uusimmat jutut Pakkikselta ja lähden tästä lomille.

Toivoisin että tämä ketju pysyisi näin virkeänä kuin nyt. Täällä kuitenkin useampi joka aktiivisesti markkinoita seuraa ja selkeästi tajuaa asioita, niin on ihan hyvä että infoa vaihdetaan.

Tyhmiin kysymyksiin viisaita vastauksia, kiitos.

Millaisella summalla näihin sijoituspuuhiin kannattaa lähteä mukaan näin harrastepohjalta? Olen nyt muutaman sivun yrittänyt lueskellä tätä ketjua pariinkin otteeseen, mutta silti vähän (itseasiassa paljonkin) vielä epäselvää. Muutenkin miten nämä asiat pelittävät, onko täällä pakkiksella "menestyneitä" sijoittajia, käytännönläheistä kokemusta menestyksestä ja ahdingosta? Mielenkiintoista puuhaa ainakin vaikuttaisi olevan ja mikäs sen parempaa, kuin yrittää vähän kasvattaa varallisuuttaan muiden puuhasteluiden oheessa.

Mr.Bueno sanoi:
Tuo Panoro Energy on tutustumisen arvoinen
Itsellä on nyt vähän aikaa ollut Panoroa salkussa ja firman tilanne on melko mielenkiintoinen. Firmalla on tällä hetkellä melkein markkina-arvonsa verran käteistä rahaa. Firman ainut muu omaisuus tämän lisäksi on omistus Gabonilaisesta öljylähteestä. Eli markkinat hinnoittelevat ettei tuolla Gabonin öljylähteellä olisi juuri mitään arvoa, vaikka se on suotuisassa valtiossa, suhteellisen matalassa vedessä ja analyytikot arvottavat Panoron osuuden voivan olla TEORIASSA jopa 19 NOK. Harkitsen vakavasti lisäystä.

Tumude sanoi:
Millaisella summalla näihin sijoituspuuhiin kannattaa lähteä mukaan näin harrastepohjalta?
Noh kyllä muutama tonni jo kannattaa johonkin rahastoon laittaa missä on pienet kulut ja siitä sitten pikkuhiljaa jos mielenkiintoa on niin alkaa seurata markkinoita ja ostaa suoria osakesijoituksia.

Tyhmiin kysymyksiin viisaita vastauksia, kiitos.

Millaisella summalla näihin sijoituspuuhiin kannattaa lähteä mukaan näin harrastepohjalta?

Itse aloitin jollain reilulla tonnilla. Nordnetillä on uusille asiakkaille tarjous: Ekat 2kk osakekauppa min. 3€ kauppa.
Noin pienellä kaupankäyntikululla on hyvä ostaa ihan muutamalla satasella osakkeita niin ei kasva kulut niin suuriksi. Esim 300€ ostossa kulut ei ole kuin 1%.
Siinä sitä oppii sitten seuraamaan yhtiöitä ja pörssiä samalla eikä heti ole useita tuhansia euroja kiinni pörssissä.

Kertokaas viisaammat miten te toimisitte mun tilanteessa, jos/kun tulee tyttöystävän kanssa muutto yhteen.

Eli mulla ja tyttöystävällä on molemmilla omat kämpät, ja naisella parempi/isompi luukku, johon mä mahtuisin hyvin.
Oon ajatustasolla pohtinut, että kannattaisiko mun myydä asuntoni vai laittaa vuokralle, jos se tulee ajankohtaiseksi..

Faktoja:
-tulossa asuntoon lvis- ja julkisivuremppa 10vuoden sisällä
-asunnon arvo noin 120-130k€, lainaa vajaa 100k€ (marg alle 0,5%)
-Jos sen saisi pidettyä vuokrattuna, hinta olisi noin 750€, vastike 270€. (Kaksio Vantaalla)

Nainen tuskin myisi omastaan puolikasta, eli maksaisin jonkinlaisen kompensaation siellä asumisestani. Mielessä kävi, että jos myisin kämpän, voisin esim sijoittaa 500€/kk seligsonin rahastoihin. Luulisin, että tulevat rempat syö kaiken tuoton mahdollisesta vuokrauksesta. Rahastot kannattavampi vaihtoehto?

Kertokaas omia mielipiteitänne, olisi kiva kuulla :)

Nainen tuskin myisi omastaan puolikasta, eli maksaisin jonkinlaisen kompensaation siellä asumisestani. Mielessä kävi, että jos myisin kämpän, voisin esim sijoittaa 500€/kk seligsonin rahastoihin. Luulisin, että tulevat rempat syö kaiken tuoton mahdollisesta vuokrauksesta.

Tuohon halusin nyt heittää mielipiteeni. Eli koska nainen omistaa asuntonsa ja lainansa täysin niin itse en ainakaan niihin osallistuisi millään tavalla jollei oikeasti osteta osuutta kämpästä. Mulla oli eksän kanssa sellane diili että hän maksoi minun puolesta kämpän yhtiövastikkeen osuuden ikäänkuin "vuokrana" ja molemmista toi oli reilu homma, olisi halunnut maksaa enemmänkin koska aiemman kämppänsä vuokra oli vähemmän kuin tuo vastike, mutta itse en suostunu moiseen.

Toki kaikki yhteiset asumiskulut (sähköt, vedet, netit yms) nykyisessä tilanteessa laitettaisiin puoliksi. Kannattaa sopia noi yhdessä etukäteen ajatuksen kanssa niin ei sitten tule sanomisia puolin eikä toisin.

Tuohon halusin nyt heittää mielipiteeni. Eli koska nainen omistaa asuntonsa ja lainansa täysin niin itse en ainakaan niihin osallistuisi millään tavalla jollei oikeasti osteta osuutta kämpästä. Mulla oli eksän kanssa sellane diili että hän maksoi minun puolesta kämpän yhtiövastikkeen osuuden ikäänkuin "vuokrana" ja molemmista toi oli reilu homma, olisi halunnut maksaa enemmänkin koska aiemman kämppänsä vuokra oli vähemmän kuin tuo vastike, mutta itse en suostunu moiseen.

Toki kaikki yhteiset asumiskulut (sähköt, vedet, netit yms) nykyisessä tilanteessa laitettaisiin puoliksi. Kannattaa sopia noi yhdessä etukäteen ajatuksen kanssa niin ei sitten tule sanomisia puolin eikä toisin.

Jep, näin mäkin sovein exän kanssa kun se asui mun kämpässä. Taisin laittaa tuo kompensaatiokohdan epäselvästi..

Kertokaas viisaammat miten te toimisitte mun tilanteessa, jos/kun tulee tyttöystävän kanssa muutto yhteen.

Eli mulla ja tyttöystävällä on molemmilla omat kämpät, ja naisella parempi/isompi luukku, johon mä mahtuisin hyvin.
Oon ajatustasolla pohtinut, että kannattaisiko mun myydä asuntoni vai laittaa vuokralle, jos se tulee ajankohtaiseksi..

Faktoja:
-tulossa asuntoon lvis- ja julkisivuremppa 10vuoden sisällä
-asunnon arvo noin 120-130k€, lainaa vajaa 100k€ (marg alle 0,5%)
-Jos sen saisi pidettyä vuokrattuna, hinta olisi noin 750€, vastike 270€. (Kaksio Vantaalla)

Nainen tuskin myisi omastaan puolikasta, eli maksaisin jonkinlaisen kompensaation siellä asumisestani. Mielessä kävi, että jos myisin kämpän, voisin esim sijoittaa 500€/kk seligsonin rahastoihin. Luulisin, että tulevat rempat syö kaiken tuoton mahdollisesta vuokrauksesta. Rahastot kannattavampi vaihtoehto?

Kertokaas omia mielipiteitänne, olisi kiva kuulla :)

Itse myisin koska kämpän vuokraamiseen liittyvä kaikki sähellys maistuu liikaa työltä kun taasen osakkeita/rahastoja voi helliä vaikka veneenkannella makoillen. Osake sijoittaminen on enemmänkin kuin harrastus:)

Alkaa tuntumaan siltä, että tuuttaisin koko sijoitusluottoni Revenioon. Revenio järjestää pääomamarkkinapäivän 28.8. Nyt aletaan selvästi kosiskelemaan rahastoja ym. mukaan ja kehitys näyttää nousujohteiselta ainakin viiden vuoden tähtäimellä.

Mitkäs teidän mielestä tämän Revenion riskit on tällä hetkellä? Muutama kappale löytyy osaketta ja olen miettinyt lisäämistä myös.

Mitkäs teidän mielestä tämän Revenion riskit on tällä hetkellä? Muutama kappale löytyy osaketta ja olen miettinyt lisäämistä myös.

En tiedä täytyykö tätä edes sanoa, mutta mielestäni suhdanneriskit ovat suurin huoli. Korvaavia tuotteita voi ilmaantua markkinoille, mutta uskon Revenion pitävän sellaisiin riittävästi etumatkaa. Asiakkuuksien menettäminen on toki riskinä, mutta tuotteille on olemassa vahva kysyntä ja kilpailevia tuotteita ei tällä hetkellä ole. Ulkomaille laajentumista voivat hidastaa byrokraattiset seikat. Icarella on tarkoitus tehdä rahaa ja muut yksiköt näen lähinnä turhina riippakivinä, joista firma ilmeisesti yrittää hankkiutua eroon.

Tuloksentekokykyä voisi hyvin parantaa, mutta en näe tässä tappion mahdollisuutta ilman merkittävää kokonaisvaltaista talouden rommausta. Uskon myös terveydenhoitoalan ylipäätään olevan nousussa. Sairauksia on pakko alkaa hoitamaan paremmin ja ennenkaikkea ennaltaehkäisemään riittävän aikaisessa vaiheessa. Terveydenhuollosta on myös saatava kustannustehokkaampaa.

Tämä on vain minun näkemykseni. Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä.

Vähennetty L&T ja lisätty tänään hitusen SSH:ta. :)

Kyllä minusta nuo lähes kaikki Revenion osastot tekivät ihan kelpo tulosta,ne mitkä eivät niin nehän onkin jo laitettu myyntiin.Kasvupontentiaalia on monessa eri sektorissa,joten ehkä "riippakiveksi" ei nyt kannattaisi tulosta tekeviä yksiöitä kutsua.Tämä taas minun näkemykseni :)

Kyllä minusta nuo lähes kaikki Revenion osastot tekivät ihan kelpo tulosta,ne mitkä eivät niin nehän onkin jo laitettu myyntiin.Kasvupontentiaalia on monessa eri sektorissa,joten ehkä "riippakiveksi" ei nyt kannattaisi tulosta tekeviä yksiöitä kutsua.Tämä taas minun näkemykseni :)

Olet oikeassa, käytin huonoa termiä. Muutkin osastot tuntuvat pääosin tekevän parempaa tulosta kuin suurin osa OMXH:n yrityksistä tällä hetkellä. Lähinnä käytin riippakivi-ilmausta siksi, että Icare painii ihan eri sarjassa kuin esimerkiksi RIB-veneet ja Midas Touch. Kamppailulajiopettajani motto oli: parempi osata yksi hyvä tekniikka kuin kymmenen huonoa tekniikkaa. Kai se pätee bisnesmaailmassakin; parempi viedä täysillä yhtä (ja toimivaa) bisnesmallia eteenpäin, kuin ajaa kymmentä erilaista puolitehoilla. Toivon vaan, ettei Icaren täysi potentiaali jää hyödyntämättä siksi, ettei siihen panostettaisi tarpeeksi.

UPM-Kymmenen noussut ihan kivasti yhden päivän aikana, en itse olen aivan varma riittävätkö pelkät uudet voimaan tulevat yritysjärjestelyt tämän päiväiseen kurssiraketointiin, kun tulos samalla heikkeni(odotettu kuitenkin?). Joka tapauksessa pysyy salkussa pitkäaikaisessa holdissa mm. biopolttoaineiden potentiaalin vuoksi.

Ostin Reveniota ja YIT:tä lisää 50 % 50 %. YIT:tä oli jo valmiiksi ja korotin osuutta salkussa. Inderesin mukaan tavoitehinta Reveniolle 10e ja muutenkin aika valoisalta näyttää tulevaisuus, jos Icare saadaan vain kunnolla myyntiin kaikilla markkinoilla nopeasti. YIT:llä menee Venäjällä hyvin ja uskon sen olevan sen verran syklinen osake, että myös Suomessa ja Euroopassa pohja alkaa olemaan hyvin lähellä. Lisäksi analyytikoista valtaosa on jo useita viikkoja kehoittanut ostamaan YIT:tä...

UPM-Kymmenen noussut ihan kivasti yhden päivän aikana, en itse olen aivan varma riittävätkö pelkät uudet voimaan tulevat yritysjärjestelyt tämän päiväiseen kurssiraketointiin, kun tulos samalla heikkeni(odotettu kuitenkin?). Joka tapauksessa pysyy salkussa pitkäaikaisessa holdissa mm. biopolttoaineiden potentiaalin vuoksi.

Ostin Reveniota ja YIT:tä lisää 50 % 50 %. YIT:tä oli jo valmiiksi ja korotin osuutta salkussa. Inderesin mukaan tavoitehinta Reveniolle 10e ja muutenkin aika valoisalta näyttää tulevaisuus, jos Icare saadaan vain kunnolla myyntiin kaikilla markkinoilla nopeasti. YIT:llä menee Venäjällä hyvin ja uskon sen olevan sen verran syklinen osake, että myös Suomessa ja Euroopassa pohja alkaa olemaan hyvin lähellä. Lisäksi analyytikoista valtaosa on jo useita viikkoja kehoittanut ostamaan YIT:tä...

Lunastin yhden kalliin rahaston ja tulee rahat tilille huomenna ja siitä sitten suoraan Nordnettiin :)
Mietin juuri noita kahta tänään, YIT jo aiemmin salkusta löytyy. Revenio, YIT tai Biohit.. joku noista. Luultavasti YIT koska on tippunut salkussa tosi pienelle painolle.

Onko muuten Snowbella mitään mielipidettä Tecnotreesta? Aikanaan Stonesta kiinnostuin täysin nimimerkki Vision ansiosta KL:n palstalla ja nyt huomasin kaverin Tecnotreen ketjussa. Täytynee huomenna tutkia myös sitä enemmän. :)

Revenio, YIT tai Biohit.. joku noista. Luultavasti YIT koska on tippunut salkussa tosi pienelle painolle.

Katso nyt toki Biohitin osavuosikatsaus ylihuomenna. Jos suunta näyttää olevan oikea, niin ainakin toistaiseksi Biohitin osaketta saa vielä suht halvalla. YIT:llä Venäjä-kortin kanssa pitää olla varovainen. Itse mietin Revenio Groupin nostamista 16 % painoon salkustani.

Onko muuten Snowbella mitään mielipidettä Tecnotreesta? Aikanaan Stonesta kiinnostuin täysin nimimerkki Vision ansiosta KL:n palstalla ja nyt huomasin kaverin Tecnotreen ketjussa. Täytynee huomenna tutkia myös sitä enemmän. :)

En ole Tecnotreehen pahemmin koskenut pienen vaihdon takia. En myöskään ymmärrä heidän liiketoiminnastaan yhtään mitään. Toki se hieman aukenisi, jos asiaan perehtyisin. Visio suosittelijana on mielestäni positiivinen signaali. Haluan silti ymmärtää mistä yrityksessä on kyse ennen kuin alan ostohommiin. Pitää kait itsekin ottaa tuo uudestaan suurennuslasin alle.

Back
Ylös Bottom