Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Tähän sellanen kysymys että olisiko vanhassa lainassa ollut parempi marginaali kuin mitä saat uuteen? Itse nimittäin kun myin entisen kämppäni ja ostin nykyisen niin säilytin vanhan asuntolainan sen tuomin etuineen. Jos olisin mennyt neuvotteleen uuden lainan niin marginaali olis pompannut nykyisestä 0,25%-> 1,3% (jopa isommaksi).. Siksi siis säilytin entisen lainani. Jos olisin tarvinnut lisää lainaa niin sille toki olisin joutunut ottamaan uuden lainan uusine ehtoineen, mutta sekin olisi onnistunut.

Ei onnistunut vanhan lainan pito, sillä entinen asunto oli minun omistuksessa ja uusi kämppä laitetaan ½ vaimon kanssa. Vaikka olisi pitänyt vanhan lainan niin se olisi vaatinut uudelleenjärjestelyn siihen jolloin pankki tsekkaa marginaalin. Koitin tätä vängätä kyllä aluksi. Noh varainsiirtovero onneksi sentään puolittuu kun vaimo on vielä ensiasunnon ostaja.

Jännä homma muuten, vaimo pääsi sanomaan viimeisen sanan, kuten yleensä, myös tuossa vanhan asunnon myynnissä vaikka kämppä oli 100% minun. Näin siis avioliittolain sanan mukaisesti, eli ihan kauppakirjaan piti myynnissä signeerata meidän molempien.

En ole mikään markkinoinnin asiantuntija, mutta mun mielestä on ollut kummallista, että Nokia myy sekä kalliita älypuhelimia että halpispuhelimia samalla merkkinimellä. Eikö olisi ollut järkevämpää selvittää (tai olisi edelleen) millaiseksi tuotemerkiksi Nokia assosioidaan kuluttajien mielestä? Jos sitä pidetään halpojen tai keskihintaisten puhelinten valmistajana (kuten vissiin varsinkin idän suunnalla tapahtuu) niin eikös tällöin olisi järkevää tehdä esimerkiksi "Lexukset" eli myydä noita "ylemmän keskiluokan" puhelimia, kuten jotain Lumia 920:stä kokonaan eri merkin alla?

Nyt joku varmaan mainitsee Vertun, mutta noihan vertaantui enemmänkin johonkin yltiökalliisiin keikariautoihin tai -kelloihin kuin ylempään keskiluokkaan.
Niin ja samaan aikaan Apple aikoo tuoda markkinoille noita muovisia neonvärisiä halppis puhelimiaan:jahas:

Niin ja samaan aikaan Apple aikoo tuoda markkinoille noita muovisia neonvärisiä halppis puhelimiaan:jahas:

Jotenkin outoa. Ovat rakentaneet tuota "laatubrändin" imagoaan aika pitkään ja sitten aikovat pilata sen lyömällä Omppu-logon johonkin muoviseen halppiskikkareeseen?

Eivät järkevät lentoyhtiötkään noin tee, kun haluavat alkaa harjoittaa halpalentoliiketoimintaa. Tätä varten perustetaan/ostetaan esim. tytäryhtiö joka alkaa harjoittaa toimintaa eri nimellä. SAS:illa on Blue1, Finnairilla oli FlyNordic ja jenkkiläisillä firmoilla on ollut vastaavanlaisia järjestelyitä.

Mutta mitäpä minä näistä tiedän.

Mitäköhän tuon Nokian kanssa pitäisi tehdä? Mulla omistukset 2,95€ keskihinnalla, eikä oikeen nyt tiedä, muuttuuko toi ikinä paremmaksi.

Nokia on kyllä mielenkiintoinen.
Itse ajattelen, että ei Nokia ainakaan raketoimaan ole lähdössä, mutta ei tosin kovin kummoseen laskuunkaan. Nokialla on kuitenkin NSN. Peruspuhelimet tulee ennen pitkää kuolemaan, kun niiden käyttäjät siirtyvät joko 520 tai sit johonkin halpa-androidiin. Microsoftin kanssa tehty sopimus olisi mielenkiintoista nähdä tosissaan, olisko siellä kenties Androidin kieltävä pykälä? Itse WP on hieman hidas päivittymään, "valmista" on sillä saralla ehkä 2014 Q1. Älypuhelinmallistosta puuttuu toistaiseksi phablet, S4 activen vastine =kovankäytön lumia. Muutenhan Lumioiden mallisto alkaa olee pikkuhiljaa kuosissa. Teknisesti Nokia tekee hyviä laitteita, mutta käyttöjärestelmä ei ole toistaiseksi (ja ehkä aiheesta, koska siinä on pikku puutteita/kehitettävää, jotka saa bloggaajat/testaajat vihaiseksi --> vaikuttaa myyntimäärän) saanut nostetta. Samsung/Sony/HTC ovat laittaneet kyllä kovan haasteen, sillä niiltä löytyy hyviä laitteita joka luokkaan. Silti markkinatilanne on varsin mielenkiintoinen, tuleeko halpa iPhone?
Toisaalta juurikin nyt melken tekisi mieli tehdä sijoitus jota holdaisi tammikuulle osariin tms. Nyt on kuitenkin julkaistu 925,1020,625 + muut hyvät kuten 520,720 ja kaikki lienevät jouluksi myynnissä, mikä ei ole ollut asian laita muina vuosina. Viime vuona Nokia mokasi 920:n saatavuuden - luin että joskus maaliskuulla olivat muutamat herrat saaneet tilaamiaansa tuotteita. Lumia kaipaa brändäystä nuoruuteen/extremeurheiluun/aktiiviseen elämään. Instagram kysymys on mielenkiintoinen, mitkähän ovat todelliset taustat siinä asiassa? Henkilökohtaista kitkaa vai onko joku firma maksanut, että WP:lle ei sitä tule hetkeen? Alkaa kuitenkin olla WP puhelimia joku 30 miljoonaa (en tiedä, mutu), että ei luulisi pikkuhiljaa olevan alustan pienuudesta johtuvaa. 1020 tulee olee jonkin sortin hitti myös omasa genressään, myynee kivasti, vaikka hintaa on.

Itse ihmetteln miten ihmeessä joku kuvien esittelyyn tarkoitettu ohjelma (instagram) vaikuttaa puhelimen myyntiin. Oma käsitys on, että hipsterit joiden pitää aina olla 'aallon harjalla' käyttää instagramia ja sellaista vaatiikin omaan kännykkäänsä , kukaan muu ei sillä perusteella puhelintansa osta.
Aina kun nokia julkistaa uuden puhelimensta anaalikot itkemässä kuinka edelleen instagram mahdollisuus puuttuu , huvittavaa.

Snowben tarinoita tässä lueskellut ja itsellä tekisi mieli ostaa joku peliosake , SSH/Biohit. Huomenna sen näkee SSH kohdalta olisko jo pitänyt ostaa...
Fortumia tuli lisättyä vähän holdiin eilen.

ja pakkasella paukkuu nyt...kurssi 0,09 e ;) itsellä 10 000 kpl, keskihinnalla 0,11 ostettu. Saa nähdä mitä tuleman pitää, joko ollaan pohjalla vai painuuko johonkin 5-6 centtiin vielä. Onko muut tankkaillu nyt kun halpaa on?

Miten lasket halpuuden, kun firma on koko olemassa olo ajan tehnyt pelkästään tappiota?

- - - Updated - - -

Itse ihmetteln miten ihmeessä joku kuvien esittelyyn tarkoitettu ohjelma (instagram) vaikuttaa puhelimen myyntiin. Oma käsitys on, että hipsterit joiden pitää aina olla 'aallon harjalla' käyttää instagramia ja sellaista vaatiikin omaan kännykkäänsä , kukaan muu ei sillä perusteella puhelintansa osta.
Aina kun nokia julkistaa uuden puhelimensta anaalikot itkemässä kuinka edelleen instagram mahdollisuus puuttuu , huvittavaa.

Snowben tarinoita tässä lueskellut ja itsellä tekisi mieli ostaa joku peliosake , SSH/Biohit. Huomenna sen näkee SSH kohdalta olisko jo pitänyt ostaa...
Fortumia tuli lisättyä vähän holdiin eilen.

Mä en näistä jako hommista tiedä mitään, mutta eikö tää ole sellainen?
Instagraph | Windows Phonen sovellusten + pelien kauppa (Suomi)
Niin ja osakkeiden ostossa, kun lähtee "hypeen", niin jossain vaiheessa tulee myös turpaankin;)

Miten lasket halpuuden, kun firma on koko olemassa olo ajan tehnyt pelkästään tappiota?

Toi on hyvä kysymys. Jotenkin vaan sellanen tunne että toi on liian iso mennäkseen konkurssiin ja valtio mukana omistamas jne. Uhkapeliä toi on mutta ku vajaalla tonnilla saa 10 000 osaketta ni ei se ihan oo mahdottomuus että vois vielä tilikin tulla. Kiva musta hevonen toi on.

Tuo konkkavaara on ehkä ainut mihin en sijoittaisi edes riskillä. Näin veronmaksajana sitä on jo aika hyvä turska per capita tullut Solidiumin omistuksen kautta.

Toi on hyvä kysymys. Jotenkin vaan sellanen tunne että toi on liian iso mennäkseen konkurssiin ja valtio mukana omistamas jne. Uhkapeliä toi on mutta ku vajaalla tonnilla saa 10 000 osaketta ni ei se ihan oo mahdottomuus että vois vielä tilikin tulla. Kiva musta hevonen toi on.
Se on hyvä puoli, että enempää ei voi hävitä, kuin mitä on sijoittanut:D

Noniin, mm. Snowben innoittamana osteltu Biohittiä holdiin parina päivänä :) Tarkoitus ei ole myydä pitkiin aikoihin, vaan katsotaan miten kehittyy pitkällä aikavälillä.

Tyhmä kysymys myyntivoittoverosta. Olen vuosia vuosia (markka-aikaan muistaakseni) sitten ostanut silloisen A-companyn osaketta, eikä siitä enää mitään ostotositteita ole tallessa. Jos joskus pistän osakkeet myyntiin, mistä verottaja määrittelee myyntivoittoveron? Tekeekö ne sen pankilta saamansa tiedon perusteella?

Vaikuttaahan se. Yksi suosittu ohjelma vaikuttaa koko käyttöjärjestelmän imagoon. Samoin teknobloggarit tms. jotka testaavat puhelimia, siitä aina huomauttavat joka vähentää taas pisteitä testissä. Aika monet nykyään ostaa puhelimen sen mukaan, miten se pärjää testissä. Esim. lukee tekniikan maailmasta tai vaikka gsmarenasta testin, että kuinka tuote A pärjäsi tuotetta B vastaan jne. Mulle on yksityishenkilönä aivan sama, että onko jotain instagrammia, mutta kun sillä maailmanlaajuisesti on käsittääkseni +100 miljoonaa käyttäjää, niin osakepelurina sen softan haluaisin. Jos olisit käynyt lukemassa esim. "instawithlove" appsin arvosteluita, niin muutamat "hipsterit/teinit" on sinne kirjoitellu, että "vitsi mitä paskaa", en ois ostanu tätä jos oisin tienny että tässä ei oo instagrammia. Ostaisitko itse Androidin ennen WP:tä, jos Androidiin ei saisi jostain syystä esim. spotifityä. Niinpä, et ostaisi (jos siis käytät sitä). Esimerkki oli hypoteettinen, jonka tarkoituksena oli osoittaa, että yksi (iso) softapuute voi tehdä hallaa koko tuotteelle. Henkilökohtaisesti ei paljo instat kiinnosta -ei poista sitä että se tarvitaan WP:lle imagosyistäkin.
Pitää nyt tarkkailla Nokiaa, lienee kohtuu turvallinen ostos, sillä Nokialla on NSN, patentit ja jos jostain syystä lähtee homma kusee, niin joku voi ostaa firman pois kuleksimasta.

Ongelma on se että nikkelin hinta tuskin palaa ihan pian niihin lukemiin että kassavirta saataisiin plussalle. Nykyinen tuotanto on todella olematonta ja kaiken aikaa toimintaa rasittaa erinäiset ongelmat. Jos toiminta saadaan joskus kannattavaksi niin osinkoa tuskin omistajille irtoaa pitkään aikaan valtavan velkataakan vuoksi.

Solidiumin intressit eroavat hivenen normaali pullerosta siinä että suomen valtiolle ei Talvivaaran kaatuminen ole kummoinenkaan kupru mutta jos talviksen menetelmällä nikkelihommat saadaan skulaan niin vastaavia kaivoksia voidaan avata lisää ja silloin sijoitus on kannattanut. Siihen että Solidium on mukana niin en laske kummoistakaan hyötyä. Suomen valtiolle on tärkeämpää sijoittaa Suomailaiseen kaivosteollisuuteen ennemmin kuin yksittäiseen yritykseen noin niinkun periaatetasolla.

Talvivaaran potentiaalia en oikein ole osannut hahmottaa. Tulee monesti mieleen että siinä on selvää "Suomi" lisää kun porukka siitä kouhkaa. Toisaalta Oldenburgin (jo hieman vanha) kirjoitus varmasti vaikuttaa.

Jotenkin outoa. Ovat rakentaneet tuota "laatubrändin" imagoaan aika pitkään ja sitten aikovat pilata sen lyömällä Omppu-logon johonkin muoviseen halppiskikkareeseen?

Eivät järkevät lentoyhtiötkään noin tee, kun haluavat alkaa harjoittaa halpalentoliiketoimintaa. Tätä varten perustetaan/ostetaan esim. tytäryhtiö joka alkaa harjoittaa toimintaa eri nimellä. SAS:illa on Blue1, Finnairilla oli FlyNordic ja jenkkiläisillä firmoilla on ollut vastaavanlaisia järjestelyitä.

Mutta mitäpä minä näistä tiedän.

Jännä homma että tässä ihan viimeisinä päivinä sinä ja minä ollaan oltu muutamassa kohtaa erittäin samaa mieltä, kuten tässä Omppuhommassa.

Ja minulla ei sitten ole tällä hetkellä senttiäkään kiinni Nokiassa, että en todellakaan katso tätä minkään Noksulasien läpi.

Sanoin monta kertaa ääneen, eli siis kirjoitin foorumeilla, että Apple on yksi helvetin iso kupla, siis silloin kun se maksoi jotain tyyliin 600 taalaa ja sen piti nousta tonniin jne jne.

Samoin sanoi että kulta on yksi saatanan iso kupla ja se on sitä edelleen. Se kun on metellia joka ei tuota mitään.

Eikä Apple vieläkään ole mikään kohde johon kannattaisi sijoittaa vain siksi että se on Apple. Se juna oli ja meni kun Jobs potkaisi tyhjää.

Ihan sama mitä joku haluaa uskoa ja ihan sama vaikka menisi ns. vituiksi, koska ei ole senttiä kiinni yhdessäkään yhtiössaä tai sijoituskohteessa jota tässä viestissä mainitsin.

Se montako osaketta sulla on lukumäärällisesti ei tarkota mitään. Valtio omistajana ehkä laskee konkkaan menemisen riskiä kun löytyy joku joka tunkee loputtomasti rahaa sinne. Ostaisitko jauhelihaa jonka parasta ennen päiväys oli vuonna 2009 jos se maksais euron/kilo ?

En mä kyllä ymmärrä Nokiankaan osalta sitä, että noita puhelinmalleja pitää olla noin helvetin monta. Pelkästään Lumioita on jo kahdeksan erilaista. Sitten Ashoja sun muita on vielä noin 12 mallia siihen päälle.

Jos mä olisin nyt ostamassa itselleni puhelinta niin kyllä mua vituttaisi alkaa käyttämään aikaa noiden kaikkien eri mallien ominaisuuksien vertailemiseen, jotta tietäisin että mikä niistä on nyt mulle se oikea. Kun mä katon tota niiden puhelinmallilistaa niin mä näen siellä laatupuhelimet eli Lumiat ja sitten paskat eli noi Ashat. Minkä ihmeen takia näiden täytyy olla saman Nokia-tuotemerkin alla?

Olen edelleen sitä mieltä, että Nokian pitäisi logonsa kanssa pysyä kokonaan erossa joko noista Lumioista tai sitten noista Ashoista sun muista. Lisäksi noita malleja pitäisi olla vähemmän. Sanotaan vaikka maksimissaan neljä Lumiaa ja neljää Ashaa.

Kun noi Windows-phone Lumiat tuotiin markkinoille niin siinä tilanteessahan olisi ollut helvetin hyvä tilaisuus Nokialla tehdä "Lexukset" ja brändätä ne vaikka "uudeksi puhelinmerkiksi" kuitenkin antaen ymmärtää, että Nokia siellä taustalla vaikuttaa ettei tässä nyt mitkään amatöörit ole asialla.

Nokia olisi tuotemerkkeineen jäänyt taka-alalle valmistamaan noita Ashoja sun muita pilipalipuhelimia.

Siinä se nyt on: SSH Communications Security Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-30.06.2013

En ole mikään ammattilainen osavuosikatsausten tulkitsemisessa, mutta ainakin seuraavat pistin merkille:

- Tammi-kesäkuu - Liikevaihto nousi 6,2 miljoonaan euroon, kasvu edellisen vuoden vastaavaan jaksoon +13,0 prosenttia (5,5 miljoonaa euroa 1-6/2012).

- Universal SSH Key Manager(TM) -tuotteen toimitusprojektit jatkuivat
onnistuneesti. Tuote auttaa suuria organisaatioita hallitsemaan ohjelmallisia
tietokoneiden välisiä yhteyksiä ja avainpohjaista tunnistautumista
tietojärjestelmien välillä.

- CryptoAuditor(TM)-tuotteesta allekirjoitettiin pienempiä kauppoja mm. erään
euroopan osakemarkkinoiden kannalta keskeisen toimijan kanssa. Tuote auttaa
organisaatioita valvomaan salattua tietoliikennettä ja ylläpitoyhteyksiä
tietoverkoissaan.

- Yhtiöllä on valmisteilla useita merkittäviä kauppoja, joiden arvioidaan
toteutuvan myöhemmin 2013 ja 2014. Ennuste koko vuoden kannattavuudesta ja
merkittävästä liikevaihdon kasvusta pidetään ennallaan.

- Yhtiö valmistautuu myös hankkimaan tuloja patenttiportfoliostaan. Vaikuttaa
siltä, että yhtiöllä on useita essentiaalipatentteja teknologioihin, joita
käytetään johtavissa älypuhelimissa, tablettitietokoneissa, edistyneissä
puhelin- ja videokonferenssijärjestelmissä, pelikonsoleissa ja
käyttöjärjestelmissä. Yhtiön patentoimaa teknologiaa käyttävien tuotteiden
myynti saattaa olla yli sata miljardia dollaria vuodessa. Patenttiportfolio
saattaa tuottaa merkittävää tuloa tulevaisuudessa joko patenttien myynnin tai
rojaltien muodossa.

- Yhtiön kohdemarkkinan ymmärrys siitä miten tärkeää on hallita pääsyä
tietojärjestelmiin on lisääntymässä. Salausavaimet ja SSH-ohjelmisto ovat
keskeisessä asemassa yritysten hallitessa kenellä on pääsy näiden
tietojärjestelmiin ja tietoon. Pääsyn asianmukainen sulkeminen toimenkuvan
muutoksissa tai työsuhteiden päättyessä on keskeinen vaatimus useissa
tietoturvastandardeissa. IETF (Internet Engineering Task Force) on julkaissut
luonnoksen ohjeista automatisoidun SSH-avaimiin pohjautuvan pääsyn hallinnasta.
Useat muut standardointiorganisaatiot ovat laatimassa omia standardejaan
aiheesta. Tuore IDC:n markkina-analyytikkoraportti nostaa
avaintenhallintaongelman ja SSH:n tuotteet hyvin esiin.

- Yhtiön vakavaraisuus parani selvästi vertailukaudesta ja säilyi erittäin
hyvänä. Omavaraisuusaste oli 79,3 % (44,9 %) ja likvidit varat olivat 6,7
miljoonaa euroa (2,3 miljoonaa euroa).

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

SSH Communications Security arvioi koko vuoden liikevaihdon kasvavan
merkittävästi vuoteen 2012 verrattuna johtuen yhtiön tuotteiden ja palveluiden
kasvavasta kysynnästä. Yhtiö arvioi koko 2013 tilikauden tuloksen olevan
voitollinen.

Tuotot patenteista sekä odotettua voimakkaampi kysyntä voivat kasvattaa
liikevaihtoa odotetusta. Suurimmat riskit ovat viiveet tuotekehityksessä ja
uusien kauppojen ajoituksessa, kilpailutilanne ja yleinen taloudellinen
kehitys.

--

Meinasin jo panikoida aamulla, että jos tuleekin huonoja uutisia ja OVK julkaistaan vasta pörssin auettua. Olisi joutunut stoplosseja laittamaan. Nyt näyttää siltä, että olen tehnyt oikean valinnan ja voi tulla vaikka nousupäivä.

Tjaa sitä ois + 10 % heti aamusta SSH:lla. Oisko tänään uusi ATH-päivä? Uskoni yhtiöön parani edelleen ja kolmonen menee rikki aiemmin kuin kuvittelinkaan. Oksaharju taitaa olla väärässä...

Lisäystä vielä osavuosikatsaukseen: Yksi iso kauppa kirjataan vasta myöhemmin liikevaihtoon, joten laskujeni mukaan firma olisi tehnyt voittoa n. 1 snt / osake, jos kauppa olisi kirjattu jo nyt. Ihan oikein, että panostavat kasvuun. Loppuvuodesta suattaapi tulla posaria.

Tjaa sitä ois + 10 % heti aamusta SSH:lla. Oisko tänään uusi ATH-päivä? Uskoni yhtiöön parani edelleen ja kolmonen menee rikki aiemmin kuin kuvittelinkaan. Oksaharju taitaa olla väärässä...

Lisäystä vielä osavuosikatsaukseen: Yksi iso kauppa kirjataan vasta myöhemmin liikevaihtoon, joten laskujeni mukaan firma olisi tehnyt voittoa n. 1 snt / osake, jos kauppa olisi kirjattu jo nyt. Ihan oikein, että panostavat kasvuun. Loppuvuodesta suattaapi tulla posaria.

On se hyvä että olen osta ja UNOHDA tyyppiä :lol2:

Meinasin myydä SSH:t pois ennen tiedotetta..onneksi muistin väärin että se on vasta huomenna :D

Eli jatketaan noususta nauttimisesta.. :)

E: lisätä tekisi mieli..Aattelin että hinta tästä tulis vielä alaspäin mutta enää en siihen usko. Ylöspäin mennään ja vauhdilla.. Kohta on +90% rikki.

Back
Ylös Bottom