Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Kova äijä tämä Snowbe. Ensin Saga ja nyt SSH. Jaa ihmeessä lisää ajatuksiasi, Snowbe!

Ei mulla mitään ihmetietoja ole. Jokasesta palkasta oon rahaa sijoittanut osakkeisiin ja nousut on tehty Saga Fursilla, Biohitillä, Stonesoftilla sekä Nordealla ja nyt viimeisimpänä SSH:lla. Tällä hetkellä en omista kuin kolmea eri lafkaa, SSH:ta, Biohittiä ja Saga Fursia. Jos nyt ottaisin jotain uutta salkkuun, niin Revenio Group olisi vahva ehdokas. Noiden neljän lisäksi en tällä hetkellä nää juurikaan mahdollisia pörssitähtiä OMXH:ssa. Kyllähän Nordealla ja Sammolla on rahat hyvässä turvassa ja voittavat ainakin indeksin. Biotiellä oli edessä loistava tulevaisuus, mutta nyt näyttää vähän heikommalta. Jättimäinen osakemäärä estää osaltaan kurssinousuja. (vrt. Biohit, jossa huomattavasti pienempi osakemäärä ja ehkä 2/3 osakekannasta enemmän tai vähemmän ikiholdissa)

Kauppakorkeakoulusta sain just opiskelupaikan ja tutut meinaavat, että rahoitusala on mun juttu. Mene ja tiedä.

Ei mulla mitään ihmetietoja ole. Jokasesta palkasta oon rahaa sijoittanut osakkeisiin ja nousut on tehty Saga Fursilla, Biohitillä, Stonesoftilla sekä Nordealla ja nyt viimeisimpänä SSH:lla. Tällä hetkellä en omista kuin kolmea eri lafkaa, SSH:ta, Biohittiä ja Saga Fursia. Jos nyt ottaisin jotain uutta salkkuun, niin Revenio Group olisi vahva ehdokas. Noiden neljän lisäksi en tällä hetkellä nää juurikaan mahdollisia pörssitähtiä OMXH:ssa. Kyllähän Nordealla ja Sammolla on rahat hyvässä turvassa ja voittavat ainakin indeksin. Biotiellä oli edessä loistava tulevaisuus, mutta nyt näyttää vähän heikommalta. Jättimäinen osakemäärä estää osaltaan kurssinousuja. (vrt. Biohit, jossa huomattavasti pienempi osakemäärä ja ehkä 2/3 osakekannasta enemmän tai vähemmän ikiholdissa)

Kauppakorkeakoulusta sain just opiskelupaikan ja tutut meinaavat, että rahoitusala on mun juttu. Mene ja tiedä.

Nuo mainitsemasi kioskit (ssh ja biohit) on semmoisia lappuja että kurssi juoksee ylös heti ensimmäisestä pikku uutisesta. Vauhti ylös on hurjaa mutta tiputus voi olla myös yhtä lujaa. Eihän se mikään ongelma ole jos on pohjilta lähtenyt mukaan. Voi katsella ja ihmetellä ihan rauhassa mutta nyt mukaan lähteminen onkin jo suuri kysymysmerkki. Saga taitaa olla semmoin hiukan varmempi lappu syystä että alan arvostus on mitä on ja ylihintaa ei niin helpolla muodostu kun esim. Näihin pikku tecnoihin.

Mutta tosissaan hienoa että palleja löytyy. Niinhän se on että jos rikastua tällä haluaa niin kyllä se melkeimpä täytyy katseet suunnata sinne pikku puulaakeihin mitä isot anaalit ei silmäile.

Voi katsella ja ihmetellä ihan rauhassa mutta nyt mukaan lähteminen onkin jo suuri kysymysmerkki.

Toisaalta tulee ottaa huomioon, että molemmilla on uniikit tuotteet, jotka saadaan myyntiin "uusille" markkinoille.

Biohitillä (seurannut n. 2 v) en näe epäonnistumisen mahdollisuutta pitkällä tähtäimellä. Saa nähdä toteutuuko ennuste siitä, että pulju kääntyy voitolliseksi vuoden 2014 aikana. Osingonjako- ja pääomanpalautuspolitiikka on ainakin ollut sen suuntaista, että isoa tulorahoitusta on odotettavissa. Jos ja kun Biohit breikkaa, tulee kurssi arviolta (vähintään) 10-20 -kertaistumaan tämän vuosikymmenen aikana.

SSH:lla (seurannut n. 6 kk) on toki mahdollista ottaa kuokkaan varsinkin lyhyellä aikavälillä, mutta pitkällä aikavälillä nään myös sen melko varmana. Olen kuitenkin tehnyt taustatyötä jonkin verran. Firman johto vaikuttaa asialliselta, 100 suurimman omistajan listalta löytyy kovia nimiä ja firmassa tuntuu olevan paljon osaamista sekä tekemisen meininkiä, patenttisalkkua unohtamatta.

Ennen kuin tulosta saadaan isosti viivan alle tulee heilunta olemaan kovaa, koska tällaisten arvo on varsin spekulatiivista. Siinä mitataan kenen perse kestää merivettä ja kenen ei.

Siinä olet oikeassa, että rikastuminen vaatii juurikin 10-1000 -kertaistajien etsimistä, tai sitten pirusti pääomaa millä pelata. Voin toki kirjoittaa laajempaakin infoa ja analyysiä ylläolevista lafkoista jos niin haluatte.

Snowbella oikeasti näkemystä. Ihan sama vaikka on onnekin mukana, sitä tarvitaan aina. Mutta ei tää nyt pelkkää onnea ole todellakaan.

Ja minä olen vähän samanlainen ostaja kui Snowbe tuossa kuvaili. Ostan laidasta kun päätöksen teen enkä yritä mitään pohjaonkimisia. Pohjaonkia voi kokeilla jonkun jo salkussa olevan kanssa jota haluaa lisätä vähän mutta ei ole kiire, tätäkään en tosin oikein jaksa harrastaa kovin usein.

Siinä olet oikeassa, että rikastuminen vaatii juurikin 10-1000 -kertaistajien etsimistä, tai sitten pirusti pääomaa millä pelata. Voin toki kirjoittaa laajempaakin infoa ja analyysiä ylläolevista lafkoista jos niin haluatte.

Mua kiinnostais oikeestaan kuulla et miten päädyt katteleen esim. noita yllä mainitsemiasi firmoja? Mistä saat idean et tota rupeen seuraamaan? Teetkö järjestelmällisesti jotain vai ihan randomina jostain keskusteluista poimit?

Mua kiinnostais oikeestaan kuulla et miten päädyt katteleen esim. noita yllä mainitsemiasi firmoja? Mistä saat idean et tota rupeen seuraamaan? Teetkö järjestelmällisesti jotain vai ihan randomina jostain keskusteluista poimit?

En mä mitenkään järjestelmällisesti perkaa noita. Mulla on yks tuotakin harrastava tuttu - miljonääriksi jo yltänyt sijoituksillaan. Pienehkön (vaihtelevasti 10-30 hlö) porukan kanssa tavataan Helsingissä parin kuukauden välein ja vaihdetaan tietoa ja tuntemuksia osakkeista ja yleisesti talouden suunnasta ja keinoista varallisuuden kartuttamiseen. Lisäksi pidän facebookissa tuttujen kesken sellaista 30 hlö ryhmää, johon jengi postailee ajankohtaisia asioita. Kauppalehden keskustelua kans seuraan aktiivisesti.

Jos lähdetään miettimään yksittäisiä osakkeita, että mistä mihinkin sain kipinän, niin lista on jotakuinkin seuraava:

Biohit: bongasin 2011 vuonna sen useana perättäisenä päivänä OMXH suurimman nousijan paikalta ja aloin tutustua firmaan. Moni sanoi, että ei kannata ostaa, kun se on jo noussut niin paljon. Itse olen aina jättänyt Koneen osakkeet ostamatta samasta syystä, mikä tietenkin kaduttaa, joten aloin ottaa selvää Biohitistä.

Stonesoft: Tähän törmäsin ensimmäistä kertaa Nordnetin asiakkailleen jakamassa Aamukatsauksessa.

SSH ja Saga Furs: Nämä molemmat bongasin Kauppalehden keskustelupalstalta. Saga Furs taisi tulla esiin myös jossain sijoitusblogissa.

Kaikki firmat perkaava tuttuni oli muuten suositellut kovasti Biohittiä joskus 2012 alkupuolella kovasti. Tilannehan oli tuolloin se, että firmalla oli rahaa tilillä kolme euroa per osake ja kurssi oli jotain kahden euron luokkaa. Harmi sinänsä, etten ymmärtänyt tilanteen ainutlaatuisuutta tuolloin. Kahdella eurolla kolme euroa (matalan burnraten firma) ja firman bisnes päälle, syteen tai saveen. Jos joskus tulee samanlainen tilaisuus eteen, niin voipi olla, että laitan kaikki munat yhteen koriin. Tutullani on nyt 17 000 osaketta Biohittiä, eli 34 000 € -> 102 000 €, mukavat 200 % vuodessa, tai keväämmällä myydessä olisi saanut yli 300 %. Itsekin olisin 100 suurimman omistajan listalla nyt, jos aiemmin olisin ollut tarpeeksi hyvin hereillä. Ehdin kuitenkin ostaa muutama tuhat lappuani 2-4 € hintaan, joten ei tässä täysin jäänyt nuolemaan näppejään.

Pienehkön (vaihtelevasti 10-30 hlö) porukan kanssa tavataan Helsingissä parin kuukauden välein ja vaihdetaan tietoa ja tuntemuksia osakkeista ja yleisesti talouden suunnasta ja keinoista varallisuuden kartuttamiseen.

Tämän tyyppinen tiedonvaihto on kyllä arvokasta. Omalla nimellään ja naamallaan harvemmilla on pokkaa aivan täysin puutaheinää puhua ja monet uskaltavat kertoa varmasti paremmin ihan oikeita tietojakin. Nettipalstojen ongelmana on nimimerkillä toimiminen, jonka takia iso osa keskusteluista on kyllä aivan luokattomia.

Minulle jäi sellainen mielikuva tuosta kuvaamastasi toiminnasta että sulla on rohkeutta tarttua tilaisuuteen kun sellaisen näät. Oletko koskaan laskenut todennäköisyyksiä sijoituksen tuoton suhteen, miten paljon uskallat laittaa kiinni? Tai onko sulla muuten jotain tapoja miettiä sijoituksen suuruutta verrattuna sijoitettavaan omaisuuteen?

Tämän tyyppinen tiedonvaihto on kyllä arvokasta. Omalla nimellään ja naamallaan harvemmilla on pokkaa aivan täysin puutaheinää puhua ja monet uskaltavat kertoa varmasti paremmin ihan oikeita tietojakin. Nettipalstojen ongelmana on nimimerkillä toimiminen, jonka takia iso osa keskusteluista on kyllä aivan luokattomia.

Niin on ja eräskin näihin tapaamisiin osallistuva yrittäjä sanoi pitävänsä asenteestani ja määrätietoisuudesta sekä työtä pelkäämättömästä asenteestani ja lupasi järjestää minulle töitä jahka valmistun kauppatieteiden maisteriksi. Tämä sillä oletuksella, etten saa parempaa tarjousta muualta. Aina on hyvä tavata uusia ihmisiä.

Minulle jäi sellainen mielikuva tuosta kuvaamastasi toiminnasta että sulla on rohkeutta tarttua tilaisuuteen kun sellaisen näät. Oletko koskaan laskenut todennäköisyyksiä sijoituksen tuoton suhteen, miten paljon uskallat laittaa kiinni? Tai onko sulla muuten jotain tapoja miettiä sijoituksen suuruutta verrattuna sijoitettavaan omaisuuteen?

Suurilta osin uskallus ottaa riskiä juontaa siitä, että toistaiseksi olen sijoittanut vain "ylimääräistä" rahaa, joten toimeentuloni ei ole kiinni osakekurssien liikkeistä ja pörssikaupalla koitan päästä kohti taloudellista riippumattomuutta. Suomessa ei ansiotuloilla rikastu. Näyttää muutenkin siltä, että muutan joskus pois täältä sossulandiasta.

Nyt mulla on 40/30/30 Saga/Biohit/SSH. Ei mulla mitään erikoisia tapoja ole. Kait joku 20-30 % per osake on sellainen kipuraja minkä yli en mene kuin erikoistilanteissa. Joskus oon alle 10 % lyönyt johonkin enemmän tai vähemmän arpalippuun. Muutoin ei napostele laittaa alle 10 % positioita, koska nousun tullessa harmittaa liikaa ettei laittaut kunnolla rahaa kiinni.

Tykkään Snowben tyylistä kertoa omat mielipiteet reaaliaikaisesti. Nöyrää ja rehellistä analysointia. KL:n paskapalsta on täynnä virtuaalimiljonäärejä, jotka aina onnistuvat ostamaan osaketta A hintaan X ja sitten myymään voitolla hinnalla Y. Mitään fiksua analyysia näiltä ei kuitenkaan irtoa. Vähitellen jäänyt ko. palstan lukeminen vähemmälle, koska en jaksa kaivaa timantteja kaiken sen kuran seasta.

Tänne pitäisi saada muutama kirjoittaja lisää, niin saadaan kunnon keskustelut käyntiin.

Päiväkaupassa oon todella huono, mutta kait siinäkin voi oppia. SSH:n nousua katselin tuossa ja mietin, että pitäisikö myydä vai ei. Ekan kerran kävi jossain 2.68 ja laski sen jälkeen 2.5 tasolle, jolloin mietin myymistä. Kurssi päätyi kuitenkin päivän loppuun mennessä tasolle 2.64, joten myyminen 2.5 olisi ollut virhe tuota ajatellen. Seuraavana aamuna kurssi kiipesi 2.75 lukemiin, jossa oli myynnissä reilu 50 000 osaketta tuohon hintaan. Alkoihan se jäävuori sulaa, ensimmäiset 11 000 osaketta meni kaupaksi tuohon hintaan. Sitten kaupankäynti noilla tasoilla loppui ja kurssi alkoi valua alaspäin. Tuossa kohtaa ois kait pitänyt myydä... Noh, nyt haetaan lisää vauhtia jostain 2.2 tasolta ja jätetään päiväpelit toistaiseksi paremmin osaaville.

Iso kuva ei ole muuttunut ja uskon osaavani valita pitkällä tähtäimellä oikeita osakkeita. Ehkä tässä oppii hyötymään lyhyen välin kurssirallistakin. Toisaalta lähden opiskelemaan, joten päiväkauppa kannattaa unohtaa, jos ei halua tukien menevän. Oishan se mukavaa ostaa nyt osakkeita viiden vuoden tähtäimellä ja rahastaa jahka on tuore KTM.

SSH:ta olen itsekin kytännyt, mutta ei ole toistaiseksi rohkeus riittänyt. Miksi?
- tälle nousulle ei ole olemassa oikeastaan mitään rationaalista syytä, kaikkihan lähti liikkeelle Stonen myynnistä eli löyhästi samalla oleva firma myytiin hyvään hintaan
- SSH:n markkinan kokoa on vaikea arvioida. Uudet tuotteet ovat kyllä hyviä ja uskottavia, mutta en ole mistään saanut kiinni kuinka monelle taholle moisia voidaan myydä. Firman tuotteiden ilmaiset/vapaan lähdekoodin versiot tuntuvat täyttävän aika suuren osan tarpeesta. Edes suht. vahvasti alalla olevana en saa jotenkin "saa konkreettista otetta" firman mahdollisuuksista
- olen ns. alalla ja nähnyt jokusen tietoturvafirman failure:n. Reilu 10 v sitten esim. Irlantilainen Baltimore Technologies näytti olevan "destined for greatness".; digitaalisista certifikaateista ja PKI:stä piti tulla keskeinen osa E-Commerce businesstä, firman kurssi keuli Nasdaq:ssa... Pari vuotta myöhemmin firmaa ei enää ollut olemassa entisessä muodossaan; sinänsä hyvistä ideoista ei vaan kertynyt liiketoimintaa/kassavirtaa. En sano että SSH olisi häipymässä mihinkään, mutta en ole vielä nähnyt mitään ns. reaalitalouden syytä kurssinousulle

Baltimore Technologies - Wikipedia, the free encyclopedia

Snowbe:lla on ollut ajoitukset kohdallaan, well done sir. Oon varmaan liian vanha enkä siis tarpeeksi rohkea rikastumaan SSH:lla ja näin vanhan pumppu ei kertakaikkiaan kestä tuollaista volaa mitä esim. tänään on tarjolla ;)

Kuinka tuttua porukoille on täällä päiväkauppa eri instrumenteilla? Tullut hiukan seurailtua valuuttakauppaa yms. ja esim. MetaTrader 4:n lataaminen kiinnostaisi. Ymmärtääkseni sen saisi ihan ilmaiseksi ns. testikäyttöön?

Haluaisin ihan testimielessä kokeilla ensin "leikkirahalla" ja sitten todella pienellä oikean rahan possalla.

Risuja, ruusuja, kokemuksia treidaamisesta?

Tykkään Snowben tyylistä kertoa omat mielipiteet reaaliaikaisesti. Nöyrää ja rehellistä analysointia. KL:n paskapalsta on täynnä virtuaalimiljonäärejä, jotka aina onnistuvat ostamaan osaketta A hintaan X ja sitten myymään voitolla hinnalla Y. Mitään fiksua analyysia näiltä ei kuitenkaan irtoa. Vähitellen jäänyt ko. palstan lukeminen vähemmälle, koska en jaksa kaivaa timantteja kaiken sen kuran seasta.

Tänne pitäisi saada muutama kirjoittaja lisää, niin saadaan kunnon keskustelut käyntiin.

Samaa mieltä niin Snowbesta kuin kauppalehden foorumistakin. Liian vähän asiaa kohinan keskellä, muutamaa ketjua seuraan, lähinnä osakkeista joita salkusta löytyy, tyyliin UPM, Fortum, Olvi jne.

Snowbelle ois kysymys, eli kun salkku kasvaa, niin kasvaako sijoitukset? Eli nouseeko mahdollisuus jos tulee totaalinen floppi joskus (mitä ainakaan minä en toivo) että silloin menisi pitkän ajan tuotot kerralla? Vai käytätkö stoplossia joka ei sekään ole ongelmaton ainakaan vähävaihtoisten pikkuyhtiöiden kanssa.

Itse olen sellainen pelkuri että suuri osa on näissä isommissa yhtiöissä, mutta on tuolla nyt pientäkin kuten Siili, Saga, eQ ja tottakai Panostaja, joka ei sekään mikään suuri ole ja jolla ei odotuksistani huolimatta ole kovin ruusuisesti mennyt. Mutta tahdon silti edelleen uskoa Panostajan liikeideaan ja minua kiinnostaa erityisesti siinä tuo Digipaino, lisäarvologistiikka ja turvallisuus. Kaikki aika merkittäviä tekijöitä ja Panostajan pörssiarvoon nähden kohtuu isoja ja kannattavia. Voi vaan joutua hetken ootteleen että näillä mitään järkeviä yrityskauppoja tehtäisiin. Mutta mihin tässä kiire on melkein nuorella miehellä?

Miksi SSH?

Tulevaisuudennäkymät / OVK 25.4.2013

SSH Communications Security arvio koko vuoden liikevaihdon kasvavan merkittävästi vuoteen 2012 verrattuna johtuen kasvavasta kysynnästä yhtiön
tuotteisiin ja palveluihin.Yhtiö panostaa jatkossakin voimakkaasti tuotteisiin, myyntiin ja markkinointiin, joka vaikuttaa kannattavuuteen ensimmäisellä vuosipuolikkaalla. Yhtiö arvioi koko 2013 tilikauden tuloksen olevan voitollinen.

Tuotot patenteista sekä odotettua parempi kysyntä voivat kasvattaa liikevaihtoa odotetusta. Suurimmat riskit ovat viiveet tuotekehityksessä ja uusien kauppojen ajoituksessa, kilpailutilanne ja yleinen taloudellinen
kehitys.

Vuosikertomuksesta 2012:
The company has invested substantially in patenting throughout its history. It holds several patents believed to be essential for key security protocols, and has filed a number of new patent applications around its new product concepts.

"Ylönen povaa, että seuraavan viiden vuoden aikana SSH:n avaintenhallintatuotteen tyyppisiä ohjelmistoja myydään yli miljardilla dollarilla. Tästä kakusta SSH yrittää haukata kohtuullisen ison osuuden." Edelläkävijälle/markkinajohtajalle voisi povata jotain 30-50 % osaa kakusta?

Tietoviikko - Tietoturvatalot luottavat Suomeen: "rekrytoimme lisää"

Arvopaperi - Stonesoft-miljonääri tankkaa nyt SSH:ta

Arvopaperi - It-kuplasta kurssiralliin – näin tähdenlento syttyi uudelleen

Kauppalehden keskustelu SSH:sta
Suosittelen lukemaan Vision kysymykset ja Markkinavalvojan vastaukset. Visio oli oikeassa Stonesoftin suhteen, joten sikäli uskon hänellä olevan jotain hajua.

- Seitsemän suurinta omistajaa ovat joko pitäneet pottinsa tai lisänneet omistustaan.
- Hallituksen ex-pj siirtyi vastaamaan yhtiön Yhdysvaltain toiminnoista. (Kysyntää on)
- Jenkkien vakoiluskandaali - miten ihmiset luottavat yhdysvaltalaiseen tietoturvaan jatkossa?
- Antti Huima nimitettiin SSH:n teknologiajohtajaksi. On tehnyt ennenkin töitä Ylösen (SSH:n perustaja, suuromistaja, toimitusjohtaja)
Q2 OVK tulee ulos 24.7. Siitä saadaan vähän suuntaa.
- Q1/2013 OVK "Yhtiö neuvottelee useiden maailman suurimpien yhtiöiden kanssa merkittävistä kaupoista joiden se arvioi toteutuvan
vuosien 2013 ja 2014 aikana."

Timba: Vastaan sulle myöhemmin.

Nuo pikkupuljut nyt voi mennä ylös ja alas rajustikin pienellä vaihdolla. Revenio on ollut ainut oma pikkufirma.
Snowbe voisi tutkia Outotecia jos kiinnostaa, siinä on mielestäni nyt kiinnostavin tapaus shorttien takia (10% kannasta).

- - - Updated - - -

Kuinka tuttua porukoille on täällä päiväkauppa eri instrumenteilla? Tullut hiukan seurailtua valuuttakauppaa yms. ja esim. MetaTrader 4:n lataaminen kiinnostaisi. Ymmärtääkseni sen saisi ihan ilmaiseksi ns. testikäyttöön?

Haluaisin ihan testimielessä kokeilla ensin "leikkirahalla" ja sitten todella pienellä oikean rahan possalla.

Risuja, ruusuja, kokemuksia treidaamisesta?
Saxolla on ilmainen demotili. Itse en suosittelisi. Tuntuu toki houkuttelevalta ajatukselta kun on noin volatiilia ollut tuo meno molempiin suuntiin lähiakoina. Todennäköisesti käy kuitenkin niin, että pari kertaa onnistut ja sitten ne jää holdiin kun et viitsi tappiolla myydä ja jätät sinne osinkoja odottelemaan.
Nordnet ja sen WinTrade(vai mikä se tällä hetkellä on?) lienee järkevin kotimaisista vaihtoehdoista.

Snowbelle ois kysymys, eli kun salkku kasvaa, niin kasvaako sijoitukset? Eli nouseeko mahdollisuus jos tulee totaalinen floppi joskus (mitä ainakaan minä en toivo) että silloin menisi pitkän ajan tuotot kerralla? Vai käytätkö stoplossia joka ei sekään ole ongelmaton ainakaan vähävaihtoisten pikkuyhtiöiden kanssa.

Joo ja ei. Sijoitan ehkä keskimäärin tällä hetkellä sen 10-20 % osakkeeseen ja jos kurssinousun takia osakeomistuksen arvo alkaa nousta yli 40 prosentin, niin alan vähentämään omistustani ja sijoittamaan rahoj johonkin muuhun. Tässäkin saatan tehdä poikkeuksen, jos olen todella varma asiastani.

Snowbe voisi tutkia Outotecia jos kiinnostaa, siinä on mielestäni nyt kiinnostavin tapaus shorttien takia (10% kannasta).

Kiitos vinkistä! Pitää vilkaista.

Voin toki kirjoittaa laajempaakin infoa ja analyysiä ylläolevista lafkoista jos niin haluatte.

Napautin tänään SSH:ta kyytiin 2,34 hinnalla ihan siitä syystä että tuli vaan semmonen fiilis ja kerrankin oli punasta väriä oikeen urakalla. Eli luen kyllä mielenkiinnolla jos haluat jakaa näkemyksiäsi SSh:sta. Pakko ostaa ns. tutustumiserä jotta kiinostus herää :)

Nokia on noussut nyt viimeaikoina taas niin väkevästi että siitä on tullut irrotettua pelimerkkejä jotten salkun Nokia osuus kasva ihan hulluksi joten jotain sitä taas täytyy ostella... Tällä hetkellä salkussa en myy ikinä menttaliteetilla Fortumia(kh14,14) ja UPM(kh7,57) jotka vähän tasaa tuota huojuntaa mitä nokiasta on aiheutunut. Päivä pelejä olen harrastellut melko paljon ja ihan ok on mennyt muttakun tuppaan aina rakastuun lappuihin niin täytyy sekin varmaan lopettaa ja siirtyä ikihold linjalle :) Eli siinä mielessä kiinnostus heräsi SSH:ta ja vaikkapa Biohittiäkin kohtaan jos nään että niissä kunnollista kasvupotentiaalia.

Päiväkaupassa oon todella huono, mutta kait siinäkin voi oppia. SSH:n nousua katselin tuossa ja mietin, että pitäisikö myydä vai ei. Ekan kerran kävi jossain 2.68 ja laski sen jälkeen 2.5 tasolle, jolloin mietin myymistä. Kurssi päätyi kuitenkin päivän loppuun mennessä tasolle 2.64, joten myyminen 2.5 olisi ollut virhe tuota ajatellen. Seuraavana aamuna kurssi kiipesi 2.75 lukemiin, jossa oli myynnissä reilu 50 000 osaketta tuohon hintaan. Alkoihan se jäävuori sulaa, ensimmäiset 11 000 osaketta meni kaupaksi tuohon hintaan. Sitten kaupankäynti noilla tasoilla loppui ja kurssi alkoi valua alaspäin. Tuossa kohtaa ois kait pitänyt myydä... Noh, nyt haetaan lisää vauhtia jostain 2.2 tasolta ja jätetään päiväpelit toistaiseksi paremmin osaaville.

Iso kuva ei ole muuttunut ja uskon osaavani valita pitkällä tähtäimellä oikeita osakkeita. Ehkä tässä oppii hyötymään lyhyen välin kurssirallistakin. Toisaalta lähden opiskelemaan, joten päiväkauppa kannattaa unohtaa, jos ei halua tukien menevän. Oishan se mukavaa ostaa nyt osakkeita viiden vuoden tähtäimellä ja rahastaa jahka on tuore KTM.

Onnittelut opiskelupaikasta! Itsekin opiskelen kauppakorkeakoulussa ja opintoihin liittyen heräsi kysyttävää. Mainitsitkin jo, että lyhyen kaupan seurauksena on mahdollinen tukien menettäminen ja minulle jäi sellainen kuva, että olet sitä ainakin jonkin verran harrastanut. Aiotko tämän seurauksena muuttaa sijoitusstrategiaasi jotenkin esim. enemmän buy and hold tyyppiseen suuntaan vai jatkatko samaa linjaa?

Back
Ylös Bottom