Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Puhutaan siitä, että kesällä osakemarkkinat hiljenevät, kun sijoittajat pistävät rahansa turvaan lomien ajaksi. Onkohan vaan sattumaa, että nämä kuun ensimmäiset kolme päivää on olleet todella rauhallisia verrattuna viimeiseen kahteen kuukauteen? Aiemmin meno oli mielestäni tosi lujaa sekä ylös, että alas. Oma salkku meni yleensä reilua prosenttia johonkin suuntaan ja nyt on sitten jotain 0.2% koilliseen ollut alkukuun. Eli onko siis kyse ihan sattumasta mikä ei liity kesäilmiöön mitenkään, vai näkyykö tuo sijoittajien "lomakausi" muka oikeasti noin? Alkaa siis päivälleen ajallaan ja hiljenee hiljaisemmaksi ja tasaisemmaksi kuin ehkä kertaakaan koko vuonna.

Kai tässä väkisin perää on kun heinäkuu on lomakuukausi ja lienee paljon meklareitakin lomalla. Eli kesällä vaan ei tapahdu niinpaljon kaupankäyntiä. Mutta jotenkin luulisi että vähempi kaupankäynti voisi aiheuttaa jyrkempiä liikkeitä kursseissa, mutta ota näistä nyt sitten selvää.

Milloinkas tuo Nokia osari oli?

Lienee kohtuu selvää, että tulos on aika paska viimeiseltä neljännekseltä ja edessä voi olla kyykkyä. Mietin vain jos tähän taas lähtisi vähän mukaan. Tämä NSN osto tuo tiettyä vakautta rahavirtapuolelle ja uskon itse että älypuhelimet lähtee vielä myyntiin. Lienee tuo Nokian arvo kuitenkin enempi kuin osiensa summa, joten voisihan sitä jonkun siivun taas ottaakin matkaan ainakin joksikin kuukaudeksi. Mutta jotenkin tekisi mieli katsoa tuon osarin yli, sillä siinä nyt ei liene mitään kovin positiivista olevan?

Voisi sitä siis pientä peliä taas tän kanssa viritellä. Vaikka 1000 kpl:n verran.

Vastaan itse itselleni: rahallisesti tuo investointi ei ole ainakaan lyhyellä aikavälillä kannattava, ellei käytä osakkeenomistajan etuja isolla kädellä. Pitkällä aikavälillä investointi voi olla hyvinkin kannattava, olettaen, ettei firman tuloksesta suuri osa valu jatkossakin laajentumistarpeiden täyttämiseen.

Milloinkas tuo Nokia osari oli?

18.07.2013

Onhan sitä jotain tilastoja taas ollut että puhelinmyynti olisi kasvanut, mutta en jaksa jotenkin uskoa. Eiköhän sitä pysytä kuitenkin ohjeistuksen rajoissa.. Jos mennään alareunaan niin tippuu rumasti, mutta jos pysytään yläreunassa niin en usko että mitään kauheeta pomppua tulee. Itse en uskalla ostaa nyt lisää vaan odotan ensin tuon osarin. Ostan sitten jos tippuu rumasti osarin jälkeen ja jään odottelemaan isompia uutisia :)

Onko täällä SSH:n kyytiin hypänneitä? Itse hyppäsin ja odottelen uutisia isoista kaupoista syksyn aikana. Voipi olla, että vuodenvaihteessa osakkeen kurssi alkaa kolmosella. Tunnen myös pari työntekijää siitä firmasta. Tuntuvat olevan ammattitaitoisia ja tykkäävät työstään ja työilmapiiristä. Hyvinvoiva ja motivoitunut henkilöstö tekee hyvää tulosta. Mitäs muut ovat mieltä?

Onko täällä SSH:n kyytiin hypänneitä? Itse hyppäsin ja odottelen uutisia isoista kaupoista syksyn aikana. Voipi olla, että vuodenvaihteessa osakkeen kurssi alkaa kolmosella. Tunnen myös pari työntekijää siitä firmasta. Tuntuvat olevan ammattitaitoisia ja tykkäävät työstään ja työilmapiiristä. Hyvinvoiva ja motivoitunut henkilöstö tekee hyvää tulosta. Mitäs muut ovat mieltä?

Odotukset ja motivoituneet työntekijät on aika huono ostoperuste. Voipi myös olla että osakkeen hinta alkaa 0,.... vuodenvaihteessa. Liian pieni, liikaa riskiä, liikaa odotuksia, ylihintainen. IMO.

edit: en ole juuri yhtään ssh:hon perehtynyt, mutta nopealla vilkaisulla jättäisin ehdottomasti välistä.

Odotukset ja motivoituneet työntekijät on aika huono ostoperuste. Voipi myös olla että osakkeen hinta alkaa 0,.... vuodenvaihteessa. Liian pieni, liikaa riskiä, liikaa odotuksia, ylihintainen. IMO.

edit: en ole juuri yhtään ssh:hon perehtynyt, mutta nopealla vilkaisulla jättäisin ehdottomasti välistä.

On niille odotuksille pohjaakin. En mä perusteetta sitä ostanut.

6-vuotiaalle kummipojalle ajattelin syntymäpäivälahjaksi rahasto-osuutta seligsonilta, mutta en osaa päättää minkä rahaston valitsisin. Meinasin siirtää rahastoon rahaa lahjoituksina aina merkkipäivinä kunnes täyttää 18 eli hieman reilu 10 vuotta olisi aikaa kartuttaa rahastoa. Lienee täysin mahdotonta vielä arvioida miten nuo rahastojen arvot ja markkinat lähtevät kehittymään eli onko melkein se ja sama mihin rahastoon nyt laittaa rahat kiinni? Passiivinen rahasto lienee järkevin?

6-vuotiaalle kummipojalle ajattelin syntymäpäivälahjaksi rahasto-osuutta seligsonilta, mutta en osaa päättää minkä rahaston valitsisin. Meinasin siirtää rahastoon rahaa lahjoituksina aina merkkipäivinä kunnes täyttää 18 eli hieman reilu 10 vuotta olisi aikaa kartuttaa rahastoa. Lienee täysin mahdotonta vielä arvioida miten nuo rahastojen arvot ja markkinat lähtevät kehittymään eli onko melkein se ja sama mihin rahastoon nyt laittaa rahat kiinni? Passiivinen rahasto lienee järkevin?

Jos uskot Venäjän talouskasvuun, niin ota ehdottomasti Russian Prosperityä. Jos taas haluat pelata varman päälle, niin Global Brands lienee paras.

Jos uskot Venäjän talouskasvuun, niin ota ehdottomasti Russian Prosperityä. Jos taas haluat pelata varman päälle, niin Global Brands lienee paras.

Vaatikos tuo nyt sitten jotain lahjaveroilmoituksen tekemistä, kun Seligsonin sivuilla sanotaan seuraavaa:
Lahjansaajan (jos saajana lapsi, niin huoltajan) on järkevää tehdä myös lahjaveroilmoitus.

Lahjaveroilmoituksen perusteella vahvistetaan lahjalle arvo, joka myyntivoiton verotuksen pohjana, kun lahjana saatuja rahasto-osuuksia joskus myydään. Muussa tapauksessa joudutaan käyttämään ns. hankitameno-olettamaa, joka saattaa olla lahjan saajalle epäedullinen vaihtoehto.
Vai onko tuo miten tärkeää?

Vaatikos tuo nyt sitten jotain lahjaveroilmoituksen tekemistä, kun Seligsonin sivuilla sanotaan seuraavaa:

Vai onko tuo miten tärkeää?

Vaikea ennustaa... Joissain tapauksissa hankintameno-olettama voi olla myyjälle edullisempi ja joissain taas ei :/

Onko kukaan ostanut osakkeita balancen listan perusteella? Uusin Balancen lista | Kauppalehti.fi Jos tuosta listan kärkipäästä poimii muutaman osakkeen, vaikka Apetit, TeliaSonera, Fortum ja Metso saanee kohtuullisen hajautuksen ja tilastollista "faktaa", että ei iske näppejään paskaan?

Kuinka paljon pakkiksen sijoitusgurut ylipäänsä tutkivat yhtiöitä ennen ostamista, vai mennäänkö enemmän fiilispohjalta? Mistä kaikkialta yleensäkin otatte selvää, mitä kannattaisi ostaa ja mitä myydä?

Onko kukaan ostanut osakkeita balancen listan perusteella? Uusin Balancen lista | Kauppalehti.fi Jos tuosta listan kärkipäästä poimii muutaman osakkeen, vaikka Apetit, TeliaSonera, Fortum ja Metso saanee kohtuullisen hajautuksen ja tilastollista "faktaa", että ei iske näppejään paskaan?

Kuinka paljon pakkiksen sijoitusgurut ylipäänsä tutkivat yhtiöitä ennen ostamista, vai mennäänkö enemmän fiilispohjalta? Mistä kaikkialta yleensäkin otatte selvää, mitä kannattaisi ostaa ja mitä myydä?

Fiilispohjalta toimivat sijoitusgurut on yleensä aika lyhytaikaisia sijoitusguruja. Poimimalla kärkipään osakkeet suoriudut varmasti paremmin kuin poimimalla loppupään osakkeet. http://kuvat.kauppalehti.fi/5/i/img/pdf/BalancenLista_Yleisohje.pdf Tossa vähän avausta balancelistan sisältöön.

Balancelistan kaltaiset työkalut, screenerit, on ainakin mun suosiossa.

Jaa, no minä olen kyllä enempi fiilispohjalta sijoittaja kuin joku tiukka analysoija. Itse en vain usko että tällaisen perusamiksen "numeronmurskailu" päihittisi sen datan mitä löytyy esim. valmiista analyyseista. Siitä vaan väittämään vastaan jos joku kuvittelee olevansa "numeronmurskaamisesta palkkansa saavia analyytikoita fiksumpi".

Itse mietin aina ensin sitä, että onko yrityksen bisnes ja ansaintalogiikka järkevää ja voiko yrityksen tuotteita myydä sellaista määrää että yrityksen hinta olisi perusteltu. Minulla ei järki ja etenkin aika riitä tase-erien analysointiin.

Tottakai katson yleisimmät luvut, nehän on kaikille valmiiksi tarjolla. Ja kokemuksesta oppinut ymmärtämään että yrityksen tase nyt ei välttämättä ole ihan sitä mitä se paperillä näyttää jne.

Ei tästä sentään kannata ihan rakettitiedettäkään tehdä. On tässä nyt vuodesta 2006 räpiköity eteenpäin, vaikka mutupohjalla mennäänkin.

Itse mietin aina ensin sitä, että onko yrityksen bisnes ja ansaintalogiikka järkevää ja voiko yrityksen tuotteita myydä sellaista määrää että yrityksen hinta olisi perusteltu.

Kai sullakin on joku metodi millä rajaat firmat jotka pääsee tuohon mietintään asti?

"Numeronmurskaamisesta palkkansa saavat analyytikot" on mun mielestä enemmänkin "Riskejä ottavat analyytikot jotka eivät sijoita omia, vaan jonkun muun rahoja urakehityksen ja isojen palkkioiden toivossa". Lisätä vai vähentää? Katso täältä Nokia-suosituksia! -   Arvopaperi Aika hyvin tuntuvat analyytikotkin olevan eri mieltä samasta asiasta. Tavoitehinnoissakin aikamoisia eroja ;)

Aika hyvin tuntuvat analyytikotkin olevan eri mieltä samasta asiasta. Tavoitehinnoissakin aikamoisia eroja ;)

Mutta mitäpä jos nuo kaikki suositukset tehtäisiin tänään? Vieläkö olisi hajontaa noin paljon? Aikamoinen hajonta on suositusten tekemisen ajankohdassakin. Minusta tuollainen taulukko on muutenkin turha.. eihän tuo kerro miksi kyseinen suositus on annettu ja miten siihen on päädytty. Olisi edes lyhyt kuvaus miksi ja miten on päädytty tuohon lukemaan. Varmaan jossain onkin, mutta onko tuollein kootusti?

edit. niin ja jäi vielä sanomatta että melko vanhoja ovat suurin osa noista suosituksista, jonka jälkeen on tapahtunut isoja muutoksia.. eipä kovin validia tavaraa voi olla suurin osa.

Mutta mitäpä jos nuo kaikki suositukset tehtäisiin tänään? Vieläkö olisi hajontaa noin paljon? Aikamoinen hajonta on suositusten tekemisen ajankohdassakin. Minusta tuollainen taulukko on muutenkin turha.. eihän tuo kerro miksi kyseinen suositus on annettu ja miten siihen on päädytty. Olisi edes lyhyt kuvaus miksi ja miten on päädytty tuohon lukemaan. Varmaan jossain onkin, mutta onko tuollein kootusti?

edit. niin ja jäi vielä sanomatta että melko vanhoja ovat suurin osa noista suosituksista, jonka jälkeen on tapahtunut isoja muutoksia.. eipä kovin validia tavaraa voi olla suurin osa.

Arvopaperi

"data päivätty 25.6.2013"

Voihan se päivämäärä olla vaikka kuinka vanha jos analyytikko on edelleen samaa mieltä suosituksestaan. Päivämäärä muuttuu silloin kun analyytikko muuttaa suositusta tai tavoitehintaa.

Tässä vähän lisää, aika sotkuinen lista missä näyttäis päällekkäisyyksiäkin olevan: http://www.quotenet.com/stocks/analyst-research/Nokia/All

Kai sullakin on joku metodi millä rajaat firmat jotka pääsee tuohon mietintään asti?

"Numeronmurskaamisesta palkkansa saavat analyytikot" on mun mielestä enemmänkin "Riskejä ottavat analyytikot jotka eivät sijoita omia, vaan jonkun muun rahoja urakehityksen ja isojen palkkioiden toivossa". Lisätä vai vähentää? Katso täältä Nokia-suosituksia! - **Arvopaperi Aika hyvin tuntuvat analyytikotkin olevan eri mieltä samasta asiasta. Tavoitehinnoissakin aikamoisia eroja ;)

Katson kiinnostavan firman perus tunnusluvut ja etupäässä yrityksen kyvyn tehdä tulosta (pitkällä aikavälillä) ja mahdollisen syyn sille jos se ei juuri nyt sitä tee. Sitten vaan tutkimaan lisää jos vielä kiinnostaa. Usein ostan vähän heti kun on tarpeeksi kiinnostava tapaus, jotta riittää oikeasti motiavaatiota jatkaa tutkimista. Ei varmasti optimaalisin tapa, mutta sopii itselleni.

Pienempien yritysten kohdalla pyrin myös pääsemään kontaktiin yrityksen tj:n kanssa. Joko meilitse tai jopa kasvotusten jos ovat vaikka alan messuilla tai joskus jotain puhuttu Keski-Suomen Osakesäästäjille esittäytymään jne. Myös näistä valmiiksi sovituista esityksistä on saanut kiinnostavia vinkkejä. Toki se tj on yrityksen "markkinamies" mutta harvoin niillä pokkaa on suorastaan valehdella.

Pyrin siis hyödyntämään näitä tämän tyyppisiä lähteitä saadakseni kiinnostuksen. Mitään yrityksen arvon diskonttauksia en osaa edes tehdä, enkä oikein jaksa uskoa niiden tuovan edes mitään lisäarvoa. Näiden perusteella yritysten hinnan pitäisi olla koko ajan ns. oikea. Mutta kun koko homman pointti on se että tulevaisuutta ei tiedä kukaan niin se hintakin sitten elää milloin minkäkin kotkotuksen mukaan, välillä ihan faktojenkin.

Paljon mietin myös siltä kantilta, että tekeekö yritys jotain tuotetta tai palvelua jota minä käytän ja onko se sellainen joka tuo minulle lisäarvoa, tai on välttämätön ja toimiiko homma ihan käytännössä. Esim. DNA:ta en ikinä ostaisi (jos ostettavissa olisi, en tiedä onko) koska aina kun sen pajan kanssa on ollut tekemisssä, on ollut jotain säätöä jonkun asian kanssa. Mutta taas TeliaSonera on itsellä ja näiden kriteerien pohjalta sitä voi pitääkin. Pyrin pitämään silmät auki.

Mulla ei keskittymiskyky riitä analysoimaan syvällisesti yhtiöitä ja ottamaan kaikkia muuttujia huomioon. Tosin taidatkin hankkia osakkeet pitkällä tähtäimellä useiden vuosien pitoon painottaen osingonmaksua? Mulla pitoaika on suhteellisen lyhyt, jolloin lähihistorian datasta voi kohtuullisesti päätellä lähitulevaisuuden suunnan.

Mitäs mieltä olette mun osakesalkusta?

Fortum
Kesko
Orion
UPM
Raisio
YIT
Metso
TeliaSonera

Juuri myin äsken Caverion osakkeet pois YIT:n jakautumisen jälkeen. Lisäksi tuli myytyä HKScanin osakkeet pois tappiolla ja joulun tienoilla olisi tarkoitus myydä Raision osakkeet pois voitolla siten että verotuksessa voittotulot jäisivät alle 1000e verovapaan rajan.
Lisäksi tavoitteena olisi vähentää yhtiöiden määrää salkussa vain 5 parhaimpaan, koska aika ei riitä kaikkien yhtiöiden seuraamiseen.
Mitä suosittelisitte jättämään salkkuun ja mitä myymään pois? Rahalle minulle ei ole akuuttia tarvetta, joten on pari vuotta aikaa odotellakkin myyntejä.
Rahaa ei ole lainkaan kiinni johdannaisissa tai rahastoissa.

Back
Ylös Bottom