Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Stone +125% ...myydäkkö nyt vai ei.

Miksi myydä? Mä en ainakaan myy. Odottelen kilpailevia tarjouksia ja sitä meneekö kauppa ylipäätään läpi. Kuvittelin, että alle kympin ei olisi johtokaan myymässä. Olin väärässä. Odotukseni tälle lafkalle (tai siis lähinnä sen kurssinousuille) olivat tätä suuremmat, mutta eipä tällainen piensijoittaja voi paljoa yrityskauppojen toteutumiseen vaikuttaa.

Mä myin..ostaessa päätin että myyn jos samanlaisen nousun saan kun Biohitillä, tuli isompi nousu. :)
Ostin jo pienen määrän Siiliä ja nyt mietin ostanko SSH:ta vai lisäänkö Metsoa..

Mä myin..ostaessa päätin että myyn jos samanlaisen nousun saan kun Biohitillä, tuli isompi nousu. :)
Ostin jo pienen määrän Siiliä ja nyt mietin ostanko SSH:ta vai lisäänkö Metsoa..

Toiset näköjään rakastaa riskiä. Itse ostin tänään BMW, Procter&Gamble, IBM, Toyota, Okmetic, Fortum ja Orion. Tosin Nordnetin lainalla, mikä vähentää riskinottohalua :)

Toiset näköjään rakastaa riskiä. Itse ostin tänään BMW, Procter&Gamble, IBM, Toyota, Okmetic, Fortum ja Orion. Tosin Nordnetin lainalla, mikä vähentää riskinottohalua :)

Suurin osa osakkeissa olevista rahoista on kiinni ns. varmemmissa..Fortum, Fiskars, YIT, UPM, NR, Sampo ym.. Ja vielä suurempi osa kiinni rahastoissa, eli en riskiä niin paljon rakasta. Pienemmillä summilla sitten näitä riskimpiä osakkeita. :)

Kyl maar minäkin riskistä pidän mutta silti osaan jotenkin kiertää kaukaa nämä ostokohteet eli pikavoitot. No kai niitä joskus omallekin kohalle osuu!

Mutta vilpittömät onnittelut kaikille Stonea omistaneille.

Tuurillahan nämä Biohitit ja Stonet ainaki mulle kohdalle osuu.. :D

En mä nyt riskistä tiedä. Biohittiä ostin viime vuonna tilanteessa, jossa osakkeen markkina-arvo oli n. 2 € ja OPO oli 3 €, joka oli pääosin käteistä rahaa. Sain kahdella eurolla kolme euroa ja lisäksi maailmanluokan patentit ja Biohitin bisneksen siihen päälle, joten aika yksipuoleinen riski oli kyseessä tuolloin.

Nykyisillä hinnoilla Biohitissä on toki riskiä, mutta ajattelin lisätä sitä edelleen Stonesoftista tulevilla rahoilla. Biohitin kurssi saattaa päivässä pompata 100-200 %, jos sopivanlainen uutinen osuu kohdalle.

Mutta vilpittömät onnittelut kaikille Stonea omistaneille.

Kiitos :) Itse ensin seurasin Stonesoftia noin vuoden ajan, jonka jälkeen aloin ostaa sen osakkeita viime vuoden tammikuusta alkaen. Faktat osoittivat mielestäni, että suunta on koilliseen, tai jopa pohjoiseen, kuten eilinen osoitti.

--

Nyt vois miettiä mihkä tunkee stonerahat. Revenio Group, Fortum, Intel ja Sampo ainakin. Mitä vielä? Etteplan? Ehkä pieni siivu Rapala VMC:tä - kalamies kun olen!

Mitens toi nordnetin lainasydeemi menikään?? Nyt on vivut kaakossa kämpän ja rantakämpän kanssa ettei pääse oikeen geimeihin kunnon pääomalla. Jos vaikka otetaan noksu esimerkiksi jossa on lainoitusarvo 70pinnaa ja vaikka kivaks työluvuks 10000e arvonen noksusalkku niin paljonko sillä irtoo lainaa? 3000e vai 7000e? Oliko se joku 5-6 pinnaa se vuosikorko lainalle? Ne lähetteli sieltä sen lipulapun missä oikeen tyrkytettiin sitä lainaa mutta lainasummiks oli vaan vaihtoehdot 25k€ ja 100k€ joista ainakin isompi menee jo "vähän" yli oman riskisietokyvyn...

Mitens toi nordnetin lainasydeemi menikään?? Nyt on vivut kaakossa kämpän ja rantakämpän kanssa ettei pääse oikeen geimeihin kunnon pääomalla. Jos vaikka otetaan noksu esimerkiksi jossa on lainoitusarvo 70pinnaa ja vaikka kivaks työluvuks 10000e arvonen noksusalkku niin paljonko sillä irtoo lainaa? 3000e vai 7000e? Oliko se joku 5-6 pinnaa se vuosikorko lainalle? Ne lähetteli sieltä sen lipulapun missä oikeen tyrkytettiin sitä lainaa mutta lainasummiks oli vaan vaihtoehdot 25k€ ja 100k€ joista ainakin isompi menee jo "vähän" yli oman riskisietokyvyn...

Siinä 5% huitteilla tuo korko on. Ja siis se on osakekohtaista miten se vakuusarvo on. Esim vaikka Fortumilla se taitaa olla 70% jne. Eniten varmaan vaikuttaa osakkeen vaihto. Pienistä ei paljon vakuutta heru vaikka ois kuinka vähävelkaisia tai isokassaisia.

Ota vaanse suurin limitti mitä saat, turha sitä on välissä nostella. Se eka soppari on ainakin ilmainen. Ei sitä siis tartte käyttää kuin sen mitä haluaa tai omaan riskinprofiiliin sopii. Jos saat satkun niin ota se, mutta käytävaikka parikymppiä jos se tuntuu itsellesi sopivalta.

Siinä 5% huitteilla tuo korko on. Ja siis se on osakekohtaista miten se vakuusarvo on. Esim vaikka Fortumilla se taitaa olla 70% jne. Eniten varmaan vaikuttaa osakkeen vaihto. Pienistä ei paljon vakuutta heru vaikka ois kuinka vähävelkaisia tai isokassaisia.

Ota vaanse suurin limitti mitä saat, turha sitä on välissä nostella. Se eka soppari on ainakin ilmainen. Ei sitä siis tartte käyttää kuin sen mitä haluaa tai omaan riskinprofiiliin sopii. Jos saat satkun niin ota se, mutta käytävaikka parikymppiä jos se tuntuu itsellesi sopivalta.

Tuo mitä lähinnä hain tuossa takaa on se että jos minulla on vaikka 10000e salkku osakkeita jonka vakuusarvo on 70% esim. Nokia, Fortum... Jne. Niin saanko tuota vastaan sen 7000e käyttää sitä lainaa? Vaikka saisikin sen 100000e luottoa salkkuun niin eihän sitä voi käyttää jos ei ole vakuusarvoa salkussa. Veikkaan tosin ettei sitä lainaa silloin niin paljoa myönnettäisikään.

Tuo mitä lähinnä hain tuossa takaa on se että jos minulla on vaikka 10000e salkku osakkeita jonka vakuusarvo on 70% esim. Nokia, Fortum... Jne. Niin saanko tuota vastaan sen 7000e käyttää sitä lainaa? Vaikka saisikin sen 100000e luottoa salkkuun niin eihän sitä voi käyttää jos ei ole vakuusarvoa salkussa. Veikkaan tosin ettei sitä lainaa silloin niin paljoa myönnettäisikään.

Ota huomioon että ne luotolla ostetut osakkeet taas lisää sitä vakuutta. Eikä ne tosiaan anna sitä limiittiä yli sen mitä oletettavasti on vakuus ja jos ylitätä vakuutesi niin Nordnet voi myydä osakkeitasi vakuusvajeen paikkaamiseksi jollet itse sitä tee tai siirrä sinne rahaa.

Pitäisi alkaa laittamaan vähän rahaa syrjään. Siihen liittyen ottaisin mielellään pari mielipidettä täältäkin.

Tarkoituksena on siis laitella kuukausittain 100-200 rahaa jemmaan sitä päivää varten kun niitä sattuu tarttemaan joskus tulevaisuudessa. Jos niitä en tule koskaan tarvitsemaan niin nostetaan pois ja ajetaan silppurin läpi, mutta pitkäaikainen säästäminen siis on kyseessä. Aion pitää toisaalla tilillä vähän toimintatonnia yllättäviä menoja varten, joten ei ole niin tärkeää kuinka usein rahaa saa pois ja millä kuluilla.

Myöskin kyseessä on enemmän säästämisestä kuin sijoittamisesta, kunhan nyt ei inflaatio söisi säästöjä. Koska kyseessä on pitkäkestoinen junnaaminen, lienee rahaston kuluilla iso merkitys.

1. Olen päätymässä yhdistelmärahastoon, kannattaako tuollaista parin sadan säästöä hajauttaa esim. kahdelle yhdistelmärahastolle vielä alussa vai mennä huoletta yhdellä ja miettiä jakoa sitten, kun rahaa alkaa jemmassa olla "enemmän"?

2. Seligsonin Pharos on tällä hetkellä vakaimmassa harkinnassa. On pärjännyt OK ja kulut kohtuulliset. Onko joku syy miksi Pharos ei sopisi tarkoitukseeni?

3. Mitä muuta?

Tuossa sivussa on tarkoitus laittaa kuukausittain jotain kymppejä sivuun ja pari kertaa vuodessa ostella harrastusmielellä osakkeita suoraan, mutta se menee ehkä enemmän "harrastukset" kategoriaan..

Pitäisi alkaa laittamaan vähän rahaa syrjään. Siihen liittyen ottaisin mielellään pari mielipidettä täältäkin.

Tarkoituksena on siis laitella kuukausittain 100-200 rahaa jemmaan sitä päivää varten kun niitä sattuu tarttemaan joskus tulevaisuudessa. Jos niitä en tule koskaan tarvitsemaan niin nostetaan pois ja ajetaan silppurin läpi, mutta pitkäaikainen säästäminen siis on kyseessä. Aion pitää toisaalla tilillä vähän toimintatonnia yllättäviä menoja varten, joten ei ole niin tärkeää kuinka usein rahaa saa pois ja millä kuluilla.

Myöskin kyseessä on enemmän säästämisestä kuin sijoittamisesta, kunhan nyt ei inflaatio söisi säästöjä. Koska kyseessä on pitkäkestoinen junnaaminen, lienee rahaston kuluilla iso merkitys.

1. Olen päätymässä yhdistelmärahastoon, kannattaako tuollaista parin sadan säästöä hajauttaa esim. kahdelle yhdistelmärahastolle vielä alussa vai mennä huoletta yhdellä ja miettiä jakoa sitten, kun rahaa alkaa jemmassa olla "enemmän"?

2. Seligsonin Pharos on tällä hetkellä vakaimmassa harkinnassa. On pärjännyt OK ja kulut kohtuulliset. Onko joku syy miksi Pharos ei sopisi tarkoitukseeni?

3. Mitä muuta?

Tuossa sivussa on tarkoitus laittaa kuukausittain jotain kymppejä sivuun ja pari kertaa vuodessa ostella harrastusmielellä osakkeita suoraan, mutta se menee ehkä enemmän "harrastukset" kategoriaan..

1. Seligsonilla voit helposti ja halvalla hajauttaa paljon laajemmin, kannattaa harkita sitä mahdollisuutta.

2. En pitäisi tällä hetkellä korkosijoituksissa mitään, tuottoja ei kannata paljon odotella näillä korkotasoilla... Eli mieluummin nyt osakkeisiin, esim Phoebus, Global Brands, Eurooppa ja P-Amerikka "kivijalaksi", mikäli Seligsonille oot laittamassa.

Onko kukaan perehtyny Venäjän tilanteeseen? Tuntuu, että ainakin Seligsonin rahastoissa Russian Prosperity on ainoa, joka ei ole noussut juurikaan pitkään aikaan. Eli jotenkin se houkuttaisi juuri tällä hetkellä, kun kaikki muut on nousseet niin pirusti tänä vuonna jo ja ylimääräistä rahaa on taas päässyt kertymään tilille. Tällä hetkellä mulla ei siis ole tuota Russian Prosperityä, mutta melkein kaikkia muita kyllä löytyy. Eli onkohan Venäjän pörssissä odotettavissa nousua ja jos on niin millä aikajänteellä?

Pitäisi kyllä oikeasti saada laitettua kuukausittaiset ostot, jottei ottaisi itse näkemystä siitä, mihin suuntaan pörssit on menossa...

Stonesoftista jääneillä rahoilla lisätty tänään Metsoa ja pieni siivu Elektrobittiä. :)

Onko kukaan perehtyny Venäjän tilanteeseen? Tuntuu, että ainakin Seligsonin rahastoissa Russian Prosperity on ainoa, joka ei ole noussut juurikaan pitkään aikaan. Eli jotenkin se houkuttaisi juuri tällä hetkellä, kun kaikki muut on nousseet niin pirusti tänä vuonna jo ja ylimääräistä rahaa on taas päässyt kertymään tilille. Tällä hetkellä mulla ei siis ole tuota Russian Prosperityä, mutta melkein kaikkia muita kyllä löytyy. Eli onkohan Venäjän pörssissä odotettavissa nousua ja jos on niin millä aikajänteellä?

Pitäisi kyllä oikeasti saada laitettua kuukausittaiset ostot, jottei ottaisi itse näkemystä siitä, mihin suuntaan pörssit on menossa...

Entä jokin halpa Venäjä-ETF, joka sijoittaa osingot takaisin?

Entä jokin halpa Venäjä-ETF, joka sijoittaa osingot takaisin?

Varmaan kustannuksiltaan voittais, mutta toistaiseksi olen sen verran laiska, että tyydyn pelkästään Seligsonin tarjontaan. Mulla ei siis ole arvo-osuustiliä missään. Olen kyllä nyt pitänyt silmällä nyt tuota Nordnetin ETF-kuukausisäästämistä eli sitten kun sieltä löytyy sellaiset osingot uudelleensijoittavat ja ei-synteettiset ETF:t, joilla saa kokonaisvaltaisesti hajautettua, niin voi olla, että siirryn sinne.

Tämän positiivisen rahaprobleemin ratkaisin siirtämällä suurimman osan TF Bankkiin ja ostelemalla useampaa Seligsonin osakerahastoa, myös tuota Russian prosperityä. Nuo korkorahastot kyllä itseäni nyt ihmetyttää. Moni niitä varoittaa ostamasta, mutta niin ne varoitti jo vuosi sitten ja hyvin ovat tuottaneet. Ehkäpä siinä on sitten käyny tsägä, kun riskihän noissa on kasvanut. En kuitenkaan ole nyt sitten uskaltanut ostaa lisää puoleen vuoteen, mutta en ole kyllä myynytkään.

Tiistaina taas pelipaikka Nokian osakkeella. Tuleeko dippi vai jatkuuko vihreä nousu kohti pohjoista??? Vahvalla luotolla vielä huomenna lisää lappua koneeseen ja tiistaina nährään miten käy. Viime osarin kohdalla uskoin että 8 miljoonaa lumppua myyty mutta eipä ollukaan ja ketuiks män. Nooh, jos dippaa niin jokunen tonni odottamassa ostotoimaria. Viime viikot on ollut tän lapun kaa niin vihreitä että mielenkiintosta nähdä mihin tässä vielä päädytään!

Nokian juna lähtee. Seuraava pysäkki 10e, äkkiä kaikki kyytiin kun vielä kerkiää ;)

Back
Ylös Bottom