Yksinkertaistettu esimerkki:
Minulla on osuuksia yhden yhtiön kahdessa eri rahastossa, A ja B. Kumpaankin olen laittanut tonnin sisään ja odotellut tovin. Nyt arvot ovat A 1200 euroa (+20%), B 800e (-20%). Tarvitsen kesälomalle kaljarahaa 500 euroa. Lunastan 500 e edestä rahastosta B ja samalla laitan toimeksiannon siirtää 500 e edestä rahastosta A rahastoon B.
En maksa veroja tappiollisen sijoituksen myynnistä, mutta olen keventänyt kovan nousun tehneestä rahastosta ja tappiollisesssa on edelleen sama summa odottamassa parempaa huomista? Käytännössä olen nostanut voitot ilman veroseuraamuksia? Win-Win? Missä kohtaa kusee? Verotetaanko A:ta siirrettäessä B:en?
Siis ei kuse periaatteessa missään, eli jos ymmärsin oikein niin tarkoitus on myydä voitolla toista ja tappiolla toista niin että menee voitot ja tappiot päikseen? En ala noista prosenteista laskemaan onko näin. Mutta siis jos toinen on satasen voitolla ja toinen tappiolla niin veroja ei mene. Ei tuossa siis veroja kierretä, vain lykätään niitä. Normaalia verosuunnittelua.
Mutta en tekisi kyllä tuota siirtoa samana päivänä, muuten se voidaan tulkita veronkierroksi.
Voit siis tehdä niin että jos sulla on vaikka Nokiaa tappiolla salkussa (monella on, siksi esimerkki, hehheh) ja myyt sitä tänään tappiolla niin huomenna voit ostaa osakkeesi takaisin ilman että verottaja kattoo että otit vain tappiot. Voit aina perustella tehneesi lyhyttä kauppaa kun seuraavan päivänä ostaessa olet altistunut kurssiriskille. Tästä on ihan korkeimman oikeuden päätös, löytyy googlaamalla.
Eli voit kikkailla rahastot noin mutta älä tee niitä kaikkia muutoksi samana päivänä jos tarkoitus on siis myydä B ja siirtää A:sta siihen B:hen rahaa. Mutta jos taas myyt molempia, toista tappiolla ja toista voitolla niin voit tehdä ne samana päivänäkin tottakai.
Minua on sitten turha pistää tilille jos menee ns. vituiksi. Jokainen tarkistakoot verottajalta tai mistä tykkää asioiden 100% oikeellisuuden.
Esim jenkkilä on tehnyt kriisin jälkeen uudet ath:t, ja näivettyvässä OMXH:ssakin tuntuu olevan nousupotentiaalia. Jos alkaisit sijoittamaan jonkinlaisella summalla odottelun sijaan niin siinä voisi saada oppiakin ja ehkä ne tyypilliset "oppirahat" tulisi maksettua hillitysti.