Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Meillä 1v pojan jatkuvasäästöisen rahastosalkun hajautus näyttää tältä:
Russian Prosperity (27.9%) Kehittyvät markkinat (22.9%) Pharmaceuticals (14.3%)
Global Top 25 Brands (12.8%) Suomi (11.4%) Phoebus (10.7%)
Salkku on siis käytännössä sukulaisten ja kummien muistamislahjoja (syntymäpäivä, nimipäivä, joulu yms. kissanristiäiset) ja mahdollista kuukausisäästämistä varten. Näin ollen rahastojen painotus on ihan sattumalta nykyinen eli jokainen on itse laittanut mihin haluaa rahaa. Omaan silmään vaikuttaa ihan OK:lta? Vuosituotto on ollut + 5,69 %.
Tähän tyyliin olen nyt tasapainottamassa:
Phoebus 30%, Brands 20%, Eurooppa 10%, Aasia 10%, Russia 15%, Kehittyvät 15%
Tämän hetken tilanne ei ole ihan tuon mukainen, brandsia on enemmän eikä eurooppaa ole ollut aikaisemmin mukana. Lisähajautusta ajatellen Brandsin voisi itse asiassa jakaa Pharman kanssa 50/50.
Kas-vain pojalla on kyllä rohkeasti venäjää ja kehittyviä. Melkein tekisi itsekin mieli ottaa niitä lisää. :whip:
Oon ite alotellu myös aika korkean tuotto-odotuksen salkkua, kun sijoitukset on suunniteltu pitkälle tulevaisuuteen. Suomi ja Kehittyvät on kohtalaisen kovalla painotuksella mukana ja sitten Eurooppaa, Brandsia ja Aasiaa päälle. Tosin salkun koko on vielä sen verran pieni, että jokainen vähänkään tuntuvampi ostos notkauttaa prosentteja melko voimakkaasti. Sen kuitenkin päätin, että nuo edellä mainitut rahastot ovat ne, joihin rahani toistaiseksi sijoitan.
Edelleen kiinnostais tuo ihmisten vuotuinen sijoitussumma. Ei absoluuttinen vaan suhteellinen osuus ansioista.
Muutaman kommentin voisin heittää. Ensiksi opintolaina kannattaa mielestäni ehdottomasti nostaa ja sijoittaa, jos sitä ei tarvitse opiskeluidensa rahoittamiseen. Halpa korko, joka on verovähennyskelpoinen ja eikös nykyään myös lyhennyksetkin, jos valmistuu nopeasti? Toiseksi pitää muistaa, että kyseessä on kuitenkin laina, joten periaate tulisi olla että pääomaa ei hävitä. Se laskee riskin sietokykyä ja toisaalta taas tuotto-odotuksiakin. Ja jos mietin itseäni parikymppisenä, niin suojaisin sijoituksen myös itseltäni.. Eli että en vaikkapa kesällä päättäisi lähteä jonnekin reissuun ja nostaa siksi sijoitukset ulos. Tai alkaa veivailemaan salkun kanssa päiväkauppaa innostuttuani asiasta.
Mihin sitten sijoittaisin? Esimerkiksi johonkin tällaiseen tuotteeseen. Rahat olisivat turvassa muutaman vuoden ja tuotto olisi aika varmaa. Pääomaakaan tuskin menettää.
Onko sulla muuten jotain tavoitehintaa Biohitille? On aika villejä arvioita tuosta potentiaalista ja niiden perusteella osake voisi vielä moninkertaistua. Henkisesti voi olla vaikeaa ostaa osaketta, joka juuri nousi 35% edellisenä päivänä, mutta ehkä tässä tilanteessa se voisi olla järkevääkin.
Mulle voi tulla tulevina viikkoina vaikea paikka, jos Nokian osake saavuttaa 4euron arvon. Olen vähän laittanut itselleni sen tavoitteeksi tälle osakkeelle joten siinä kohden pitäisi tehdä exit. Lisäksi Nokia osuus salkusta nousisi sillloin liian korkeaksi riskiin nähden, joten sitä tulisi silloin keventää ja hajauttaa salkkua enemmän. Henkisesti voi vaan olla vähän vaikeaa irtaantua hyvin nousseesta osakkeesta, koska silloin sitä antaa itsensä herkästi kuunnella mielipiteitä, jotka kertovat 20e arvoista yms.. Nokian tulevaisuus on kuitenkin aikalailla hämärän peitossa ja ala tuntuu muutenkin olevan aika nopeatempoista. Kuka oikeasti tietää mikä firma on huipulla viiden vuoden päästä?
En mä mitään exit-hintaa ole sille asettanut, mutta kaippa tota on ainakin vähennettävä, jos Biohitin paino salkussa nousee yli 50 % lukemiin. Mulla keskihinta 3.32 € ja viimeisimmän erän ostin viime vuoden viimeisenä pörssipäivänä, mielestäni kalliiseen 3.98 € hintaan. Viimeaikaisten kurssinousujen takia ollaan noustu n. 15 % painosta 30 % "paremmalle" puolelle ja alkaa jo hieman pelottamaan. Uskon Biohitin markkina-arvon 10-1000 kertaistuvan seuraavan 20 vuoden aikana, jos yksikin heidän tuotteistaan breikkaa kunnolla. Gastropaneliin mulla on kovin luotto, Acetium tulee vahvana kakkosena, eikä BioAcetiumia, BioFoodia tai mahdollista helikobakteerihäätöä tule unohtaa. Suunta on kyllä koilliseen, mutta tuleeko rekyyliä viimeaikaisten kurssiraketointien seurauksena? Jos tulee rekyyliä ja omistaisin kristallipallon, niin voisin veivaamalla saada muutamia satoja osakkeita lisää :/
Mulle voi tulla tulevina viikkoina vaikea paikka, jos Nokian osake saavuttaa 4euron arvon. Olen vähän laittanut itselleni sen tavoitteeksi tälle osakkeelle joten siinä kohden pitäisi tehdä exit. Lisäksi Nokia osuus salkusta nousisi sillloin liian korkeaksi riskiin nähden, joten sitä tulisi silloin keventää ja hajauttaa salkkua enemmän. Henkisesti voi vaan olla vähän vaikeaa irtaantua hyvin nousseesta osakkeesta, koska silloin sitä antaa itsensä herkästi kuunnella mielipiteitä, jotka kertovat 20e arvoista yms.. Nokian tulevaisuus on kuitenkin aikalailla hämärän peitossa ja ala tuntuu muutenkin olevan aika nopeatempoista. Kuka oikeasti tietää mikä firma on huipulla viiden vuoden päästä?
Kirjoittelin tännekin syksyllä, että ostin normiportfolion lisäksi tuollaisen "Wall Street Dogs"-tyyppisen salkun mm. Finnairia, Outokumpua ja Nokiaa. Nyt tuon Nokian paino alkaa olla jo pelottavan dominoiva, ja Finnairkin tulee perästä. Samalla tavalla on kyllä pompannut myös normisalkun VNM-ETF, mutta se ei sentään ole kiinni vain yhdessä firmassa.
Alunperin ajattelin, että tasapainotan tuon kerran vuoteen (vappuaattoisin ;) ), mutta nyt tekisi kyllä mieli jo myydä osa Nokiasta pois. Pitäs varmaan antaa Nordnetin tunnukset tyttökaverille, jolloin olisi itse siitä irti ja olisi helpompi pysyä tehdyssä suunnitelmassa :D
Nokiahan maksoin männävuonna 20 senttiä, en oikein usko että tulee noin paljon nyt, mutta ei sekään mahdotonta ole.
Katsoin Q3/2012 rapparin lukuja ja silloin Nokian nettokassa oli 3,5 miljardia euroa. Nokialla on osakkeita ulkona 3,7 miljardia kappaletta. 20 sentin osinko tekisi siis rapiat 700 miljoonaa euroa. Jos Nokialla itsellään uskotaan että tulos kokonaisuudessaan kääntynyt voitolliseksi ja voitot ois odotettavissa kohtuu hyviksikin, niin ei liene mahdotonta että pitävät tuon osingon vaikka tämä mennyt vuosi olikin tulosmielessä perseestä.
Mutta lienee selvää ettei kassaa ole enää viimeisellä kvartaalilla syöty NSN:n ansiosta, eli itse uskoisin että ainakin 10 senttiä tulee enkä pidä mahdottomana että pitävät osingon ennallaan mikäli uskovat valoisampaan tulevaisuuteen...
Ostin tänään 500 kpl lisää, limiitillä kun rahaa ei ole. :D Ei sitten viittinyt 1000 kpl ottaa kun on tuo tilinpäätösrappari tulossa se tuo voi ampua sen jäljiltä ihan mihin sattuu suuntaan...
Kärkipaikalla on pongahtanut joku Saga fursti(ikinä kuullutkaan):D
On maksanut näköjään hyvää osinkoa ja nytkin maksaisi listan mukaan 2,10€
Tuolla perusteellako on pömpännyt kärjeen:jahas:
Saga Furs on entiseltä nimeltään Turkistuottajat ja sillä menee ihan hyvin. En omista osakkeita enkä tiedä kannattaako enää tän päivän hintaan ostella...
Saga Furs on entiseltä nimeltään Turkistuottajat ja sillä menee ihan hyvin. En omista osakkeita enkä tiedä kannattaako enää tän päivän hintaan ostella...
Ite lisäsin hieman Sagan omistustani. Keskihinta nousi parilla eurolla. Hyvä puljuhan se on - kauppa käy kuin vettä vaan, maksavat hyvää osinkoa ja P/E on vähän päälle 5. Rahat ovat hyvässä pankissa.
Ite lisäsin hieman Sagan omistustani. Keskihinta nousi parilla eurolla. Hyvä puljuhan se on - kauppa käy kuin vettä vaan, maksavat hyvää osinkoa ja P/E on vähän päälle 5. Rahat ovat hyvässä pankissa.
Jaa että entinen Turkistuottaja.
Ei oo turkikset, eikä kettutytöt ikuna kiinostanut, mutta nyt kun tuolla puljulla on erikoisempi nimi ja se on tuossa listalla ykkösenä ja tuottokin on hyvä, niin ketut alkoi kiinostamaan:D
Tuon Balancen listan mukaan hinta on halpa ja talous erinomainen, mutta ei se sitä välttämättä kai tarkoita, että kurssi montaa euroa nousee?
Tosin nyt voi olla nousua, kun maksavat tuon 2,10€ osinkoa:jahas:
Taisin mä täälläkin mainita, että olisinpa kuunnellut niitä pieniä viestejä tästä Saga Fursista tuossa pari vuotta sitten. Suvussa nykyään yksi tarhaaja tai oikeammin sen isällä on se tarha. Sanoi silloin kun ekan kerran nähtiin että pitkästä aikaa saa nahkoista kunnon hintaa. Sen jälkeen SF onkin sitten ollut aika hyvin nousussa kokonaisuudessaan.
En ota kantaa siihen onko hyvä vai huono sijoitus nyt kun en ole en tarkemmin seuraillut. Mutta ei varmasti mikään huono tapaus, melkoinen osinkokone kuitenkin.
Tuossa kattoin, niin ihan hyvää voittoa tuo tekee.
54,1miljoonan liikevaihdolla 15,1 miljoonan liikevoitto on jo kohtalainen saavutus
Ehkä on varaa maksa tuollaisia osinkoja omistajilleen.
Turkisala tulee olemaan isossa nosteessa seuraavat vuodet Aasian ja Venäjän vaurautumisen ansiosta. Saga hyötyy tästä isosti ja osingon uskon kasvavan myös jatkossa.
Harrastaako joku täällä riskisijoittamista? Laitan aina osan sijoitusvaroista riskipitoisiin instrumentteihin. Esimerkiksi warranteissa voi menettää koko sijoituksensa, mutta hyvin ajoitetuilla kaupoilla voi tehdä nopeasti suuria voittoja. Itse olen parhaimmillaan saanut yhden päivän warrantisijoituksesta 137% voittoa.