Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Luulisin, että tiimarin kurssin isoihin prosentuaalisiin muutoksiin on syynä osakkeen vaihdon varsin pieni volyymi sekä matala hinta (en siis tarkoita, että osake olisi aliarvostettu). Huonon likviditeetin omaavissa osakkeissa kurssien äkkinäiset muutokset ovat tavallisia.

Nyt kun allekirjoittanutkin vihdoin pääsi (sain aikaiseksi) tekemään sijoituksia ja seligsonin global top 25 brands rahastoon ensimmäitset sijoitukset tein tuli pieni ristiriita tässä.
Kun tietysti mitä tuotemerkkejä rahaston sijoituksiin kuuluu niin siellähän oli yksi lafka jota olen viimeiset n.10v boikotoinut ja tulen kyllä tulevaisuudessakin boikotoimaan.
No MacShit saa mun hampparirahat sitä kautta sit :D.
Seuraavaks pitäis varmaan päättää aasian ja suomen rahastojen välillä. Mitenhän Metson ja upm-kymmenen tulevaisuus vaikuttaa rahastoon , ovat kuitenkin 'isossa' osassa kyseisessä rahastossa?

Nyt kun allekirjoittanutkin vihdoin pääsi (sain aikaiseksi) tekemään sijoituksia ja seligsonin global top 25 brands rahastoon ensimmäitset sijoitukset tein tuli pieni ristiriita tässä.
Kun tietysti mitä tuotemerkkejä rahaston sijoituksiin kuuluu niin siellähän oli yksi lafka jota olen viimeiset n.10v boikotoinut ja tulen kyllä tulevaisuudessakin boikotoimaan.
Seuraavaks pitäis varmaan päättää aasian ja suomen rahastojen välillä. Mitenhän Metson ja upm-kymmenen tulevaisuus vaikuttaa rahastoon , ovat kuitenkin 'isossa' osassa kyseisessä rahastossa?

Rahastosijoittajalla on aina se ongelma, että siellä saattaa olla mukana kohteita joissa ei haluaisi olla mukana. Tuota ei pääse eroon oikeastaan muuten kuin ostamalla tuon rahaston osakkeita samassa suhteessa ja jättämällä Mäkkäri pois. Siinä vaan ehkä tulee boikotointi itselle kalliiksi. Ymmärrän toki pointin, vaikka en boikotoikkaan tällä hetkellä mitään. Mutta aina on joukossa yhtiöitä joihin ei muuten ikinä pistäisi euroakaan kiinni suoraan. Sitä vaan on sitte itse punnittava hyvät ja huonot puolet ja että onko se yksi paska sopassa merkittävä vai ei. Tuo rahasto muuten kyllä pärjännyt kohtuullisen hyvin, Global Top Brand siis. Siinä on yksi aika hiton hyvä hajautus yhdessä indeksirahastossa.

Aasia on itselle iso kysysmerkki. Jotenkin tuntuu ettei se Kiinan tilanne kovin ruusuinen ole mitä on lehdistä lukenut juttuja.

Suomirahasto. No itsellä on UPM:ää ja siitä olen itse sitä mieltä, että sillä on potentiaalia. Ei ole mikään lähiajan raketti, siitä pitää paperi huolen. Mutta jos taas vertaa UPM:ää sen kilpailijoihin ja miettii tätä paperin tulevaisuutta, niin UPM on vahvoilla eniten siitä syystä, että sillä on merkittävä asema energiapuolella. Eli vaikka päätoimiala rämpii, kassavirta on vahva ja vahva pystyy poimimaan heikompiaan.

Metsoa en kovin paljon ole tutkinut. Nopea mielipide siitä että perusvahva vaikka nyt onkin otsikoissa.

Muuten siellä kyllä on isoja kysymysmerkkejä muitakin, kuten esim. Nokia. Ja tietysti Kone joka on laatuyhtiö mutta hintakin vähintään premiumluokkaa. Eli jotenkin en itse olisi huolissani UPM:stä joka on edullinen. Metso tosiaan kysymysmerkki kun en sitä ole seurannut.

En tiiä auttoiko vai sotkiko lisää.

Mutta hekä ennemmin itse miettisin Phoebusta vaikka aktiivinen rahasto onkin. Siinä on Suomipaino iso, mutta salkunhoitaja Oldenburg vaikuttaa erittäin asiantuntevalta ja mikä parasta, erittäin avoimelta. Kannattaa lukea sitä blogia mitä Oldenburg pitää.

No mites se tuotteiden boikotointi estää osakeomistusta? Et sä siinä lahjoita sille firmalle rahaa, päin vastoin otat siltä rahaa osinkopäivänä.

Metson ja UPM:n kurssien korrelaatio Suomen OMXH25 indeksin kanssa on aika suuri, joten eiköhän niiden osakkeiden tulevaisuus riipu enemmän yleisestä markkinakehityksestä, kuin yksittäisen firman ansioista.

Toi Applen markkina-arvo on edelleen ihan käsittämätön. 620 miljardia. Tekisi mieli huudella kuplasta, mutta kun se hinta on kuitenkin linjassa tuloksen kanssa, niin saattaa olla ihan oikeutettukin hinta. Tosin onhan tuo kuitenkin Microsoftia kalliimmin hinnoiteltu EV/EBITDA-luvun perusteella (Apple 8.35, MS 5.7, Nokia 6.4).

Onko täällä kukaan ostamassa tuota? Tai noita kaikkia?

Fortumia tarttui tänään salkkuun. Oon pitkään pyöritelly kuvioita, että pitäisi ottaa mukaan jokin spekulatiivisempi riskinen lappu, mutta tulin siihen tulokseen että jos riskilapusta saakin ylituottoa, niin se pitää ottaa myymällä kans oikeaan aikaan. Tulin siihen tulokseen, että helpompi kerätä tylsän tasaisesti osingot talteen ja omistaa pitkäjänteisesti kuin yrittää löytää potentiaalinen raketti ja lisäksi irrottautua oikeaan aikaan.

Itse aion hypätä myös hypätä mukaan osakesijoittamiseen. Varmaan aluksi muutamia varmoja osakkeita tulee ostettua, mutta sitten ajattelin sijoittaa myös energiateollisuuden alalle, eli öljyyn. Väitän, että öljyn hinta ei tule kuin kallistumaan pitkällä tähtäimellä. Vai?

Olen täysin rookie tässä, mutta kovasti yritän oppia. Mieleen tuli kysymys, että mitä ei-niin-eettisiä osakkeita teillä on salkussa?

Itse aion hypätä myös hypätä mukaan osakesijoittamiseen. Varmaan aluksi muutamia varmoja osakkeita tulee ostettua, mutta sitten ajattelin sijoittaa myös energiateollisuuden alalle, eli öljyyn. Väitän, että öljyn hinta ei tule kuin kallistumaan pitkällä tähtäimellä. Vai?

Olen täysin rookie tässä, mutta kovasti yritän oppia. Mieleen tuli kysymys, että mitä ei-niin-eettisiä osakkeita teillä on salkussa?

Öljyn hinnan nousu ei missään nimessä takaa osakkeen arvon tai firman voittojen nousua. Rööki on aina hyvä epäeettinen osake. Tupakka nähdään kehittyvissä maissa merkkinä hyvästä elintasosta, jolloin voidaan karkeasti odottaa että tupakointi senkun kasvaa kehittyvissä maissa kuten intiassa. Tupakkafirmat on niin isoja että kannattaa perehtyä kunnolla niihin ja markkina-alueisiin sillä jos sulla on taskussa valuuttaa A, röökifirman osakkeella käydään kauppaa valuutalla X, jos suurimmalla markkina-alueella on käytössä valuutta Y ja yhtiön kiinteät kulut ovat pääosin sidoksissa valuuttaan Z niin siinäpä sitten soppa mietittäväksi...

Jahas, okei. Pitää varmaankin alkaa lukemaan oikein urakalla sijoittamista käsittelevää kirjallisuutta. Eikö öljy ole kuitenkin ihan hyvä sijoituskohde? Miksi muuten Coca-Cola Companylla on kurssikehityksessään silloin tällöin piikkejä?

Jahas, okei. Pitää varmaankin alkaa lukemaan oikein urakalla sijoittamista käsittelevää kirjallisuutta. Eikö öljy ole kuitenkin ihan hyvä sijoituskohde? Miksi muuten Coca-Cola Companylla on kurssikehityksessään silloin tällöin piikkejä?

No öljy saattaa olla hyvä kohde, tai sitten ei. Varmaan on vain se, että se on raaka-aine joka ei sinällään tuota yhtään mitään eli se ei tuota mitään lisäarvoa ja maksa osinkoja. Eli olet puhtaasti spekuloimassa sen hintakehityksellä. Se voi hyvin onnistua ja olla kannattavaa, mutta se on syytä tiedostaan. En oikein keksi miksi mitään raaka-ainetta kannattaisi pitää tosi pitkään salkussa? Juuri siis siitä syystä että se ei mitään tuota. Jos johonkin raaka-aineeseen luottaa pitkällä aikavälillä, niin ehkä ennemmin sen tuottajia tai jalostajia, jotka siis on yrityksiä ja maksaa liikevoitoistaan osinkoja. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

En omista raaka-aineita.

Cokista en ole seurannut, en tiiä sen piikeistä mitään.

No öljy saattaa olla hyvä kohde, tai sitten ei. Varmaan on vain se, että se on raaka-aine joka ei sinällään tuota yhtään mitään eli se ei tuota mitään lisäarvoa ja maksa osinkoja. Eli olet puhtaasti spekuloimassa sen hintakehityksellä. Se voi hyvin onnistua ja olla kannattavaa, mutta se on syytä tiedostaan. En oikein keksi miksi mitään raaka-ainetta kannattaisi pitää tosi pitkään salkussa? Juuri siis siitä syystä että se ei mitään tuota. Jos johonkin raaka-aineeseen luottaa pitkällä aikavälillä, niin ehkä ennemmin sen tuottajia tai jalostajia, jotka siis on yrityksiä ja maksaa liikevoitoistaan osinkoja. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

En omista raaka-aineita.

Cokista en ole seurannut, en tiiä sen piikeistä mitään.

Joo no siis tarkoitinkin nimen omaan öljy-bisnekseen liittyviä yhtiöitä, esim. Neste Oil.

Joo no siis tarkoitinkin nimen omaan öljy-bisnekseen liittyviä yhtiöitä, esim. Neste Oil.

Okei.

Neste Oil nyt ei sinällään öljyn hinnannoususta hyödy. Ainoastaan se hyötyy kirjanpidollisesti varastovoittojen muodossa. Neste Oilille on tärkeää jalostusmarginaali ja se ei käsittääkseni kulje öljyn hinnan tahtiin. Joku muu osaa varmaan kertoa paremmin miten se marginaali muodostuu.

Eli Neste Oil on pelkkä jalostaja ja toki biodieselin tuottaja, mutta se on kokonaan oma lukunsa ja ainakaan minä en osaa siitä muodostaa mitään kuvaa...

Eli jos haluaa hyötyä nimenomaan öljyn hinnannoususta, niin ehkä pitäisi suunnata suoraan sitä poraaviin yhtiöihin? Vielä sellaisiin joilla on hyödyntämättömiä esiintymiä? En tiedä tästäkään enempää kun en ole tuohon mustaan kultaa perehtynyt.

Mutta ei takuulla ole helppo juttu vaikka kuinka ajattelisi että pitkässä juoksussa öljyn hinta voi vain nousta. Nouseeko silti tuottajien ja jalostajien katteet vai peräti pieneneekö? Eli jos se hinnannousu on sitä, että sen öljyn poraaminen on saatanallisen kallista, niin jääkö näille yhtiöille siitä riittävästi katetta?

OMXH listalta löytyy myös sellainen yhtiö kuin Dovre Group (ent. Proha), joka tekee alihankintaa öljyteollisuuteen. Firmassa tuntuisi olevan iso riski mutta myös potentiaalia, joka kurssikehityksessä onkin alkanut realisoitumaan.

Mitenkäs näiden osakkeiden verotus menee? Mistä voisi lukea asiasta tarkemmin? Onko eroa ulkomaalaisen osakkeen verotuksella suomalaiseen verrattuna?

edit. Jaa vero.fi:ssä oli ihan hyvää tietoa asiasta.

Mitenkäs näiden osakkeiden verotus menee? Mistä voisi lukea asiasta tarkemmin? Onko eroa ulkomaalaisen osakkeen verotuksella suomalaiseen verrattuna?

edit. Jaa vero.fi:ssä oli ihan hyvää tietoa asiasta.

Lopultahan se vero menee samalla tavalla, siis sama määrä. Ainoastaan se on syytä huomioida, että asuntolainan korkovähennyksiä ei pysty tekee ulkomaisten yhtiöiden osingoista. Eli siinä kohtaa joutuu maksamaan käytännössä ylimääräisiä veroja. Googlaamalla "ulkomaisen osingon veroansa" löytyy noita tietoja missä se on selitetty oikein. Mutta siis muuten ne verotukset kyllä täsmäytyy niin että lopulta maksat veroja ihan kuten kotimaisistaki yhtiöistä. joidenkin maiden kanssa tuo menee ikäänkuin automatic kun on niitä verosoppareita ja joidenkin kanssa täytyy täytellä kaavakkeita.

Nykyään asuntolainan korot ovat niin matalat, ettei tarvi kovin kummoisia pääomatuloja olla, että ne ylittävät lainakorot. Niinpä tuo ulkomaalaisten osinkojen veroansa poistuu siinä samalla.

Back
Ylös Bottom