Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Nyt ois sitten lärvikirja oikeasti listautumassa. Tästä saadaan varmaan kaikkien aikojen hypelistautuminen ja jonkin laiden typeryyden multihuipennus. Radiojuontajatkin hehkuttaa että miten nyt pitää säästää rahaa jotta pääsee kesällä ostamaan Facebookin osaketta kun tällainen ainutlaatuinen tilaisuus annetaa. Muutaman miljardin liikevaihdolla 100 miljardin hintalappu. Jippikaijeihei.

+1

Se menee vituiksi siinä vaiheessa kun sillä pitäisi alkaa oikeasti tuottamaan jotain tai ihmiset tajuavat, että heitä hyödynnetään ilmaiseksi.

Esim. suurimman hypen naamakirjassa sai aikaiseksi pressanvaaliehdokas, joka maksoi ko.firmalle eniten rahaa. Oliko sattumaa? Ehkä? Ja jos kerran SOME on jotenkin niiiiiin meistä ihmisistä lähtöisin, niin mistä ko ehdokas sitten maksoi Facebookille 30k?

Kyllä ne ihmiset alkavat jossain vaiheessa miettimään myös näitä asioita.

Ja tais olla Kauppalehdellä, että entäs sitten kun crakkerit shorttaa ensin FB:n osaketta ja sitten kippaa sivut nurin pariksi päiväksi? Alkaa tuleen lieveilmiöitäkin eli siis yrityksellä olemaan kaikenlaista kulua ja ylimäärästä duunia mitä ei vielä tällä hetkellä ole.

No hyvä se on että firmoja tulee listoille, mutta on tässä nyt "hieman" hypemenoa kun jo radiotoimittajatkin tästä puhuu. Mitähän taksikuskit puhuvat? Tai naistenlehdet?

Zimpanssi sanoi:
Se menee vituiksi siinä vaiheessa kun sillä pitäisi alkaa oikeasti tuottamaan jotain tai ihmiset tajuavat, että heitä hyödynnetään ilmaiseksi.
Kai tässä on tarkoitus tehdä jotenkin googlet. Eli hankitaan käyttäjiä pirusti ja sitten vasta tahkotaan paalua. Jännä nähdä miten käy. Itse en Facebookin antiin osallistu.

On uusi ongelma salkun kanssa. Melkeen kaikkien salkun osakkeiden (pl. Vestas) hinnat on nousseet ja jotenkin tökkii ostaminen nyt vastaan kun pitäisi maksaa niistä enemmän kuin aiemmin. Noh salkun osakepaino alkaa olla 80% eli saa ostot jäädä vähäksi aikaa.

ps. Miksi Neste Oil nousee vaikka osari oli huono.

Tää on tätä pörssiä, mistä ei tavallinen maallikko ymmärrä mitään;)
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201202116287
Ps Neste lähes 6% nousussa:D

No jos yhtään luet eteenpäin niin siellä sanotaan mm näin:

Yhtiö ennakoi kuitenkin, jos olosuhteet pysyvät viimeisen neljänneksen kaltaisina, tulos paranee tänä vuonna. Osinko pysyy ennallaan viime vuoden tasolla.

Itse en ole Nesettä seurannut, mutta jos sieltä odotettiin huonompaa jatkossakin, niin sittenhän tuo on selitetty. Mutta varsinainen lottokone tuo pörssi on osaripäivinä. Toki noita voi pelailla vaikka ravipelien sijasta, mutta pelaamista tuo on jos meinaa osaripäivän suuntia veikkailla yhtiön raporttiin nähden.

Lainaan itseäni lokakuun alusta:
Koska poliitikkojen kyky ratkaista Euroopan talousongelmat näyttävät päivä päivältä heikommalta, niin siirtelin nuo BSV:n ja VCSH:n rahat iPathin VXX ETN:ään, joka pyrkii futuurikaupalla seuraamaan S&P500-indeksin VIX-volatiliteettia, jolloin sen korrelaatio indeksin kanssa on vahvasti negatiivinen. Lisäksi Coca-colaa ja McDonaldsia. Joten turvallisuushakuisena ihmisenä kaikki säästöni ovat Vanguardin BND-ETF:ssä, iPathin VXX:ssä, Cocassa ja Mc:ssä.
Olispa tuonkin voinut varmaan fiksummin sijoittaa, mutta onpa sentään nollilla pysytty. :(

Olen tässä laskeskellut Facebookin markkinahintaa, verrannut sitä liikevaihtoon, tuottoon, Googlen lukuihin ja ennusteisiin talouskasvusta. Aika rajusti saa ylittää USAn talouskasvun vuosikymmenen, että voi olla mitenkään järkevä sijoitus. Mieluummin heitän rahani vaikka Vanguardin VTI:hin USAn osalta.

Olisin nyt kerännyt sellaisen 3-4k, jotka olisi tarkoitus sijoittaa 3-4 osakkeeseen. Mitä itse suosittelisitte? Ja milloin kannattaisi ostaa? Olisiko järkevää odottaa Kreikan tilanteen selkenemistä?

Salkussa on nyt Fortumia, Nokiaa, UPM:ää, TeliaSoneraa ja indeksirahastoja. Kaikki paitsi Noksu on kivasti vihreällä. Olen juuri myynyt pois Talvivaaran, joten sitä ei kannata nyt ehdottaa.

Siinä vaiheessa, kun asiat on 'kunnossa' kurssit ovat jo ylhäällä, joten jos tuottoja haluaa, pitää ottaa riskiä. Tämän hetken pohjat taisivat olla n. kolmeen otteeseen syksyllä/loppuvuodesta ja nyt onjo hyvän aikaa menty ylöspäin. Eli periaatteessa jos nyt ostaa, onjo myöhässä. Alas tullaan vielä varmasti, mutta milloin, sitä en kyllä osaa sanoa. Kuitenkin osinkokausi on käynnistymässä, joten en näe kyllä mitään syytä odotella. Hyviä osingonmaksajia vaan salkkuun. Jos nyt jotain voisi mainita, niin ainakin Orion maksaa huippuosinkoa (vajaa 9% tämän hetken kurssilla) ja on toistaiseksi vielä suht halpakin.

Siinä vaiheessa, kun asiat on 'kunnossa' kurssit ovat jo ylhäällä, joten jos tuottoja haluaa, pitää ottaa riskiä. Tämän hetken pohjat taisivat olla n. kolmeen otteeseen syksyllä/loppuvuodesta ja nyt onjo hyvän aikaa menty ylöspäin. Eli periaatteessa jos nyt ostaa, onjo myöhässä. Alas tullaan vielä varmasti, mutta milloin, sitä en kyllä osaa sanoa. Kuitenkin osinkokausi on käynnistymässä, joten en näe kyllä mitään syytä odotella. Hyviä osingonmaksajia vaan salkkuun. Jos nyt jotain voisi mainita, niin ainakin Orion maksaa huippuosinkoa (vajaa 9% tämän hetken kurssilla) ja on toistaiseksi vielä suht halpakin.

Niin. Tuskinpa sitä kukaan oikeasti uskoo, että osaa ostaa sieltä matalimmasta syvänteestä ja myydä vielä korkeimmalla kohdalla. Olen ostellut (ja myynyt) tässä parin viime vuoden aikana tämän salkkuni.

Orioniin en usko. Syy on oikeastaan yksinkertainen. Parkinson lääkkeet menettävät patenttinsa parin seuraavan vuoden sisällä ja tuotekehitysputkesta ei ole tulossa yhtään mitään korvaavaa. Orion on kyllä kasvattanut omien geneeristen lääkkeiden myyntiään voimakkaasti Suomessa parin viime vuoden aikana, mutta siihen on syynä Suomen patenttilainsäädännön muutos, jonka takia Suomessa meni muutamalta isolta lääkkeeltä patentit aikaisemmin. Geneeristen eli kopiolääkkeiden bisnes on täysin hintaan perustuvaa. Eli se kuka pystyy tarjoamaan halvimmat hinnat vie markkinat automaattisesti (apteekin on pakko tarjota halvinta lääkettä ja sairaalan pakko ostaa halvinta). Orionkin tuottaa lääkkeensä lähinnä sopimusvalmistajalla lähinnä Intiassa ja pakkaa vaan ne suomenkielisiin paketteihin. Kysymys kuuluukin, että kuka uskoo, että pieni paikallinen Orion pystyy tarjoamaan sen halvimman lääkkeen jatkossa? Vai tulisiko se halvimman lääkkeen tarjoaja olemaan esimerkiksi Teva, jolla on valtavan paljon suurempi mittakaavaetu käytössään? Ja jos agressiivinen hintakilpailu alkaa, niin pystyykö Orion pysymään siinä kehityksessä mukana, kun kassa on pumpattu ulos näillä osingoilla?

Suomalainen lääketehdas pystyy mielestäni selviytymään vain todella huippuluokan lääkekehittelyn avulla. Orionilla vaan ei ole tällä hetkellä juuri mitään tuotekehitusputkessa ja kassassa ei ole rahaa ostaa juuri mitään. Ne tehorauhoitteet yms ovat ihan täyttä bs:ää ja niidenkin patentit menevät umpeen ihan piakkoin. Jos kova hintakilpailu alkaa (ja ihan varmasti alkaa) niin Orion saa nenilleen ja myydään sitten pois. Veikkaan, että siitä tulee osa Medaa, Tevaa tai muuta isompaa lääkeyhtiötä. Kuten esimerkiksi Leiraksellekin on käynyt.

Olisin nyt kerännyt sellaisen 3-4k, jotka olisi tarkoitus sijoittaa 3-4 osakkeeseen. Mitä itse suosittelisitte? Ja milloin kannattaisi ostaa? Olisiko järkevää odottaa Kreikan tilanteen selkenemistä?

Salkussa on nyt Fortumia, Nokiaa, UPM:ää, TeliaSoneraa ja indeksirahastoja. Kaikki paitsi Noksu on kivasti vihreällä. Olen juuri myynyt pois Talvivaaran, joten sitä ei kannata nyt ehdottaa.

No tsekkaappa Panostaja. Se on saamassa taas hyvin liiketoimintaryhmät ruotuun ja kurssinousua ei ole vielä näkynyt ja tuskin näkyykään ainakaan ennen seuraavaa osaria (8.3. muistaakseni) jossa saattaa olla positiivista kerrottavaa tulosmielessä. Tätä siis itsellä, siksi sitä ehdotan. Mulla on noista mainitsemistasi UPM ja TS ja Fortum, niitä molempia voi mielestänin nykyhinnalla lisätä.

Olvi on myös aina kiinnostava, tosin vähän hintava kuten Konekin.

Ja mä en ainakaan odottelisi mitään Kreikkajuttuja, sillä noista ei ota itse erkkikään selvää ja Kreikka ei koko maailmaa kaada, se on fakta. Heilua voi kovastikin.

Onko tarkoitus ostaa pelkkiä OMXH yhtiöitä vai ulkomaisiakin mahdollisesti? Tässä maailmanmenossa tykkäisin suosia hinnoitteluvoimaisia kulutustavara/elintarvike/lääkeyhtiöitä, joilla on tulevaisuutta ja osingonmaksukykyä. Toisaalta syklisiä/nousupotentiaalisia (Timpan mainitsema Panostaja hyvä esim.), ehdottaisin Pöyryä yhdeksi kandidaatiksi, se yritti jo nousua ennen osaria, nyt pakittaa ja alle kutosen hintaa odottelen itse vielä sille.

Onko tarkoitus ostaa pelkkiä OMXH yhtiöitä vai ulkomaisiakin mahdollisesti? Tässä maailmanmenossa tykkäisin suosia hinnoitteluvoimaisia kulutustavara/elintarvike/lääkeyhtiöitä, joilla on tulevaisuutta ja osingonmaksukykyä. Toisaalta syklisiä/nousupotentiaalisia (Timpan mainitsema Panostaja hyvä esim.), ehdottaisin Pöyryä yhdeksi kandidaatiksi, se yritti jo nousua ennen osaria, nyt pakittaa ja alle kutosen hintaa odottelen itse vielä sille.

Kotimaisia nyt tällä hetkellä. Ei oikein ole aikaa perehtyä ulkomaisiin, vaikka se olisi varmasti kannattavaa.

Pitää tutustua tuohon Panostajaan. Toivottavasti saan jonkinlaisen käsityksen firmasta. Minulla on sellainen periaate, että jos en edes välttävästi ymmärrä liikeideaa/markkinoita, niin en osta osaketta. Talvivaaratkin laitoin siksi pois, kun olivat nousseet vähän liian hyvin tässä alkuvuonna ja yhtiöön liittyi liikaa kysymysmerkkejä.

Olen miettinyt Sampoa yhtenä vaihtoehtona. Mitä mieltä olette siitä?

No tsekkaappa Panostaja. Se on saamassa taas hyvin liiketoimintaryhmät ruotuun ja kurssinousua ei ole vielä näkynyt ja tuskin näkyykään ainakaan ennen seuraavaa osaria (8.3. muistaakseni) jossa saattaa olla positiivista kerrottavaa tulosmielessä. Tätä siis itsellä, siksi sitä ehdotan. Mulla on noista mainitsemistasi UPM ja TS ja Fortum, niitä molempia voi mielestänin nykyhinnalla lisätä.

Olvi on myös aina kiinnostava, tosin vähän hintava kuten Konekin.

Ja mä en ainakaan odottelisi mitään Kreikkajuttuja, sillä noista ei ota itse erkkikään selvää ja Kreikka ei koko maailmaa kaada, se on fakta. Heilua voi kovastikin.
Panostaja on maksanut kohtuu hyvää osinkotuottoa vuodesta toiseen.
Nyt ei osinkoa herunut, mutta pääomanpalautusta tuli 0,05€ sentään:jahas:
Tekee n5% tuoton tämän hetken kurssilla.

Facebook: osake jota en ikinä ostaisi. Kolmen miljardin liikevaihdolla estimoidaan annissa yrityksen arvoksi 100miljardia. Siis sata miljardia. Ja luin, että eivät kuulemma ole tähän asti eikä jatkossakaan ole aikeissa jakaa osinkoa. "Tuotto" (jos sitä siksi voi kutsua) tulee osakkeen arvon noususta. ***** mitä paskaa.

Panostaja on maksanut kohtuu hyvää osinkotuottoa vuodesta toiseen.
Nyt ei osinkoa herunut, mutta pääomanpalautusta tuli 0,05€ sentään:jahas:
Tekee n5% tuoton tämän hetken kurssilla.

TJ Sarsama sanoi yhtiökouksessa hyvin. Että kun verottaja kohtelee Panostajaa pääomasijoittajana niin palautetaan nyt sitten pääomia. Eli tästä päätellen puhtaasti verotuksellinen juttu. Saman verran kassasta rahaa menee...

Tuota luokkaa Panostajan osinko lienee kunnes tulee joku isompi yritysmyynti jolloin hyvää riittää jaettavaksi enempi. Kärsivällisen sijoittajan osake. Normaali liiketoiminta rullaa nyt hyvin, joten mielestäni ihan kelpo paikka ostaa jos yritys ylipäätään kiinnostaa. Sitten kun tulee se rahakas irtaantuminen (voi tulla huomenna tai vuosien päästä) niin kurssi pomppaa äkkiä kymmeniäkin prosentteja.

Facebook: osake jota en ikinä ostaisi. Kolmen miljardin liikevaihdolla estimoidaan annissa yrityksen arvoksi 100miljardia. Siis sata miljardia. Ja luin, että eivät kuulemma ole tähän asti eikä jatkossakaan ole aikeissa jakaa osinkoa. "Tuotto" (jos sitä siksi voi kutsua) tulee osakkeen arvon noususta. ***** mitä paskaa.

Älä muuta sano. Exxon Mobil taitaa olla samassa hintaluokassa. Nokioita saisi muutaman kappaletta, siis koko yrityksiä. Taitaa saada vissiin meidän koko pörssin yhtiöt tuolla 100 miljardilla? Lähelle ainakin...

No mutta onhan tuolla nyt sentään mainosarvoa, että siitä vaan myymään autot ja torppaa vastaan velkaa ja ostamaan tätä ehdotonta sijoitushelmeä. Sitten vaan odottamaan jos joku tyhmempi ostaa kalliimmalla pois.

Vittu mikä kupla sanon minä. Voi toki ottaa aikansa että posahtaa.

Onko kukaan tehnyt vertailua välittäjistä, mitkähän mahtavat olla halvimmat osakevälittäjät?
pitäisi päästä mahdollisimman moneen euroopan maahan (ja miksei myös muuallekkin).

Zimpanssi, etenkin pienet osakkeet tuppaavat nousemaan aina alkuvuodesta (tammikuuefekti), aiheesta on tehty runsaasti tutkimuksia.

Back
Ylös Bottom