Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Timba79 sanoi:
Mutta itse olen erittäin ilahtunut tästä Roviosta ja siitä että ainakin tähän asti jätkillä on pysynyt jalat maassa. Eli että ne ei ole lähteneet pikavoittojen perässä myymään tuota jenkeille. Toivottavasti suurin omistus jatkossakin pysyisi Suomessa.

Rovion jätkät on kyllä hoitanut tuon pelinsä tuotteistamisen erittäin hienosti. Pakko antaa tästä suurta tunnustusta. Yksinkertainen ja toimiva peli ja sitten luodaan siihen ympärille kunnon hypeä oheistuotteilla. Loistava esimerkki muille firmoille niin Suomessa kuin ulkomailla, kuinka tuote viedään markkinoille ja tuotteistetaan. Eihän tuo peli mikään kovin kummallinen ole, mutta se on toimiva, hauska ja soveltaa kosketusnäyttöä hyvin.

Aika tyhjältä näyttää ostopaikat pörssissä. Mitäs osakkeita palstalaiset on viime aikoina katelleet? Osto-ohjelmaa pitäisi jatkaa, mutta aika heikosti on ostettavaa. Osakepaino n. 70% tällä hetkellä.

Aika tyhjältä näyttää ostopaikat pörssissä. Mitäs osakkeita palstalaiset on viime aikoina katelleet? Osto-ohjelmaa pitäisi jatkaa, mutta aika heikosti on ostettavaa. Osakepaino n. 70% tällä hetkellä.

Itse tankkaillut dipeistä fortumia..eilenkin sai hetken aikaa "reilusti" alle 16e. Kauan fortumi pysytellyt 16e tietämillä, vaikka ilmeisesti sieltä se 1e osinkokin on tulossa. Jos tuo syklisissä vallitseva kiima tähänkin tarttuisi vielä jossain vaiheessa :) Muuten aika hiljaista omatkin ostot..outokummulla ja talvivaaralla vähän päässyt veivailemaan. Nokiaa löytyy 4,75 keskihinnalla..kovasti eilen ostosormea syyhytti 3,95e kohdilla, mutta maltoin mieleni. Jos tänään dippaa klo 13 kunnolla, niin sitten tankkaillaan. Jos nousee, niin...käy toki sekin :D

Viimeksi ostin Fortumia viimeviikolla. Oli pikkuisen rahaa jemmassa kuin tein yhden myynnin tuossa useampi kk sitten. Sitä ennen samoilla rahoilla ostin vähäsen UPM:ää. Nyt sitten odotellaan osinkoja ja katsotaan josko niitä saisi takaisin sijoiteltua, ellei nuot pihahommat niele niitäkin rahoja tulevana kesänä.

Palkasta ei nyt ole pystynyt paljon ostamaan, 50-100 euroa aina tilipäivänä (joka toinen perjantai) olen yrittänyt Seligsonin Phoebus -rahastoon laittaa. Yritän tuota jatkaa niinkauan kuin näitä epävakaita aikoja on.

UPM:ää, Sampoa ja Olvia on tällä hetkellä osto-ohjelmassa. Nordic Miningin antiin tuli osallistuttua ja sitä alkaa olla tarpeeksi. Sen osalta nyt vain odotellaan... Riskiä ainakin piisaa. Tänä vuonna tavoite saada tuloista sivuun 20k, joista suurin osa sijoitetaan tasaisesti hyviin osingonmaksajiin ja loput ulkomaille sijoittaviin indeksirahastoihin.

UPM:ää, Sampoa ja Olvia on tällä hetkellä osto-ohjelmassa. Nordic Miningin antiin tuli osallistuttua ja sitä alkaa olla tarpeeksi. Sen osalta nyt vain odotellaan... Riskiä ainakin piisaa. Tänä vuonna tavoite saada tuloista sivuun 20k, joista suurin osa sijoitetaan tasaisesti hyviin osingonmaksajiin ja loput ulkomaille sijoittaviin indeksirahastoihin.

20 k sivuun, ei paha. Mä taidan saada vähän yli tuon käteen vuodessa. ;)

20 k sivuun, ei paha. Mä taidan saada vähän yli tuon käteen vuodessa. ;)

Pitää ainakin työmotivaation korkealla :D. Eiköhän tuo toteudu, jos ei tulot paljoa tälle vuodelle putoa. Parempi lyödä reippaasti ylimääräistä sivuun niin ei tule tuhlattua mihinkään turhaan. Kuitenkaan ei ole tarkoitus nykyisestä elintasosta juuri tinkiä tavoitteen saavuttamiseksi. Tiedän paljon semmoisia tyyppejä, jotka ei käytä rahaa juuri mihinkään vaan säästävät lähes kaiken. Lopulta ainut joka hyötyy on perikunta :)

Pitää ainakin työmotivaation korkealla :D. Eiköhän tuo toteudu, jos ei tulot paljoa tälle vuodelle putoa. Parempi lyödä reippaasti ylimääräistä sivuun niin ei tule tuhlattua mihinkään turhaan. Kuitenkaan ei ole tarkoitus nykyisestä elintasosta juuri tinkiä tavoitteen saavuttamiseksi. Tiedän paljon semmoisia tyyppejä, jotka ei käytä rahaa juuri mihinkään vaan säästävät lähes kaiken. Lopulta ainut joka hyötyy on perikunta :)

Joo, siis kultainen keskitie tässä. Itse pyrin kanssa ylimääräset pistään osakkeisiin. Nyt vähän joutuu tinkimään kun pitää tuo piha saada johonkin kuosiin, mutta jos edes ne osingot saisi takaisin osakkeisiin laitettua.

Mutta tuolleen parikymppiä vuodessa tahdilla saa kyllä mukavasti salkkua läjään tällä nykyhintatasolla. Toivottavasti onnistut tavoiteessasi.

Mitä mieltä olisiko Nintendo nyt kovakin sijoitus kun uusi konsoli Wii U on tulossa tänä vuonna? Kohtalaisen halvalla saisi osakkeita http://finance.yahoo.com/echarts?s=...=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

Viimeisin Nintendon käsikonsoli 3DS oli floppi, mutta ehkä nyt saisi samankaltaista nostetta kuin Wii aikoinaan. Toisaalta ihmetyttää osakkeiden halpa hinta, vaikka uusi konsoli on kohta julkaisussa. Ilmeisesti odotukset eivät ole kovin korkealla. Itse uskoisin että konsoli menestyisi vähintään kohtalaisesti.

Sijoitus tosiaan olisi ''All-in'', ''Kaikki munat samaan koriin'' ja ''Kerran sitä vaan eletään''. Kaikki säästöt nyt kerralla ja 1200€ kuussa ainakin konsolin julkaisuun asti. Indeksisijoittajana kylläkin kylmäisi omistaa vaan yhtä firmaa.

Kyllä oikein vituttaa kun on tällainen alkanut pyörimään mielessä. Niin fiksusti ja passiivisesti piti indekseihin sijoittaa... :face:

Nokia taas tippui. Maaliskuun puolessavälissä Kreikka menee "mahdollisesti" konkkaan, paljonkohan pörssit tippuu silloin?

Kysymyksen voisi asetella myös niin, että siinä vaiheessa kun Kreikalta loppuu rahat, miksi pörssi menee alas/ylöspäin? Onko tuo tuleva maksuerä ja lainojen uudelleenjärjestelyneuvottelut sellainen asia mikä yllättää ketään? Onko tilanteen ratkaisu lyhyelläkin aikajänteellä huonompi ratkaisu kuin tähän asti jatkunut epävarmuus, vai kenties toisin päin? Olkoonkin että se ratkaisu tulisi Kreikan defaultin kautta.

Ja lisäkysymys, missä vaiheessa ehkä huomataan että setelikoneet on alkaneet laulamaan hyvän aikaa sitten ja lainat alkaa inflatoitumaan kiskaisten samalla pörssiä suuntaan ^

Koitin vähän selailla tätä keskustelua, mutta melko nopeasti menin kaikista mahdollisista vaihtoehdoista aivan sekaisin, joten kyselempä nyt ihan suoraan teiltä enemmän tietäviltä.

Kummipojalle pitäisi säästää vähän rahaa. Säästelen sillä mielellä, että poika voi sitten ostaa rahoilla itselleen mopoa teininä tai vaikka maksella vuokriaan opiskellessaan. Säästelen nyt opiskelijana ollessani vaan ihan jotakin 20e/kk, mutta tulevaisuudessa sitten ehkä tuplat tuosta. Tarkoituksena ei siis ole koskea rahoihin ainakaan n. 15 vuoteen, vaan saavat rauhassa maata paremmissa käsissä. Minne tuollainen sijoitus kannattaa tehdä? Mitään järjettömiä riskejä en ole halukas ottamaan ettei tarvi pojan tyytyä vanhempana polkumopoon, mutta pitkällä aikavälillä on ilmeisesti ihan fiksua kuitenkin vältellä kaikkein riskittömipiä jos olen oikein ymmärtänyt. Minne laittaisitte?

Koitin vähän selailla tätä keskustelua, mutta melko nopeasti menin kaikista mahdollisista vaihtoehdoista aivan sekaisin, joten kyselempä nyt ihan suoraan teiltä enemmän tietäviltä.

Kummipojalle pitäisi säästää vähän rahaa. Säästelen sillä mielellä, että poika voi sitten ostaa rahoilla itselleen mopoa teininä tai vaikka maksella vuokriaan opiskellessaan. Säästelen nyt opiskelijana ollessani vaan ihan jotakin 20e/kk, mutta tulevaisuudessa sitten ehkä tuplat tuosta. Tarkoituksena ei siis ole koskea rahoihin ainakaan n. 15 vuoteen, vaan saavat rauhassa maata paremmissa käsissä. Minne tuollainen sijoitus kannattaa tehdä? Mitään järjettömiä riskejä en ole halukas ottamaan ettei tarvi pojan tyytyä vanhempana polkumopoon, mutta pitkällä aikavälillä on ilmeisesti ihan fiksua kuitenkin vältellä kaikkein riskittömipiä jos olen oikein ymmärtänyt. Minne laittaisitte?
Kaikenlaisia instrumentteja on olemassa, mutta itse tutustuisin ensimmäisenä säästövakuutusvaihtoehtoon. Oleellistahan on varmistaa, että lahjavero on mahdollisimman pieni, mielellään olematon ja että itselle ei koidu verohaittaa siitä, jos päättää joskus vaihtaa rahastosta toiseen.

Hyvät rapparit antoi Fortum ja UPM. Tilipäivä keväällä. ;)

Sama vika :hyvä: Salkku tänään reilu 9 pinnaa koilliseen. Olispa aamun paniikissa ehtinyt saamaan vielä Outoa siivun. Kohtalainen mälli konecranesia odottamassa huomista.. Syteen tai saveen.

Itse odottelen huomisesta lähinnä TeliaSoneran lukuja. Sitten ensiviikolla Nokian Renkaat ja Olvi ja omalta osalta homma onkin paketissa sitten kun tuo kaksikko Takoma ja Panostaja on jo selvillä yhtiökokouksineen. Sitten voi laskea kevään tilipäivien brutot ja netot yhteen.

Nyt ois sitten lärvikirja oikeasti listautumassa. Tästä saadaan varmaan kaikkien aikojen hypelistautuminen ja jonkin laiden typeryyden multihuipennus. Radiojuontajatkin hehkuttaa että miten nyt pitää säästää rahaa jotta pääsee kesällä ostamaan Facebookin osaketta kun tällainen ainutlaatuinen tilaisuus annetaa. Muutaman miljardin liikevaihdolla 100 miljardin hintalappu. Jippikaijeihei.

Kaikenlaisia instrumentteja on olemassa, mutta itse tutustuisin ensimmäisenä säästövakuutusvaihtoehtoon. Oleellistahan on varmistaa, että lahjavero on mahdollisimman pieni, mielellään olematon ja että itselle ei koidu verohaittaa siitä, jos päättää joskus vaihtaa rahastosta toiseen.

Säästöhenkivakuutus on kuluiltaan aivan toista luokka kuin muut varteenotettavat vaihtoehdot kuten indeksirahastot tai vastaavat. Mitään lahjaveroseuraamusta on turha miettiä mikäli säästää alle 100€ kuukaudessa suoraan lahjansaajan nimiin (4000€ per 3vuotta on verovapaa) Omalle pojalle sekä kummipojalle avasimme omat rahastosäästösopimukset seligsoniin johon säästetään lapsilisiä ja kummipojalle muutamia kymppejä per kuukausi. 15 vuoden aikajänteellä (olettaen että säästöt myydään 15v kulutta eikä niiden anneta jatkaa kasvuaan) kannattaa ensimäiset 5-7 vuotta sijoittaa "kovalla" riskillä seuraavat 5-7 vuotta keskimääräisellä riskillä ja loppuaika sitten mahdollisesti korkoihin tai muuten matalalla riskillä. Toisaalta kuka pakoittaa "tuhlaamaan" säästöt heti kun ne saa 15v päästä?! Itse ainakin toivon, ja yritän parhaani mukaan kasvattaa poikaani ja kummipoikaa siihen että se mitä he mahdollisesti 18v päästä saavat niin vain osa on sellaista jota voi alkaa käyttämään (hankintoihin esim. muutto omaan kotiin, auton hankintaan, opiskelujen rahoittamiseen yms.)ja suurin osa on sitä joka jää kasvamaan sekä, että he rupeavat itse myös säästämään kuuakusittain sinne.

Mikäli kuitenkin lapsi osoittaa 18v kynnyksellä selviä kypsymättömyyden merkkejä on mahdollista esim. hakea panttaus rahasto-osuuksille ja panttikirjat voi pitää vanhemmat/muu lahjanantaja niin kauan kunnes lahjansaaja alkaa osoittamaan kypsyyttä.

Rahastot ovat hyvä vaihtoehto tasaiseen ja pieneen säästämiseen verrattuna suoriin osakkesijoituksiin joissa transaktiokulujen takia alle 1000€ kertaostoksia ei oikein kannata tehdä.

Back
Ylös Bottom