Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Voi jeesus tätä markkinoiden heiluntaa ylös ja alas. Ei yhtään tiedä että uskaltaako ostaa vielä mitään. Ehkä vielä katselen vähän aikaa. Näyttäsi vaan Konecranes ja Cargotec jo melko halvoilta. Mitäs osakkeita pakkislaiset kyttäävät?
Ostin aamulla Kemiraa pari sata kipaletta 8.04e. Tosin osakevalinta näyttää ihan toissijaiselta kun kaikki nousee tai laskee mukavasti klönteissä. Nokian Renkaat saa ainakin hurjaa löylytystä ja Outotec laskee ja nousee 5% päivästä riippuen.
Voi jeesus tätä markkinoiden heiluntaa ylös ja alas. Ei yhtään tiedä että uskaltaako ostaa vielä mitään. Ehkä vielä katselen vähän aikaa. Näyttäsi vaan Konecranes ja Cargotec jo melko halvoilta. Mitäs osakkeita pakkislaiset kyttäävät?
Ite shorttasin just pikkusen konecranesia M:11,85 -> O:11,25. Joo kylhän nää halvoilta näyttää. Nyt vaan pitäis olla rahaa mitä laittaa kiinni, mut kesästä lähtien ollu all-in ja kaikki pitkälle punasella, ettei omiaan takaisin saa vielä tod.näk. vuosiin. Mut ei kai tässä kiire oo, pikkuhiljaa lisää tankkaillen.
Mitä järkeä vielä on ostaa kun kohta saa halvemmalla. En tiedä optimaalista ajankohtaa mutta sitten ku tunnustetaan tosiasiat ja keksitään ratkaisu näille "kehitysmaille" EMU:ssa. Itse ainakin odotan että vielä tullaan alas joitakin kymmeniä prosentteja ja sen jälkeen rupean ostelee.
Mitä järkeä vielä on ostaa kun kohta saa halvemmalla. En tiedä optimaalista ajankohtaa mutta sitten ku tunnustetaan tosiasiat ja keksitään ratkaisu näille "kehitysmaille" EMU:ssa. Itse ainakin odotan että vielä tullaan alas joitakin kymmeniä prosentteja ja sen jälkeen rupean ostelee.
Shorttaa? Jos noin selvä arbitraasi on sun mielestä niin kunnon vivulla vielä lisäksi esim CFD:tä
Moni täälläkin "osaa" vain holdaamisen ja bull-markkina pelaamisen. Nyt kun kuitenkin tässä markkinatilanteessa strategiat pitäisi olla tyystin toiset. Yksi mikä pätee aina on että aina pitää olla likviditeettiä ostaa lisää oli sitten bull tai bear tai ihan mikä vaan. Vain harvoissa poikkeustapauksissa kannattaa olla all-in tai all-out. Yksi kassanhallinnan perussäännöistä.
Lukekaa ihmeessä se Drobnyn Invicible Hands. Avaa vähän perspektiiviä.
Maalaisjärjellä ajateltuna on kaikki paljon selvempää odotella ja kattoa ku "rysäys" tulee ja asiat selviää ja sitten ostaa osakkeita.
Milloin se rysäyst tulee ja millainen se on? Mielestäni tässä on aika rysäys ollut päällä jo pidempään...
Itsellä ei valitettavasti ole nyt sitä kassaa jolla ostaa, joten se vähän harmittaa tottakai. Tai no, yritän mä pistää Seligsonin Phoebus -rahastoon muutaman kympin joka tilistä. Jotain balsamia haavoihin edes. Sydän vuotaa verta kun ei pysty ostamaan esim. Nokian Renkaita nyt kun niitä lyödään urakalla.
No sitten on rysäys ku Kreikka on nurin ja menee velkasaneeraukseen ja ehkä pari muuta kehitysmaata seuraa perässä, pörssit tippuu 30%, ei tietenkään päivässä mutta jossain ajassa, sitten rupean ostamaan tiettyjä osakkeita. En osaa päivälleen tai tunnilleen tai sekunnilleen sanoa optimaalista ostoajankohtaa mutta kunhan menis nyt edes jonnekin sinne pohjalle päin.
No miksi et shorttaa tai osta vaikka jotain Bear ETF:ää jos kerran noin vahva on näkemyksesi? Tuossahan olisi tilinteon paikka...
ja jos nyt on rahaa, niin kannattaa aloittaa ne ostot. Tekee osto-ohjelman ja noudattaa sitä. Jos siitä huolimatta jossain kohtaa saakin halvemmalla, niin mitä sitten? Pohjalle ei osu kuin tuurilla. Ja jos nyt ei uskalla ostaa, niin olen melko varma ettei sitten sieltä pohjaltakaan kun ei voi tietää onko se pohja nyt vai huomenna vai vuoden päästä vai 20 vuoden päästä.
Kreikan konkka saattaa jopa nostaa kursseja. Mikä tahansa lienee parempi kuin tämä nykyinen epävarmuus?!?
Ite shorttasin just pikkusen konecranesia M:11,85 -> O:11,25. Joo kylhän nää halvoilta näyttää. Nyt vaan pitäis olla rahaa mitä laittaa kiinni, mut kesästä lähtien ollu all-in ja kaikki pitkälle punasella, ettei omiaan takaisin saa vielä tod.näk. vuosiin. Mut ei kai tässä kiire oo, pikkuhiljaa lisää tankkaillen.
Ahaa. Muuten hyvä, mutta alin kauppa oli 13,58e.
Sirmax: Kun noi ongelmat on hoidettu, niin ollaan aika kaukana pohjista. Tämä epävarmuushan tässä se ongelma on.
Itse luotan siihen, että vaikka ongelmia jäisi, niin kevään osingot herättää ahneuden vähitellen

Meikäläisellä alkaa ostot tässä näin kohta. Heinäkuussa irrottelin kaiken. Nyt pitäs n. 6kk-12kk säteellä työntää liikenevät sisään (riippuen obv markkinadatasta). About kerran kuukauteen ja jätetään kivoja pilkkejä.
edit: Ton jälkeen toki sit mitä tulee ylimääräisiä niin painellaan, ainakin siihen asti kun pitää kämppiä ruveta ostelemaan.
Meinaatteko että jos esim Italia tai Espanja on edelleen kuilun partaalla ni kurssit ei laske? Ei olla vielä lähelläkään pohjia, sitten ku indeksi alkaa kolmosella eli tippuu reilun tonnin vielä ni sitten on hyvä aika ostaa. Minkätakia pitäisi nyt alkaa ostamaan jos tulevaisuudessa saa halvemmalla?
Meinaatteko että jos esim Italia tai Espanja on edelleen kuilun partaalla ni kurssit ei laske? Ei olla vielä lähelläkään pohjia, sitten ku indeksi alkaa kolmosella eli tippuu reilun tonnin vielä ni sitten on hyvä aika ostaa. Minkätakia pitäisi nyt alkaa ostamaan jos tulevaisuudessa saa halvemmalla?
Rommarit odottavat aina. Sijoittajat tekevät tilin ja holdaajat odottavat osinkoja.
Miksei sitten kannata odotella 2000 pisteeseen;)
Kannattaa ehkä pysyä niiden kiinteistöjen puolella:jahas:
Sulla tosiaan vahva näkemys. No, toivotavasti shorttaat ja odottelet käteisen kanssa tuota hetkeä. Mä kyllä ihan myönnän, etten tiedä mitä tässä käy, mutta pistän silti ylimääräiset.
Olipahan Ripee älykäs ja antoisa kommentti. Kannattaisiko olla kommentoimatta jos ei ole mitään antamista tälle aiheelle. Oma mielipiteeni on muodostunut lukuisten eri alojen ammattilaisten kirjoituksista ja ulkomaisista medioista ja 30 ja 90 luvun lamoista mitä olen vähän tutkinut. Mutta jokainen tekee tyylillään, en shorttaa enkä tee päiväkauppaa, kykyni ei riitä siihen. Slow and steady wins the race, eli odotan että ollaan "pohjalla" ja sitten rupean ostelemaan.
Olipahan Ripee älykäs ja antoisa kommentti. Kannattaisiko olla kommentoimatta jos ei ole mitään antamista tälle aiheelle. Oma mielipiteeni on muodostunut lukuisten eri alojen ammattilaisten kirjoituksista ja ulkomaisista medioista ja 30 ja 90 luvun lamoista mitä olen vähän tutkinut. Mutta jokainen tekee tyylillään, en shorttaa enkä tee päiväkauppaa, kykyni ei riitä siihen. Slow and steady wins the race, eli odotan että ollaan "pohjalla" ja sitten rupean ostelemaan.
Totesin vaan, että mikä se 3000pisteen raja on, kun voi odottaa sitä 2000pisteen rajaa.
Ei se ollut yhtään älykkäämpi sun kommenttia tuosta 3000pisteen rajasta;)
Nää on niitä viisauksia, että ostetaan pohjilta ja myydään huipulla

Kyllä suosittelen monelle, että sen verran kannattaa sijoittaa, mitä on valmis häviämään.
Myös maltti on valttia, mutta meidän pörssissä tuntuisi olevan paljon sijoittajina henkilöitä, jotka panikoivat turhaakin ja se pitkäjänteisyys puuttuu lähes kokonaan.
Rommarit odottavat aina. Sijoittajat tekevät tilin ja holdaajat odottavat osinkoja.
Mikä tässä kohtaa on sijoittaja? En usko että tarkoitit spekulanttia joka yrittää ostaa pohjalta ja myydä huipulta. Tuo kun on keinittelija, ei sijoittaja.
Sijoittaja ostaa osan yrityksestä ja sen liiketoiminnasta. Sijoittaja toki ostaa kun hinta on itselle sopiva, mutta eipä se itse kurssilaskun perään, ottaa korkeintaan opikseen. Tosin ei näistä maailmanlaajuisista härdelleistä oikein pieni ihminen pysty opikseen ottamaan. Kriisejä tulee ja menee, on aina tullut ja tulee aina olemaan.
Mikä tässä kohtaa on sijoittaja? En usko että tarkoitit spekulanttia joka yrittää ostaa pohjalta ja myydä huipulta. Tuo kun on keinittelija, ei sijoittaja.
Sijoittaja ostaa osan yrityksestä ja sen liiketoiminnasta. Sijoittaja toki ostaa kun hinta on itselle sopiva, mutta eipä se itse kurssilaskun perään, ottaa korkeintaan opikseen. Tosin ei näistä maailmanlaajuisista härdelleistä oikein pieni ihminen pysty opikseen ottamaan. Kriisejä tulee ja menee, on aina tullut ja tulee aina olemaan.
Joo ehkä huono tai epätäydellinen vertaus, mutta tarkoitin, että suurin osa holdaajista on "osakesäästäjiä" ja "osakesijoittajalla" en välttämättä tarkoita keinottalijaa vaan markkinoiden osapuolta joka osaa käyttää markkinoiden eri tilanteita hyväkseen ja pystyvät allokoimaan fundamenttejen mukaan omia painotuksiaan siten että määritettävissä oleva riskitaso ei ainakaan nouse.
Osakesäästäjän käänteiskuva on rommari (joista tuskin kukaan ei noudata omaa "sijoitusfilosofiaa") joka olisi kokoajan shorttina ja lisäisi aina kuukausittain positotaan palkkapäivänä ja odottaisi aina vaan rommausta. Tämäkin on mahdollista siis olla shorttina kokoajan. Silloin saa osinkojen sijaan korkotuoton. Kaikki aina puhuvat että short positiot (myös ei vivuteut) pitää aina sulkea, mutta kyllä ne longitkin pitää (kannattaa) jossain vaiheessa. ;)
Toi sääntö pitää Ripee elämässä paikkaansa melkein joka asiassa että kannattaa sijoittaa/pelata sen verran kuin kestää hävitä. Tarkoitin kolmosella alkavaa, eli jos nyt vaikka tippuu 1300 pistettä ni silloin voi ruveta jo ostamaan. Jokaisella on oma sijoitus strategiat, minä olen tullut tähän tulokseen että aion sijoittaa näin rahojani, olen kattonut jo osakkeet valmiiksi aika pitkälle mitä aion ostaa. Maltti on valttia nytten!