Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Ei kai se kenellekään enää tule yllätyksenä kun Kreikka kaatuu? Kun tämä on "tiedossa" niin sen todennäköisyys on jo luultavasti isolta osin diskontattu kursseihin. Saattaapa olla niinkin että Kreikan defaultissa pankkiosakkeet kyykkää mutta muut ottaa ison rekyylin ylöspäin. En minä mistään mitään tiedä mutta ostoja menee edelleen sisään joka kuukausi...

Näin luulen itsekin. Kreikan kaatuminen ei ole enää yllätys ja välttämättä laskua ei nähdä kuin pankkiosakkeissa. Sen sijaan jos jokin positiivinen ratkaisu saataisiin yhtäkkiä aikaan, josta markkinat pitävät, voi kurssit pompata 10 pinnaa päivässä.

Ei kannata luottaa että kaikki paska olis jo kursseihin ladattu. Ite luulin jo keväällä että nää kriisit olis jo ladattu kursseihin, koska olihan nämä tapahtumat nyt käytännössä tiedossa.
Oma salkku puolittunut vuoden alusta. Vestas wind, renewable energy, green reefers, outokumpu, nokia, m-real jne. Että vuoden alusta laitettu reilu tonni salkkuun joka kuukausi, ja silti salkun rahamäärä vähentynyt. Semmonen reilusti yli kymppitonni salkku pakkasella. Kylhän se ottaa päähän, mutta selittelyt ei auta.

Mut jos Kreikka kaatuu, uskon että otetaan taas kunnon rommit, vaikkei se järkeen käykkään. Itse olen tässä odottanut jotain hyviäkin uutisia. Eihän 2009 pohjilta hulluun nousuunkaan ollut mitään järkevää syytä, miksi nyt pitäisi olla? Psyykkeen päällehän tämä ottaa pahasti, mutta stressailu ei auta yhtään.

No varmaan kursseissa on laskupaineita jos ja kun vielä tulee paskaa niskaan. Mutta hölmöintä on myydä nyt jos ei niitä rahoja sitten oikeasti tarvitse toisaalla. En ainakaan itse uskaltaisi pitää merkittäviä määriä käteistä €uroakaan.

Ostaa jos pystyy ja odottelee muuten parempia aikoja. Toki sitä voi vähän vaihtaa painotusta defensiivisempään jos salkussa on yhtiöitä, jotka voi jopa kupsahtaa jos kunnon taantuma tulee. Mutta jotkut Fortumin, TeliaSoneran jne kaltaiset yhtiöt elää ja porskuttaa varmasti.

Itse en pysty ostamaan, se vähän harmittaa. Mutta en todellakaan näe järkeä myydäkkään. Tuli taantumaa tai lamaa tai ei niin takuulla taas jossakin vaiheessa on hyvä meno päällä ja nousua pukkaa. Ja tuskin nämä TeliaSonerat ja Fortumit osingonmaksua lopettaa kuitenkaan. Ostetaan sitten viimeistään lisää.

EDIT: Ja se on täyttä paskapuhetta että niihin kursseihin olisi ladattu aikoja sitten ne hyvät ja huonot. Ihmiset eli sijoittajat ovat sopuleita ja ne laumat liikkuu uutisoinnin tahdissa. Ennakointia tietysti on mutta nämä yksittäisten päivien ja viikkojen liikkeet on ihan sen hetken tunnelmista kiinni. Siinä ei paljon tulevaa katsella kun joku kehoittaa myymään niin sitten myydään ja päinvastoin.

Itse lopetin ostot kesäkuun lopussa. Salkku on nyt reilut 25% pakkasella. Strategiasta poikkeaminen viime keväänä eli osinkoa tuottamattomien firmojen osto tuli kalliiksi, sillä Trina Solar ja LDK solar ovat molemmat noin 70% tappiolla.:curs: Pari kertaa, viimeksi eilen olen valmistatunut jatkamaan ostoksia, mutta onneksi juuri silloin onkin tullut pieni romahdus. Ostojen viivyttely on näin karhumarkkinoilla antoisaa, sillä ostokohteen laskettelu aiheuttaa mielihyvää, joka kompensoi salkun arvon alenemisesta tulee mielipahaa.:puntti:

Nyt alkaa olla sellainen aika, että kannattaa tarkkailla P/E-luvun lisäksi hyvinä aikoina melko turhaa P/B-lukua. Esim. metsäteollisuuden ja rakennusalan yritykset on hinnoiteltu reilusti tasearvoa alemmaksi. P/B luvun ongelmina ovat B:tä kasvattava liikearvo ja velka. Sen vuoksi yrityksen arvo osina ei välttämättä ole myyntitilanteessa markkina-arvoa suurempi vaikka P/B olisikin M-Realin tapaan 0,52.

Olen ennustanut metsäteollisuuden tuhoa vuoden 2005 lakosta saakka. Sen jälkeen on nähty liikearvojen rajuja alaskirjauksia, raaka-aineiden hinnannousuja, tuotteiden hinnan laskuja, tehtaiden sulkemisia, myyntejä, yksi konkurssi ja sakkoja kartellioikeudenkäynnistä. Jatkuvat pettymykset on diskontattu kursseihin, mutta vieläkö vuorineuvosten kaapista löytyy yllätyksiä?

Itse olen miettinyt tämän koko paskan silleen että odotan että Kreikka kaatuu ja seuraan tilannetta kauanko tämä "lama" (taantuma) kestää ja sitten rupean ostamaan Fortumia, Neste oilia, Soneraa ja muita varmoja osakkeita, sitten pienemmällä rahalla "uhkapelaan" Nokiaa ja Talvivaaraa ja yritän etsiä siihen vielä jonkun kolmannenkin osakkeen. Voi olla että joudun mahdollisesti kyttämään vuoden tai kaksikin että pääsen iskemään, koska mahdoton ennustaa paljonko sitä paskaa tulee.

Itse olen miettinyt tämän koko paskan silleen että odotan että Kreikka kaatuu ja seuraan tilannetta kauanko tämä "lama" (taantuma) kestää ja sitten rupean ostamaan Fortumia, Neste oilia, Soneraa ja muita varmoja osakkeita, sitten pienemmällä rahalla "uhkapelaan" Nokiaa ja Talvivaaraa ja yritän etsiä siihen vielä jonkun kolmannenkin osakkeen. Voi olla että joudun mahdollisesti kyttämään vuoden tai kaksikin että pääsen iskemään, koska mahdoton ennustaa paljonko sitä paskaa tulee.

Etkö silloin ole ihan rehellisesti myöhässä, kun ei niitä ns. paskauutisia enää tulekaan? Uutisoidaan vain uusista investoinneista jne. silloin jää kyllä pohjalta ostamatta. Mutta toki jokainenhan noudattaa sitä OMAA osto strategiaansa. Ja kerran ottaa ns. varman päälle, niin eikö tuossa tilanteessa kannattaisi nimenomaan panostaa niihin syklisiin osakkeisiin, mikäli tuottoa halajaa.

Pohjiin sitä ei kuitenkaan onnistu osumaan, joten itse pidän kyllä fiksuna olla pelisuunnitelma valmiina ja toimia sen mukaan, kun että keskittyisi pohjien osumiseen ja hötkyilyyn.
Aikamoiset ajat tosiaan... Ei viitsisi käteisessäkään olla (tylsää), niin alkaa väistämättä vaihtoehtoiset strategiat pyöriä mielessä. Esim nyt kun markkinat on niin hermostuneet eikä paljoa ilonaiheita ole näkyvissä tekisi mieli testailla jotain markkina-neutraalia positiota.
Poimisi vaikka kourallisen kotimaisia yhtiöitä joihin löytyy uskoa ja vastaavasti shorttaisi OMXH-indeksiä. Tai vaihtoehtoisesti markkinoita, esim Suomi versus Eurooppa.
Joko sitten käyttämällä käänteisiä (vivuttomia) ETFfiä/sertifikaatteja tai futuureja.
Joku joka tällaista käytännössä kokeillut?
Kulujahan tuossa tietenkin syntyy, etenkin jos usein tasapainottelee positiota, eli nekin pitäisi saada katettua.

Jeps. Itselläni on taktiikkana ettei kurssit rommaa juurikaan edellisiä pohjia alemmas, joten olen määritellyt joillekin suhteellisen laadukkaille osakkeille (Konecranes, Cargotec, Okmetic, TeliaSonera, Wärtsilä, Sampo jne.) rajahintoja, joissa niitä ostelen. Nyt tarttui tänään ensimmäiset ostot salkkuun: Neste Oilia 6.75 hintaan. Pidän Neste Oilin uudesta puhtaisiin energioihin liittyvästä strategiasta ja uudesta Bahrainin jalostamosta PITKÄLLÄ tähtäimellä. Tämä tuli siis selkeästi pitkän aikavälin salkkuun ja voi olla että osake vielä tästä tippuu. Kuitenkin uskon yrityksen olevan kykenevä kääntämään tuloksen positiiviseksi heti kun Rotterdamin ja Bahrainin laitokset saadaan käyntiin, eikä tämä liene mikään ongelma. Tykkäilen myös siitä että sisäpiiri on ostanut osakkeita.

Itseäni pelottaa koko tilanne niin paljon, että siirtelin reilu kuukausi sitten kaikki säästöt ja sijoitukset dollareissa noteeratuiksi bondeiksi ostamalla ETF:iä BND, BSV ja VCSH. Eihän noiden tuotto nyt kummoinen ole, mutta velan kanssa leikkiessä en tällä hetkellä muuhunkaan uskalla laittaa. OMXH25-ETF:ään tulee luultavasti laitettua, jos tuo volatiliteetti vähenee.

Kannattaa harkita firmoja, jotka itse tai joiden johtohahmot ovat ostaneet osakkeita. Esimerkiksi Konecranes, Okmetic ja Sampo ostavat omia osakkeitaan markkinoilta. Koneen ja Cargotecin Herlinit (sekä Antti että Ilkka) ovat molemmaat myös ostaneet lisää omien yritystensä osakkeita markkinoilta. Näissähän yritystä lähimpänä olevat henkilöt pitävät itse omaa yritystään nyt hyvänä sijoituskohteena.
Tuossa kannattaa muistaa kuitenkin se, että sisäpiirin ostoilla ei ole havaittu olevan korrelaatiota firman tulevan menestyksen tai osakekurssin kanssa. Sillä on, jos sisäpiiri päättää myydä.

Aika rujot luvut oli. Meinasi kahvit lentää näytölle kun illalla vilkasin :D Olisikohan huono idea odottaa Q3 tuloksia? Epävarmuuden ja huonon datan luulisi näkyvän tuloksessa ja lähiaikoina osavuosikatsaukset johtaneet käytännössä tuloksesta riippumatta isoon niiaukseen.
Pistin omalle listalle UPM/Stora, KoneC, Fortum ja joku vähän riskimpi kuten Uponor.

Jotenkin Nokiaa on ollut tolkuttoman loogista ja helppoa seurata viime aikoina ja kääriä rahat tuosta sahausliikkeestä.

Mikseivät ihmiset tee lyhyttä kauppaa Nokialla sitten enemmän? Itse ostin pari kk sitten 3.78e, möin kaiken parikolme viikkoa sitten 4.66e tasolla ja tänään ostin taas saman pompsin takaisin 3.95e tasolla. Pientähän tuo voitto tietysti on, mutta noin periaatteesta. Mitäs riskejä tässä nyt sitten, jos kuitenkin otetaan huomioon että Nokian saa myytyä pois joka tapauksessa vähintään 3eurolla ellei nyt ihan maailmanloppua ole näköpiirissä? Kännybisnes kuitenkin tulee säilymään jollain tasolla, ja jo Nokian patenttien arvo on sen verran suuri ettei firmaa voi oikein alemmas noteerata. Nokialla on juuri nyt parhaat lähtökohdat huimalle nousulle moneen vuoteen. Windows Phonen lanseeraus ja markkinointi johtaa väistämättä jonkinsortin hypeen, joka nostaa kysyntää vaikka tuote olisi kuinka huono. Eikä se huono tule olemaan, koska Nokia on hyvä rautavalmistaja ja N9 antoi jo makua tulevasta potentiaalista. Näkisin myös, että iPhonehuuma alkaa taittumaan ja jengi hakee uusia juttuja. WP tulee hyvään saumaan mukaan kuvioihin.

Mitäs mietteitä? Muita Nokialla pelaavia?

Nokia on ollut tosi volatiili nyt kyllä. Taktiikkasi lakkaa toimimasta heti kun se jää pidemmäksi aikaa alle tuon ostohintasi (3,95). "Ei voi alemmas noteerata" tuosta tulee mieleen kun jokunen vuosi sitten oli oikein uutisissa miten Nokiaa sai ensimmäistä kertaa miesmuistiin alle kymmenen euron. Sillä hetkellä ei varmaan moni olisi uskonut tätä nykykurssia todennäköiseksi. Itse en ihmettelisi jos tulee negari tai huonoja odotuksiakin heikompi Q3:n tulos ja sitten ei viitsi edes arvailla mihin menee.

Nokia kuitenkin on nyt vedenjakajalla, seuraava puoli vuotta määrää kovasti suuntaa eikä 3,50-4,50 jatkuva sahailu ole mielestäni realistista koska olosuhteet muuttuvat radikaalisti kun WP luureja alkaa ilmestymään. Q3 kehnoon tulokseen on varmasti useimmat jo varautuneet ja tuskin osake dippaa/nousee 15% enempää oli tulos mikä tahansa?

Mistä Nokiassa sitten maksetaan tällä hetkellä? Itse maksan mielelläni pienellä riskillä tulevaisuuden skenaariosta, siihen mikä häämöttää ehkä Q2-Q3/2012 paikkeilla.

Nyt ymmärrettävästi porukkaa kiinnostaa enemmän osakkeet, mutta mitäs ootte mieltä Nordaxista? https://www.nordax.fi/showTop.do Tarjoavat siis 3,5% korkoa säästötilin päiväsaldolle. Tällä saisi inflaation kompensoitua ja se riittäisi itselle. Jotenkin vaan epäilyttää, että miten voivat tarjota noin hyvää korkoa. Kuuluu kyllä Ruotsin talletussuojan piiriin eli eikai tuossa mitään riskiä ole. Ruotsiin kuitenkin löytyy luottoa itseltä. Jotenkin silti en vaan uskalla siirtää tuonne rahojani...

Ainoa huono puoli tuossa on, että nostot joutuu ilmeisesti tekemään kirjeitse..wtf. Tosin ei varmasti kovin montaa kertaa tarvitse nostella pois.

https://tuottoa.opr-vakuus.fi/ tuossa olis kotimainen vaihtoehto..itse mietiskellyt josko tuonne uskaltais laittaa rahaa säästöön

https://tuottoa.opr-vakuus.fi/ tuossa olis kotimainen vaihtoehto..itse mietiskellyt josko tuonne uskaltais laittaa rahaa säästöön
Tuossa taitaa olla kuitenkin jonkinlainen poliittinen riski, jos vippilainsäädäntö muuttuu. Lisäksi korko otetaan pikavippien koroista, joten kilpailutilanne ja maksuhäiriöt saattavat tiputtaa sitä, ja konkurssin sattuessa menettää koko summan. Itse sijoittaisin tuossa korkeintaan A-sarjan osakkeisiin, joilla olisi edes jotenkin osallisena yhtiössä.

Teri tuossa huomauttikin jo erittäin tärkeästä pointista.

Voisin tehdä sellaisen lupauksen, etten katto kursseja, sanotaan vaikka pariin vuoteen. Aina kun luulee ettei näitä 5% romahduksia enää tuu niin sielä ne nurkan takana odottaa. Onneksi on perjantai niin loppuu edes pariksi päivää tää lasku.

Helpommin sanottu kun tehty, nytkin taas ottaa pikkusen päähän vaikka on perjantai. Taas viikko ilman palkkaa käytännössä(eikä riitäkkään), vaikka stressannu ja tehny työtä niska limassa. Laskee ja laskee, mitäköhän uutta taas tullu markkinoille mitä ei ollu tiedossa.

Back
Ylös Bottom