Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Pitkän koron rahastot nousee kun korot laskee.

Jep. Seligsonin obligaatiot taitavat olla turvallisin pitkänkoron rahasto. Jos en pistäisi kaikkea liikenevää ylimääräistä rahaa osakkeisiin tällä hetkellä niin pistäisin sinne. Seligsonin lyhyt korkorahasto ei ole tippunut missään vaiheessa vaikka muilla korkorahastotkin ovat ottaneet takkiin ilmaa sisältävistä amerikkalaislainoista. Seligsonin rahastot ovat pienikuluisimpia eivätkä ota riskejä kuten lähes kaikki muut pankit ottavat korkorahastoillaan.

Sanoisin että Seligsonin AAA on varmaa rahantuloa ja nyt korkojen kääntyessä laskuun Seligson oblikaatiot ovat turboboostattua rahantuloa. Jälkimmäinen tosin heiluu enemmän markkinakorkojen kanssa:
2006 loppuvuodesta sijoittettu oblikaatiopotti on kasvanut 3,1% vuosivauhtia.
2007 alkuvuodesta sijoitettu oblikaatiopotti 4,1% vuosivauhtia
2008 pari kuukautta sitten sijoitettu 20% vuosivauhtia.

Puolivuotta sitten tilanne oli paljon heikompi - korkojen nousu oli syönyt kasvuvauhtia. Nyt korot ovat olleet jonkin aikaa laskussa ja pian laskevat paljonkin lisää, joten tuotto on ollut hurjaa. Olis varmaan pitänyt pistää kunnon satsi oblikaatiorahastoon kuukausi pari sitten ja ottaa ne vuoden vaihteessa veks ja pistää osakkeisiin... Erityisesti tuossa viimeisessä sijoituserässäin näkyy se, miten pitkänkoron rahastolle käy jos sijoittaa juuri korkokehityksen käännekohdassa.

Joo nyt tänään tein pienimuotoista allokaationmuutosta, siirsin lisärahaa salkkuun ja lisäsin pitkien korkojen painoa lyhyiden korkojen painojen kustannuksella.

Nyt kun korot laskee niin eiköhän tää ollu ihan järkiperäinen sijoitus.

Porukka on paljon keskustellut täällä osakkeiden ostamisesta kun hinnat ovat alhalla, jotkut taas myy ym.

Miten rahastojen suhteen? Laitatteko säännöllisesti joka kuukausi johonkin rahastoon? Oletteko jättäneet sisällä olevat raha rahastoihin vai oletteko ottaneet kaiken ulos?

Itse olen viimeisen vuoden aikana laittanut joka kuukausi saman verran rahaa kolmeen eri rahastoon (OP:n) ja tällä hetkellä kaikki ovat reippaasti miinuksella mutta ajatuksena olisi pitää rahat sisälle ainakin seuraavan 5 vuotta.... Mitä mieltä?

Omasta mielestäni hajauttaminen ajallisesti sekä eri rahastoihin on kuitenkin aina turvallisempi kun, että sijoittaa ison summaan kerralla ja yhteen rahastoon....

Miten rahastojen suhteen? Laitatteko säännöllisesti joka kuukausi johonkin rahastoon? Oletteko jättäneet sisällä olevat raha rahastoihin vai oletteko ottaneet kaiken ulos?

Itse olen viimeiset kuukaudet laittanut säännölliset kuukausisäästöni Seligsonin korkorahastoihin, osakerahastot ovat jo sen verran miinuksella etten viitsi tällä hetkellä lisää rahaa sinne heittää. Eiköhän tässä lähitulevaisuudessa (vuoden-parin sisällä) koita se aika kun kannattaa siirtää rahat koroista osakkeisiin. En kyllä ymmärrä miksi rahat pitäisi ottaa ulos, varsinkaan jos on reilusti miinuksella rahastojen kanssa eikä ole verotuksessa vähennettäviä myyntivoittoja. Eihän siinä tappiota ole vielä tullut kun ei ole rahojaan pois ottanut ja luottaa siihen että kyllä ne osakkeet vielä joskus nousevat :D

Itse olen viimeiset kuukaudet laittanut säännölliset kuukausisäästöni Seligsonin korkorahastoihin, osakerahastot ovat jo sen verran miinuksella etten viitsi tällä hetkellä lisää rahaa sinne heittää. Eiköhän tässä lähitulevaisuudessa (vuoden-parin sisällä) koita se aika kun kannattaa siirtää rahat koroista osakkeisiin. En kyllä ymmärrä miksi rahat pitäisi ottaa ulos, varsinkaan jos on reilusti miinuksella rahastojen kanssa eikä ole verotuksessa vähennettäviä myyntivoittoja. Eihän siinä tappiota ole vielä tullut kun ei ole rahojaan pois ottanut ja luottaa siihen että kyllä ne osakkeet vielä joskus nousevat :D

Sulla on tässä pieni ristiriita nyt. Usko, että osakkeet nousee (niin uskon minäkin, ei tämä ole se pointti) mutta silti et ole valmis ostamaan lisää nyt kun saa halvemmalla? Miksi näin? Saisit nyt osuuksia reippaasti enemmän mitä silloin joskus kalliimmalla ostaessa. Ja ne pohjalta ongitut osuudet raketoi kivasti kun nousukiito taas joskus lähtee käyntiin.

En mä ota kantaa tällä siihe, että onko pohjat nyt vai ei, vaan että mun mielestä sitä säännöllistä ostamista myös osakerahastoon tulisi harkita. Miksi ostaa vasta joskus vuosien päästä kun on jo noustu reippaasti?

Palkankorotus ja kurssiromahdus aihettavat sen, että itse ajattelin heittää seuraavan 3kk ajan Seligsonille 2x normaalin kuukausisijoituksen.

Olen seuraillut energia-alan osakkeita aika tarkkaan viimeaikoina ja yksi mielenkiintoinen tapaus on Chevron. Chevronin ja Fortumin kurssikäppyrät ovat lähes identtiset (tai no, enemmänkin hyvin samanlaiset), tosin Chevron kalliimpi osake.

chart.asp

kehitys.gif

Jos energia-ala on globaalissa mittakaavassa menossa alaspäin, niin on vaikeaa uskoa että Fortum siellä räpiköisi ylöspäin. Hyvää ostopaikkaa odotellessa. Neste Oil kiinnostaa myös, vaikka sitä salkussa jo onkin.

Olen seuraillut energia-alan osakkeita aika tarkkaan viimeaikoina ja yksi mielenkiintoinen tapaus on Chevron. Chevronin ja Fortumin kurssikäppyrät ovat lähes identtiset (tai no, enemmänkin hyvin samanlaiset), tosin Chevron kalliimpi osake.

chart.asp

kehitys.gif

Jos energia-ala on globaalissa mittakaavassa menossa alaspäin, niin on vaikeaa uskoa että Fortum siellä räpiköisi ylöspäin. Hyvää ostopaikkaa odotellessa. Neste Oil kiinnostaa myös, vaikka sitä salkussa jo onkin.

Entä jos markkinat ovat lyöneet yli jo vuodesta 2004 ?

Entä jos markkinat ovat lyöneet yli jo vuodesta 2004 ?

No sitähän tässä lähinnä meinasin, että varmaan putoaa vielä hyvin. Eli hinnan on ihan mahdollista pudota jonnekin 10 eur (tai alle) tienoille.

Tässä on hyvä katsella seurata kehittymistä, Fortum tällä hetkellä 15,80. (-9,14 %)

Eihän tässä tarvitse kuin viikko enään odotella (aikaisemmin odottelin sitä tiputusta loivemmaksi), että ollaan alle 4883 pisteen OMXH lukemissa (30% alempana kuin edellisen postini päätöskurssi). Aika rajua liikettä ollut.

Eihän tässä tarvitse kuin viikko enään odotella (aikaisemmin odottelin sitä tiputusta loivemmaksi), että ollaan alle 4883 pisteen OMXH lukemissa (30% alempana kuin edellisen postini päätöskurssi). Aika rajua liikettä ollut.

Täälläkin alkaa pikkuhiljaa syyhyttää valikoitujen osakkeiden suhteen. Kahden viime vuoden aika purin salkun käteiseksi, joista viimeiset myynnit huhtikuussa. Silloin oli toki jo vuoden takaisista huipuista lasketeltu, mutta eipä sitä huippuun tarvi osua (ostot 2002-). Aluksi hieman pienemmissä erissä, mutta heti kun tilanne kirkastuu, niin reilulla velkavivulla.

Porukka on paljon keskustellut täällä osakkeiden ostamisesta kun hinnat ovat alhalla, jotkut taas myy ym.

Itse olen viimeisen vuoden aikana laittanut joka kuukausi saman verran rahaa kolmeen eri rahastoon (OP:n) ja tällä hetkellä kaikki ovat reippaasti miinuksella mutta ajatuksena olisi pitää rahat sisälle ainakin seuraavan 5 vuotta.... Mitä mieltä?

Omasta mielestäni hajauttaminen ajallisesti sekä eri rahastoihin on kuitenkin aina turvallisempi kun, että sijoittaa ison summaan kerralla ja yhteen rahastoon....

Mie en ymmärrä tuota rahastohommaa. Päätöntä antaa jollekin rahojansa sijoitettavaksi ilman mitään sijoittajan vastuuta tuotosta. Siellä "asiantuntijat" sijoittelevat rahojasi ja ottavat siitä maksun meni syteen tai saveen.

Ymmärrän, että esim. venäjälle tai kiinaan suorien sijoitusten teko pikkurahalla on vaikeaa. Silti mun filosofiaan ei sovi ilmaisten lounaiden tarjoaminen salkunhoitajille.

Osakkeita saa nyt superhalvalla, yritykset on terveitä ja kannattavia, riski osakemarkkinoilla ei koskaan ole ollut näin pieni. Summalla X saa enemmin osakkeita kun aikoihin ja osakkeesta vuosittaiset osingot, jotka tulevat olemaan keväällä taas ihan makoisat.

Jos sijoitushorisontti on 5 vuotta, niin riski on osakkeissa tällä hetkellä nolla. Ellei tule maailmansota.

Mun mielipide.

Pari edellistä romahdusta nähneenä en pitäisi noilla ostoilla isoa kiirettä vielä, paitsi jos on sijoittamassa niin paljon että voi hajauttaa saman paperin ostoja ajallisesti. Kummallakin aikaisemmalla kerralla laskun jälkeen paperit mateli pohjalla hyvinkin pari vuotta ennenkuin uusi (hyvin hidas) nousu alkoi.

Toisaalta jos sitä rahaa on (muualla kuin arvonsa menettäneissä osakkeissa), niin nämä on niitä paikkoja mennä pörssissä all-in joiden seurauksena pystyy tekemään isoja muutoksia loppuelämän elintasoon.

Osakkeita saa nyt superhalvalla, yritykset on terveitä ja kannattavia, riski osakemarkkinoilla ei koskaan ole ollut näin pieni. Summalla X saa enemmin osakkeita kun aikoihin ja osakkeesta vuosittaiset osingot, jotka tulevat olemaan keväällä taas ihan makoisat.

Jos sijoitushorisontti on 5 vuotta, niin riski on osakkeissa tällä hetkellä nolla. Ellei tule maailmansota.

Mun mielipide.

Muuten olen samoilla linjoilla, mutta sillä varauksella, että sijoittaisin vain velattomiin tai vähävelkaisiin ja vakavaraisiin yrityksiin.

Tässä vaiheessa ei myöskään ole poissuljettu kunnon maailmanlaajuinen lama. Jos sellainen skenaario toteutuisi, olisivat osakkeet vieläkin kalliita.

Back
Ylös Bottom