Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Näinhän se oli, mun moka.
Onko siis olemassa mitään syytä käyttää eQ-onlinea? Varmaan saa parempaa palvelua ja ehkä vakavaraisempi yritys. Maksaako tilin siirto Nordnetistä eQ:hun jotain?
Lue tätä samaa ketjua jostain sivusta 140 alkaen muutamia sivuja. Ainakin siellä on pohdittu samaa asiaa.

Nordnetin plussat ovat halvin hinta ja on joku tykännyt sen web-käytettävyydestäkin.
eQ:n plussat tietoturva, valuutanvaihdon automaattisuus ja veroraporttien helppous.

Tuolla muualla ketjussa on enemmänkin asiaa.

Itselläni on vähän kritiikkiä Nordnettiä kohtaan.
Kalastelin Fiskarsia salkuuni hintaan 9,95. Toimeksiantona oli 50 osaketta.
Kurssi pyöri 9,96 tasolla joten nostin hintaa sentin. Saman tien syntyi kaupat, mutta vain 10 osakkeesta. Maksoin siis 100e ostosta 2,99e välityspalkkiota kun tarkoituksena oli tehdä 500e diili.
No, seuraava ostos pitää tehdä sitten vähän reilummalla summalla (800-900€)..

Sen vähän mitä olen eQ:lla tehnyt osakeostoja, niin käsittääkseni ainakin eQ:n palvelussa voi valita ostotavan, että kauppa tehdään vain mikäli koko haluttu määrä toteutuu. En ole kuitenkaan hirveästi perehtynyt noihin, mutta joku tietävämpi voi tarkentaa. Nordnettiä en tunne, mutta kuvittelisin vastaavan olevan sielläkin mahdollista.

Voiko tuo pankki siis toteuttaa vajaan toimeksiannon ja samalla tuottaa asiakkaalle tappiota?
Ilmeisesti tuossa tapahtui joku tekninen häiriö. Onko kellään kokemusta siitä, hyvittääkö Nordnet tai muut välittäjät tämänkaltaisessa tilanteessa millään tavalla?
Vaikeahan se on toisaalta todistaa että olisi ostanut enemmän kuin sitten "ostikaan"..

Ilmeisesti tuossa tapahtui joku tekninen häiriö. Onko kellään kokemusta siitä, hyvittääkö Nordnet tai muut välittäjät tämänkaltaisessa tilanteessa millään tavalla?
Vaikeahan se on toisaalta todistaa että olisi ostanut enemmän kuin sitten "ostikaan"..

Ei siinä mitään häiriötä varmaan tapahtunut. Toimeksiannosta voi tapahtua vain osa, jos antaa sellaisen toimeksiannon. Aiemmin tuolla sivuilla (140+ jotain) puhuttiin tästä Nordnetin laskutuksesta, joka on aiheuttanut muillekin yllätyksiä, koska Nordnet laskee toimeksiannon kulut laskuttain ja laskuttaa osatoteutumista joskus enemmän. Lukekaa aiempaa juttua tässä ketjussa.

Lisäksi Nordnetin sivuilla on tällaista:
Stop Loss riskit

On tärkeää huomioida, että et voi olla täysin varma siitä, että osto- tai myyntitoimeksiantosi toteutuu, kun teet Stop Loss –toimeksiannon. Lisäksi on hyvä huomata, että mikäli muutos osakkeen kurssissa on voimakas, voi toimeksianto toteutua asettamillasi ehdoilla, vaikka se ei aina olisikaan edullista sinulle.

Eli toimeksiantaja tekee toimeksiannot ihan omalla riskillä. Välittäjä ei ole vastuussa vahingossa tapahtuneista tai huonosti suunnitelluista kaupoista, joiden toteutuminen johtaa tappioihin tai suuriin kuluihin suhteessa saatuun hyötyyn.

Voiko tuo pankki siis toteuttaa vajaan toimeksiannon ja samalla tuottaa asiakkaalle tappiota?
Ostotilanteessa pankki tuottaa aina tappiota asiakkaalleen tasan välityspalkkioiden verran.

ja tuossa välityspalkkio on sama osti sitten eurolla tai kymppitonnilla osakkeita eli ainut "tappio" oli kustannuksien suhteessa sijoitettavaan pääomaan...

Itselläni on vähän kritiikkiä Nordnettiä kohtaan.
Kalastelin Fiskarsia salkuuni hintaan 9,95. Toimeksiantona oli 50 osaketta.
Kurssi pyöri 9,96 tasolla joten nostin hintaa sentin. Saman tien syntyi kaupat, mutta vain 10 osakkeesta. Maksoin siis 100e ostosta 2,99e välityspalkkiota kun tarkoituksena oli tehdä 500e diili.
No, seuraava ostos pitää tehdä sitten vähän reilummalla summalla (800-900€)..

Käytä sellaista palvelua tai merkkaa ostosi siten että osto toteutuu VAIN silloin kuin koko toimeksianto toteutuisi, eli vajaita kauppoja ei tällöin synny.

Sitten teille kaikille rahastoihin sijoittaville ihmisille. Älkää uskoko niitä pankkeja ja niitten puheita. Pankki toimii siten että he pyrkivät saamaan aina jonkinlaisen voiton teidän kaupoista. Eli välikäsille ei kannata antaa rahojaan.
Verratkaa rahastoja sivulla www.morningstar.fi ja tehkää omat päätelmät faktojen perusteella.

Lisäksi mua vituttaa ankarasti täällä etenkin ne ihmiset jotka ovat 20-30 vuotta ja suurimmaksi osaksi sijoittavat korkorahastoihin tms.. Siis mitä helvetin hyötyä on säästää rahaa jollakin 5% tuotolla josta inflaatio syö yli sen 4%?? Sen verran nuoria olette että se alle prosentin tuotot ei tarkoita paskaakaan. Sillä rahalla minä henkilökohtaisesti matkustaisin tai ostaisin jotain muuta josta saa paljon enemmän iloa.
Jos ihminen on sen verran nuori ei ole syytä satsata rahaa korkoihin koska loppujen lopuksi NE EI TUOTA "MITÄÄN"!!

Kehotan lukemaan ja opiskelemaan sijoituksiin liityvää materiaalia. Tällöin saatte enemmän tietoa ja voitte paremmin/turvsallisimman mielin sijoittaa oikeasti tuottaviin kohteisiin. Jos säästäminen on pitkäaikaista huomaatte että dipit ja korjaukset eivät käytännössä tarkoita mitään jos sijoittamisessa ollan käytetty järkeä.
Unohtakaa korot, maksakaa mielummin sen verran pois lainoja kuussa. Korot ovat nuorille ihmisille pelkkä väliaikainen ratkaisu (esim. kahden sijoituksen välinen odotuspaikka) enkä suosittele sitä kenellekään ellei ihminen ole yli 50-60v tai jostain syystä lähellä kuolemaa. Turha kusta itteensä linssiin..

Ei siinä mitään häiriötä varmaan tapahtunut. Toimeksiannosta voi tapahtua vain osa, jos antaa sellaisen toimeksiannon.
Tein ihan tavallisen toimeksiannon, en muuttanut mitään speksejä.
Tuo kuulostaa kyllä aivan järjettömältä jos ei voi tietää paljonko esim. 100 osakkeen kaupasta tulee merkintäpalkkiota.
Mistä tuolta voi sitten muuttaa kaupan sellaiseksi että se toteutuu vain täysimääräisenä? Luulin että on oletuksena.

Kehotan lukemaan ja opiskelemaan sijoituksiin liityvää materiaalia. Tällöin saatte enemmän tietoa ja voitte paremmin/turvsallisimman mielin sijoittaa oikeasti tuottaviin kohteisiin. Jos säästäminen on pitkäaikaista huomaatte että dipit ja korjaukset eivät käytännössä tarkoita mitään jos sijoittamisessa ollan käytetty järkeä.
Unohtakaa korot, maksakaa mielummin sen verran pois lainoja kuussa. Korot ovat nuorille ihmisille pelkkä väliaikainen ratkaisu (esim. kahden sijoituksen välinen odotuspaikka) enkä suosittele sitä kenellekään ellei ihminen ole yli 50-60v tai jostain syystä lähellä kuolemaa. Turha kusta itteensä linssiin..
Tuossa se pääjuttu olikin eli kahden sijoituksen välinen odotuspaikka. Jos aikoo ostaa muutaman vuoden päästä tai kuluessa asunnon tai jotain muuta isompaa niin osa rahoista saattaa kannattaa pistää korkoihin. Toisaalta muutama tonni saattaa olla hyväkin pitää jemmassa lyhyen koron rahastossa, koska sen saa ulos välittömästi jos tulee pikainen rahantarve. Saattaa olla järkevää pistää jopa kaikki rahat korkoihin, jos asunnon vaihtoon on akuutti tarve ja niitä osakkeita ei pysty pitämään pitkiä aikoja. Tosin itse kyllä pitäisin asuntoa vaihtaessakin ainakin osan rahoista myös osakkeissa, vaikka osa niistä pitäisikin realisoida asuntokauppaa tehdessä pienemmän lainan vuoksi.

Muuten olen samaa mieltä että korkojen sijaan kannattaa pistää rahat osakkeisiin. Joskus olen nähnyt nyrkkisäännön että osakkeissa pitäisi olla 100-(oma ikä) prosenttia omasta varallisuudesta. Todella harvalla suomalaisella käsittääkseni on näin, koska suurimmalla osalla asunnossa kiinni huomattavasti enemmän rahaa kuin osakesalkussaan. Kun tähän lisätään vielä autot, kesämökit, veneet, huonekalut jne niin suhde on vielä enemmän pieleen. Alle viisikymppisillä on harvemmin suurempaa osakesalkkua kuin muu varallisuus yhteensä, vaikka tämä olisi varallisuuden maksimoinnin kannalta ihan fiksu (ja jopa varovainen) periaate.

Tein ihan tavallisen toimeksiannon, en muuttanut mitään speksejä.
Tuo kuulostaa kyllä aivan järjettömältä jos ei voi tietää paljonko esim. 100 osakkeen kaupasta tulee merkintäpalkkiota.
Mistä tuolta voi sitten muuttaa kaupan sellaiseksi että se toteutuu vain täysimääräisenä? Luulin että on oletuksena.

En tiedä miten sen voi muuttaa, koska minulla on eQ. Asia selviää varmaan Nordnetin ohjeista.

Tuossa se pääjuttu olikin eli kahden sijoituksen välinen odotuspaikka. Jos aikoo ostaa muutaman vuoden päästä tai kuluessa asunnon tai jotain muuta isompaa niin osa rahoista saattaa kannattaa pistää korkoihin. Toisaalta muutama tonni saattaa olla hyväkin pitää jemmassa lyhyen koron rahastossa, koska sen saa ulos välittömästi jos tulee pikainen rahantarve. Saattaa olla järkevää pistää jopa kaikki rahat korkoihin, jos asunnon vaihtoon on akuutti tarve ja niitä osakkeita ei pysty pitämään pitkiä aikoja. Tosin itse kyllä pitäisin asuntoa vaihtaessakin ainakin osan rahoista myös osakkeissa, vaikka osa niistä pitäisikin realisoida asuntokauppaa tehdessä pienemmän lainan vuoksi.

Muuten olen samaa mieltä että korkojen sijaan kannattaa pistää rahat osakkeisiin. Joskus olen nähnyt nyrkkisäännön että osakkeissa pitäisi olla 100-(oma ikä) prosenttia omasta varallisuudesta. Todella harvalla suomalaisella käsittääkseni on näin, koska suurimmalla osalla asunnossa kiinni huomattavasti enemmän rahaa kuin osakesalkussaan. Kun tähän lisätään vielä autot, kesämökit, veneet, huonekalut jne niin suhde on vielä enemmän pieleen. Alle viisikymppisillä on harvemmin suurempaa osakesalkkua kuin muu varallisuus yhteensä, vaikka tämä olisi varallisuuden maksimoinnin kannalta ihan fiksu (ja jopa varovainen) periaate.

Suomalaisista varmaan enemmistöllä ei ole penniäkään rahaa osakkeissa. Ei euron latia.

Itse merkitsin tänään osapuilleen koko viime palkan suuruisen summan rahastoja, ja nyt meni merkinnästä 20% osakerahastoihin. Se nyt on allekirjoittaneella olosuhteiden sanelema pakko pitää suurta osaa rahaa käyttövalmiina, jos tarvetta talvella tulee, ja jos vaikka ei töitä saa. Allekirjoittaneen koko omaisuudesta on noin 80% rahastoissa, 10% määräaikaistilillä ja 10% tavallisella. Tarkoitus kyllä on sitten siirtyä osakerahastoihin noin 75-80%sti, kun varallisuuskuviot selkenee, (eli kun saan sellaisen työn, että voin olla kohtuu varma siitä, että en joudu lunastuspuolelle rahastoistani) Koroissa pitäminen johtuu 50% siitä, että en luota vielä markkinatilanteen suosiollisuuteen lyhyellä tähtäimellä, ja 50% johtuu opiskelusta.

Silti lisäsin nyt rahastovarallisuuden suhteellistakin osuutta omaisuudesta.

e: Itse alotin eilen kahlaamaan seuraavaa läpi http://www.berkshirehathaway.com/letters/letters.html

e2: niin ja missään nimessä mä en tee, enkä tule koskaan tekemäänkään niin, että pienestä jostain kumman inspiraatiosta otan pokeri all-in periaatteella, että mä rupesin nyt just sijoittajaksi, ja pistäisin suuria prosenttiosuuksia varallisuudesta kerrallaan osakkeisiin. Aikahajautusta harjoitan, ja lisään indeksirahastojen painoa salkussa hiljalleen, en missään tapauksessa kertarysäyksellä. Siksi aloitin ihan siitä että heitin luokkaa satoja euroja osakkeisiin, en tuhansia. En missään nimessä kerralla. senlisäksi aion edelleen hajauttaa mahdollisimman laajasti.

Mä otin Noksua kyytiin 13,65 hinnalla.

Jos tippuu alle 13 euron, niin kattellaan lisäostoja. Pidän Noksua jo erittäin edullisena. Toki tulos voi notkahtaa ja notkahtaakin jos joku globaali reilumpi taantuma tulee. Mutta yhtiön kanssa pursuaa rahaa ja yhtiö on erittäin kustannustehokas. Joten mitään hätäpäivää ei Noksulla ole vaikka tulisi pidempikin taantuma. Monella kilpailijalla ei ole ihan yhtä vahva tilanne.

Mun mielestä vain hyvä, ettei Nokia lähtenyt mihinkään älyttömään hintasotaan mukaan. Motorola jo käytännnössä kuoppasi itsensä yhteen malliin tukeutumalla ja hintasotaan lähtemällä.

Nokialla on rahaa vaikka hiton isoon yritysostoon. Toivon tietysti, etteivät sellaiseen ryhdy jos ei todella ole tarpeen ja edullinen kauppa.

Mä otin Noksua kyytiin 13,65 hinnalla.

Jos tippuu alle 13 euron, niin kattellaan lisäostoja. Pidän Noksua jo erittäin edullisena. Toki tulos voi notkahtaa ja notkahtaakin jos joku globaali reilumpi taantuma tulee. Mutta yhtiön kanssa pursuaa rahaa ja yhtiö on erittäin kustannustehokas. Joten mitään hätäpäivää ei Noksulla ole vaikka tulisi pidempikin taantuma. Monella kilpailijalla ei ole ihan yhtä vahva tilanne.

Mun mielestä vain hyvä, ettei Nokia lähtenyt mihinkään älyttömään hintasotaan mukaan. Motorola jo käytännnössä kuoppasi itsensä yhteen malliin tukeutumalla ja hintasotaan lähtemällä.

Nokialla on rahaa vaikka hiton isoon yritysostoon. Toivon tietysti, etteivät sellaiseen ryhdy jos ei todella ole tarpeen ja edullinen kauppa.

Hyvä kauppa! Jenkkilä päätyi lopulta plussalle, joten voinet rahastaa pikavoitot ensi viikolla niin halutessasi. Itsekin mietiskelin ostoa, kun sukelsi alle 14 euron, mutta en uskaltanut. :) Olen joskus miettinyt, että ovatkohan ne parempia vai huonompia kauppoja loppujen lopuksi, joita aikoo, mutta ei kuitenkaan tee.

Hyvä kauppa! Jenkkilä päätyi lopulta plussalle, joten voinet rahastaa pikavoitot ensi viikolla niin halutessasi. Itsekin mietiskelin ostoa, kun sukelsi alle 14 euron, mutta en uskaltanut. :) Olen joskus miettinyt, että ovatkohan ne parempia vai huonompia kauppoja loppujen lopuksi, joita aikoo, mutta ei kuitenkaan tee.

No jos joku raju nousu nähdään, saataan ottaa pikavoittojakin. Mutta perimmäinen tarkoitus on ostaa Nokiaa pitoon.

Uskon, että nousee rakettina jo aamusta. Harmittaa kun ei tullut ostetuksi, toimarin asetin 13,99 siinä vaiheessa kun pyöri 14,05.
Jos nyt tipahtaa tonne niin otan talteen ;)

Mä sitten menin ja pistin UPM:t lihoiks tänään. Niistä irtos 22% pikavoitto. Jotenkin tuntuu huimalta tämä viimepäivien nousu ja päätin jättäytyä sivuun vähäksi aikaa. Fortumkin alkaa kohta olemaan taas ostohinnoissa ja jotenkin on sellainen tuntuma, että UPM:ääkin saa taas kohta kympillä. ;)

Back
Ylös Bottom