Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Nyt allekirjottanut aloitti sijoittamisen, tänhetkisestä omaisuudesta lähti 80% Seligsonille, toistaiseksi pidän niitä rahamarkkinarahastossa, mutta seuraan markkinoita, ja indeksirahastoon lähtee osa varoista jossainvaiheessa. Varmaan tiettyä perusvarallisuutta pidän hamaan tulevaisuuteen asti lyhyen koron rahastossa, ja seuraan aktiivisesti pörssin tapahtumia ja katson koska laitan omx25-rahastoon rahoja.

Suoriin osakesijoituksiin ei ole vielä tarpeeksi varoja, ettei kaupankäyntipalkkiot kävisi turhan suuriksi, varsinkin kun hajautusta pitää saada, siksi toistaiseksi Seligsonin rahastoilla mennään. Markkinatilanteen näen itselleni sellaiseksi, etten aivan heti ole laittamassa koko omaisuuttani osakkeisiin:D

e: jos markkinoilla tulee jossain lähitulevaisuudessa käänne parempaan, ja omx-indeksi alkaa nousta, otan varmaan opintolainat tappiin, ja velkavivulla pistän rahat pörssiin ja rahastoihin

Nyt allekirjottanut aloitti sijoittamisen, tänhetkisestä omaisuudesta lähti 80% Seligsonille, toistaiseksi pidän niitä rahamarkkinarahastossa, mutta seuraan markkinoita, ja indeksirahastoon lähtee osa varoista jossainvaiheessa. Varmaan tiettyä perusvarallisuutta pidän hamaan tulevaisuuteen asti lyhyen koron rahastossa, ja seuraan aktiivisesti pörssin tapahtumia ja katson koska laitan omx25-rahastoon rahoja.

Suoriin osakesijoituksiin ei ole vielä tarpeeksi varoja, ettei kaupankäyntipalkkiot kävisi turhan suuriksi, varsinkin kun hajautusta pitää saada, siksi toistaiseksi Seligsonin rahastoilla mennään. Markkinatilanteen näen itselleni sellaiseksi, etten aivan heti ole laittamassa koko omaisuuttani osakkeisiin:D

e: jos markkinoilla tulee jossain lähitulevaisuudessa käänne parempaan, ja omx-indeksi alkaa nousta, otan varmaan opintolainat tappiin, ja velkavivulla pistän rahat pörssiin ja rahastoihin

Tuo kuulostaa kaikin puolin erittäin hyvältä suunnitelmalta, oon ihan samaa mieltä myös tuosta opintolainajutusta, mikäli yhtään markkinat kääntyy niin vipu tappiin asti vaan.

Mites muuten oon tässä miettinyt että kohtapuoleen kannattais ihan pelkän rahamarkkinarahaston sijasta siirtyä keskipitkään korkoon tai yrityskorkoon, koska jotenkin on sellanen fiilis että tää nykynen korkotaso ei pysy näissä lukemissa kovin kauaa talouden viilentyessä (johtaa siis siihen että nyt kiinni lyödyjen korkosijoitusten arvo nousee) ja toisaalta nää tämän hetken corporate spreadit on niin huikeita että niiden on pakko taas vähän pienentyä jossain vaiheessa kun pahin paniikki hellittää (jolloin siis korppubondien hinta lähtee nousuun).

Onks kenelläänkään saman / erisuuntasta näkemystä?

Oon ajatellu, että tän kuun palkasta lähtee sijoitettava osuus suhteessa 33% rahamarkkinarahastoon, 33% yrityskorkoon ja 33%keskipitkään.

ehkä lähtee 50% rahamarkkinarahstoo, ja 25 ja 25 muihin. en tiiä vielä. Osakehommista oon sitä mieltä että ei kyllä tässä markkinatilanteessa vielä.

Oon ajatellu, että tän kuun palkasta lähtee sijoitettava osuus suhteessa 33% rahamarkkinarahastoon, 33% yrityskorkoon ja 33%keskipitkään.

ehkä lähtee 50% rahamarkkinarahstoo, ja 25 ja 25 muihin. en tiiä vielä. Osakehommista oon sitä mieltä että ei kyllä tässä markkinatilanteessa vielä.

Eiköhän suurin osa tai kaikki kannata pistää rahamarkkinarahastoon. Se tuottaa takuuvarmasti hyvin 4-5% korkoa koko ajan. Katsoin juuri nyt omia tuottolukujani ja viimeisimmät eräni ovat tuottaneet lähes 5% vuodessa. Sinänsä hyvin jos ei ole varaa pistää kymmeniä tuhansia euroja pankkien määräaikaisille talletuksille. Pienillä kymmenien tai satojen eurojen summilla ei ilman Seligsonin AAA-rahastoa saa tuollaista korkoa. Ja rahat voi siirtää koska tahansa muuhun käyttöön ilman kuluja.

Pitkän koron tuotto riippuu jonkin verran siitä mitä koroille tapahtuu. Jos inflaatio jatkuu ja korkoa joudutaan nostamaan niin arvo putoaa ja tuotto jää huonoksi. Jos korot laskevat niin arvo ja tuotto nousevat. No toisaalta nyt on todennäköisesti parempi aika sijoittaa pitkiin korkoihin kuin vuosi ja pari vuotta sitten. Silti lyhyet korot olisivat ehkä vielä takuuvarmempi sijoitus.

Valtaosa korkorahoista kannattaa pistää AAA-rahastoon ainakin jos niitä on tarkoitus käyttää johonkin tai siirtää osakkeisiin seuraavan parin vuoden aikana. Tai ainakin se osa jonka ei ole tarkoitus olla vähintään 4+ vuotta tallessa?

Miksei osakkeisiin tässä markkinatilanteessa? Kukaan ei osaa ajoittaa täydellisesti ja menetät parhaat tai kaikki nousut jos odotat optimaalista aikaa. Eiköhän sitä muutama kymppi muutamiin eri indeksirahastoihin jatkuvasti ole ihan hyvä tapa aloittaa ja nyt on parempi aika aloittaa kuin pari vuotta sitten kun itse aloitin. Rahastoihin on rahaa mennyt pari vuotta ja miinuksilla ne ovatkin, vaikka viime vuonna pistin lähinnä korkorahastoihin. Nytkin pistän muutamia kymppejä kuussa indeksirahastoihin, vaikka pääosa rahoista menee korkorahastoon tai viime aikoina suoriin osakkeisiin. Tuleepahan seurattua taloustilannetta ja pörssikursseja kun on omaa rahaa kiinni :-) Oppii siinä sivussa pienillä summilla ja on valmiimpi siirtymään isompiin summiin kun on ensin nähnyt nousuja ja laskuja pienillä summilla... Tosin aluksi kannattaa pistää vaan pieniä määriä ja tasaisesti. Pääosa kuitenkin koroissa jos sattuu tarvitsemaan rahaa ja tottuu seuraavan vuoden parin aikana seuraamaan pörssiä vähin vahingoin (tai vähin tuotoin).

Oikeita osakkeita aloitin ostamaan vasta nyt keväällä kun kurssit olivat romahtaneet aika paljon huippulukemista. Indeksit ovat laskeneet sen jälkeenkin ja saattavat vieläkin laskea, mutta omat osakeostoni ovat silti kokonaisuudessaan plussalla (rahastot miinuksella), koska olen ostanut niitä sopivasti pohjilta vasta viimeisen puolen vuoden ajan. Nordea, Nokia ja AstraZeneca ovat kaikki nyt nousseet omien viimeisten ostojen jälkeen.

Oikeastaan harmittaa vain että en ostanut enempää AstraZenecaa, joka on jo yli 30% plussalla käytyään varmaan vuosikymmenen pohjalukemissa, mutta on nyt nostanut talousennusteitaan ja kurssian mallikkaasti. Nordea ja Nokia kävivät myös aika alhaalla ja ostelin niitä pikkuhiljaa lisää, mutta uskon niiden bisnekseen ja siihen että vaikka vielä romahtaisi, niin Nordea ja Nokia ovat sellaisia, jotka eivät romahda eniten ja joita ostan myös lisää jos tippuvat vielä useamman kymmenen prosenttia. Nyt ne ovat omassa salkussani plussalla viimepäivien nousun vuoksi. Tietenkin nuo Nordeat ja Nokiatkin olisi voinut ajoittaa paremmin, mutta ei sitä koskaan tiedä koska on paras hetki ostaa. Kuin vasta vuoden pari jälkikäteen.

Vaikka indeksit saattavat vielä tulla alas ja taloustilanne huonontua (USA:n asuntokriisi laajenee paremman taloustilanteen keskiluokkaan, yritykset nikottelevat USA:n myynnin vähenemisen näkyessä vuoden mittaan jne) niin kyllä minä silti kyttäilen jotain sopivaa osaketta johon pistää taas 500-1500 euroa kun sattuu sopiva löytymään. Pitää vaan löytää sopivan matalalle hinnoiteltu, mutta perusteiltaan hyvä firma, joka ei romahda talouskriisin mukana vaan ehkä hiukan hidastelee tai kompastelee, mutta taapertaa silti kohtuullisin osingoin eteenpäin ja lähtee kriisin jälkeen kovempaan liitoon.

Kyllä minä luulen että monet näillä hinnoilla ostetut osakkeet voittavat korkotuotot jos ne voi pitää 3-4 vuottakin. Saattaa tosin tulla parempiakin ostoaikoja, mutta eiköhän sopivat valinnat ole ihan hyviä nytkin, ellei tule jotain Irakin sotaa joka romahduttaa USA:n talouden totaalisesti tai Pakistan&Intia ydinpommikatastrofia tai Tokion/San Francisco supermaanjäristystä jne. Tuollaiset pitkättäisivät talousongelmia ja romahduttaisivat kursseja varmasti huomastikin lisää. Eiköhän nuo USA:n pankkikriisi sotkut siivota tässä vuodessa kahdessa - osa menettää paljon olematonta rahaa ja ökyrikkaat jäävät vähemmille osingoille mutta elämä jatkuu ja pohjilta noustaan työllä, kun vaan ollaan elossa ja keskitytään uuden rakentamiseen sotimisen tai raunioiden jälleenrakennuksen sijaan.

Tai ainakin se osa jonka ei ole tarkoitus olla vähintään 4+ vuotta tallessa?

Miksei osakkeisiin tässä markkinatilanteessa? Kukaan ei osaa ajoittaa täydellisesti ja menetät parhaat tai kaikki nousut jos odotat optimaalista aikaa. Eiköhän sitä muutama kymppi muutamiin eri indeksirahastoihin jatkuvasti ole ihan hyvä tapa aloittaa

Kokonaisuudessaan erinomainen kommentti!

Mutta omasta sijoitusstrategiasta muutama pointti perusteluineen:

Ensinnäkin, korkorahastoilla tulee varmasti olemaan pääpaino, juurikin koska en voi tietää milloin rahaa tulee tarvitsemaan. Senlisäksi, toki tiedän että aikahajautus on todella tärkeää osakkeiden hankinnassa, mutta nyt markkinatilanne on vielä varsin epävarmaa. Toki jonkun satkun voi heittää indeksirahastoon, se ei kenenkään taloutta kaada suuntaan tai toiseen.

Siksi pääpainoa en voi laittaa osakkeille, koska ensinnäkin osakkeilla on riskinsä tässä tilanteessa, on ne nyt aika halpoja, mutta en itse vaan kertakaikkiaan usko pohjien tulleen vielä. Ja kovin isoja tappioita ei henkilökohtaisessa taloustilanteessa mitenkään ole varaa tehdä, ainakin seuraavat 4 vuotta menee opiskeluissa, ja ei sitä koskaan tiedä saako edes ahkera kylteri mitään töitä. Nyt on töitä tiedossa 23. päivään asti. Sitte ollaakin opintotukien varassa, kunnes jotain muuta löytyy.

Sitä varten, kun ei ole kovin runsasta varallisuutta sijoitettavaksi, eikä varmuutta, että voi holdata omistuksiaan vuositolkulla, ei ole minulle juuri nyt ehkä paras strategia laittaa osakkeisiin. Voi tulla nimittäin jossain välissä pakkorako realisoida omistuksia, ja en halua hirveästi takkiin ottaa, kun varakkuustilanne on varsin heikko.

e: siis sinänsä se nyt kelle tahansa normaalille ihmiselle toki joku viis tonnia sijoituksissa on ihan sama, miten niille käy, mutta mä nytkin oon sijoittanut ehkäpäs 80% mun koko omaisuudesta. Toki sillä ei vaurastu ikinä, jos ei ota riskiä, mutta tulevat opiskeluvuodet menee tosi köyhiksi, jos nyt kun rahaa vähän oisi, laittaisin kaikki osakkeisiin, ja ne tulisi vielä 20% alas, jollon missään nimessä en halua myydä niitä.

Z4M1 postasi hyvää tekstiä!

Itse sijoitan lähes kaiken suoraan osakkeisiin. Korkopuolella pidetään puskurirahaa oman elämän tarpeisiin.

Tottakai voisin YRITTÄÄ ottaa markkinanäkemystä ja ajoittaa ostot pohjiin, mutta tällä tietopohjalla en ala edes yrittämään sitä, kun aika huonosti siihen pystyy alan ammattilaisetkaan. Tuurilla sinne toki aina osuu joku.

Eli mä ostelen hiljalleen lisää kun saan rahaa säästettyä. Kesälomarahat on vielä suurinpiirtein tuhlaamatta. ;)

Z4M1 postasi hyvää tekstiä!

Itse sijoitan lähes kaiken suoraan osakkeisiin. Korkopuolella pidetään puskurirahaa oman elämän tarpeisiin.

Tottakai voisin YRITTÄÄ ottaa markkinanäkemystä ja ajoittaa ostot pohjiin, mutta tällä tietopohjalla en ala edes yrittämään sitä, kun aika huonosti siihen pystyy alan ammattilaisetkaan. Tuurilla sinne toki aina osuu joku.

Eli mä ostelen hiljalleen lisää kun saan rahaa säästettyä. Kesälomarahat on vielä suurinpiirtein tuhlaamatta. ;)

Tämähän on itseasiassa täydellinen markkinatilanne osakeostoille. Itse olen kesän aikana ostanut neljää mielestäni alihinnoiteltua suomalaista yritystä loistohintaan.

Kurssit ovat laskeneet paljon, joten osakkeet ovat taatusti halpoja (verrattuna aiempaan, ei välttämättä tulevaan). Ja pohjakosketusta ei tarvitse ennustaa jos sijoittelee esim. kerran kuussa. Jos rahat eivät riitä osakkeisiin, niin sitten rahastoja.

Tämä oli siis vain mielipide, korkorahastotkin ovat toki hyvä olla mukana osana sijoitussalkkua.

Tämähän on itseasiassa täydellinen markkinatilanne osakeostoille. Itse olen kesän aikana ostanut neljää mielestäni alihinnoiteltua suomalaista yritystä loistohintaan.

Kurssit ovat laskeneet paljon, joten osakkeet ovat taatusti halpoja (verrattuna aiempaan, ei välttämättä tulevaan). Ja pohjakosketusta ei tarvitse ennustaa jos sijoittelee esim. kerran kuussa. Jos rahat eivät riitä osakkeisiin, niin sitten rahastoja.

Tämä oli siis vain mielipide, korkorahastotkin ovat toki hyvä olla mukana osana sijoitussalkkua.

Haluatko valottaa ostokohteita ja miksi päädyit juuri niihin?

Itse ostin Nokiaa 15-16 euron tasoilta ja UPM:ää 10-11 eurolla. Myöskin Uponoria tuli n. 8,5 euron hinnalla ostettua.

Nyt seuraillaan tilannetta ja katsotaan mitä ostetaan seuraavaksi. Eiköhän tossa syksyllä vielä jotain paniikintynkää saada aikaseksi.

Noita hurjasti halventuneita on paljon. Itse olen niistä ostanut vain Uponoria ja UPM:ää. YIT:t lähti suht lyhyen omistuksen jälkeen pienellä voitolla ja hyvä niin, nyt ois pieni voitti kääntynyt reiluksi tappioksi. Pidän YIT: riskiä (raksasektorista kun puhutaan) huomattavasti suurempana mitä Uponorin. Tähän on kaksi syytä, YIT:n velka ja taseessa oleva suuri määrä tontteja ja valmistumassa olevia tai valmistuneita rakennuksia. Jos asuntomarkkinat sakkaa kunnolla, noistä jaa paskaa YIT:n käteen reilusti. Uponorilla ei tällaisia rasitteita ole.

Oishan noita mielenkiintoisia ostokohteita toki vaikka miten paljon. Ei vaan luonnollisestikaan voi kaikkea ostaa, koska nuo ostokulut yritän pitää max 1% luokassa. Tuo asettaa alarajan järkevällä osakemäärälle per osto.

Suoraan indeksiä en ole kiinnostunut ostamaan. Siinä ei juuri mitään opi ja indeksin yhtiöitä kuitenkin omanikin suurimmaksi osaksi on. Indeksirahastoja ostan lapsille, niiden kertaostot kun on joitain kymppejä kerrallaan.

Rahaa on tällä hetkellä Nordnetissä kahden ostoon (1000e), tarvittaessa tosin AAA:sta voi sijoittaa 1000e lisää.
Itse kyttäilen seuraavia (vuoden alin kurssi):
Nordea (8,13)
Alma Media (7,87)
Elisa (11,72) / TeliaSonera (4,42)
Fiskars (9,99)

Tuossa "mieluusjärjestyksessä".
Hankin kun saan vuoden alimmalla hinnalla.
TeliaSonera ja Fiskars ovat lähellä sitä tasoa missä kaupat syntyvät. Periaatteessa kaikki ovat jo näillä hinnoilla järkihankintoja, mutta kun en osaa päättää niin annetaan markkinoiden tehdä se ;)

Rahaa on tällä hetkellä Nordnetissä kahden ostoon (1000e), tarvittaessa tosin AAA:sta voi sijoittaa 1000e lisää.
Itse kyttäilen seuraavia (vuoden alin kurssi):
Nordea (8,13)
Alma Media (7,87)
Elisa (11,72) / TeliaSonera (4,42)
Fiskars (9,99)

Tuossa "mieluusjärjestyksessä".
Hankin kun saan vuoden alimmalla hinnalla.
TeliaSonera ja Fiskars ovat lähellä sitä tasoa missä kaupat syntyvät. Periaatteessa kaikki ovat jo näillä hinnoilla järkihankintoja, mutta kun en osaa päättää niin annetaan markkinoiden tehdä se ;)

Mulla on kanssa TeliaSonera seurannassa ehkä kaikkein vakavimmin ja miksei tuo Elisakin jos se tippuisi reilusti halvemmaksi kuin TS lukujen ja osinkojen perusteella. Tuskin näin kuitenkaan käy joten Elisaa tuskin ostan.

Nordeaa olen jo ostellutkin viimeiset ostot tuossa 8,5 euron paikkeilla. Keskihinta silti vielä niinkin korkea kuin 9,1 aikaisempien ostojen vuoksi. Jos tippuu reilusti 8 euroon tai alle niin voisin vielä tonnilla ostaa lisää, muuten keskityn ostamaan muuta sektoria kuin pankkeja.

Noita kahta muutakin on ollut seurantasalkussa, mutta lähinnä täytteenä, koska en oikeasti mieti edes niiden ostoa. Rajatapauksia, joita pitäisi tutkia tarkemmin mutta muut menevät etusijalle. On siellä reilusti muitakin seurattavia YIT:stä Rautaruukkiin, mutta niiden suhdannevaikuttimet ovat nyt heikompia tai ainakin minulle tuntemattomampia.

Keskoa voisin ostaa jos se tippuu vielä lisää tuonne vuoden pohjiin ja alle, mutta eipä taida tippua.

Eli näitä defensiivisempien toimialojen ja yritysten osakkeita (TeliaSonera, Nordea, Kesko, AstraZeneca, Nokia) tällä hetkellä ostelen tai katselen vakavammin, jos sattuvat laskemaan muiden mukana ja osinkotuotto muine taloudellisine tietoineen vaikuttaa vakaalta.

Riskiä voisi ottaa jostain perusteollisuuden firmasta, kuten Pöyry, Rautaruukki tai Kone. Tai teknoista Tekla, Digia, Basware-linjasta. Mutta taitaa jäädä ensivuoden puolelle kun raha ei riitä kaikkeen, noiden hintojen pitäisi tippua että viitsisin ostaa tuollaisia pienempiä "riskifirmoja" ja mielessä on myös ulkomaisten ETF:ien ostaminen lähitulevaisuudessa.

Haluatko valottaa ostokohteita ja miksi päädyit juuri niihin?

Itse ostin Nokiaa 15-16 euron tasoilta ja UPM:ää 10-11 eurolla. Myöskin Uponoria tuli n. 8,5 euron hinnalla ostettua.

Nokiaa pariin otteeseen eri hinnoissa n. 15-17 tasoilta.

Pankkiosakkeita Sampoa lukuunottamatta. Nordeaa sain ostettua alle 9 eurolla, ajoitus oli siinä kohdallaan. Pankkiosakkeissa tuntuma on että jenkkilä aiheuttaa ylimääräistä laskua suomen pankkisektorille. Tämähän on sinänsä kaikkien "tiedossa", mutta olen silti sitä mieltä. Jos pankkiosakkeet halpenevat, ostan niitä lisää.

Lisäksi paria pikkuteknoa, jotka ovat pudonneet yleisen trendin mukana ilman kummempaa syytä.

Tällä hetkellä seurannassa lääketeollisuus, kulutustavarat ja teollisuus, jos saisi hyviä kauppoja tehtyä (ja hajautettua IT-painotteista salkkua). Mitään suosikkiosaketta ei näiltä sektoreilta vielä löydy, vinkkejä otetaan vastaan :rolleyes:

eQ-online ottaa 5€ / pienemmistä sijoituksista kuin 600€. Mikähän mahtaisi olla järkevä minimisumma millä kannattaa ostaa että tuotot ei täysin huku palkkioon?

eQ-online ottaa 5€ / pienemmistä sijoituksista kuin 600€. Mikähän mahtaisi olla järkevä minimisumma millä kannattaa ostaa että tuotot ei täysin huku palkkioon?

Eiköhän se oli minisijoittajalle juuri tuo 500-600 euroa. Itse ostelen lähinnä siten että kaupan minimihintaan pistän kaksi nollaa perään. Sen pienempiä ostoksia en tee. EQ:ssa nuo hieman alle 600 euron kaupat ovat itselleni parhaita, koska se vastaa noin kuukauden "ylimääräistä" sijoitusrahaani. Sen voi tehdä lähes joka kuukausi kun taas ulkomaisia osakkeita ostaessa pottia pitää kasvatella useampi kuukausi korkotileillä.

Esimerkiksi eQ-osto maksaa ruotsin pörssissä vähintään 8 € joten en osta ainakaan alle 800 euron ostoksia sieltä. No itseasiassa ostin jollain 1300-1400 € kaupalla sieltä.

Mielestäni ja aika moni muukin on sanonut että kaupankäyntikulujen pitäisi olla maksimissaan 1% tai mielellään pienempi. Siihen pääsee esimerkiksi ostamalla noita 500-600 € ostoja suomesta tai tuhannen euron paikkeilla ruotsin pörssistä. Pohjoismaiden ulkopuolelta pitääkin jo ostella isompia lähes parin tonnin kauppoja jos aikoo pitää kulut alle 1%, koska minimihintakin on jo 15 €.

Toisin kuin tuossa Suomen pörssin alle 600 euron kaupat niin muissa ostoissa tulee lisäksi prosenttiosuuskulu, joka nostaa hintaa jonkin verran ja siksi pitäisi ostaa reilummin kuin vain tuo minimi*100€, jotta kulut laskevat alle prosentin.

Paitsi että Nordnet taitaa olla halvempi myös pienillä, 4 euroa per kauppa. Lisäksi säilytys ilmainen.

Näinhän se oli, mun moka.
Onko siis olemassa mitään syytä käyttää eQ-onlinea? Varmaan saa parempaa palvelua ja ehkä vakavaraisempi yritys. Maksaako tilin siirto Nordnetistä eQ:hun jotain?

Back
Ylös Bottom