Oon ajatellu, että tän kuun palkasta lähtee sijoitettava osuus suhteessa 33% rahamarkkinarahastoon, 33% yrityskorkoon ja 33%keskipitkään.
ehkä lähtee 50% rahamarkkinarahstoo, ja 25 ja 25 muihin. en tiiä vielä. Osakehommista oon sitä mieltä että ei kyllä tässä markkinatilanteessa vielä.
Eiköhän suurin osa tai kaikki kannata pistää rahamarkkinarahastoon. Se tuottaa takuuvarmasti hyvin 4-5% korkoa koko ajan. Katsoin juuri nyt omia tuottolukujani ja viimeisimmät eräni ovat tuottaneet lähes 5% vuodessa. Sinänsä hyvin jos ei ole varaa pistää kymmeniä tuhansia euroja pankkien määräaikaisille talletuksille. Pienillä kymmenien tai satojen eurojen summilla ei ilman Seligsonin AAA-rahastoa saa tuollaista korkoa. Ja rahat voi siirtää koska tahansa muuhun käyttöön ilman kuluja.
Pitkän koron tuotto riippuu jonkin verran siitä mitä koroille tapahtuu. Jos inflaatio jatkuu ja korkoa joudutaan nostamaan niin arvo putoaa ja tuotto jää huonoksi. Jos korot laskevat niin arvo ja tuotto nousevat. No toisaalta nyt on todennäköisesti parempi aika sijoittaa pitkiin korkoihin kuin vuosi ja pari vuotta sitten. Silti lyhyet korot olisivat ehkä vielä takuuvarmempi sijoitus.
Valtaosa korkorahoista kannattaa pistää AAA-rahastoon ainakin jos niitä on tarkoitus käyttää johonkin tai siirtää osakkeisiin seuraavan parin vuoden aikana. Tai ainakin se osa jonka ei ole tarkoitus olla vähintään 4+ vuotta tallessa?
Miksei osakkeisiin tässä markkinatilanteessa? Kukaan ei osaa ajoittaa täydellisesti ja menetät parhaat tai kaikki nousut jos odotat optimaalista aikaa. Eiköhän sitä muutama kymppi muutamiin eri indeksirahastoihin jatkuvasti ole ihan hyvä tapa aloittaa ja nyt on parempi aika aloittaa kuin pari vuotta sitten kun itse aloitin. Rahastoihin on rahaa mennyt pari vuotta ja miinuksilla ne ovatkin, vaikka viime vuonna pistin lähinnä korkorahastoihin. Nytkin pistän muutamia kymppejä kuussa indeksirahastoihin, vaikka pääosa rahoista menee korkorahastoon tai viime aikoina suoriin osakkeisiin. Tuleepahan seurattua taloustilannetta ja pörssikursseja kun on omaa rahaa kiinni :-) Oppii siinä sivussa pienillä summilla ja on valmiimpi siirtymään isompiin summiin kun on ensin nähnyt nousuja ja laskuja pienillä summilla... Tosin aluksi kannattaa pistää vaan pieniä määriä ja tasaisesti. Pääosa kuitenkin koroissa jos sattuu tarvitsemaan rahaa ja tottuu seuraavan vuoden parin aikana seuraamaan pörssiä vähin vahingoin (tai vähin tuotoin).
Oikeita osakkeita aloitin ostamaan vasta nyt keväällä kun kurssit olivat romahtaneet aika paljon huippulukemista. Indeksit ovat laskeneet sen jälkeenkin ja saattavat vieläkin laskea, mutta omat osakeostoni ovat silti kokonaisuudessaan plussalla (rahastot miinuksella), koska olen ostanut niitä sopivasti pohjilta vasta viimeisen puolen vuoden ajan. Nordea, Nokia ja AstraZeneca ovat kaikki nyt nousseet omien viimeisten ostojen jälkeen.
Oikeastaan harmittaa vain että en ostanut enempää AstraZenecaa, joka on jo yli 30% plussalla käytyään varmaan vuosikymmenen pohjalukemissa, mutta on nyt nostanut talousennusteitaan ja kurssian mallikkaasti. Nordea ja Nokia kävivät myös aika alhaalla ja ostelin niitä pikkuhiljaa lisää, mutta uskon niiden bisnekseen ja siihen että vaikka vielä romahtaisi, niin Nordea ja Nokia ovat sellaisia, jotka eivät romahda eniten ja joita ostan myös lisää jos tippuvat vielä useamman kymmenen prosenttia. Nyt ne ovat omassa salkussani plussalla viimepäivien nousun vuoksi. Tietenkin nuo Nordeat ja Nokiatkin olisi voinut ajoittaa paremmin, mutta ei sitä koskaan tiedä koska on paras hetki ostaa. Kuin vasta vuoden pari jälkikäteen.
Vaikka indeksit saattavat vielä tulla alas ja taloustilanne huonontua (USA:n asuntokriisi laajenee paremman taloustilanteen keskiluokkaan, yritykset nikottelevat USA:n myynnin vähenemisen näkyessä vuoden mittaan jne) niin kyllä minä silti kyttäilen jotain sopivaa osaketta johon pistää taas 500-1500 euroa kun sattuu sopiva löytymään. Pitää vaan löytää sopivan matalalle hinnoiteltu, mutta perusteiltaan hyvä firma, joka ei romahda talouskriisin mukana vaan ehkä hiukan hidastelee tai kompastelee, mutta taapertaa silti kohtuullisin osingoin eteenpäin ja lähtee kriisin jälkeen kovempaan liitoon.
Kyllä minä luulen että monet näillä hinnoilla ostetut osakkeet voittavat korkotuotot jos ne voi pitää 3-4 vuottakin. Saattaa tosin tulla parempiakin ostoaikoja, mutta eiköhän sopivat valinnat ole ihan hyviä nytkin, ellei tule jotain Irakin sotaa joka romahduttaa USA:n talouden totaalisesti tai Pakistan&Intia ydinpommikatastrofia tai Tokion/San Francisco supermaanjäristystä jne. Tuollaiset pitkättäisivät talousongelmia ja romahduttaisivat kursseja varmasti huomastikin lisää. Eiköhän nuo USA:n pankkikriisi sotkut siivota tässä vuodessa kahdessa - osa menettää paljon olematonta rahaa ja ökyrikkaat jäävät vähemmille osingoille mutta elämä jatkuu ja pohjilta noustaan työllä, kun vaan ollaan elossa ja keskitytään uuden rakentamiseen sotimisen tai raunioiden jälleenrakennuksen sijaan.