Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Kuten Timba jo mainitsikin, niin Seligsonin AAA:ssa lunastus ja merkintä on helppoa kuin heinän teko. Kulut on 0€ lunastus ja merkintä joten tappiota ei pysty tekemään. Hallinnointikulukin on sisällytetty tuottoon.

Ja se miksi AAA:ta hehkutan on niinkin yksinkertainen homma, että se on ainoa tiedossani oleva lyhyenkoron rahasto joka ei ota minkäänlaisia näkemyksiä tulevasta tai yritä parantaa tuottoansa millään yrityslainoilla tms. Se sijoittaa varansa tasan tarkaan määräaikaisille talletuksille ja valtion velkakirjoihin. Lisäksi minimi talletus on 1€ ja hallinnointikulut selkeästi markkinoiden halvimmat.:5:

Nimenomaan. Omat korkorahani ova tuolla ja esimerkiksi kesällä tallettamani rahat ovat keränneet 4,28% vuotuisen tuoton. Viime keväällä tallettamani ovat vielä hieman alle 4,00% vuosituotolla. Kun omat korkotalletukset ovat muutamia satoja euroja kerralla ja kokonaisuudessaan useampi tuhansia euroja, eivät kymmeniä tuhansia euroja, niin lähes 4,3% korko on ihan hyvin talletuksista jotka voi ottaa pois koska tahansa 0 sekunnin varoitusajalla ilman kuluja.

Parempaa korkoa voisi ehkä saada jos olisi sijoittaa kerralla useita kymmeniä tuhansia euroja, sitoutuu pitämään rahat puolisen vuotta pankissa ja maksaa verot heti puolen vuoden talletuksen jälkeen. Itse valitsen silti Seligsonin AAA:n.

Mä en ole niin tosissani Nokiaa koskaan miettinyt, että tosissani olisi ostonappia painamassa. Esim. mainitsemani Panostaja kiinnostaa enemmän. Ihan yleisellä tasolla pohdin, mutta jos tämän osarin seurauksena Nokia painuu jonnekin 15 euron tietämille, alkaa kiinnostus ostamiseen herätä, sitten alkaa osinkotuottokin olemaan edes jonkinlaisissa lukemissa.

EDIT: Nokia kun ei ole mikään osinkokone, niin tuskin ne osinkoaan ihan hepposesti leikkaamaan menee, kassassa kun on rahaa mitä jakaa. Jos leikkaisivat, saisi osake varmasti entistäkin kylmempää kyytiä.

Jeps. Pitäisi pysyä suunnitelmassa, jossa oli tarkoitus ostaa tulevaisuudessa hyviä ja vakaita osingonmaksajia eikä yrittää pikavoittojen toivossa napata putoavia puukkoja, vaikka kuinka houkuttaisi.

Voi käydä pipi.

Mutta jos tästä jää mustapekka käteen, en voi muuta kuin ihmetellä. Liekö sitä kuuluisaa mediapeliä, kun analyytikot odottavat nokialta veretseisauttavaa supertulosta ja liikevoitto kasvoi vain f*cking 39% ilman kertaeriä ja osake rommaa 13,55 %.
:Mr Market:

Timba79 sanoi:
Ja aina tilillä väkisinkin rahaa on......kaiken tosta yli voi siirtää jonnekin tuottavampaan kohteeseen...tai vaikka lyhentää sitä lainaa enemmän.

Mulla on erityisen paha tapa makuuttaa kaikkia rahoja käyttötilillä. Takavuosina otin hieman runtua noissa osakerahastohommeleissa niin ei ole uskaltanut siihen peliin enää alkaa. Ihan viimeaikoina olen saanut luotua säästötilin, jonne alan keräämään v. 2008 ennakkoveroja maksettavaksi työkomennukselta.

Sehän tässä on erikoista että rahoja säästötilille siirtäessä olo tuntuu persaukiselta heti jos käyttötilin saldo tippuu alle 10 ke:n. Tuollaista puskuria en oikeasti mihinkään tarvi joten kaipa pieni reality-check olisi paikallaan. Voin sanoa että veropotin kerääminen itse tuntuu tosi pahalta, olisi mukavampi jos ennakonpidätys otettaisiin suoraan palkasta. En halua edes ajatella sitä hetkeä kun joutuu laittamaan tilisiirtona kaiken menemään saksaa puhuvalle verokarhulle :curs:

Summat mitä saa koroista noista talletuksista on ihan naurettavia. 500€ muutamaksi kuukaudeksi on < 10€. Voihan sitä tietty ajatella, että parempi kuin ei mitään ja ehdottomasti parempi kuin tappiolla.

Vähän hirvittäisi harrastaa "uhkapeliä" ja kyttäillä osakkeiden kuoppapaikkoja.

Summat mitä saa koroista noista talletuksista on ihan naurettavia. 500€ muutamaksi kuukaudeksi on < 10€. Voihan sitä tietty ajatella, että parempi kuin ei mitään ja ehdottomasti parempi kuin tappiolla.

No laita sitten 500 000€ jos <10 000€ tuntuu jotenkin ei naurettavammalta.

Tappiota tulee koko ajan lähes yhtä paljon kun inflaatio on 3%. Tosiaan tällaisten pienten summien kanssa ei kannata pelata mitään rasittavaa määräaikaistilisähläämistä kun kyse on periaatteessa naurettavista muutamista euroista 3 kk välein tapahtuvasta sähläämisestä. Oman pankin takuuturvallisin tai mieluummin vaikka seligsonin AAA-korkorahasto käyttöön. Rahaa voi pistää pieniä määriä kerrallaan inflaatiolta turvaan ja rahat saa käyttöön parissa päivässä ilman kuluja. Ilman pankissa käymisiä tai vastaavia sähläämisiä. Pari minuuttia nettiaikaa sekä talletuksessa että nostossa.

Vähän hirvittäisi harrastaa "uhkapeliä" ja kyttäillä osakkeiden kuoppapaikkoja.
Ei tartte harrastaa uhkapeliä tai kytätä kuoppapaikkoja jos harrastaa tasaista indeksisijoittamista. 50 euroa per kuukausi indeksirahastoon tai pariin. Ja kieltäytyä katsomasta miten rahoille käy seuraavan 10-20 vuoden aikana. Lopputulos on se, että olet pärjännyt sijoituksilla paremmin kuin suurin osa sijoittajista ja ammattilaisanalyytikoista. Tämä tosin edellyttää että pystyy tekemään tuota tasaisesti ilman myyntejä. Elämäntilanteet, joissa voi joutua myymään sijoituksiaan tai suunnitelman muuttaminen suuremmiksi talletussummiksi (juuri väärään aikaan) jne voivat vaikuttaa merkittävästikin tuottoon usein vuosien ajaksi. Tosin jos taas jaksaa vaan seurata indeksiä niin tällaiset virheetkin korjaantuvat olemattomiksi vuosikymmenen tai parin päästä.

Tosin jos taas jaksaa vaan seurata indeksiä niin tällaiset virheetkin korjaantuvat olemattomiksi vuosikymmenen tai parin päästä.
Kaikki eivät vain toimi noin. Mulle on tärkeämpää se paljonko mulla on rahaa kuukauden tai vuoden päästä kuin se paljonko rahaa on 10-30v päästä(oletettavasti kuitenkin paljon enemmän kuin nyt).

Mielummin sitä miettii vanhoja kunnon venäläisiä 5v suunnitelmia kuin jotain eläkeikää.

Kaikki eivät vain toimi noin. Mulle on tärkeämpää se paljonko mulla on rahaa kuukauden tai vuoden päästä kuin se paljonko rahaa on 10-30v päästä(oletettavasti kuitenkin paljon enemmän kuin nyt).

Mielummin sitä miettii vanhoja kunnon venäläisiä 5v suunnitelmia kuin jotain eläkeikää.

Mun mielestä se suurin ongelma onkin siinä, kun aina on ajateltu näin, eli ole syntynyt perusvarallisuutta. Mietippä jos isoisäsi tai hänen isänsä olisi ajatellut pitkäjänteisemmin ja ajatukset olisi siirtynyt sukupolvelta toiselle? Sun ei tarttis nyt miettiä, että onko rahaa vai ei, sitä olisi tuottavissa kohteissa senverran, että työtä tekisin niinpaljon kuin itseä huvittaa, eikä kaikkea mahdollista ylkkää että saa ostettua sen plasmatelkkarin.

Toki sitä rahaa pitää olla nyt ja vuodenpäästäkin, mutta eikai tämä sulje mitenkään pitkäaikaissäästämistäkään? Ja kuka sanoo, että 20 vuotiaan osakesäästän pitää odottaa eläkeikään? Voihan sitä jo nauttia hedelmistä, 30/40/50 vuotiaanakin tai ihan miten haluaa.

Jos nimittäin hankit nuorena tuottavaa varallisuutta (osakkeet, kiinteistöt jne) niin alat saamaan ns. passiivista tuloa ja tätä tuloa voit käyttää osana elämiseen, ei siis tartte myydä itse omaisuutta, eikä tartte käyttää kaikkea vapaa-aikaa työntekoon jotta saa sitä ylimäärästä.

Mutta hyvähän se vain on, että ajattelemme tässäkin vähän eritavalla. Tuskin yhteiskunnan rattaat pyöris, jos kaikki ois osakesäästäjäpihtareita. ;) Mutta toisaalta, pieni osakesäästäjyys joka ikisellä kotitaloudella olisi ihan suotavaa, eipä tarttis itkeä, että taas lähti yksi yritys ulkomaalaisomistukseen.

Mulla on erityisen paha tapa makuuttaa kaikkia rahoja käyttötilillä. Takavuosina otin hieman runtua noissa osakerahastohommeleissa niin ei ole uskaltanut siihen peliin enää alkaa. Ihan viimeaikoina olen saanut luotua säästötilin, jonne alan keräämään v. 2008 ennakkoveroja maksettavaksi työkomennukselta.

Sehän tässä on erikoista että rahoja säästötilille siirtäessä olo tuntuu persaukiselta heti jos käyttötilin saldo tippuu alle 10 ke:n. Tuollaista puskuria en oikeasti mihinkään tarvi joten kaipa pieni reality-check olisi paikallaan. Voin sanoa että veropotin kerääminen itse tuntuu tosi pahalta, olisi mukavampi jos ennakonpidätys otettaisiin suoraan palkasta. En halua edes ajatella sitä hetkeä kun joutuu laittamaan tilisiirtona kaiken menemään saksaa puhuvalle verokarhulle :curs:

Mua taas rasittaa jos juuri ennen tilipäivää on yli 500 euroa tilillä. Se tarkoittaa, että ei ole osannut arvioida kulutustaan ja rahat ovat olleet inflaation hampaissa.

Mä en näe mitään syytä pitää pankkitilillä reilusti yli normaalin kuukauden kulutusta olevaa määrää rahaa. Eli jos sulla menee vuokran ja vakituisten laskujen jälkeen 800 euroa kuussa rahaa kaikkeen sekalaiseen ruoasta muuhun vaikeasti arvioitavaan pikkujuttuun, niin kun palkka tulee ja laskut on maksettu niin 1600 on suhteellisen ok summa jäädä tilille kaikkeen sellaiseen jota et viitsi laskea tai ole tasan säännöllisiä kuluja. Muut sitten kannattaa sijoittaa korkoihin tai muuallekin. Voit kaksinkertaistaa "päivittäiset satunnaiskulusi" ilman että nostat sijoituksia. Luottokortti antaa lisäpuskuria kuukauden ilman korkoa jne. Sillä voi tasata isompiakin ostoksia.

Jos sulla on tuollaisia summia (10 ke) niin kyllä ne kannattaisi pistää ainakin korkorahastoon. Verot maksetaan joskus vuoden-parin päästä niin 4+ prosentin tuotto on jo 400+ euroa vuodessa. Lisäksi rahastosta voi ottaa rahoja ulos koska tahansa jos on tarve isompiin ostoksiin.

Mun mielestä se suurin ongelma onkin siinä, kun aina on ajateltu näin, eli ole syntynyt perusvarallisuutta. Mietippä jos isoisäsi tai hänen isänsä olisi ajatellut pitkäjänteisemmin ja ajatukset olisi siirtynyt sukupolvelta toiselle? Sun ei tarttis nyt miettiä, että onko rahaa vai ei, sitä olisi tuottavissa kohteissa senverran, että työtä tekisin niinpaljon kuin itseä huvittaa, eikä kaikkea mahdollista ylkkää että saa ostettua sen plasmatelkkarin.

Toki sitä rahaa pitää olla nyt ja vuodenpäästäkin, mutta eikai tämä sulje mitenkään pitkäaikaissäästämistäkään? Ja kuka sanoo, että 20 vuotiaan osakesäästän pitää odottaa eläkeikään? Voihan sitä jo nauttia hedelmistä, 30/40/50 vuotiaanakin tai ihan miten haluaa.

Jos nimittäin hankit nuorena tuottavaa varallisuutta (osakkeet, kiinteistöt jne) niin alat saamaan ns. passiivista tuloa ja tätä tuloa voit käyttää osana elämiseen, ei siis tartte myydä itse omaisuutta, eikä tartte käyttää kaikkea vapaa-aikaa työntekoon jotta saa sitä ylimäärästä.

Mutta hyvähän se vain on, että ajattelemme tässäkin vähän eritavalla. Tuskin yhteiskunnan rattaat pyöris, jos kaikki ois osakesäästäjäpihtareita. ;) Mutta toisaalta, pieni osakesäästäjyys joka ikisellä kotitaloudella olisi ihan suotavaa, eipä tarttis itkeä, että taas lähti yksi yritys ulkomaalaisomistukseen.

Onhan se hienoa jos osakkeet on tuottaneet sulle esim 20 000€ enemmän kuin korkotilit sitten kun olet 50v. Onhan se melkein keskituloisen vuosipalkka. Täytyy muistaa se, että homma on silti isommassa perspektiivissä lopulta aika nappikauppaa ellei käy hyvä tuuri ja sitten onkin millin salkku. Älyttömällä hajauttamisella ja holdaamisella tuon todennäköisyys vain pienenee.

Taas huomasi miten alta viikon työreissusta tuli muutama huntti päivärahoja. Se vastaa sitä, että olis 10 000€ vuoden määräaikaistalletuksessa ja toi tuli ylimääräisenä viikosta. Pienillä summilla on kuitenkin työ mikä kannattaa ja muu on näpräämistä harrastuksen vuoksi.

Yhtälailla sä voisit tunkea kaikki päivärahat ja kilometrikorvaukset johonkin AAA-rahastoon ja huomata miten siellä on 5v:ssa 10 000€ riippuu tietty ajoista ja reissaamisesta.

Vielä noista tuotoista "nauttimisesta". Jos on nähnyt vaivaa ja tuuria, että osakkeet tuottavat vaikka sen 2000€ vuodessa käteistä, niin haluaako sitten maksaa sen verran, että pitää kuukauden palkatonta vuodessa. Typerää että edes sellaista miettii, mutta en tiedä haluaisiko sitä "maksaa" 100€ jokaisesta vapaapäivästä.

Onhan se hienoa jos osakkeet on tuottaneet sulle esim 20 000€ enemmän kuin korkotilit sitten kun olet 50v. Onhan se melkein keskituloisen vuosipalkka. Täytyy muistaa se, että homma on silti isommassa perspektiivissä lopulta aika nappikauppaa ellei käy hyvä tuuri ja sitten onkin millin salkku. Älyttömällä hajauttamisella ja holdaamisella tuon todennäköisyys vain pienenee.

Säännöllisen säästämisen laskin

Tuolla voi laskeskella kannattaako rahojen nollakorolla makuuttelu. Olen Timban kanssa saman ikäinen ja sillä summalla, joka nyt jää säästöön 7% vuosituotolla mulla on 50-vuotiaana puoli milliä omaisuutta. Säästöön pistetty rahasumma on tuplaantunut.

Taas huomasi miten alta viikon työreissusta tuli muutama huntti päivärahoja. Se vastaa sitä, että olis 10 000€ vuoden määräaikaistalletuksessa ja toi tuli ylimääräisenä viikosta. Pienillä summilla on kuitenkin työ mikä kannattaa ja muu on näpräämistä harrastuksen vuoksi.

Mutta se muutama satanen tulee vuodessa sieltä korkorahastosta täysin ilman työtä. Miksi antaa ilmaista rahaa pankille?

Vielä noista tuotoista "nauttimisesta". Jos on nähnyt vaivaa ja tuuria, että osakkeet tuottavat vaikka sen 2000€ vuodessa käteistä, niin haluaako sitten maksaa sen verran, että pitää kuukauden palkatonta vuodessa. Typerää että edes sellaista miettii, mutta en tiedä haluaisiko sitä "maksaa" 100€ jokaisesta vapaapäivästä.

Mulla on parempi idea. Näillä näkymin oma eläkeikäni on 65 vuotta. Jos säästää ja sijoittaa, voi olla varaa jäädä omakustanteiselle eläkkeelle jo 55-vuotiaana. Kymmenen vuotta lisää 'omaa aikaa' houkuttaa kyllä.

Hajauttamalla riittävästi, pääsee lähelle indeksin mukaista tuottoa, osakkeilla se on keikkunut jossakin 10% tuntumassa, jonkun mielestä tämä voi olla yläkanttiin, mutta oletetaan vastaavasti korkotuotoksi 5%.

Ajatellaan, että on nyt 20.000 euroa, jonka minä laitan osakkeisiin ja sinä korkoihin. Katotaan mitä meillä on 20 vuoden päästä, käytän apunani Nordean kertasäästämisen laskuaria.

20.000 euron korkosijoitus on 20 vuoden päästä 53065,95 euroa.
20.000 euron osakesijoitus on 20 vuoden päästä 134550,00 euroa.

On tossa tuo erotus vähän enemmän kuin 20.000 euroa. 20.000 euron tuottoeroon riittäisi aika tarkkaan 5000 euron sijoitus.

Ehkä tuon sun mielestä kuulostaa mitättömälle, mun mielestä ei kuulosta.

No paljonko muutaman päivän työreissuun meni rahaa? Olitko käytännössä töissä koko tuon ajan vaikka siihen sisältyikin vapaa-aikaa. Ainakaan perheesi parissa et vapaa-aikaasi todennäköisesti pystynyt käyttämään, vaan ehkäpä käytit sen työasioita miettien?

Yhtälailla sä voisit tunkea kaikki päivärahat ja kilometrikorvaukset johonkin AAA-rahastoon ja huomata miten siellä on 5v:ssa 10 000€ riippuu tietty ajoista ja reissaamisesta.

Toki, eikä yhtään huonovaihtoehto, kun mielestäsi ne matkakorvauksen on jotain ylimäärästä rahaa tyhjästä. Kohta ei tarttis reissata, vaan sais tuottoina tuon ylimääräisen rahan ja kirjaimellisesti tyhjästä.

Ei tohon mitään tuuria tarvita, vaan pitkäjäinteisyyttä! Tai sitten kirjotetaan historia uudelleen, mikä nyt ei ole kovin todennäköistä, tai sitten on ehkä osaketuotto meidän murheista pienin.

Mistä sä nyt ton kuukaudne palkattoman reveit? Mun mielestä on ihan hieno ajatus, että voi tyytyä ihan siihen normaaliin työviikkoon, eli voi sanoa "kiitos ei" kaikilla ylityölle ja ehkäpä voisi vaikka lyhentää työpäivää, tekisin miellenäi 6 tuntista päivää, siihen vaan ei tällä hetkellä taloudelliset resurssit anna myöden. Ja sitten kun antaa, ei tuo ole enää niin helppoa kuin se on nyt, kun ei ole pieniä lapsia. Nyt tohon riittää ilmotus työantajalle, sitten kun on lapset jo toisella luokalla koulussa, ei työantajan ole siihen pakko suostua.

Sun kanssa on hieno vääntää näistä, joten älä ota herneitä nenään. ;)

Lasketaanpa nyt, että mitä vaikkapa 100 euroa kuukaudessa tekee tolla 5 ja 10% tuotoilla 20 vuoden aikana. Ihan vain mielenkiinnosta.

100 eur kk / 5% p.a. / 20 vuotta = 40745,78
100 eur kk / 10% p.a. / 20 vuotta = 72398,67

Ja tuo 100 euron pointti on siinä, että tollasen rahan voisi säästää lapselleen laittamalla lapsilisät tuottamaan. Tolla jo maksais 20 vuoden päästäkin ihan mukavan käsirahan asuntoon, tai vaikka jatkais sijoittamista tai näiden yhdistelmä. Ja tuo 100 euroa kuukaudessa tuskin kenenkään taloutta vielä kurjuuteen ajaisi, vaikkei sitä siis saisikaan tuhlata joka kuukausi muun rahan mukana.

Jos pidennetään aika 40 vuoteen, niin saisi seuraavanlaiset eläkesäästöt:

5% mukaan = 148856,46 eur
10% mukaan = 559460,74 eur

Että kukin tyylillään, kaiken voi tuhlata heti, tai osan voi jättää tuottakaan tulevaisuuden menoja ja hankintoja varten.

Paljonko porukka on pistänyt keskimäärin kuussa rahaa esim. Seligsonin Phoebus rahastoon? Onko jollain 40-50eurolla sopiva aloittaa? Ja/tai onko muita varteenotettavia rahastoja?

Paljonko porukka on pistänyt keskimäärin kuussa rahaa esim. Seligsonin Phoebus rahastoon? Onko jollain 40-50eurolla sopiva aloittaa? Ja/tai onko muita varteenotettavia rahastoja?

Rahastoja on maailma täysi, vain itse voit päättää minkä niistä valitset. Ainut mitä voi (osakesijoittajalle) varauksetta suositella on indeksirhastot. Niissä ei maksa turhia kuluja ja saa markkinan keskituoton, harva aktiivinen rahasto tätä ylittää, ainakaan vuodesta toiseen pitkällä aikavälillä.

Ja 40-50 eurolla on hyvä aloittaa, tai mikä nyt ikänään on sellainen summa, jonka voit jättää syrjään elämisestä ja jota ei ole korvamerkitty mihinkään hankintaan. Osakesäästäminen on pitkäjänteistä puuhaa ja pitää varautua siihen, että etenkin sijoittajauran alussa, voi sjoitukset olla tappiolla...reilustikin.

Menee ihan pankin sijoitusneuvojan hössöttelyksi kun aletaan piirtelemään käppyröitä vierekkäin, että tässä 5% ja tässä 10%, oho jos 10%:n tuotolla on lopputulos isompi, aika yllättävää. Vaikka tuotto olisi 5% niin ei se tarkoita, että ei olisi tuottoa ollenkaan ja tuollainen 10% on erittäin optimistinen arvio.

Tämä on vähän sama kuin jos menisin Helsingin kauppakorkeaan ja väittäisin, että tienaan 10v päästä vähintään 10 000€/kk. Itseasiassa se on todennäköisempää, koska siihen pystyy itse vaikuttamaan.

Eikä kukaan (toivottavasti) harrasta eläkesäästämistä korkoihin. Ne rahat on tarkoitettu erilaisiin investointeihin oli se sitten asuntoauto, uus asunto, kesämökki tai etelän reissu.

Tottakai on hyvä, että jää rahaa säästöön, mutta noista prosenteista kinaaminen on ihan lapsellista. Joku toinen voisi sanoa, että "pojat, pojat jää säästöön 10 000€/kk paljonko se on 20v päästä vaikka seisottaisi sitä käyttötilillä?" Kaikki on kovin suhteellista.

Jos haluaisi säästöistä nauttia, niin pitäisi se tulos olla ainakin toi kuukausi palkatonta vuodessa.

PS. Lisäksi on erittäin todennäköistä, että säästetystä summasta joutuu ottamaan rahaa elämän myrskyissä.

Eli Modified, sun mielestä voi säästää vain jos säästöön on heti laittaa niinpaljon rahaa, että se tuottaa vähintään kuukausipalkan verran? Mielestäni melkolailla hullu väite. Pienistä puroista se iso virta kasvaa ja kuten esim. punttitouhuissakin, jostain on aloitettava, eikä varsinkaan punttitouhuissa kukaan synny kovin lihaksikkaana. Joku voi tosin syntyä varakkaana, mutta onko enää vuoden päästä varakas, on kokonaan toinen juttu.

Eli ehkä maailman huonoin syy jättää säästämättä ja sijoittamatta on se, että alussa ei saa euromääräisesti huimia tuottoja.

Tutustuppa korkoa korolle efektiin, se kertoo yksinään miksi osakesäästäminen ja vanhemmalla iällä/velattomana korkosäästäminenkin on käytännössä varma tapa vaurastua. Aikaa se vaatii, mutta ei sitä huippupalkkaakkaan syntymäpäivälahjaksi 99% huippupalkkaisista saa, töitä sen eteen on tehtävä helvetisti ja yleensä vielä vähän enemmän että sen saa pidettyä.

Kohtuullisen salkun kasaaminen vaatii tottakai aikaa ja vaivaa, mutta jossain kohtaa se tuottaa enemmän mitä olet siihen säästänyt vuosittain ja tällöin se joko kasvattaa käytännössä itse itseään, tai voit alkaa nauttimaan tuotoista. Eikä tämä vie vuosikymmeniä, vuosia kylläkin. Tavoitteista riippuen.

Lisäksi kyseenalaista lujasti tuon pelkän palkan varassa elämisen, entä jos lähtee työpaikka, sairastut esim.? Tekevä saa uutta työtä, mutta saako samalla tavalla palkattua tai saako sitä jos esim. sairastuu? Jos mitää ei ole säästössä ja tuottamassa passiivista kassavirtaa, joutuu melko pian tekeen aika kovan alasajon kulutuksessaan...tai esim. myymään oman asuntonsa ja vaihtamaan sen halvempaan, myymään autonsa tai muut lelunsa.

No on hyvä ajatella, että toki sitä töitä on, no ehkä on nyt, mutta onko 5 vuoden päästä samalla tavalla? Eikä kaikki voi olla superkoulutettuja yritysjohtajia, joidenkin pitää talouttaan pyörittää vaatimattomimmillakin tuloilla. Onko sijoittaminen ja säästäminen sitten vain suurituloisten etu?

Eli Modified, sun mielestä voi säästää vain jos säästöön on heti laittaa niinpaljon rahaa, että se tuottaa vähintään kuukausipalkan verran? Mielestäni melkolailla hullu väite. Pienistä puroista se iso virta kasvaa ja kuten esim. punttitouhuissakin, jostain on aloitettava, eikä varsinkaan punttitouhuissa kukaan synny kovin lihaksikkaana. Joku voi tosin syntyä varakkaana, mutta onko enää vuoden päästä varakas, on kokonaan toinen juttu.

Eli ehkä maailman huonoin syy jättää säästämättä ja sijoittamatta on se, että alussa ei saa euromääräisesti huimia tuottoja.

Tutustuppa korkoa korolle efektiin, se kertoo yksinään miksi osakesäästäminen ja vanhemmalla iällä/velattomana korkosäästäminenkin on käytännössä varma tapa vaurastua. Aikaa se vaatii, mutta ei sitä huippupalkkaakkaan syntymäpäivälahjaksi 99% huippupalkkaisista saa, töitä sen eteen on tehtävä helvetisti ja yleensä vielä vähän enemmän että sen saa pidettyä.

Kohtuullisen salkun kasaaminen vaatii tottakai aikaa ja vaivaa, mutta jossain kohtaa se tuottaa enemmän mitä olet siihen säästänyt vuosittain ja tällöin se joko kasvattaa käytännössä itse itseään, tai voit alkaa nauttimaan tuotoista. Eikä tämä vie vuosikymmeniä, vuosia kylläkin. Tavoitteista riippuen.

Lisäksi kyseenalaista lujasti tuon pelkän palkan varassa elämisen, entä jos lähtee työpaikka, sairastut esim.? Tekevä saa uutta työtä, mutta saako samalla tavalla palkattua tai saako sitä jos esim. sairastuu? Jos mitää ei ole säästössä ja tuottamassa passiivista kassavirtaa, joutuu melko pian tekeen aika kovan alasajon kulutuksessaan...tai esim. myymään oman asuntonsa ja vaihtamaan sen halvempaan, myymään autonsa tai muut lelunsa.

No on hyvä ajatella, että toki sitä töitä on, no ehkä on nyt, mutta onko 5 vuoden päästä samalla tavalla? Eikä kaikki voi olla superkoulutettuja yritysjohtajia, joidenkin pitää talouttaan pyörittää vaatimattomimmillakin tuloilla. Onko sijoittaminen ja säästäminen sitten vain suurituloisten etu?

Ei kai kukaan ole säästämistä kyseenalaistanut. Se on ainoa tapa varautua pahan päivän varalle jos ei luota pelkästään ansiosidoinnaiseen ja valtion turvaverkostoon.

Osakesäästäjäkin tajuaa sen, että tuotto on jotain. Se on toivottavasti enemmän kuin 0%. Ei voida sanoa edes absoluuttisesti, että seuraavan 10v aikana osakkeet olisivat paremmat kuin esim korot. Ellei korot ole taas kohta 2% jolloin osakkeiden nousua ei voi estää. Minä olisin osakesäästäjänä iloinen kaikesta tuotosta mikä on parempi kuin koroissa.

Eikö teitä ärsytä sama pankeissa, että virkailija alkaa selittämään sitä, että tuotto on ollut tähän mennessä X% vuodessa ja isolla todennäköisyydellä se on sitä tulevaisuudessa. Siellä sentään sanotaan, että toki se voi olla reilusti vähemmän tai reilusti enemmänkin.

Vähän sama kuin työnteossa, minusta parempi on luottaa siihen että rahaa saa säästöön kuin siihen tuottoon. Toiseen voi vaikuttaa itse, toiseen ei ihan hirveästi.

Ei kai kukaan ole säästämistä kyseenalaistanut. Se on ainoa tapa varautua pahan päivän varalle jos ei luota pelkästään ansiosidoinnaiseen ja valtion turvaverkostoon.

Osakesäästäjäkin tajuaa sen, että tuotto on jotain. Se on toivottavasti enemmän kuin 0%. Ei voida sanoa edes absoluuttisesti, että seuraavan 10v aikana osakkeet olisivat paremmat kuin esim korot. Ellei korot ole taas kohta 2% jolloin osakkeiden nousua ei voi estää. Minä olisin osakesäästäjänä iloinen kaikesta tuotosta mikä on parempi kuin koroissa.

Eikö teitä ärsytä sama pankeissa, että virkailija alkaa selittämään sitä, että tuotto on ollut tähän mennessä X% vuodessa ja isolla todennäköisyydellä se on sitä tulevaisuudessa. Siellä sentään sanotaan, että toki se voi olla reilusti vähemmän tai reilusti enemmänkin.

Vähän sama kuin työnteossa, minusta parempi on luottaa siihen että rahaa saa säästöön kuin siihen tuottoon. Toiseen voi vaikuttaa itse, toiseen ei ihan hirveästi.

Pankin rahastojen kanssa on virkailijoiden PAKKO kertoa, että historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta. Mutta ne taas unohtavat järjestäin kertoa sen, että rahaston pitää tuottaa kulujensa verran yli indeksin tuoton, jotta asiakkaan ylipäätänsä kannattaisi edes miettiä aktiivista rahastoa, ylituotosta sitten puhumattakaan.

Inflaatio alkaa olemaan jo sellaisissa lukemissa, että jos tätä vauhtia muutama vuosi jatkuu, ei korkopapereissa ota reaalisesti kuin tukkaansa. EKP:lla tuskin on rahkeita koviin koronnostoihin lähteä ja jos inflaatio muualla kuin Suomessa pysyy suht kurissa, ei EKP:ssa paljon paina jonkun Suomen inflaatiot. Osakkeet ja asunnot on hyvä turva inflaatiota vastaan, korkosijoitukset eivät ole.

Ja periaatteessahan jokainen asuntolainan maksaja on korkotallettaja? Sillä jos ei olisi asuntovelkaa, voisi asuntoon sidotun pääoman pistää esim. korkotalletuksiin ja tällä "tuotolla" tasoittaa vuokramenoja. Jokatapauksessa asuminen maksaa euroa x ihan jokaiselle. Jos asunto on oma, niin toki asuminen on näennäisesti halpaa, mutta se asuntoon sidottu varallisuus voisi olla myös muualla tuottamassa ja tällöin vastaavasti maksaisi asumisesta suoraan enemmän vuokran muodossa.

Ilmasta se asuminen ei ole, ei kokonaan maksetussa omistusasunnossakaan (vaikka unohdettais juoksevat asumiskulut). Enemmänkin se on asuntoon sidotun pääoman säilyttämistä pitkässä juoksussa, edellyttäen ettei kämppä mätäne pystyyn. :D

Back
Ylös Bottom