Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

No 50€ kuussa on sen verran vähän että minä en jakaisi sitä kuin yhteen rahastoon.

Miksi ei kannata? Ei se summa mielestäni ole mikään kriteeri olla hajauttamatta, ainakaan kun rahastoista puhutaan. Suorat osakesijoitukset tietysti vähän sanelee summia mitä kannattaa sijoittaa jottei kulut lähde käsistä. Seligsonille voi hyvinkin 50 euroa per kk hajuattaa eri rahastoihin kun minimimerkintä on pieni.

Eikö ole jotain korkopapereita, joissa on kiinteä korko ja esim pääomasta maksetaan joka vuosi X% takaisin?

Kyllä. Mutta jos ajatellaan esimerkiksi pitkän koron rahastoihin sijoittamista (mikä kai on useimmalle piensijoittajalle se tavallisin vaihtoehto), niin salkussa jo olevien lainojen markkina-arvo laskee kun korot nousevat.

Tuotto

Korkorahaston tuotto perustuu rahaston tekemien sijoitusten tuottoihin eli korkoihin sekä sijoituskohteiden arvonnousuihin tai -laskuihin. Kun korot nousevat, rahasto-osuuden arvo laskee ja vastaavasti, kun korot laskevat, rahasto-osuuden arvo nousee.

Riski

Tavallisten korkorahastojen riski johtuu pääasiassa korkomuutoksista. Kun korot nousevat, rahaston omistamien velkakirjojen arvot laskevat, jolloin myös rahasto-osuuden arvo heikkenee. Erikoiskorkorahastot voivat myös sijoittaa hyvin riskipitoisiin joukkolainoihin, ks. jäljempänä.

http://www.porssisaatio.fi/default.aspx?path=4;163;202

Näköjään markkinat eivät tänäkään vuonna petä. Kesä on punaista aikaa idekseillä. Toisaalta uskon, että tämä punerrus on enemmän lohenpunaista kuin turskanpunaista.;) Ihmetyttää tuo Mandatum Kontran käyrä, ei ihan mene niinkuin pitäisi... Syksyllä ehkä taas markkinoille! Ai niin Nokian osariin pieni peli (2-4k) pystyyn puteilla. :thumbs:

Nyt on tullu semmonen tilanne, että olis ylimäärästä sukanvarressa sellaset 5 tonnia ja kun kerta amiscorolla ei kiinnosta, ni vois törkätä rahat vaikka sijoituksiin.

Osakkeita oon miettiny tossa vuoden ja seuraillu, mutta kyllä ostokset taitaa kallistua kuitenkin tuonne rahastojen puolelle tietojen puuttumisen takia. Oon miettiny sellasta, että pistäisin Odin offshoreen 3k€ ( tällöin merkintämaksu on vain 2% ). Saman lafkan Norden osakkeeseen 1k€ ja sitten vielä 2k€ hieman riskaampaan ( mutta sitäkin tuottavampaan? ) Seligsonin Russian prosperityyn.

Onkos kellään heittää sivistynyttä veikkausta kannattavuudesta? Onko ihan sama heitänkö nää rahat toivomuskaivoon?

Sellanen kysymys vielä, että miten opiskelajatukeen vaikuttaa tuotot?

Nyt on tullu semmonen tilanne, että olis ylimäärästä sukanvarressa sellaset 5 tonnia ja kun kerta amiscorolla ei kiinnosta, ni vois törkätä rahat vaikka sijoituksiin.

Osakkeita oon miettiny tossa vuoden ja seuraillu, mutta kyllä ostokset taitaa kallistua kuitenkin tuonne rahastojen puolelle tietojen puuttumisen takia. Oon miettiny sellasta, että pistäisin Odin offshoreen 3k€ ( tällöin merkintämaksu on vain 2% ). Saman lafkan Norden osakkeeseen 1k€ ja sitten vielä 2k€ hieman riskaampaan ( mutta sitäkin tuottavampaan? ) Seligsonin Russian prosperityyn.

Onkos kellään heittää sivistynyttä veikkausta kannattavuudesta? Onko ihan sama heitänkö nää rahat toivomuskaivoon?

Aika hiton kovalla riskillä meinasit sitten sijoitella koko potin? Eli olet varautunut häviämään koko (tuskin niin käy mutta kuitenkin) potin, eli tuo on sulle "tyhjää" rahaa?

Itse kyllä laittaisin 80% vähän "turvallisempiin" eli vähäriskisimpiin kohteisiin, ehkä jopa puolet korkoihin ja loput sitten sopivalla aikavälillä hajautellen indeksirahastoihin, esim. eurooppa indeksirahasto on aika perusturvallinen valinta. Kerralla ei todellakaan kannata kaikkea laittaa, vaan joku tietty summa esim. 3 kk välein.

Aika hiton kovalla riskillä meinasit sitten sijoitella koko potin? Eli olet varautunut häviämään koko (tuskin niin käy mutta kuitenkin) potin, eli tuo on sulle "tyhjää" rahaa?

Itse kyllä laittaisin 80% vähän "turvallisempiin" eli vähäriskisimpiin kohteisiin, ehkä jopa puolet korkoihin ja loput sitten sopivalla aikavälillä hajautellen indeksirahastoihin, esim. eurooppa indeksirahasto on aika perusturvallinen valinta. Kerralla ei todellakaan kannata kaikkea laittaa, vaan joku tietty summa esim. 3 kk välein.

Kyllä mä riskin toki tiedostan. Toisaalta elän siinä uskossa, että kolmeen rahastoon sijoittaminen takaa kohtuu suuren hajautuksen. Tietenkin tässä iässä tuo kuusi tonnia on aivan helvetin suuri raha, joka varmasti avittaisi opiskeluelämässä.

Ainakin tuon Offshoren vois pilkkoa kolmasosaan ja laittaa vaikkapa indeksirahastoihin ne pari tonnia. Vaikkapa sopivalla aikahajautuksella, jos ja kun kulut eivät niin hirveästi siitä sijoitetun summan määrästä muutu.

Noita korkorahastojen tuloskäppyröitä katsoessa tuntuu, että ne sijoitukset menee vaan inflaation syötäväksi.

Rahastojen ja muiden rahoitusinstrumenttien tuotot lasketaan tuloksi etkä voi tehdä tappiovähennyksiä. Eli jos teet 1000€ voittoa ja 1000€ tappiota kelan mielestä olet ansainnut 1000€ vaikka verottajan mielestä et ole saanut mitään verotettavaa tuloa. Surullista, mutta totta. Eli ei kannata tehdä tappiota;)

Ja tuotoista vaikuttaa vain realisoituneet tuotot eivät esim. rahastojen arvonnousu mitä ei olla lunastettu.

Kyllä mä riskin toki tiedostan. Toisaalta elän siinä uskossa, että kolmeen rahastoon sijoittaminen takaa kohtuu suuren hajautuksen. Tietenkin tässä iässä tuo kuusi tonnia on aivan helvetin suuri raha, joka varmasti avittaisi opiskeluelämässä.

Ainakin tuon Offshoren vois pilkkoa kolmasosaan ja laittaa vaikkapa indeksirahastoihin ne pari tonnia. Vaikkapa sopivalla aikahajautuksella, jos ja kun kulut eivät niin hirveästi siitä sijoitetun summan määrästä muutu.

Noita korkorahastojen tuloskäppyröitä katsoessa tuntuu, että ne sijoitukset menee vaan inflaation syötäväksi.

Kolme rahastoa toki hajauttaa, mutta alkuperäiset rahastovalintasi olivat aika riskiset kokonaisuudessaan.

Tuo pari tonnia offshoresta perusindeksiin kuulostaa järkevältä. Korkoihin osa siksi että nykyinen markkinatilanne on aika epävakaa. Yritykset ovat toki kovalla tulospohjalla liikkeellä, mutta korot on nousussa ja lähi-idässä tilanne on mikä on, eli mitä vaan voi tapahtua. Korkorahastosta voi saman rahastoyhtiön sisällä yleensä ilman ylimääräisiä kuluja siirrellä rahaa esim. sinne indeksiin. Korkorahastossa se potti tuottaa edes jotaki, tilillä ei käytännässä mitään, siksi mä tota korkorahastoa esitin...perustelut jäi vain vähä puolitiehen.

Ja käppyröiden perusteella ilmeisesti päädyit venäjän rahastoon ja offshoreen? Varmaan tiedätki että historia ei ole mikään tae tuotosta tulevaisuudessa ja aina kun on tosikova tuottoputki takana, on syytä tarkastella onko jatkuvuutta tiedossa vai ollaanko jo aallon harjalla?

Ja käppyröiden perusteella ilmeisesti päädyit venäjän rahastoon ja offshoreen? Varmaan tiedätki että historia ei ole mikään tae tuotosta tulevaisuudessa ja aina kun on tosikova tuottoputki takana, on syytä tarkastella onko jatkuvuutta tiedossa vai ollaanko jo aallon harjalla?

Ei, mutta ainakin yhtenä valintaperustana käy aikaisemmat tuotot. Jostainhan sitä tulevaisuutta pitää ennustaa.

Offshoresta en hirveästi tiedä, mutta en jaksa uskoa etteikö Venäjällä kasvu jatkuisi samanlaisena. Tuosta aallonharjateoriasta sen verran, että tuossa Venäjä rahastossa kehuskeltiin, että sijoitetaan alhaisen PE-luvun omaaviin yrityksiin ja eikös korkea PE-luku kerro yleensä kuplasta. Toki asia ei ole näin mustavalkoinen, mutta ainakin viitettä antaa.

Valitan jos tuli selitettyä puutaheinää, mun sijoittamisopiskelut rajoittuu netin keskustelupalstojen selaamiseen. :)

Ei, mutta ainakin yhtenä valintaperustana käy aikaisemmat tuotot. Jostainhan sitä tulevaisuutta pitää ennustaa.

Offshoresta en hirveästi tiedä, mutta en jaksa uskoa etteikö Venäjällä kasvu jatkuisi samanlaisena. Tuosta aallonharjateoriasta sen verran, että tuossa Venäjä rahastossa kehuskeltiin, että sijoitetaan alhaisen PE-luvun omaaviin yrityksiin ja eikös korkea PE-luku kerro yleensä kuplasta. Toki asia ei ole näin mustavalkoinen, mutta ainakin viitettä antaa.

Valitan jos tuli selitettyä puutaheinää, mun sijoittamisopiskelut rajoittuu netin keskustelupalstojen selaamiseen. :)

En minäkään ole mikään guru, kaukana siitä. Kirjoja lukenut ja nettiä selannut ja vähän itse sijoitellut, siinä kokemukseni, mutta keskustelemalla oppii.

Pointti mulla edelleen se, että jos vaikka potistasi puolet pistät offshoreen ja Venäjälle niin otat aika ison riskin, varsinkin kun käsitin ettei tuo tarkoitukseesi kaavailema potti ole mikään ihan mitätön raha sinulle? (mikä raha sitten on mitätöntä, ei mulle ainakaan mikään) Eli on mahdollista myös hävitä paljon, toki sitten myös voittaakin.

Itse pistäisin esim. 5000 potista korkeintaan tonnin noihin isompiriskisiin kohteisiin ja loput sitten indekseihin ja korkoihin. Indeksitkin on tuottaneet pitkässä juoksussa hyvin, eikä varmaan ole olemassa mitään syytä miksei jatkossakin niin tekisi. Notkahduksia tulee varmasti tasaiseen tahtiin, mutta tähä asti suunta ollut kuitenkin aina ylöspäin.

En minäkään ole mikään guru, kaukana siitä. Kirjoja lukenut ja nettiä selannut ja vähän itse sijoitellut, siinä kokemukseni, mutta keskustelemalla oppii.

Pointti mulla edelleen se, että jos vaikka potistasi puolet pistät offshoreen ja Venäjälle niin otat aika ison riskin, varsinkin kun käsitin ettei tuo tarkoitukseesi kaavailema potti ole mikään ihan mitätön raha sinulle? (mikä raha sitten on mitätöntä, ei mulle ainakaan mikään) Eli on mahdollista myös hävitä paljon, toki sitten myös voittaakin.

Itse pistäisin esim. 5000 potista korkeintaan tonnin noihin isompiriskisiin kohteisiin ja loput sitten indekseihin ja korkoihin. Indeksitkin on tuottaneet pitkässä juoksussa hyvin, eikä varmaan ole olemassa mitään syytä miksei jatkossakin niin tekisi. Notkahduksia tulee varmasti tasaiseen tahtiin, mutta tähä asti suunta ollut kuitenkin aina ylöspäin.

Ehkä mulla on vähän uhkapelaajan luonne. Mut oikees oot et ehkä tässä otetaan vähän tarpeetontakin riskiä. Huomenna vois tutkailla noita indeksirahastoja tarkemmin. Sen oon kyllä päättäny et pari kolme tonnia laitan noihin korkeamman riskin kohteisiin, vois jopa miettiä jotain yksittäistä osaketta siihen rahastojen rinnalle. Saman verran voi laittaa sitten kohtuullisen riskin indeksirahastoihin.

Se mua pelottaa noissa korkorahastoissa, että kuinka nopeesti ne saa myytyä sitten, jos tarve tulee? Jos kyse on päivistä, ni vois laittaa sijoituksiin pari tonnia vielä lisää ja ne noihin "varmoihin" kohteisiin.

Paljon on tarpeeksi vuosituottona sulle? Mitä varten rahat pitäisi saada poikimaan? Mitä jos 5-vuoden päästä rahoista on jäljellä enään 50%? Vastaa näihin niin kerron lisää.:)

Paljon on tarpeeksi vuosituottona sulle? Mitä varten rahat pitäisi saada poikimaan? Mitä jos 5-vuoden päästä rahoista on jäljellä enään 50%? Vastaa näihin niin kerron lisää.:)

Vaikea sanoa mikä on sopiva vuosituotto. Heitetään nyt vaikka vähän yläkanttiin 10%. Rahaa halutaan, että voidaan syödä helvetisti jäätelöä.

Tuskinpa se mun elämään hirveesti vaikuttaa vaikka oliski vaan 50% jäjellä.

Venäjä tulee varmaan jatkossakin vetämään ylöspäin öljyn takia, erityisesti energiayhtiöitä. Samalla se saattaa vetää mukanaan muun alan yrityksiä, vaikkeivät ne olisikaan "tuloskunnossa", joten kannattaa olla tarkkana.

Raaka-aineiden hinnat ovat Lähi-idän konfliktien vuoksi tällä hetkellä koholla. Öljyn hinta tulee todennäköisesti jatkossakin nousemaan, kehittyvät taloudet tarvitsevat/kuluttavat öljyä jatkuvasti enemmän. Mikäli öljyntuotantokapasiteettia menee syksyllä jälleen nurin esimerkiksi Meksikonlahdella hurrikaanien vuoksi, nousevat hinnat entisestään, vaikka ne alkavat nyt jo hipoa 1970-luvun energiakriisin aikaisia inflaatiokorjattuja lukuja. Lisäksi on mahdollista, että Lähi-idän kriisi leviää ympäröiviin valtioihin (Syyria, Iran). Jos tämän seurauksena Iranin öljyntuotanto/toimitukset katkeaa, repeää öljyn maailmanmarkkinahinnat totaalisesti.

Toisaalta, öljyn hinta on jo valmiiksi koholla vaikkei tuotannossa/toimituksissa ole mitään hätää, vaan markkinat ainoastaan "ennakoivat". Näin ollen, raaka-aineisiin sijoittamalla voi hävitä, jos tilanne Lähi-idässä ei eskaloidu vaan rauhoittuu.

Pointti: En tiedä? Jos öljyn ja muiden raaka-aineiden hinnat eivät olisi jo nyt noin perceleen korkealla, suosittelisin hajauttamaan osan rahoistasi raaka-aine/korko-instrumenttirahastoon. Eikös kansainvälisen politiikan ja raaka-aineiden ihmeellinen maailma olekin mukava! :)

Nyt vähän vertaillu keskenään Odinia ja Seligsonia ja niin vaan nyt tuntuu siltä, että taidan kallistua Seligsonin rahastoihin pienempien kulujen takia. Toki Odinilta voi miettiä yksittäisen rahaston ottamista kuten tuota offshorea.

Tuosta Euro-obligaatioindeksirahastosta ja parista muusta indeksirahastosta ( Suomi, Eurooppa ) voisi tehdä pohjan salkulle. Sitten hieman tarkemmin miettiä vielä päälle nuo riskaammat rahastot/osakkeet, kuten tuo Russian Prosperity.

Korkorahastoista saa rahat parissa pankkipäivässä tilille, eli se ei ole mikään syy jättää sellaiseen laittamatta rahojaan.

Mutta jos käytössä on 6000 euroa, voisi tossa kohtaa hyvinkin tehdä jo suoriakin osekesijoituksia hyvällä hajautuksella, mutta jos ei jaksa panostaa yritysten tutkimiseen, on indeksirahasto edullisine kuluineen oiva tapa pistää rahat poikimaan.

Meinasin itsekin tota offshorea, mutta jätin sitten laittamatta, on vähän turhan riskiä mulle ja mun käytettävällä pääomalla menisi jo turhan hajalleen nuo sijoitukset.

Mutta jos käytössä on 6000 euroa, voisi tossa kohtaa hyvinkin tehdä jo suoriakin osekesijoituksia hyvällä hajautuksella, mutta jos ei jaksa panostaa yritysten tutkimiseen, on indeksirahasto edullisine kuluineen oiva tapa pistää rahat poikimaan.

Noista talouslehdistä ja niiden keskustelupalstoilta on kyllä ollut rivien välistä luettavissa, ettei nyt olis oikee aika alkaa opettelee suoria osakesijoituksia.

Noista talouslehdistä ja niiden keskustelupalstoilta on kyllä ollut rivien välistä luettavissa, ettei nyt olis oikee aika alkaa opettelee suoria osakesijoituksia.

Se on täynnä virtuaali sijoittajia jotka lukee profetiotaan jostain kristallipallosta.Osakekauppa on aina uhkapeliä eikä kukaan voi olla varma tulevaisuudesta,ellei ole käytössä sisäpiiritietoa.

Nyt oon käytännössä katsoen sijoittanut kaikki käytössä olevat resurssit kotimaisiin osakkeisiin siinä uskossa että ne nousee tästä dipistä vuoden loppuun.Joko voitan tai kaadun saappaat jalassa tai jotain siltä väliltä,aika näyttää.

Back
Ylös Bottom