Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siinä on kiva kuusihenkisellä perheellä olla työttömänä ja polttaa ainakin 3k kuukaudessa säästöjä kun ei saa mitään tukia. Tai ehkä se on sinulle myös ok että koska minulla on säästöjä, enkä tulisi koskaan tukia saamaan, niin on varmaan ok että maksaisin myös vähemmän veroja? Ai se ei olisikaan enää ok? yllätys...
Siksi itse säästän. Pahan päivän varalle.

Mikä tuossa nyt oli haastava ymmärtää. Jos sulla on säästöjä esim etf:ssä jossa kasvuosuudet. Et saa niistä mitään tuloa, eli ne ei vaikuta esim ansiosidonnaiseen yhtään mitenkään.

Ja jos 400 päivän aikana ei työllisty, niin eiköhän se oo ihan syytäkin alkaa katsomaan peiliin ja syödä sit niitä säästöjä, jos ei työnteko maistu.

Kyllä tässä maassa työtä on, jos se kiinnostaa. Kouluun pääsee ilmaiseksi ja siitä jopa maksetaan aikuiselle rahaa. Eli uudelleenkoulutuskaan ei pitäisi olla ongelma.

Entä jos sitä romahdusta odottelee käteiskassan päällä, ja romahdusta ei vain tule, vuoden vierivät....

Itsehän teen näin. Istunut jo kaksi vuotta ja varmaan vielä pitkään istunkin, kunnes on ostajan apajat. Parin prossan inflaatiolla ei ole mitään merkitystä, kun puhutaan kymmeniä prosentteja halvemmalla ostamisella. Enkä luulekaan ostavani pohjalta, vaan laskevissa kursseissa ja osto-ohjelma kestää sitten noin 3 vuotta.

Mikä tuossa nyt oli haastava ymmärtää. Jos sulla on säästöjä esim etf:ssä jossa kasvuosuudet. Et saa niistä mitään tuloa, eli ne ei vaikuta esim ansiosidonnaiseen yhtään mitenkään.

Ja jos 400 päivän aikana ei työllisty, niin eiköhän se oo ihan syytäkin alkaa katsomaan peiliin ja syödä sit niitä säästöjä, jos ei työnteko maistu.

Pikasella googlauksella:
Pääomatulot eivät vaikuta ansio- tai peruspäivärahaan
Palkansaajan työttömyyskassalta saatavaan ansiopäivärahan suuruuteen vaikuttavat vain ansiotulot. Näin ollen sijoituksista tai lahjana saatavat tulot eivät vaikuta ansiopäivärahan suuruuteen.
Realisoituvat pääomatulot vaikuttavat työmarkkinatukeen
Työmarkkinatuen määrään vaikuttaa vuoden aikana realisoituneet pääomatulot. Jos esimerkiksi olet sijoittanut sijoitusrahaston tuotto-osuuksiin, missä rahastoon kertyvät osingot tai korkotuotto maksetaan euroissa ulos osuudenomistajille, tuotto otetaan tulona huomioon bruttomääräisesti.
Huoltovelvollisen henkilön työmarkkinatuesta vähennetään 50 prosenttia siitä tulojen osasta, joka ylittää 1 044 euroa kuukaudessa. Tulorajaa korotetaan 130 eurolla kuukaudessa jokaisen huollettavan, alle 18-vuotiaan lapsen osalta. Perheettömältä henkilöltä vähennetään vastaavasti 75 prosenttia siitä tulojen osasta, joka ylittää 311 euroa kuukaudessa.
Voiko työtön säästää? - Nordnet Blogi

Eli aika paljon voi varsinkin perheellinen saada osinko yms. pääomatuloja, ennen kuin vaikuttaa mihinkään.

Juuri näin, eli osinkojakin saa vielä nauttia.

Ymmärsin, että kyse oli siitä ottaako sossu omaisuuden huomioon. Ja se kyllä ottaa, mutta ei sen alaisuuteen ihan helpolla päädy.

Siinä on kiva kuusihenkisellä perheellä olla työttömänä ja polttaa ainakin 3k kuukaudessa säästöjä kun ei saa mitään tukia. Tai ehkä se on sinulle myös ok että koska minulla on säästöjä, enkä tulisi koskaan tukia saamaan, niin on varmaan ok että maksaisin myös vähemmän veroja? Ai se ei olisikaan enää ok? yllätys...
Mitäs varten ne säästöt on? Tottakai on olemassa työttömyyskassat jne.. Ja tuo veroasia ei taas liittynyt millään tavalla mihinkään.

Mutta ilmaista rahaa pitäisi sinunkin vaan saada tekemättä mitään, vaikka rahaa olisi kuinka paljon omasta takaa?

Entä jos sitä romahdusta odottelee käteiskassan päällä, ja romahdusta ei vain tule, vuoden vierivät...
Turha odotella mitään 50% romahdusta. Harvoin tulee sellaisia kriisejä, että niin käy. Yli 20% dippejä tulee huomattavasti useammin n. 3 vuoden välein. 10% laskuja nähdään vuosittain.

Mutta ilmaista rahaa pitäisi sinunkin vaan saada tekemättä mitään, vaikka rahaa olisi kuinka paljon omasta takaa?

Menee off topiciksi, mutta on oikeustajun vastaista, että jos ryyppää kaikki rahansa, niin siitä palkitaan tuilla, mutta jos on osannut töissä ollessaan jotain säästää, niin sitten rankaistaan. Tai jos on säästöjä, ostaa auton ja ajaa sen seinään, niin sitten taas rahaa tulee. Mielenkiintoiset kannustimet.

Mitäs varten ne säästöt on? Tottakai on olemassa työttömyyskassat jne.. Ja tuo veroasia ei taas liittynyt millään tavalla mihinkään.

Minun ei tarvitse saada mitään, mutta minun ei tietenkään silloin pitäisi osallistua veromaksuihin sen osalta. Minä maksan nyt veroja, joten tietenkin oletan että minuakin autetaan jos joudun työttömäksi.

On totta että tässä keskustelussa pitäisi erottaa työttömyyskassa ja sossu.

Työttömyyskassat ja sossu ovat tosiaan kaksi aivan eri asiaa. Toimeentulotuki on tarkoitettu niille, joiden varat eivät riitä jokapäiväiseen elämiseen. Jos on säästöjä, ei kuulu toimeentulotuen piiriin, omasta mielestäni ei sitten mitenkään päin. Sen pitäisi olla se viimeinen oljenkorsi ja varattu vain sitä tarvitseville (toki järjestelmän väärinkäyttäjiä on, mutta periaatetasolla näin).

Edelleen off topic; Nykyjärjestelmässä on ongelmia, kannustinloukut jne. Päällimmäisenä kuitenkin, etteivät rahat riitä nykymenoon, joten isoja ja kipeitä rakennemuutoksia on tehtävä. Mutta keneltä sitten saisi leikata tuista? Jos ei kerta hyvin toimeentuleviltakaan? Vielä on varaa nipistää lapsilta ja nuorilta sekä vanhuksilta?
Ainahan jonku muu on parempi kohde leikkauksille kuin minä itse.

Minä en ainakaan ole valmis maksamaan enää yhtään lisää veroja. Paljon valmiimpi olen tukien leikkaukseen ja järjestelmän järkeistämiseen (jos sellainen on edes mahdollista minun elinaikanani).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minun ei tarvitse saada mitään, mutta minun ei tietenkään silloin pitäisi osallistua veromaksuihin sen osalta. Minä maksan nyt veroja, joten tietenkin oletan että minuakin autetaan jos joudun työttömäksi.

On totta että tässä keskustelussa pitäisi erottaa työttömyyskassa ja sossu.
Olisihan se hienoa minunkin mielestä, jos saisi päättää, mihin omat verorahat käytetään. Itse keksisin monta asiaa, joista en haluaisi maksaa. Harmi, ettei järjestelmä niin toimi..

Menee off topiciksi, mutta on oikeustajun vastaista, että jos ryyppää kaikki rahansa, niin siitä palkitaan tuilla, mutta jos on osannut töissä ollessaan jotain säästää, niin sitten rankaistaan. Tai jos on säästöjä, ostaa auton ja ajaa sen seinään, niin sitten taas rahaa tulee. Mielenkiintoiset kannustimet.
Joo samaa mieltä, että ei tämä systeemi ole hyvä. Mutta ei mielestäni silti tukia pidä niille maksaa, jotka ei niitä tarvitse.

Minä en ainakaan ole valmis maksamaan enää yhtään lisää veroja. Paljon valmiimpi olen tukien leikkaukseen ja järjestelmän järkeistämiseen (jos sellainen on edes mahdollista minun elinaikanani).

Pelottavasti näyttää vasurihallitukselta -> keskituloiset + hyvätuloiset maksaa loisimisen.

Mietin, että mikä toimiala, tai sektori tulee muuttamaan eniten maailmaa tulevan vuosikymmenen aikana ja yrityksiä, jotka kasvavat trendin mukana? Tässä mielenkiintoinen animaatio, jossa visulalisoituu miten teknologiayritykset ovat murskanneet tiensä top-15 sarjaan viimeisen 20-vuoden aikana.

FAANG-osakkeet ovat nousseet todella suuriksi, erittäin nopeasti. Yksikään FAANG-yhtiöistä ei mahtunut maailman suurimpien yhtiöiden TOP 10 -listalle 20 vuotta sitten. FAANG-yhtiöiden liikevaihto on kasvanut 126 % viidessä vuodessa ja liikevoitto 111 %. Yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2018 on huikeat 707 miljardia dollaria ja liikevoitto 138 miljardia. Liikevoitto-% FAANG-yhtöillä on siten 19,5 %. Kaikkein kannattavin on Facebook, jonka EBIT-% on 46,3 %. Vähiten kannattava on Amazon, jonka EBIT-% on 3,5 %. Amazon tosin ei ole koskaan ollut kiinnostunut kannattavuudesta, vaan kasvusta.

Onko teknologiayhtiöiden nousukiito pelkkä kupla, josta lasketaan ilmat pihalle lähitulevaisuudessa? Vaikuttaisi siltä, että nämä ovat täysin poikkeuksellisia yhtiöitä, jotka ovat omilla alueillaan hallitsevia. Valta-asemansa kautta ne pystyvät luomaan arvoa, kasvamaan todella voimakkaasti ja yhtiöt tekevät hurjaa liikevoittoa.

Osakesäästötili hyväksyttiin eduskunnassa, sijoittajilla edessä vajaan vuoden odotus | Arvopaperi
Vähän vesitettyhän tuo on (kiitos Persut/Siniset 50 000€ rajasta), mutta parannus nykyiseen yhtä kaikki. Kunhan nyt seuraava hallitus ei ampuisi tuota lähtökuoppiin. Pitääpä alkaa tekemään sijoituspäätöksiä vähän sillä silmällä, että pystyisi ensi vuoden alussa laittamaan rahaa osakesäästötilille. Koska korkoihin ei ole luvassa hetkeen muutosta, niin bondit voisi olla hyvä sopivan vakaa kohde, ehkä. Turvallisempi kuin käteinen, koska käteisen voi aina tunkea osakkeisiin, kun harhaisena näkee liian hyviä ostopaikkoja :ROFLMAO:

Osakesäästötili hyväksyttiin eduskunnassa, sijoittajilla edessä vajaan vuoden odotus | Arvopaperi
Vähän vesitettyhän tuo on (kiitos Persut/Siniset 50 000€ rajasta), mutta parannus nykyiseen yhtä kaikki. Kunhan nyt seuraava hallitus ei ampuisi tuota lähtökuoppiin. Pitääpä alkaa tekemään sijoituspäätöksiä vähän sillä silmällä, että pystyisi ensi vuoden alussa laittamaan rahaa osakesäästötilille. Koska korkoihin ei ole luvassa hetkeen muutosta, niin bondit voisi olla hyvä sopivan vakaa kohde, ehkä. Turvallisempi kuin käteinen, koska käteisen voi aina tunkea osakkeisiin, kun harhaisena näkee liian hyviä ostopaikkoja :ROFLMAO:

Jos on pienintäkään aikomusta muuttaa tulevaisuudessa kohtuullisemman verotuksen maahan, niin kannattaa harkita toisenkin kerran. Normitilillä olevien sijoitusten verot menee verosopimuksien mukaan asuinmaahan. Osakesäästötilillä olevat verotetaan Suomeen, vaikka olisit asunut 50v jossain Timbuktussa.

Jos on pienintäkään aikomusta muuttaa tulevaisuudessa kohtuullisemman verotuksen maahan, niin kannattaa harkita toisenkin kerran. Normitilillä olevien sijoitusten verot menee verosopimuksien mukaan asuinmaahan. Osakesäästötilillä olevat verotetaan Suomeen, vaikka olisit asunut 50v jossain Timbuktussa.

Totta tuokin. Tosin pitää asua 3v ulkomailla ennen kuin pääsee verottajan kouraa karkuun. Paperisodan kautta voi koittaa nopeampaa pakenemista ja onnistua tai olla onnistumatta siinä. Siihen en ole perehtynyt, että miten tuo 3 vuotta katsotaan. Jos esim. asuu välissä vuoden Suomessa, niin nollautuukohan laskuri?

Kunhan ensin näkee paljonko firmat karhuaa osakesäästötilistä kuluja.

Totta tuokin. Tosin pitää asua 3v ulkomailla ennen kuin pääsee verottajan kouraa karkuun. Paperisodan kautta voi koittaa nopeampaa pakenemista ja onnistua tai olla onnistumatta siinä. Siihen en ole perehtynyt, että miten tuo 3 vuotta katsotaan. Jos esim. asuu välissä vuoden Suomessa, niin nollautuukohan laskuri?

Nollautuu. Tuohon nollautumiseen on ns. 6kk sääntö, joka pätee useimmissa ellei kaikissa tapauksissa.

Edelleenkin mun mielestä tämä osakesäästötili on melko järjetön konstruktio. Kuitenkin rahaa nostettaessa menee jopa enempi veroa kuin nyt normaalisti 30% vs 25,5% ja myyntitappioita ei voi vähentää ja mitä näistä tileistä veloitetaan..? Joku kepulaisten kaveri hyötymässä?

Olisivat vaan laskeneet pienien vuosittaisten osinkojen ja myyntivoittojen verotusta, tehneet alemman veroluokan. Silloin olisi aidosti piensijoittajat ja aloittelevat sijoittajat saaneet kannustinta ja päässeet jouhevammin liikkeelle. Äärimmäisen yksinkertainen systeemi ja olisi ollut kaikille sijoittajile kaikissa muodoissaan heti voimassa ilman tuotteistamista, rajoituksia, sääntöjä ja lisää hommia hallinnolle ja virkamiehille ja työryhmille. Montakohan kampaviineriä tämänkin synnyttämiseen kulunut?

Suositut

Back
Ylös Bottom