pakkokummi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Houhou

Olisiko täällä kiinnostuneita ihmisiä perustamaan kummiporukan jollekkin lapselle/yhteisölle jonnekkin suuntaan maajilmaa? Yksin en rupea +20€/kk maksamaan, mutta jos tuommoisissa olisi kimppasysteemi mahdollinen niin olisin kyllä mukana. Pitäisi ottaa selville vaan vähän tarkemmiin mistä tuommoisen kapistuksen saa, mitä se maksaa, pitääkö sitoutua pitkäksi aikaa jne.. Linkit ovat tervetulleita.

Itse en mielellään lähde minkään kristillisen organisaation kelkkaan, mutta ei se nyt ihan täysin pois suljettu kuintekaan ole.

Ne jotka pitävät idiootin ideana syytää rahaa tällaiseen saavat perustaa oman threadin, jossa voitte rauhassa naureskella minun/meidän typeryyttä.

Olettaisin, että täällä olisi sen verran kiinnostuneita, että kuukausierä jäisi kolikoiden tasolle.

Mä voin ottaa kyllä asiakseni hoitaa tuota eteenpäin, jos kiinnostuneita tulee tarpeeksi ja ehdot on ok(mitään 10v "sopimuksia" en suostu tekemään).

Niin kokemuksia saa myös heittää jos sellaisia on niin hyviä kuin huonoja.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nopeella vilkaisulla näyttää aika heikolta. Ei ainakaan omaan silmään osunut kimppaan kummilapsen ottamisesta mainintaa. Toi World Vision (www.kummi.fi) systeemi oli vielä joku kristillinen yhteisö.
"World Visionista:
Sadassa maassa toimiva World Vision on kristillis-humanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ......."

Minkäs teet jos ei-uskonnolliset tahot ei halua niinkään auttaa vähäosaisia lapsia, vaan suurin osa järjestöistä on jonkun kirkon/uskonnon alaisia tai siihen liittyviä. Kertoo ihmisarvoista. Jos esim. kirkon ulkomaanavulle antaa rahaa, niin toki osa siistä menee raamattuihin, joita ostetaan afrikkalaisiin krisittyihin kouluihin, mutta suurin osa menee kuitenkin ruokaan, veteen ja yleisiin elinolojen paranteluihin.

Plan-kummiksi ainakin voi ryhtyä niin yksityinen henkilö, kuin myös yritys, yhteisö tai muu ryhmä. Kyseessä ei ole millään muotoa uskonnollinen järjestö.
Suosittelen lämpimästi kummiksi ryhtymistä, omat kokemukset ovat olleet vain ja ainoastaan positiivisia. Hommatkaahan pakkisporukalla kummilapsi ja pääsette sitten postailemaan palstalle kohdemaasta tulevia hienoja piirrustuksia. :)

Edit: Tuossa vielä linkki Planin sivulle, mistä löytyy maininta asiasta:
https://www.plan-beapartofit.org/finland/tulemukaan/ryhdykummiksi/
Jos ja kun päätätte ketkä toimintaan haluavat lähteä mukaan, niin soittoa vain Planin toimistolle. Kertoilevat varmasti miten asia hoituu parhaiten yhteisönä.

Osallistun mielelläni pienellä summalla. Voisimme myös haastaa muita foorumeita samaan hommaan.

Pitäisikö tästä tehdä jotain galluppia jossain vaiheessa.

Minäkin olen harkinnut joskus tommoista kummilapsen hankintaa, eli tähän kimppaan voisin lähteä mukaan.

Minkäs teet jos ei-uskonnolliset tahot ei halua niinkään auttaa vähäosaisia lapsia, vaan suurin osa järjestöistä on jonkun kirkon/uskonnon alaisia tai siihen liittyviä. Kertoo ihmisarvoista. Jos esim. kirkon ulkomaanavulle antaa rahaa, niin toki osa siistä menee raamattuihin, joita ostetaan afrikkalaisiin krisittyihin kouluihin, mutta suurin osa menee kuitenkin ruokaan, veteen ja yleisiin elinolojen paranteluihin.

Ei-uskonnollisia tahoja on suhteessa vähempi mitä uskonnollisia, sen vuoksi suurin osa avustustusjärjestöistä on kristillisiä, kuten länsimaiden ihmisistäkin.

Oon joskus miettinyt, että jos eläisin kehitysmaassa ja jossain slummissa niin viimeiseksi haluisin joitain kirjeitä paremmasta maailmasta. Kun silloin se koko paska saisi vertailupohjaa, jota ennen ei ollut. Mutta toi on vain ajattelua, tuskin se käytännössä noin menisi.

Kiinnostunut miten systeemi tulisi toimimaan eli todennäköisesti mukana kunhan nyt ekaksi summat ja maksusysteemit ja tietysti itse mahdollinen kohde selvillä.

Meillä on kolmen perheen kimpassa yhteinen kummilapsi Planin kautta. Virallisesti lasku tulee yhden henkilön nimellä, 25€/kk, ja maksetaan vuorotellen. Yhtään kirjettä ei olla itse kirjoitettu, vaikka aikomus olisi. Meillä itsellämme on valokuvia ja muutama kirje+ taustatiedot tytöstä, jonka kummeja olemme.

Kiinnostunut miten systeemi tulisi toimimaan eli todennäköisesti mukana kunhan nyt ekaksi summat ja maksusysteemit ja tietysti itse mahdollinen kohde selvillä.

Tässäpä se suurin ongelma on. Ilmeisesti meillä pitäisi olla jokin yhdistys tätä varten ja sellaista en kyllä jaksa ruveta perustamaan. Yhdistyksen tulisi olla vielä sellainen, että jokainen näkee mitä sinne talletetuille rahoille tapahtuu. Ei ole varmaan kovin kiva todeta vuoden päästä, että Jakob on ottanut kerran kuussa kummiksi ravintolan portsarin.

Kaikella kunnioituksella muita kohtaan en suostu siihen, että rahoja aletaan tallettamaan jonkun yksittäisen ihmisen tilille. Tämä on kuitenkin vain keskustelupalsta, jonka käyttäjäkuntaan mahtuu monenlaista dallailijaa.

Pistän mailia tuonne planille ja kyselen olisiko heillä jotain ehdoituksia miten tämä on järkevin hoitaa.

Jos sen verran väkeä saataisiin, että maksu olisi vitosen luokkaa niin kyllä olisin aivan varmasti mukana. Kunhan vaan käytännön asiat lutviutuu hyvin.

Laiton mailia:
e-mail sanoi:
Moi,

Olemme mahdollisesti perustamassa porukkaa joka olisi kiinnostunut ottamaan kummilapsen. Porukka sen takia, että meillä on halu auttaa, mutta resussit ovat kuitenkin rajalliset. Ongelmaksi nousee kuitenkin se, että olemme keskustelupalstan (http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/index.php) kirjoittelijoita eikä meistä kukaan tunne IRL toisiaan. Eli tietynlainen luottamuspula on havaittavissa (en minä ja tuskin kukaan muukaan on suostuvainen laittamaan rahojaan toisen yksityisenhenkilön tilille).

Onko teillä ideoita miten tässä kannattaisi toimia. Ilmeisesti teillä ei ole mitään tällaiseen konseptiin sopivaa tapaa olemassa? Tuota aihetta teidänkin kannattaisi miettiä, koska kyseissä keskustelussa (http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?p=1262650&posted=1#post1262650) on ollut jopa puhetta toisten palstojen haastamisesta ja heillä on samat ongelmat edessä.

Viimeksi muokattu:
Jos summa olisi vaikka tuo ylempänä mainittu 25e/kk ja mukana olisi 12 henkilöä niin tuohan olisi yksinkertaista hoitaa kuten ylllä eli Kukin tapauksessa on tehty eli minä otan marraskuun maksun sinä joulukuun liisa tammikuun jnejne Summa suoraan tuonne planin tilille. Heiltä saadut tilinumerot, maksuvahvistukset, kohde tietysti julkisina. 25e vuodessa/henkilö ei olisi kuin sen parin euron verran kuukautta kohden ja luulisi täältä nyt 12 hyväntekijää löytyvän.

Meillä on työporukan kesken Asmaa-tyttönen Planin kautta.
Yksi henkilö toimii yhteyshenkilönä,lasku ja kirjeet Asmaalta tulevat hänen nimellään.
Meillä on työporukka jo hiukan hajonnut,osa on esim. Hesassa.
Yht.henkilö laittaa aina porukoille mailia,missä on kopioitu tarkkaan laskun tiedot,jokainen maksaa suoraan Planille oman osuutensa.
Meillä lasku tulee kerran vuodessa,just maksettiin n. 24 e nenua kohti.

On toiminut hyvin näinkin. Ollaan lähetetty pari kertaa vuodessa jotain pientä maailmalle ja takaisin yleensä ollaan saatu kuva missä Asmaa on meidän lähettämien muistojen kanssa sekä kirje.

Kummius päättyy kun Asmaa täyttää 18 taikka menee naimisiin.

Miten tuossa tietää että ne rahat menevät oikeasti sille kummilapselle tai sen perheelle? Ja jos menee perille niin mistä tietää että ne käytetään esim. sen kummilapsen opiskeluun tjms. eikä että sen faija pääsee kerran kuussa lähi juottolaan vetämään perseet.

Miten tuossa tietää että ne rahat menevät oikeasti sille kummilapselle tai sen perheelle? Ja jos menee perille niin mistä tietää että ne käytetään esim. sen kummilapsen opiskeluun tjms. eikä että sen faija pääsee kerran kuussa lähi juottolaan vetämään perseet.

Rahaa avustuksen kohde ei näe lainkaan, vaan saa käyttöönsä ainoastaan palveluita, kuten opetusta ja terveydenhuoltoa. Voit olla kirjeenvaihdossa kummilapsesi kanssa ja kysyä avun perillemenosta häneltä itse. Voit halutessasi myös matkustaa tapaamaan kummilastasi paikan päälle Planin välityksellä ja keskustella hänen kanssaan (Planin välityksellä pedofilian ehkäisemiseksi). Itse olen harkinnut matkustamista kummilapseni luokse, mutta vasta hieman myöhemmin mukulan ollessa vanhempi (tällä hetkellä 7-vuotias).
Se kuinka suuri osa rahoista todella menee perille koulutuksen ja terveydenhuollon muodossa ja kuinka suuri osa katoaa byrokratiaan on minulle sinänsä sivuseikka. Riittää että perille menevä osa kuukausittaisesta maksusta riittää tuon yhden ipanan tukemiseen.

Rahaa avustuksen kohde ei näe lainkaan, vaan saa käyttöönsä ainoastaan palveluita, kuten opetusta ja terveydenhuoltoa. Voit olla kirjeenvaihdossa kummilapsesi kanssa ja kysyä avun perillemenosta häneltä itse. Voit halutessasi myös matkustaa tapaamaan kummilastasi paikan päälle Planin välityksellä ja keskustella hänen kanssaan (Planin välityksellä pedofilian ehkäisemiseksi). Itse olen harkinnut matkustamista kummilapseni luokse, mutta vasta hieman myöhemmin mukulan ollessa vanhempi (tällä hetkellä 7-vuotias).
Se kuinka suuri osa rahoista todella menee perille koulutuksen ja terveydenhuollon muodossa ja kuinka suuri osa katoaa byrokratiaan on minulle sinänsä sivuseikka. Riittää että perille menevä osa kuukausittaisesta maksusta riittää tuon yhden ipanan tukemiseen.

aa ok, eli tossa siis ostetaan palveluita ja annetaan ne tuolle kummille. Tämähän saatta jopa toimiakkin :)

Perjantain 20.10.2006 Aamulehdessä oli juttu koululuokasta jolla on kummilapsi Plan:in kautta. Luokan oppilaat maksoivat kukin 2e/kk ugandalaisen lapsen hyväksi, jonka kanssa sitten kommunikoivat kirjeitse puolin ja toisin.

Muutama asia mitä itse ottaisin huomioon.
1. monesti nuo keräys"toimistojen" keräämät varat jäävät toimiston johtajille ja vain murto-osa niistä menee lapselle.
2. reissaisin jonnekin ja tutustuisin johonkin lapseen jossain köyhässä maassa...
3. valkkaisin maan siten että siellä olisi kiva lomailla itsekin samalla kuin käy katsomassa kummilastaan (esim. Thaimaa, ylläri ;)), tällöin luonnollisesti jotkut saakelin etiopiat yms. paskamaat tippuvat listalta, ikävää mutta on niitä köyhiä muuallakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom