Pakkiksen voimalla kaupat auki Sunnuntaiksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
http://otakantaa.fi/forum.cfm?group=407&id=&ref=Kaikki keskustelut

Työ ja elinkeinoministeriö haluaa kuulla kantoja ihmisiltä kauppojen sunnuntaiaukioloista. Hyvin on viestit haudattu, ettei vaan tule väärä mielipidettä.

Mitäs jos jokainen pakkislainen joka haluaa että kaupat olisivat myös sunnuntaisin auki halutessaan, kävisi nyt kertomassa mielipiteensä?

Jos Bullista tulee sonni, niin tämäkin saa hieman enemmän mielipiteitä kuin ministeriö odottaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kivaa niille, jotka on kaupassa töissä, saa sunnuntailiksaa :)
Mutta toisaalta tämäkin järjestely on ihan hyvä, että kaupat on kesän ja joulunajan auki myös sunnuntaisin. Onhan noi pikkukaupat kuitenkin sunnuntaisin.
Sunnuntaina kun olis aikaa käydä isommilla ostoksilla, niin ei se ole kannattavaa, kun leivät ja maitotuotteet ei ole ihan uusia (viimeisin kuorma tullut perjantaina).

Ja toisaalta ne 40v rouvat tuskin siellä muutaman lisäeuron takia sunnuntaitaan haluaa jatkuvasti viettää. Ite kun olen pari kesää ollut marketissa töissä lähes kaikkia meidän osaston työntekijöitä (ei minua) vitutti sunnuntain aukiolo kesällä.

Ehdottomasti niin, että kauppa saa itse päättää aukiolostaan. Kaikki muu häslinki on turhaa ja tyhmää. Jos ei sunnuntaiduuni nappaa ni sitten kannattaa vaihtaa alaa tai sellaiseen kauppaan joka ei auki sunnuntaisin.

Kivaa niille, jotka on kaupassa töissä, saa sunnuntailiksaa :)
Mutta toisaalta tämäkin järjestely on ihan hyvä, että kaupat on kesän ja joulunajan auki myös sunnuntaisin. Onhan noi pikkukaupat kuitenkin sunnuntaisin.
Sunnuntaina kun olis aikaa käydä isommilla ostoksilla, niin ei se ole kannattavaa, kun leivät ja maitotuotteet ei ole ihan uusia (viimeisin kuorma tullut perjantaina).

Kyllä mä ainakin ajelen lauantaisinkin maitoa kauppoihin. :)

e: Ja onhan nuo näkynyt leipääkin tuovan.

Oh my bad :( Nyt kun tarkemmin muistelen, niin ollessani kaupassa töissä, tuli lauantaina maitokuorma... Hmm, eipä tullut ajateltua aiemmin :nolo:

Entä launtai aukioloajat? Onko tarkoitus että kaikki pääsee ottaa pohjia jo kello 18.00? Koskee tietty lähinnä kaupan duunareita.

Tuossa jo samaa käyty läpi:http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=58309&highlight=sunnuntai+aukiolot

Mutta jos kauppojen pitää olla sunnuntaisin auki niin sitten myös pankkien,postien,varaosaliikeiden ja kaikkien ns. yhteiskunnallisten virastojen/palveluiden pitäisi olla auki. Samoin tarvitaan lisää sunnuntaisin julkista liikennettä, päivähoitoja jne.

Eli yhteenvetona jos kauppojen pitää olla sunnuntaisin auki niin sitten pitää alkaa rullaamaan koko yhteiskunnan niin että ei eritellä sitä sunnuntaita vapaaksi vaan kaikki ovat sen sunnuntainkin töissä, koulussa jne.... ja vapaat sitten sattuvat miten sattuvat kaikille.

Erikoinen ajattelutapa. Ei kai kauppojen PIDÄ olla auki, mutta en nää mitään järkeä siinä, että lainsäädännöllä rajoitetaan kauppojen aukioloa. Eiköhän ne kaupanomistajat osaa päättää koska sitä kauppaa kannattaa pitää auki ja koska ei.

Japa vois olla kesät 24/7 koulussa, koska kaupat ovat silloin auki. Luulis että 35 vuotias pystyisi edes hieman johonkin loogista ajattelua muistuttavaan toimintaan.

Jos nää 40 vuotiaat ämmät eivät halua olla sunnuntaina töissä, niin Suomesta löytyy kyllä useampi työtön joka tulee erittäin mielellään.

Jos nää 40 vuotiaat ämmät eivät halua olla sunnuntaina töissä, niin Suomesta löytyy kyllä useampi työtön joka tulee erittäin mielellään.

Tuli tästä mieleen, että eräs Prisman työntekijä kertoi kerran, että ei ole yhtään kiinnostunut tekemään sunnuntaivuoroja, koska ne joka tapauksessa tasataan palkkaa varten, eikä lisistä näin ollen ole juurikaan hyötyä. Toisin sanoen sunnuntaivuoron tekevä tekee sitten esim. kahden viikon päästä lyhyemmän työviikon. Mene ja tiedä, näin eräs "40-vuotias ämmä" minulle kertoi kun ihmettelin, miksi hän on sunnuntain aukioloja vastaan. :D

Itse tykkään tehdä sunnuntaivuoroja kaupassa. Tuplapalkka ja olen vuokratyöntekijä eli mitään ei edes tasailla. :)

Tuli tästä mieleen, että eräs Prisman työntekijä kertoi kerran, että ei ole yhtään kiinnostunut tekemään sunnuntaivuoroja, koska ne joka tapauksessa tasataan palkkaa varten, eikä lisistä näin ollen ole juurikaan hyötyä. Toisin sanoen sunnuntaivuoron tekevä tekee sitten esim. kahden viikon päästä lyhyemmän työviikon.

Juu tuo se on hieno tapa ajatella, eihän se vapaa-aika ole minkään arvoista. Raha on.

Varmasti hänen sunnuntaivuoronsa ottajia löytyy :)

Japa vois olla kesät 24/7 koulussa, koska kaupat ovat silloin auki. Luulis että 35 vuotias pystyisi edes hieman johonkin loogista ajattelua muistuttavaan toimintaan.

Miksi ajattelet noin? Siksikö että tuo kesien koulussa olo tai sunnuntaiden töissä/koulussa olo koskisi minun ajattelu tavalla sinuakin?
Olen itse ollut 88-92 vuosina kaikki arjet koulussa ja vloput töissä. 92 menin armeijaan josta lomat olin töissä. Sitten olin 93-97 taas kaikki arjet koulussa ja muut ajat duunissa. Joten TIEDÄN aivan varmasti mitä on olla töissä tai koulussa. Ja tällä hetkellä normaalisti minulla on vain joka 7. viikonloppu vapaana eli edelleen tiedän mitä on olla sunnuntait tai vloput töissä. Ja todellakin tekisin mielummin vloppuja ja pyhiä sillä silloin on se paljon puhuttu palkka eri + paljon rauhallisempaa töissä.
Mutta ymmärrän myös niitä ihmisiä jotka eivät halua olla pyhinä töissä. Mutta sitä en ymmärrä kun osa ihmisistä itsekkäästä ajattelusta riippuen haluaa kaupat auki 24/7 kun se aukiolo ei koske häntä tai joudu itse luopumaan vapaistaan. Mutta kun heitän "provon" jossa kaikkia koskisi vapaiden menettäminen pyhinä niin alkaa olla vastustamista.

Eli tuolla ajattelulla heitetään kortistosta ensimmäinen joka osaa laskea kassalle? Luotetaan siihen että hänellä ei ole taipumusta vaikka sotkea omia ja kaupan rahoja? Unohdetaan ne elintarvike/hygienia/alkoholi jne lainsäädännöt/passit jotka pitää olla voimassa noissa hommissa. Ja tietenkään hänellä ei tarvitse olla mitään kokemusta/taipumusta/halua kaupalliseena alaan tai asiakaspalveluun. On se helppoa!

Aukiolo pitäisi olla vapaata eikä säännösteltyä.

Tuskin siitä haittaa olisi jos postit, pankit ja vastaavat olisivat yhden illan viikossa vaikka 9:iin auki.

Suurin osa työttömistä ei ole entisiä piripäitä.

Monet tekee pätkätöitä ja on jo voinut olla kaupassa töissä.

Älkää nyt helvetti pilailko ja väittäkö että kaupan kassan työ on monimutkaista.
Eikä kaikki tarvi kassalle mennä, jonkun täytyy lätkiä tonnikalapurkkeja hyllylle.

Eli tuolla ajattelulla heitetään kortistosta ensimmäinen joka osaa laskea kassalle? Luotetaan siihen että hänellä ei ole taipumusta vaikka sotkea omia ja kaupan rahoja? Unohdetaan ne elintarvike/hygienia/alkoholi jne lainsäädännöt/passit jotka pitää olla voimassa noissa hommissa. Ja tietenkään hänellä ei tarvitse olla mitään kokemusta/taipumusta/halua kaupalliseena alaan tai asiakaspalveluun. On se helppoa!

Niin totta kai piti nytkin vetää överiksi ja mustavalkoiseksi. :wall:
Eihän tietenkään sieltä kortistosta voi ottaa sitä työtöntä, jolla on nuo hygieniapassit yms. kunnossa..
Niitä on siellä, esim alan opiskelijoita. Se on niin helppoa!

Aivan.

Nyt on jonkun äiskä kaupassa töissä?!?!

No äippä kuoli -94 syöpään ja isä oli hackmannilla duunissa ennenkuin pääsi eläkkeelle. Tuon voit vaikka tarkistaa minun kirjoitus historiasta täältä pakkiksesta. Joten eipä ole pelkoa että olisi oma lehmä ojassa tai etu. Samoin voit tarkistaa sen aikaisemmista kirjoituksistani että haluan olla pyhiä töissä ja syytkin löytyy sieltä.

Mutta sen verran on myötätuntoa ja kokemusta palvelualasta että tiedän sen miten helppoa tai vaikeaa tuon oikeasti saada rullaamaan. Ja edelleen haen sitä että kun esim herra x:llä on työ ma-pe ja hän haluaa käydä kaupassa sunnuntaina niin hänen itsekkyytensä painaa sen verran paljon että hän sen haluaa. Mutta kun hänen työnsä ollaan muuttamassa myös sunnuntaiksi niin sitten muuttuukin mielipide.

Meillä on ollut oppisopimuksella/työkkärin tuella ja harjoittelijoina alalta tämän kevään aikana 7 henkilöä. Ainoastaan yhteen tällä hetkellä voi luottaa että hoitaa hommansa oikein. Esim. sunnuntaisin/lauantaisin on eniten äkkillisiä sairastumisia nuorilla(alle 25v) henkilöillä.

Mutta sen verran on myötätuntoa ja kokemusta palvelualasta että tiedän sen miten helppoa tai vaikeaa tuon oikeasti saada rullaamaan. Ja edelleen haen sitä että kun esim herra x:llä on työ ma-pe ja hän haluaa käydä kaupassa sunnuntaina niin hänen itsekkyytensä painaa sen verran paljon että hän sen haluaa. Mutta kun hänen työnsä ollaan muuttamassa myös sunnuntaiksi niin sitten muuttuukin mielipide.
Olenpa minä itsekäs, jos haluan tukea kaupiaan bisnestä myös sunnuntaisin...
Kauppa vapaaksi ja markkinat määrittelevät sen, milloin kauppaa pidetään auki. Jos kauppiaalle liian vaikeaa saada homma toimimaan sunnuntaisin, niin olkoon pitämättä kauppaansa silloin auki. Eikö kaupat nimenomaan halua olla sunnuntaisin auki? Voit olla varma, että kävisin mielelläni sunnuntaisin töissä, jos joku suostuisi siitä maksamaan normaalit lisät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom